Olen taiteilijanainen, jota mies elättää. Kysy mitä haluat.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla taidealan koulutus? Laitatko miehen antamaa rahaa sivuun (esim. sijoituksiin) eläkettä tms. varten? Vai miten olet varmistanut, ettet jää tyhjän päälle, jos jotain tapahtuu?
Miehelläsi on ilmeisesti perinteiset perhearvot eli hän ajattelee, että perhe on yksikkö ja että naisen luomisvoima ja feminiinisyys on arvokasta? Onko miehesi keski- vai hyvätuloinen?
Vastaisitko näihin, olen aidosti kiinnostunut ja itsekin miettinyt, uskaltaisinko yrittää siirtyä taidealalle.
Mikset uskaltaisi? Mikä on pahinta mikä sinua voisi uhata? Ap
Taloudellinen ahdinko, jos ei lyö itseään läpi, ja ajatus siitä, että tuhlaa vain aikaansa. Ei ole miestä tukena eikä varakasta perhetaustaa, enkä ole pienipalkkaista, joskin akateemista, työtä tehdessäni pystynyt säästämään.
Toisaalta taloudellinen tilanne ei ole hyvä nytkään. Eikä apurahataiteilijana mitään hulppeaa elämää eletä, ja se on ihan ok. En ole tottunut mihinkään ylelliseen, joten toiveet elämänlaadusta ovat melko pieniä. Kai eniten pelkään, että olen liian keskinkertainen tai epäuskottava saadakseni jalansijaa kuvataiteilijana.
Nuo ovat ymmärrettäviä pelkoja. Mutta taidetta voi tehdä myös harrastuksena. Tietääkseni moni kuvataiteilija tekee niin, ja jotkut ovat menestyneet ilman ammattikoulutustakin, jos ovat hyviä markkinoimaan taidettaan ja brändiään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Milloin viimeksi siivosi.
Ihan äsken siivosin. Ap
Noin se varmaan menee, jos on taiteilijanainen ja on parisuhteessa. Ei taide oikein elätä.
Tiedän myös paljon yksineläviä ja lapsettomia taiteilijoita. Kitkuttelevat pienellä.
Olettelo olleet kauan yhdessä? Missä tapasitte ja minkä ikäisenä?
Miten tämä elatussysteemi muodostui teidän välille?
Vierailija kirjoitti:
Onko sukissasi reikiä.
Onpas kummallisia kysymyksiä. Sukissani ei ole reikiä, mutta eilisissä sukissa oli pieni reikä. Tyttären pentukoira oli varmaan riepotellut sitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Noin se varmaan menee, jos on taiteilijanainen ja on parisuhteessa. Ei taide oikein elätä.
Tiedän myös paljon yksineläviä ja lapsettomia taiteilijoita. Kitkuttelevat pienellä.Olettelo olleet kauan yhdessä? Missä tapasitte ja minkä ikäisenä?
Miten tämä elatussysteemi muodostui teidän välille?
Baarissa tavattiin parikymppisinä ja ollaan oltu yhdessä 30+ vuotta. Tuohon viimeiseen kyssäriin olen jo pari kertaa vastannut. Taiteilijoiden tulot ovat epäsäännölliset, mutta kaikki eivät suinkaan ansaitse huonosti, vaikkei taiteella useimmiten rikastumaankaan pääse. Taiteilijoiden väliset tuloerot ovat todella suuret, ja itse olen ollut tässä suhteessa onnekkaampien puolella, koska taiteeni ei ole marginaalikamaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme, että työtön mies ei kelpaa suominaisille...
Menikö tämä kommentti väärään ketjuun? Ap
Vierailija kirjoitti:
Syötkö epäterveellisesti.
Minulla oli nuorena ortoreksia ja syön vieläkin todella terveellisesti. Paheena on kyllä kuohuviinin juopottelu. Joisin sitä mielelläni joka päivä, jos se ei olisi niin epäterveellistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme, että työtön mies ei kelpaa suominaisille...
Menikö tämä kommentti väärään ketjuun? Ap
Ei mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän myös paljon yksineläviä ja lapsettomia taiteilijoita. Kitkuttelevat pienellä.Olettelo olleet kauan yhdessä? Missä tapasitte ja minkä ikäisenä?
Miten tämä elatussysteemi muodostui teidän välille?Baarissa tavattiin parikymppisinä ja ollaan oltu yhdessä 30+ vuotta. Tuohon viimeiseen kyssäriin olen jo pari kertaa vastannut. Taiteilijoiden tulot ovat epäsäännölliset, mutta kaikki eivät suinkaan ansaitse huonosti, vaikkei taiteella useimmiten rikastumaankaan pääse. Taiteilijoiden väliset tuloerot ovat todella suuret, ja itse olen ollut tässä suhteessa onnekkaampien puolella, koska taiteeni ei ole marginaalikamaa. Ap
Se varmaan helpottaa, kun olette tavanneet nuorena. Olette molemmat olleet rahattomia. Ikäänkuin samalla viivalla. Siitä elämänne on rakentunut.
Vanhemmiten tuloerot voivat olla häiritseviä.
Vierailija kirjoitti:
Valitsitko miehesi hänen tulotasonsa perusteella?
Mieheni oli hanttihommissa, kun tapasimme eli en. Ap
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olet saanut kalleimasta myydystä teoksestasi?
Parhaimpana vuotena olen ansainnut taiteellani enemmän kuin keskiverto palkansaaja. Se oli markka-aikaa urani alkupuolella, joten en ihan tarkkaa summaa muista. Ap
Nuorena tapasin myös muutaman miehen, jotka heti innostuivat ajatuksesta, että olisin kotivaimo ja kotiäiti. Opiskelin taidekoulussa. Koin olevani myös aika alussa taiteen kanssa.
Minua ahdisti ajatus, että pitäisi koittaa luoda parisuhteessa toisen kanssa, joka ei tee luovaa työtä.
Luominen on herkkää, hidasta, haurasta ja epävakaata. 1/10 johtaa selkeään onnistumiseen.
Tämän asian ymmärtää vain ihminen, joka myös tekee luovaa työtä.
Jollakin tavalla tarvitsin yksinäisyyttä.
Energian liekkini olisi hiipunut ihmisen kanssa, jonka selkeä ajatus on tuottaa mahdollisimman paljon taloudellista hyötyä.
Oletko kokenut / koetko samaa?
Miten pidät luovuuttasi yllä?
Luovana ihmisenä olen ollut parisuhteessa ja tapailut miehiä, jotka ovat aivan eri alalla. Koin, että energiani vuotaa tuolle toiselle osapuolelle.
Toisaalta, koska en tee työtä, joka toisi mahdollisimman paljon taloudellista hyvää, en saanut tältä osin arvostusta.
Myöskään
Väistömättä tämä kuvio johtaa suhteen päättymiseen. Tai sitten olisin alkanut tekemään jotain muuta ja sopeuttanut itseni tilanteeseen.
Kiitos näistä. Olin tosiaan se, joka kysyi aiemmin yksittäistä vaikuttavaa teosta. Mullholland Drive on omakin suosikkini.
Kiva, kun pistit ketjun pystyyn.