Uudessa Peter Pan elokuvassa Helinä keiju on muuttunut mustaihoiseksi ja kadonneet pojat ovat muuttuneet tytöiksi
Voi elämä sentään
www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/58d96d98-08e7-4e50-90f8-d7b95290c641
Kommentit (801)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo voi olla joku merirosvo-teemainen elokuva, mutta ei ole mitään tekemistä alkuperäisen tarinan kanssa. Niinkuin muillakaan wokeversioilla, joissa poiketaan reilusti ap kertomuksesta.
Sä jauhat tätä wokea vaikka itse edustat vielä typerämpää ajatusta. Miksi näyttelijät pitäisi valita sukupuolen tai värin mukaan? Miksi osa kadonneista lapsista ei voisi olla tyttöjä tai Helinä tummaihoinen? Castingissä sillä ei pitäisi olla mitään väliä.
Lapset eivät edes näe näyttelijän ihon väriä vaan hahmon. Pimeetä porukkaa täällä, kun mesoavat ihan typeristä asioista.
Silti väri täytyy muuttaa, vaikkeivät lapset väitetysti näe sitä. Merkillistä.
Tuskinpa rooliin on haettu tummaihoisia. Hän nyt sen roolin sai. Se siitä piti muuttaa.
On voitu hakeakin, käsittääkseni jenkeissä elokuva tai sarja saa hyötyä esimerkiksi palkintojenjaossa jos roolituksessa etsitään monenlaista tallaajaa. Kaunis ajatus, joka johtaa välillä huvittaviin tilanteisiin.
Huomatkaa, että tässäkin on etsitty mahdollisimman valkoisen näköinen "musta".
Älä jaksa. Hän on roolinsa saanut ihan itsenään. Suahan se harmittaa, mutta se on sun päänsärkysi.
Kyllä hän on varmasti saanut roolinsa, koska on hyvin lahjakas näyttelijä. Mutta elokuvalle on hyötyä valita kahdesta lahjakkaasta se, joka tuo heille enemmän etua. Ei se minua harmita, mutta katson asiaa realistisesti. Näen että käytännössä on sekä hyvät, että huonot puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Musta" Helinä näyttää enemmänkin maitokahvin väriseltä ja kasvonpiirteetkin eurooppalaiset.. Mikä into on luokitella mustiksi ihmisiä, jotka eivät ole mustia?
Jenkkisuvakkien mielestä esim. italialaiset, espanjalaiset ja portugalilaiset eivät ole valkoisia
Ei vain jenkit, täälläkin on ollut keskusteluja missä joku/jotkut alkoivat inttää että italialaiset eivät olisi oikeasti valkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Se on uusi versio. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että tehdään vanhasta täysin vastaava uusi versio. Kyllä uuteen versioon tarvitsee vähän uutta. Itse ainakin odotan tuota uutta Peter Pania ihan innolla. Ei se vie mitään pois vanhalta versiolta, sekin on hieno elokuva.
Miksi? Etkö tiedä jo mikä se tarina tulee olemaan? Peter on tyhmä valkoinen tyyppi, joka tarvitsee tyttöjen ja vähemmistöjen viisautta, että hän näkee "valon".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö näillä POCeilla ole mitään omia tarinoita kun kaikki muiden tarinat pitää muuttaa omanvärisiksi?
Luulisi että jokaisella kansalla on omat sadut omasta kulttuurista, omannäköisillä henkilöillä.
POCien kansantarut eivät menisi edes XXX sertifioinnilla läpi elokuvateattereihin.
Ymmärrätkö että jenkeissä jopa italialainen on "POC"? Kaikki paitsi vitivalkoiset.
Tässä on kyse lopulta vallasta ja nöyryyttämisestä. Eliitti haluaa nöyryyttää rahvasta kansaa. Lempitarinasi tullaan sensuroimaan tai muuttamaan tällaisiksi wokeversioiksi. Etkä voi sille mitään. Lapsesi tulee olemaan trans ja käymään draq queen satutunneilla. Etkä voi sille mitään. Tulet luopumaan lihan syönnistä ja syömään ötököitä. Etkä voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä into on luokitella mustiksi ihmisiä, jotka eivät ole mustia?
Sillä saa henkilö itselleen etua ja yritys itselleen "diversity pisteitä". Espanjalaiset ei muka ole valkoisia, jos isoisoisäsi oli intiaani/saamelainen tms. niin tottakai sinulle kuuluu etuja jne.
Huonoin asema on köyhistä oloista kotoisin olevalla valkoisella (miehellä) joka on mukamas jotenkin "etuoikeutettu" - Harvardin käynyt lääkärivanhempien musta tytär sen sijaan tarvitsee monenlaista tukea, koska ihonväri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä identifioin itseni aika progressiiviseksi joskus vuonna 2010, mutta pakko sanoa, että aika on ajanut minusta ohi nyt joltain osin, kun en ymmärrä ketä tällainen puuhastelu ja hyvesignalointi palvelee.
Jos halutaan moninaisuutta elokuviin ja tv-sarjoihin, niin miksi ei sitten voida kehitellä uusia sarjoja ja hahmoja? Mikä idea on herättää henkiin vanhoja klassikkotarinoita ja -henkilöitä, mutta tehdä niihin tällaisia muutoksia? Voin naisena ainakin sanoa omasta puolestani, että en ole yhtäkään kyyneltä tirauttanut sen takia, ettei kadonneissa pojissa ole tyttöjä. Enkä koe oloani erityisen voimaantuneeksi, että nyt sinne saadaan sitten kiintiönaisia myös seikkailemaan.
Mikä niissä muutoksissa sinua niin hiertää?
Emmä nyt ehkä hiertämisestä puhuisi, kun en ole edes kohderyhmää ja tuskin tulen elokuvaa näkemään, mutta lähinnä ihmettelen mikä tässä on se pointti.
Samalla tavalla ihmettelisin jos Disney päättäisi tehdä Liisa Ihmemaassa live action elokuvan, mutta tällä kertaa Liisa olisikin muslimimies, joka ei itseasiassa putoa kaninkoloon vaan sen sijaan oppii lentämään. Saattaisin miettiä, että miksi tällaisia muutoksia on haluttu tehdä ja että eikö nyt sitten olisi voinut ihan tyystin tehdä tästä uutta tarinaa sen sijaan, että yritetään myydä se Liisana Ihmemaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö näillä POCeilla ole mitään omia tarinoita kun kaikki muiden tarinat pitää muuttaa omanvärisiksi?
Luulisi että jokaisella kansalla on omat sadut omasta kulttuurista, omannäköisillä henkilöillä.
POCien kansantarut eivät menisi edes XXX sertifioinnilla läpi elokuvateattereihin.
Ymmärrätkö että jenkeissä jopa italialainen on "POC"? Kaikki paitsi vitivalkoiset.
Älä jaksa trollata selvästä asiasta.
Kirjassa minua on aina häirinnyt se, että Wendy ryhtyy kotiäidiksi kadonneille pojille siivoamaan, pyykäämään ja laittamaan ruokaa.
Tosi hyvä jos uudessa leffassa hän liittyy girl power-tyttöjengin jatkoksi. Disney teki viisaasti, kun ei tehty Wendystä piikaa.
Miks just nyt näkyy mainos "nauti suosikkileffoistasi"? 😕
𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä identifioin itseni aika progressiiviseksi joskus vuonna 2010, mutta pakko sanoa, että aika on ajanut minusta ohi nyt joltain osin, kun en ymmärrä ketä tällainen puuhastelu ja hyvesignalointi palvelee.
Jos halutaan moninaisuutta elokuviin ja tv-sarjoihin, niin miksi ei sitten voida kehitellä uusia sarjoja ja hahmoja? Mikä idea on herättää henkiin vanhoja klassikkotarinoita ja -henkilöitä, mutta tehdä niihin tällaisia muutoksia? Voin naisena ainakin sanoa omasta puolestani, että en ole yhtäkään kyyneltä tirauttanut sen takia, ettei kadonneissa pojissa ole tyttöjä. Enkä koe oloani erityisen voimaantuneeksi, että nyt sinne saadaan sitten kiintiönaisia myös seikkailemaan.
Mikä niissä muutoksissa sinua niin hiertää?
Emmä nyt ehkä hiertämisestä puhuisi, kun en ole edes kohderyhmää ja tuskin tulen elokuvaa näkemään, mutta lähinnä ihmettelen mikä tässä on se pointti.
Samalla tavalla ihmettelisin jos Disney päättäisi tehdä Liisa Ihmemaassa live action elokuvan, mutta tällä kertaa Liisa olisikin muslimimies, joka ei itseasiassa putoa kaninkoloon vaan sen sijaan oppii lentämään. Saattaisin miettiä, että miksi tällaisia muutoksia on haluttu tehdä ja että eikö nyt sitten olisi voinut ihan tyystin tehdä tästä uutta tarinaa sen sijaan, että yritetään myydä se Liisana Ihmemaassa.
Hieman eri muuttaa Helinän ihonväri, kuin tehdä Liisasta lentävä imaami.
Huono traileri, kamala musa ja sama pauke sata kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo voi olla joku merirosvo-teemainen elokuva, mutta ei ole mitään tekemistä alkuperäisen tarinan kanssa. Niinkuin muillakaan wokeversioilla, joissa poiketaan reilusti ap kertomuksesta.
Sä jauhat tätä wokea vaikka itse edustat vielä typerämpää ajatusta. Miksi näyttelijät pitäisi valita sukupuolen tai värin mukaan? Miksi osa kadonneista lapsista ei voisi olla tyttöjä tai Helinä tummaihoinen? Castingissä sillä ei pitäisi olla mitään väliä.
Lapset eivät edes näe näyttelijän ihon väriä vaan hahmon. Pimeetä porukkaa täällä, kun mesoavat ihan typeristä asioista.
Tuskinpa rooliin on haettu tummaihoisia. Hän nyt sen roolin sai. Se siitä piti muuttaa.
On voitu hakeakin, käsittääkseni jenkeissä elokuva tai sarja saa hyötyä esimerkiksi palkintojenjaossa jos roolituksessa etsitään monenlaista tallaajaa. Kaunis ajatus, joka johtaa välillä huvittaviin tilanteisiin.
Älä jaksa. Hän on roolinsa saanut ihan itsenään. Suahan se harmittaa, mutta se on sun päänsärkysi.
Kyllä hän on varmasti saanut roolinsa, koska on hyvin lahjakas näyttelijä. Mutta elokuvalle on hyötyä valita kahdesta lahjakkaasta se, joka tuo heille enemmän etua. Ei se minua harmita, mutta katson asiaa realistisesti. Näen että käytännössä on sekä hyvät, että huonot puolensa.
No näinhän se on ihan kaikessa roolituksessa. Kyse ei ole *pakko saada* asiasta. Itse te ylläpidätte tätä hyödyn maksimointia ulinallanne *väärän värisistä* tai *väärästä sukupuolesta*.
On todella tunkkainen ajatus että joku ei saa olla jotakin vain, koska silloin Hitlerin aikaan oli kuitenkin asiat vielä normaaleja.
Te, jotka väitätte ettei ihonvärillä ole väriä roolituksessa. Kyllä muuten on! Itse saan jatkuvasti tiedotteita erilaisista roolitushauista ja aika usein niissä etsitään mm. seksuaalivähemmistöihin kuuluvia tai POC-henkilöitä. Erityisesti Yle tätä harrastaa.
Välillä etsitään myös mahdollisimman pohjoismaisen näköisiä. Itse en ole POC, mutten näytä oikein pohjoismaalaiseltakaan joten ulkonäöllä on vaikea saada rooleja. Olen liian tylsästi keskeurooppalaisen näköinen, vaikkakin täysin suomalainen.
Toki roolituksessa iso juttu on myös habitus, onko julmetun upea kaunotar vai tavallinen, samaistuttava naapurintyttö? Onko sympaattinen, persoonallinen tai kovan kolkko ulkonäöltään?
Katsokaa vaikkapa elokuvien pahisten roolitusta, kyllä ulkonäöllä on valtava rooli ja tämä koskee ihon sävyn lisäksi myös kaikkea muuta ulkonäköön liittyvää.
Taitavat näyttelijänlahjat ovat toki se perusoletus, jos haetaan näyttelijäksi.
Uhraamme kaiken suuren Woke-jumalattaren alttarilla. All hail Woke! All hail Woke!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on ihan kaikessa roolituksessa. Kyse ei ole *pakko saada* asiasta. Itse te ylläpidätte tätä hyödyn maksimointia ulinallanne *väärän värisistä* tai *väärästä sukupuolesta*.
On todella tunkkainen ajatus että joku ei saa olla jotakin vain, koska silloin Hitlerin aikaan oli kuitenkin asiat vielä normaaleja.
En nyt ihan ymmärrä kehen viittaat? Mihin "te" ryhmään oletat minun kuuluvan?
Minä näen jonkinlaisen kostomentaliteetin tälläisen takana. Oli se sitten tietoista tai alitajuista. Valkoiset ihmiset olivat pahoja, kun he kolonisoivat ihmisiä joskus satoja vuosia sitten, joten kaikki kaikki valkoisten ihmisten jutut täytyy sitten kolonisoida kostoksi.
Kun kuuntelee noita amerikkalaisia wokeja, niin he eivät tunnut muusta puhuvan, kuin kolonialismista, orjuudesta ja valkoisesta ylivallasta, vaikka ne tapahtui jo kauan aikaa sitten. Tuleeko sellainen mentaliteetti todella johtamaan jonkinlaiseen utopiaan, jossa rasismi kuuluu menneisyyteen? En usko.
Voisko Hellusta tehdä maksullisen ja sukupuolta vaihtavan viherfeministin:)
Traileri näytti kiinnostavalta, taidan mennä katsomaan 😊.
Sinänsä vähän sama outo fiilis, kuin koko Hobitti-sarjan kanssa. Minulla on hyllyssä sekä kirja Lohikäärmevuori, että Peter Pan. Kyseessä ovat selvästi lastenkirjat, joissa henkilöhahmot ovat pinnallisesti kuvailtu ja koko teksti yksinkertaista. Että näistä ollaan saatu nuorille ja aikuisillekin suunnatut elokuvat tarkoittaa sitä, että on jouduttu lisäämään ihan valtavasti toimintaa, hahmoihin syvyyttä ja juonikuvioita.