Olen taiteilijanainen, jota mies elättää. Kysy mitä haluat.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset naisetko täällä motkottaa? Ei kaikille sovi 8-16 työajat!
Etenkään laiskoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulutko meihin kadonneisiin, josta juuri uutisoitiin?
Taide on upea asia!
T. Kotirouva
En tiedä, en lukenut juttua (luin vain otsikon). Olivatko nuo kadonneet ihmisiä, joilla ei ole mitään tuloja? Minä saan kyllä tuloja, tekijänoikeuskorvauksia ja pääomatuloa, mutta mies kyllä käytännössä elättää minua. Ap
Olet siis muusikko tai kirjailija.
Vierailija kirjoitti:
Missä taidekoulussa olet opiskellut?
Tähän en voi vastata paljastamatta alaani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sua hävetä olla elättinä?
Suomessa 80% saa joitain tukia Kelasta. 80% kansasta on siis elättejä.
On vähän eri asia olla julkisen tuen varassa kuin yksityisen ihmisen elättinä. Taiteilijat saavat tukia myös ja teoksiaan realisoimalla tietysti, mutta trollihan tuo Ap on. Tai sitten nälkä taiteilija, joka anoo joltain ukolta rahaa polvillensa vaipuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän eri asia olla julkisen tuen varassa kuin yksityisen ihmisen elättinä. Taiteilijat saavat tukia myös ja teoksiaan realisoimalla tietysti, mutta trollihan tuo Ap on. Tai sitten nälkä taiteilija, joka anoo joltain ukolta rahaa polvillensa vaipuneena.
Kyllä sinä voit taitelijatkin valtion eläteiksi laskea. Moni saa valtion taitelija-apurahaa, minäkin olen kerran hakenut ja saanut. Valtion taiteilija-apurahaa tosin saavat erittäin harvat taitelijat. Suurin osa apurahoista tulee säätiöiltä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä voit taitelijatkin valtion eläteiksi laskea. Moni saa valtion taitelija-apurahaa, minäkin olen kerran hakenut ja saanut. Valtion taiteilija-apurahaa tosin saavat erittäin harvat taitelijat. Suurin osa apurahoista tulee säätiöiltä. Ap
Kannattaa sitten realisoida työnsä, älä nyt vaan jään miehen elätettäväksi kokonaan. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi hävetä? Akateemisesti koulutettu puolisoni ei ole koskaan ollut töissä sen jälkeen kun esikoisemme syntyi. Hän on pitänyt huolta kodista ja kolmesta lapsestamme. Se on kunnioitettavaa.
Mä tunnen yhden yli kolmekymppisen taiteilijanaisen, jota vanhemmat elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten realisoida työnsä, älä nyt vaan jään miehen elätettäväksi kokonaan. Tsemppiä!
Hassu ilmaus muuten tuo "realisoida työnsä". Tulee vaikutelma jostain taikurista tai mentalistista, joka vetää hatusta jäniksen, aivan kuin taideteosta ei olisi olemassa oikeasti, konkreettisena materiana. Jopa tanssitaiteesta ja performanssista on kuitenkin olemassa teos ennen kun se materialisoituu yleisön edessä.
Vertauksessa varmaankin tarkoitettiin kuvataidetta, jonka myymistä suositeltiin. Kuvataiteessa työn lopputulos on niin konkreettinen (ajatellaan vaikka veistoksia), että harva taiteilija haluaa säästää kaiken myymättä mitään kenellekään, koska tilat eivät riitä. Joskus harvoin löytyy joku kuvataiteilija kuolemansa jälkeen, joka ei ole myynyt teoksiaan kenellekään. Esimerkiksi Hilma af Klint tai jotkut Ite-taiteilijat. (Hekin yleensä lahjoittivat töitään jonkin verran.) Kaikissa tuon tyyppisissä taidetarinoissa on kiinnostavaa se, että elämäntyön kokonaisuus on syntynyt ilman kontaktia taideyhteisöön. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen yhden yli kolmekymppisen taiteilijanaisen, jota vanhemmat elättää.
Minulle on pohjimmiltaan epäselvää miksi se kuka ketäkin elättää herättää niin paljon tunteita. Tiesin, että se herättää, siksi valitsin otsikon, mutta miksi? Taiteilijoitahan on aina elättänyt joku. Varakas lapsuudenperhe, puoliso tai mesenaatti, joka nykyään voi olla valtio siinä missä se ennen oli kuningas, ruhtinas tai hovi.
Itsensä työllä elättämisen ideaali on aika nuori. Työn tekeminen rahan vuoksihan oli vielä 1900-luvun alussa köyhyyden merkki, varsinkin naisten kohdalla. Sitä se on vieläkin isossa osassa maailmaa. Myös sen vuoksi naisten on sen vuoksi ollut vaikeampi tehdä taiteilijan työtä, ainakaan julkisesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko kuulla etäisän näkökulman?
Haluan. Ap
Missä se etäisän näkökulma viipyy? :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Luovana ihmisenä olen ollut parisuhteessa ja tapailut miehiä, jotka ovat aivan eri alalla. Koin, että energiani vuotaa tuolle toiselle osapuolelle.
Toisaalta, koska en tee työtä, joka toisi mahdollisimman paljon taloudellista hyvää, en saanut tältä osin arvostusta.
Myöskään
Väistömättä tämä kuvio johtaa suhteen päättymiseen. Tai sitten olisin alkanut tekemään jotain muuta ja sopeuttanut itseni tilanteeseen.
Tämä kommentti jäi eilen huomaamatta.
En yhtään ihmettele, että tuollainen kuvio johtaa suhteen päättymiseen. Ei ole mitään syytä jatkaa suhdetta, jossa ei koe itseään arvostetuksi johtuipa se mistä syystä hyvänsä. Mitä tarkoitat sillä, että "energiasi vuotaa toiselle osapuolelle"? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lisäarvoa tuotat miehelle?
Mitä tarkoitat lisäarvolla? En ymmärtänyt kysymystä. Ap
Mitähän tuolla lisäarvolla oikein tarkoitetaan? Kysyjä ei tarkentanut. Sen olisin ymmärtänyt, jos olisi kysytty mitä arvoa tuotan miehelleni. Olisin vastannut päätelleeni, että tuotan mielihyvää olemalla juuri minä eikä kukaan muu. Samalla tavalla ajattelen itsekin miehestäni. Tuskin maailmasta löytyy ketään yhtä sopivaa minulle, kun kaikki viehättää, jopa pienet puutteetkin ovat hellyttäviä ja juuri niitä, mitkä tekevät hänestä juuri hänet. Ap
Kysymyksiä taiteilijana elämisestä tuli aika vähän. Sen sijaan sama kysymys elättämisestä kysyttiin useamman kerran... Ap
Missasin koko taiteilija/elättäjä-jutun pointin. Miksi se ketään kiinnostaa, jos joku elättää ja toinen on taiteilija? Jokaisellahan on oma vapaus elää kuten haluaa.
Mulla ei oo mitään erityistä kysymystä AP:lle mutta itselläni on hieman samankaltainen tilanne. Olen taiteilija ja mies tuo valtaosan rahasta kotiin.
Omasta mielestäni ammattiini liittyvä hauska seikka seikka on, että se on tehnyt puolisostani yllättäen kiinnostavan henkilön :D Hän työskentelee IT-alalla ja siellä kaikista on kauhean jännittävää kun jonkun vaimo on "ihan oikea taiteilija" (sovin hyvin tämmöseen taviksen mielikuvaan taiteilijassa, tosin baskeria en käytä). Minusta se on aivan hulvatonta. Se on ilmeisesti auttanut häntä jonkin verran verkostoinnissa uusilla työpaikoilla, koska hän jää tämän takia ihmisten mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovana ihmisenä olen ollut parisuhteessa ja tapailut miehiä, jotka ovat aivan eri alalla. Koin, että energiani vuotaa tuolle toiselle osapuolelle.
Toisaalta, koska en tee työtä, joka toisi mahdollisimman paljon taloudellista hyvää, en saanut tältä osin arvostusta.
Myöskään
Väistömättä tämä kuvio johtaa suhteen päättymiseen. Tai sitten olisin alkanut tekemään jotain muuta ja sopeuttanut itseni tilanteeseen.Tämä kommentti jäi eilen huomaamatta.
En yhtään ihmettele, että tuollainen kuvio johtaa suhteen päättymiseen. Ei ole mitään syytä jatkaa suhdetta, jossa ei koe itseään arvostetuksi johtuipa se mistä syystä hyvänsä. Mitä tarkoitat sillä, että "energiasi vuotaa toiselle osapuolelle"? Ap
Tarkoitin sitä, että kun tekee taidetta pitäisi olla mahdollisimman hyvinvoiva, jotta energiat virtaavat hyvin. Olen myös empaattinen ja otan tunteita toisilta. Jos joku on ärsyyntynyt ja väsynyt jne., tulen itsekin helposti ärsyyntyneeksi. Muutaman kerran minulle minulle on sanottu, kylläpäs minun seurassani tulee hyvä olo. Silloin itse taas olen tullut väsyneeksi, omaa energiaani on ikäänkuin siirtynyt toiselle.
Jos olisin ihmisen kanssa, joka ei voi hyvin tai jolla on esim. työstressiä, nopeasti tuo tarttuu minuun.
Toteutan unelmaani, ja maksan siitä hinnan. Toisaalta voin hyvin, mutta tulot ovat pienet. Eläkekertymä on naurettavan pieni. Jos alkaisin voida pahoin jonkun toisen takia, sitten katoaisi luomisen ilo. Minulle ei jäisi mitään. Nyt koen iloa sentään taiteen tekemisestä. Ja ammennan energiaa siitä. Mutta mikään pohjaton enrgialähde taide ei ole.
En koe taiteilijan työtä samalla tavalla kuin kuvaat, ja minulle olisi painajainen olla toisen taiteilijan kanssa yhdessä. Yäk :D Rakastan miehessäni sitä, että hän on niin streetwise ja anti-taiteellinen. Hän on erittäin älykäs ja inspiroiva ihminen kuten monet yrittäjät ovat. En myöskään näe mitään pahaa rahan tekemisessä, siitähän me taitelijatkin elämme.
Minä näen taiteen ennen kaikkea ajatteluna. Luovina näen kaikki ihmiset, varsinkin lapset. Ap