Suomessa 140 000 turvaverkon ulkopuolella eikä töissä
Sellainen hyvinvointiyhteiskunta ja sellainen työvoimapula
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö verottajan pitäisi olla kiinnostunut näistä ihmisistä? Verottajan tulisi ensi tilassa selvittää, että millä tuloilla nämä ihmiset pystyvät elämään Suomessa. Siellä voi olla pimeää tuloa monilla. Kunnon syynit pitäisi laittaa heti päälle verottajan toimesta! Ei täällä voi vapaamatkustaa, Suomi velkaantuu koko ajan enemmän ja enemmän. Verot täytyy jokaisen maksaa.
Miten veroja maksetaan nollatuloista?
Eihän siitä mitään makseta. Itse hoidin 6 v omia lapsia aikana, jolloin ei mitään kotihoidontukia ollut.
En ollut kirjoilla missää systeemissä.
Mistä minä niitä veroja olisin maksanut?🤯
Erittäin kiinnostava ketju, joka ansaitsisi kruunun!
Jos tutkija ja Ylen toimittaja olisi viitsinyt edes pikkaisen katsoa TEM:in, KELA:n ja vaikkapa STM:n ja UM:n tilastoja niin niille kadonneille olisi saattanut löytyä selitys.
Mutta eikun iski laiskuus ja seurauksena rimanalitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta oli kuulemma vähennetty omaisuudellaan elävien määrä. Mietin, että onkohan näin?
Itse tunnen ainakin kaksi henkilöä, jotka kuuluvat tuohon ryhmään.
Omaisuustuloilla.
Eli jos on sijoitustuottoja, jotka näkyvät verotuksessa.
Mutta jos ei ole sijoittanut, vaan syö pääomaa, tulot eivät näy missään, koska tuloja ei ole.
Itsekin olen harkinnut maatilan myymistä ja pienen omakotitalon ostamista.
Elelisin myynnistä saamillani rahoilla vanhuuseläkkeeseen saakka.
Ratkaisu tosin tuhoaisi eläkekertymäni.
Olen pienipalkkaisessa työssä enkä saisi juurikaan isompaa eläkettä jos jäisin nyt työttömäksi kuin jos jatkaisin eläkeikään. Sinne on n. 10 vuotta.
Ehkä paremmalla palkalka kertymää voikin tulla.
Vierailija kirjoitti:
Yle täydentänyt juttua: Katso kartasta, kuinka paljon kunnassasi on ”kadonneita” – työelämästä on kateissa ihmisiä varsinkin suurissa kaupungeissa (yle.fi)
yle.fi/a/74-20020144
Menee yhä sekavammaksi tämä "tutkimus".
Nyt puhutaan "toimettomista". 231.175 ihmistä.
Mukana satunnaisia töitä tekevät, 27.823
Työvoimapalveluissa: 24.992
Tilastokeskushan on aina onnistunut hävittämään 100.000 työtöntä jonnekin, verrattuna esim. TEM:in lukuihin.
"Ulkomaan kansalaisia on työelämästä kadonneiden joukossa 36 000." Lainaus jutusta.
Kadonneet alkavat yllättäen löytymään. Jännä.
Tilasto näyttää sitä, mitä sen halutaan näyttävän. Sama tämän tutkimuksen osalta.
Mikä on tämä PTC Services Oy, joka teki tutkimuksen? Joku konsulttitoimisto?
Minun nuoruudessani sanottiin: vale, emävale ja sitten tulee tilasto.🤓
Vierailija kirjoitti:
Siis ollaan kateellisia jos on töissä, ei ole töissä ja saa sosiaalitukia, ei ole töissä eikä saa sosiaalitukia. Eli miten tahansa niin aina ollaan kateellisia tai huolissaan tai mitä tahansa. Mitenkään ei voi olla niin ettei kukaan olisi kateellinen tai vaatisi tilille. Eikö voisi olla tyytyväinen jos ihminen ei pyydä mitään yhteiskunnalta eikä anna sille mitään. Siis vaikutus kaikille on +/-0.
Itse asiassa yhteiskunta voittaa, kun tukia ei oteta vastaan,koska se raha menee kyllä käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan koulutettuna miehenä saa töitä ja saa kinata työkkärin kanssa kytyisestä 500 euron korvauksesta. EI OLE TÖITÄ.
Ilmeisesti tarkoitus on puskea kantasuomalaiset miehet ulos suomesta. En keksi muuta syytä. Paitsi että työvoimapula on kusetusta.
Tänään tänne syntyvä asuu aikuisena, n. 3 kymppisenä aika tyhjässä maassa. Osa häipyy aikaisemmin , mutta myös kun uusia suomalaisia ei tule ja suuntaus etenee voimakkaaksi ja alkaa ruokkia kadon kierrettä.
Vierailija kirjoitti:
Tavikset juoksevat kieli vyön alla oravanpyörässä, jossa ruuvia kiristetään enemmän ja enemmän vuosi vuodelta! Ja sitten meillä on 140000 vapaamatkustajaa, jotka eivät maksa veroja yhteiseen hyvään!!! ei näin voi toimia Suomessa! Miksei tähän ole puututtu???
Jos on rahaa valmiiksi tilillä, eikä tuloja, niin ei ole verojakaan. Toisaalta ei tälle porukalle makseta mitään tukiakaan joten periaatteessa eivät ole rasite yhteiskunnalle.
Maksavat kuitenkin käyttämistään tuotteista ja palveluista ja sitä kautta antavat enemmän kuin ottavat.
Vierailija kirjoitti:
Monikohan noista on tosiaan kotirouva? Tai muuten vain esim. yrittäjämiehen puoliso.
Voi muuten olla yllättän iso luku. Naapuristossani asuu jo 2 kpl. Molempien naisten miehillä on firma ja vaimot ovat olleet aina kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ollaan kateellisia jos on töissä, ei ole töissä ja saa sosiaalitukia, ei ole töissä eikä saa sosiaalitukia. Eli miten tahansa niin aina ollaan kateellisia tai huolissaan tai mitä tahansa. Mitenkään ei voi olla niin ettei kukaan olisi kateellinen tai vaatisi tilille. Eikö voisi olla tyytyväinen jos ihminen ei pyydä mitään yhteiskunnalta eikä anna sille mitään. Siis vaikutus kaikille on +/-0.
Itse asiassa yhteiskunta voittaa, kun tukia ei oteta vastaan,koska se raha menee kyllä käyttöön.
Voi kuule jokaista poispotkittua suomalaista kohden läpsyttelee maahan jatkuvaan tahtiin kehitysmaalainen perheineen vaatimaan kaiken maailman tuet korotettuina. Mitään rahallista hyötyä ei veronmaksajille synny kantasuomalaisten päähän monottelusta.
Jutusta ei selvinnyt, miten pitkäaikaisesti nämä ihmiset ovat olleet työmarkkinoiden ulkopuolella. Ottaahan yksi ja toinen eri mittaisia pätkiä vapaata, jos on varaa elellä säästöillä. Moni ei ole toimeentulotuen piirissä, vaikkei olisi muitakaan tuloja, jos on jotain omaisuutta tai perheenjäsenillä on tuloja. Tietenkin ihmiset pitävät huolta aikuisista lapsistaan tai puolisoistaan, kun näillä on hankala tilanne, jos vain pystyvät. Esimerkiksi Kelan kuntoutustuki loppuu, koska ihminen ei ole saanut tehtyä tarvittavia selvityksiä siitä Kelalle ja kuuluisi ehkä jonkin muun tuen piiriin, mutta minkä.
Christiiina kirjoitti:
Millä rahalla ne elävät? Kyllä minä mieluumin ottaisin vastaan työttömyyskorvausta kuin olisin täysin tuloton, vaikka silloin pitäisikin osallistua työllisyystoimiin tai hakea työpaikkoja (siis jos en haluaisi oikeasti työllistyä).
Itsekunnioitukseni ja vapauteni on kalliimpi kuin työttömyyskorvaus. Olen lahjakas korkeakoulutettu ihminen, ihan aidosti vapaata älymystöä, ja minun tunkemiseni kurinpitoputkeen olisi täysin järjetöntä. Elämiseni on niin halpaa, että siihen ei valtionkokoista elättäjää tarvita. Teen hyödyllisiä asioita sekä lähipiirille että sinulle, enkä antaudu nöyryytettäväksi. Minäkin muuten hoidin vanhemmat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikohan noista on tosiaan kotirouva? Tai muuten vain esim. yrittäjämiehen puoliso.
Voi muuten olla yllättän iso luku. Naapuristossani asuu jo 2 kpl. Molempien naisten miehillä on firma ja vaimot ovat olleet aina kotona.
Mistä näitä rikkaita yrittämiehiä sikiää, ihan vaan miehenä kyselisin alkaa tympiä 500 eurolla elo.
-Viera- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan koulutettuna miehenä saa töitä ja saa kinata työkkärin kanssa kytyisestä 500 euron korvauksesta. EI OLE TÖITÄ.
Ilmeisesti tarkoitus on puskea kantasuomalaiset miehet ulos suomesta. En keksi muuta syytä. Paitsi että työvoimapula on kusetusta.
Tänään tänne syntyvä asuu aikuisena, n. 3 kymppisenä aika tyhjässä maassa. Osa häipyy aikaisemmin , mutta myös kun uusia suomalaisia ei tule ja suuntaus etenee voimakkaaksi ja alkaa ruokkia kadon kierrettä.
Moskeijoita tulee kuin sieniä sateella. Pelkästään hesassa yli 10 ja yleisin synnytyslaitoksella syntyneen nimi on nykyään ahmed. Suuntahan on selvä. Pitäkää vaan ne työpaikat suomalaisten ulottumattomissa ja pitäkää naiset reidet ristissä kantismiehille. Saadaan mielenkiintoinen suomi ihan lähiaikoina.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Millä rahalla ne elävät? Kyllä minä mieluumin ottaisin vastaan työttömyyskorvausta kuin olisin täysin tuloton, vaikka silloin pitäisikin osallistua työllisyystoimiin tai hakea työpaikkoja (siis jos en haluaisi oikeasti työllistyä).
Mun tuntemani yritystensä myynneistä saamillaan rahoilla, perinnöksi saamillaan rahoilla ja yksi tuttu puolisonsa tuloilla.
Jos perii niin on jo aika vanha itsekin koska suomessa kuollaan aika vanhana, ellei sitten vanhemmilla ole jotain kunnon päihdeongelmaa.
Työministeriön sivuja seuranneena, oli työttömiä yli 500 000 ja kerrottiin että miten oli jaoteltu, n 100 000 pitkäaikaistyttömiin jne. Sitten yhtäkkiä kun luin niiden sivuja oli ne julkaisut sensuroitu ja yhdessä yössä oli yli 100 000 työtöntä vaan kadonnut tilastoista, vaikka aiemmin oli hyvin eritelty missä oli. Ei ihme kyllä ylittänyt tämä jättityöllistäjä uutiskynnystä vaikka joku pohjanmaan koneyrittäjä kertoo että tuo kaukomailta porukkaa kun ei suomesta löydy työvoimaa ja aikoo ainakin 2 palkata vakituisesti, ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Itsekunnioitukseni ja vapauteni on kalliimpi kuin työttömyyskorvaus. Olen lahjakas korkeakoulutettu ihminen, ihan aidosti vapaata älymystöä, ja minun tunkemiseni kurinpitoputkeen olisi täysin järjetöntä. Elämiseni on niin halpaa, että siihen ei valtionkokoista elättäjää tarvita. Teen hyödyllisiä asioita sekä lähipiirille että sinulle, enkä antaudu nöyryytettäväksi. Minäkin muuten hoidin vanhemmat itse.
Tähän olen itsekin työttömänä päätynyt. Oma ihmisarvo on lopulta ainoa joka on omaa ja sitä pitää vaalia ettei joku virkailija potki maanrakoon. Koska sitä ne työnsä puolesta yrittää alituisesti. Olen alkanut henkisesti varautua suomesta muuttoon työn perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavikset juoksevat kieli vyön alla oravanpyörässä, jossa ruuvia kiristetään enemmän ja enemmän vuosi vuodelta! Ja sitten meillä on 140000 vapaamatkustajaa, jotka eivät maksa veroja yhteiseen hyvään!!! ei näin voi toimia Suomessa! Miksei tähän ole puututtu???
Tosiaan nämä verenimijät pitäisi saada kuriin- jokuhan tämänkin sakin elättää.
Pitäskö viedä vankilaan kun ei saa työtä eikä edes mitään tukia. Vankilaan kuuluisi yritysten johtajat, valehtelevat huijari poliitikot ja virkarälssi.
Silloin alkaisi todellinen onnellisuus ja sukupuuttosuuntaus keskeytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Omalta kohdaltani voin asiaa sen verran valaista, että elän kumppanini tuloilla. Töitä en ole saanut, suuresta työvoimapulasta huolimatta, sillä olen liian vanha (päälle 40 vuotias) ja minulla ei ole tarpeeksi työkokemusta. Työtä ei saa kun ei ole työkokemusta ja työkokemusta ei saa kun ei ole työtä... Tämä noidankehä alkoi ja parikymppisenä.
Työkkäriin en koskaan ilmoittautunut. Kun tarpeeksi monta kertaa saa työhakemuksiin vastauksen ei kiitos, tai ei vastausta ollenkaan, niin lopulta sitä turhautuu ja lakkaa hakemasta mihinkään. Elämä sujuu näinkin. Olen hoitanut sekä isäni että äitini molempine kuolemaan asti ja kotona teen kaikki kotityöt. Olen siis vähän kuin 50-luvun kotirouva, vaikka ei meillä kyllä lapsia ole! Harrastuksia on niin paljon ettei tässä edes töihin ehtisi.... En saa yhteiskunnalta mitään tukia (tai edes niitä hakenut) joten rahan kanssa saa olla tarkkana, mutta ainakin toistaiseksi pärjäämme näinkin.
Täällä toinen. En useinkaan viitsi tuoda esille tätä kotirouva-asiaa, koska Suomessa sitä ei arvosteta. Tulee tunne, että saisin enemmän ymmärrystä työttömänä tai ikuisena opiskelijana.
Miksi kutsut esim. Yrittäjän puolisoa elätiksesi, kun ei edes yhteiskunnalta saa mitään tulojakaan. Puolisonsa on velvoite elättää. Piste. Ja ei todellakaan moni kotirouva ole kaikkien veronmaksajien elätti, jos on puolisonsa elätettävä, niin eipä kuulu kenellekään ulkopuoliselle ihmiselle. Avioliitossa on nyt vaan puolison velvollisuus elättää toinen toisensa, ja jos ei ei onnistu, niin sitten haetaan toimeentulotukea, kuten niin monet työttömät korvauksien tai pienien palkkojen vuoksi töissä käyvät hakevat.
Sinua vaan ketuttaa, kun jollain ihmisellä on vapautensa olla tekemättä kodin ulkopuolisia töitä tai jos tekevätkin jotain niin vapaaehtoisia ja verottomia yhdistysharrastuspuuhia, joista ei veroa tarvitse maksaa. Sitä paitsi, eikös se ole vaan hyvä, että avioliitossa elävä kotirouva antaa tilaa sinkulle työelämässä, niin ei tarvitse sitä parisuhteetonta vanhaapoikaa tai -piikaa kaikkien veronmaksajien porukalla elättää?