Suomessa 140 000 turvaverkon ulkopuolella eikä töissä
Sellainen hyvinvointiyhteiskunta ja sellainen työvoimapula
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Millä rahalla ne elävät? Kyllä minä mieluumin ottaisin vastaan työttömyyskorvausta kuin olisin täysin tuloton, vaikka silloin pitäisikin osallistua työllisyystoimiin tai hakea työpaikkoja (siis jos en haluaisi oikeasti työllistyä).
Mun tuntemani yritystensä myynneistä saamillaan rahoilla, perinnöksi saamillaan rahoilla ja yksi tuttu puolisonsa tuloilla.
Jos perii niin on jo aika vanha itsekin koska suomessa kuollaan aika vanhana, ellei sitten vanhemmilla ole jotain kunnon päihdeongelmaa.
Totta ainakin osittain. Mun tuntemani ovat kaikki olleet 50+, kun ovat jääneet pois työelämästä. Työvuosia siis vain sen verran jäljellä, että perintö riittää siihen asti. Samoin nämä yrityksensä myyneet ovat olleet viiskymppsiä tai yli.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Millä rahalla ne elävät? Kyllä minä mieluumin ottaisin vastaan työttömyyskorvausta kuin olisin täysin tuloton, vaikka silloin pitäisikin osallistua työllisyystoimiin tai hakea työpaikkoja (siis jos en haluaisi oikeasti työllistyä).
Mun tuntemani yritystensä myynneistä saamillaan rahoilla, perinnöksi saamillaan rahoilla ja yksi tuttu puolisonsa tuloilla.
Jos perii niin on jo aika vanha itsekin koska suomessa kuollaan aika vanhana, ellei sitten vanhemmilla ole jotain kunnon päihdeongelmaa.
Ei välttämättä. Perintöhän ei ole aina vain vanhemmalta lapselle. Voi se tulla muutakin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä luuserit pitäisi kyllä saada koulutettua ja töihin. Kotonamakaajista mielenterveysongelmista r o s k a s a k i s t a ei ole yhteiskunnalle mitään hyötyä.
Ja sitten jos opiskelee, niin sekään ei kelpaa. Opiskelija on palstalaisten mielestä laiska yhteiskunnan loinen ja luuseri.
Ai niin, ja tietenkin verrataan itseen: "Kun MINÄ olin 21-vuotias, niin MINULLA oli jo kymmenien vuosien työura ja opinnot takana, omakotitalo maksettu ja seitsemän lastakin kasvatettu!"
Jos yhteiskunnalla ei ole tarjota edes kaikille kouluttautuneille jäsenilleen työpaikkaa ja taulukon mukaista ammattista riippuvaa ansiotuloa, niin sitten ollaan työttömänä työnhakijana, jolle on maksettava työttömyyskorvaus. Perusturva ja tuki kuuluu kaikille kansalaisilleen, oli työtön sitten parisuhteessa asuva tai ei! 1990- luvun lopultahan silloinen eduskunta hallituksineen keksi jättää tarveharkinnaisella työmarkkinatuella vuoteen 2014 saakka avo-/avioliitossa eläviä työttömiä puolisoita laskennallisesti puolison bruttotuloihin vedoten jopa täysin ilman henkilökohtaista työttömyyspäivärahaa. Pahimmillaan valtiomme säästi 60 000 työttömän avo-tai avioliitossa olevan tuloja saamattoman työpaikattoman puolison ja häntä täysin elättävän veroja maksavan ansaitsevan puolison selkänahkaa raapimalla kovin ottein. Mutta siitä vuosikymmenien tietyssä siviilisäädyssä olleiden työttömien hylkäämiskokeilusta yhteiskunta maksaa monin verroin vieläkin aiheuttamalla turhia avioeroja, ja avoliittojen purkautumisia perheiden hajoamiseniin. Ja jos ei edellisiä tuhoja tuo kyseinen laki aiheuttanutkaan, niin ainakin se tappoi lopullisesti työttömän työhön pyrkimisen ja teki työttömästä osapuolesta ikuisesti katkeran yhteiskunnan oikeudenmukaisuuden vastaista ja epätasa-arvoista kohtelua saatuaan vain sen takia, että työtön puolisko oli avio-/avoliitossa ja jätettiin ilman henkilökohtaista ns. työnhakurahaa ja ilmaispiiaksi tai -rengiksi omalle puolisolleen. Kaiken lisäksi vielä korkeatasoisenkin ammattitutkinnon omaavana ja pitkänkin työhistoriakertymän kera. Sinkkutyöttömäthän eivät tuolla ajanjaksolla joutuneet kärsimään. Työttömyyskorvaukset heille juoksivat tilille ja kaiken maailman muut toimeentulotuet, asumistukineen ja yh.työttömille verottomien lapsilisien lisätuet kuin myös työttömyyspäivärahojensa lisät alaikäisten lapsiensa takia.
Että sellaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalta kohdaltani voin asiaa sen verran valaista, että elän kumppanini tuloilla. Töitä en ole saanut, suuresta työvoimapulasta huolimatta, sillä olen liian vanha (päälle 40 vuotias) ja minulla ei ole tarpeeksi työkokemusta. Työtä ei saa kun ei ole työkokemusta ja työkokemusta ei saa kun ei ole työtä... Tämä noidankehä alkoi ja parikymppisenä.
Työkkäriin en koskaan ilmoittautunut. Kun tarpeeksi monta kertaa saa työhakemuksiin vastauksen ei kiitos, tai ei vastausta ollenkaan, niin lopulta sitä turhautuu ja lakkaa hakemasta mihinkään. Elämä sujuu näinkin. Olen hoitanut sekä isäni että äitini molempine kuolemaan asti ja kotona teen kaikki kotityöt. Olen siis vähän kuin 50-luvun kotirouva, vaikka ei meillä kyllä lapsia ole! Harrastuksia on niin paljon ettei tässä edes töihin ehtisi.... En saa yhteiskunnalta mitään tukia (tai edes niitä hakenut) joten rahan kanssa saa olla tarkkana, mutta ainakin toistaiseksi pärjäämme näinkin.
Täällä toinen. En useinkaan viitsi tuoda esille tätä kotirouva-asiaa, koska Suomessa sitä ei arvosteta. Tulee tunne, että saisin enemmän ymmärrystä työttömänä tai ikuisena opiskelijana.
Niin ei kai tämä kiellettyä ole, jos ei perusteetta nostele tukia. Itsekin tunnen useamman kotirouvan, eikä se omassa kuplassa ole harvinaista. Taustalla on usein monia syitä.
Sipuliverkon "sipulikauppiaita"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalta kohdaltani voin asiaa sen verran valaista, että elän kumppanini tuloilla. Töitä en ole saanut, suuresta työvoimapulasta huolimatta, sillä olen liian vanha (päälle 40 vuotias) ja minulla ei ole tarpeeksi työkokemusta. Työtä ei saa kun ei ole työkokemusta ja työkokemusta ei saa kun ei ole työtä... Tämä noidankehä alkoi ja parikymppisenä.
Työkkäriin en koskaan ilmoittautunut. Kun tarpeeksi monta kertaa saa työhakemuksiin vastauksen ei kiitos, tai ei vastausta ollenkaan, niin lopulta sitä turhautuu ja lakkaa hakemasta mihinkään. Elämä sujuu näinkin. Olen hoitanut sekä isäni että äitini molempine kuolemaan asti ja kotona teen kaikki kotityöt. Olen siis vähän kuin 50-luvun kotirouva, vaikka ei meillä kyllä lapsia ole! Harrastuksia on niin paljon ettei tässä edes töihin ehtisi.... En saa yhteiskunnalta mitään tukia (tai edes niitä hakenut) joten rahan kanssa saa olla tarkkana, mutta ainakin toistaiseksi pärjäämme näinkin.
Täällä toinen. En useinkaan viitsi tuoda esille tätä kotirouva-asiaa, koska Suomessa sitä ei arvosteta. Tulee tunne, että saisin enemmän ymmärrystä työttömänä tai ikuisena opiskelijana.
Niin ei kai tämä kiellettyä ole, jos ei perusteetta nostele tukia. Itsekin tunnen useamman kotirouvan, eikä se omassa kuplassa ole harvinaista. Taustalla on usein monia syitä.
Se nyt olisikin hullua, jos tämä olisi kiellettyä. Minä en ole yhteiskunnalle minkäänlainen kuluerä ja puoliso maksaa valtavia veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt olisikin hullua, jos tämä olisi kiellettyä. Minä en ole yhteiskunnalle minkäänlainen kuluerä ja puoliso maksaa valtavia veroja.
Niin no siksipä tuntuukin tuo uutisointi vähän hassulta. Omalla kohdalla ei ole vielä tämä vaihtoehto tullut mieleen. Meillä kai lähdetään siitä että jokainen osallistuu tämän yhteiskunnan pyörittämiseen omilla voimavaroillaan, ja että työtä tekemällä luo hyvinvointia sekä itselle, lähipiirille että koko yhteiskunnalle. Kuitenkin meistä jokainen tavallaan julkisia palveluita käyttää (infra, liikenne, terveys) vaikka ei tukia nostaisikaan.
Ymmärränkö jotain väärin vai eikö tuo ole hyvä juttu ,etteivät syö valtion kassasta työttömyyskorvauksia vaan elävät jollain muulla keinolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö verottajan pitäisi olla kiinnostunut näistä ihmisistä? Verottajan tulisi ensi tilassa selvittää, että millä tuloilla nämä ihmiset pystyvät elämään Suomessa. Siellä voi olla pimeää tuloa monilla. Kunnon syynit pitäisi laittaa heti päälle verottajan toimesta! Ei täällä voi vapaamatkustaa, Suomi velkaantuu koko ajan enemmän ja enemmän. Verot täytyy jokaisen maksaa.
Miten veroja maksetaan nollatuloista?
Eihän siitä mitään makseta. Itse hoidin 6 v omia lapsia aikana, jolloin ei mitään kotihoidontukia ollut.
En ollut kirjoilla missää systeemissä.
Mistä minä niitä veroja olisin maksanut?🤯
On tässä itsekukin kasvattanut yhteiset lapset pääasiassa toisen tuloilla, josta valtio ja kunta kyllä veronsa on ottanut ja suurella prosentilla rokottanut . Onneksi lapsemme hyvin kasvoivatkin, ovat jo aikuisia ja opiskelleet iät ajat huipputuloksin, ja työelämässä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavikset juoksevat kieli vyön alla oravanpyörässä, jossa ruuvia kiristetään enemmän ja enemmän vuosi vuodelta! Ja sitten meillä on 140000 vapaamatkustajaa, jotka eivät maksa veroja yhteiseen hyvään!!! ei näin voi toimia Suomessa! Miksei tähän ole puututtu???
Tosiaan nämä verenimijät pitäisi saada kuriin- jokuhan tämänkin sakin elättää.
Miksi kutsut esim. Yrittäjän puolisoa elätiksesi, kun ei edes yhteiskunnalta saa mitään tulojakaan. Puolisonsa on velvoite elättää. Piste. Ja ei todellakaan moni kotirouva ole kaikkien veronmaksajien elätti, jos on puolisonsa elätettävä, niin eipä kuulu kenellekään ulkopuoliselle ihmiselle. Avioliitossa on nyt vaan puolison velvollisuus elättää toinen toisensa, ja jos ei ei onnistu, niin sitten haetaan toimeentulotukea, kuten niin monet työttömät korvauksien tai pienien palkkojen vuoksi töissä käyvät hakevat.
Sinua vaan ketuttaa, kun jollain ihmisellä on vapautensa olla tekemättä kodin ulkopuolisia töitä tai jos tekevätkin jotain niin vapaaehtoisia ja verottomia yhdistysharrastuspuuhia, joista ei veroa tarvitse maksaa. Sitä paitsi, eikös se ole vaan hyvä, että avioliitossa elävä kotirouva antaa tilaa sinkulle työelämässä, niin ei tarvitse sitä parisuhteetonta vanhaapoikaa tai -piikaa kaikkien veronmaksajien porukalla elättää?
...edellilseen lisäten vieläpä, että lapsetkin ovat kasvaneet ja elätetty aikuisiksi jo aikapäiviä sitten, jotka ovat nyt veronmaksajina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne katosi itsenäinen omillaan tuleva feministien naisihanne ;D Vai nytkö sekin sitten joustaa kun löytyi ukko jonka siivellä pääsee elämään kivaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Minkä "turvaverkon" ?
Ei koske suomalaisia. Positiivinen syrjintä kyllä sä tiiät. Kato lottovoitto ja maailman onnellisin.
Hyvähän se on ettei kuluta valtion rahoja jos pystyy tulemaan toimeen , puolison , perinnön tai muun avulla. Tekevät hyvän teon , eivät kuluta työttömyyys rahoja tai vie töitä tarvitsevilta. Paljon on työtä karttavia jotka kikkailee töikseen , hehän kuluttavat valtion rahoja ja osaavat kupata monesta paikkaa , näistä voisi olla huolissaan . Rikkaan pohatan vaimonko pitäisi olla työttömyyskortistossa ettei ole hukkunut johonkin ???
Vierailija kirjoitti:
Tavikset juoksevat kieli vyön alla oravanpyörässä, jossa ruuvia kiristetään enemmän ja enemmän vuosi vuodelta! Ja sitten meillä on 140000 vapaamatkustajaa, jotka eivät maksa veroja yhteiseen hyvään!!! ei näin voi toimia Suomessa! Miksei tähän ole puututtu???
Jos ei ole tuloja mistäköhän maksaisit veroja? On täysin laillista ostaa esim. puolisolleen ruokaa, ei siitä tarvitse mitään veroja maksaa.
Mistä saisi naisen jonka siivellä pääsee elämään valkoinen herrasmies?
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on ettei kuluta valtion rahoja jos pystyy tulemaan toimeen , puolison , perinnön tai muun avulla. Tekevät hyvän teon , eivät kuluta työttömyyys rahoja tai vie töitä tarvitsevilta. Paljon on työtä karttavia jotka kikkailee töikseen , hehän kuluttavat valtion rahoja ja osaavat kupata monesta paikkaa , näistä voisi olla huolissaan . Rikkaan pohatan vaimonko pitäisi olla työttömyyskortistossa ettei ole hukkunut johonkin ???
Joojoo moni rikas miljonääri 100k kuukausituloilla käy te-toimistossa täyttämässä kaavakkeita ja riitelee virkailijoiden kanssa asioistaan saadakseen 570 euroa kuussa. Ihan varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tuloja mistäköhän maksaisit veroja? On täysin laillista ostaa esim. puolisolleen ruokaa, ei siitä tarvitse mitään veroja maksaa.
Niin , ennen oli perheenpään velvollisuus elättää perhe , nyt tuntuu että valtion pitäisi maksaa kaikkien elämä . Muutamia vuosia sitten ei puoliso saanut työttömyysrahaa kun puolisin tulot vaikutti siihen .
Ainakin työttömät jotka on ollut yli vuoden työttömänä on poistettu työttömyystilastoista. Eli pitkäaikaistyöttömät. Sitten lienee valtava määrä pitkään työttömänä olleita joilta on vaan tuet poistettu johonkin pykälään vedoten ja elää totaalisessa köyhyydessä tai häipynyt suomesta vähin äänin.