Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on totuus "superihmisten" taustalla?

Vierailija
28.02.2023 |

Media hehkuttaa säännöllisesti "superihmisiä", jotka ovat lahjakkaita, tehokkaita, loputtoman energisiä ja aina terveitä ja positiivisia. Mutta mikä mahtaa olla totuus, kun kuitenkin kaikilla meistä on se sama 24 tuntia vuorokaudessa käytettävissä.

Otetaan esimerkiksi naispuolinen henkilö, jolla on lapsia ja mies. Hän käy töissä ja opiskelee samaan aikaan. Lisäksi tietysti harrastaa monipuolisesti liikuntaa, on hoikka ja nuorekas ja aina viimeistellyn näköinen.

En vaan ymmärrä, miten kenelläkään riittää vuorokaudessa tunnit tuohon kaikkeen! Onko mahdollista, että meille ei kerrota ihan kaikkea. Käykö kotona siivooja, hoitaako isovanhempi lapset ja tekee ruuat?

Tunteeko joku läheisesti tällaisen henkilön? Mikä on totuus tuosta elämästä?

Itsellä töissä käyminen (osa-aikainen!), kodin hoito (toki mies tekee osansa), lasten hoitaminen ja kyyditseminen harrastuksiin vie kaiken ajan ja ylikin! Olen väsynyt ja haluaisin keventää jostain, mutta kaikki tekeminen on ns. pakollista. En vaan tajua miten jotkut tekee tämän kaiken päälle vielä niin paljon muutakin.

Kommentit (224)

Vierailija
181/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hassua lukea näitä kommentteja!

Se mitä olen pitänyt normaalina elämänä yli 60v onkin jotain supersuorittamista??

4 lasta kasvatettu, täyspäiväisesti tehty töitä 19v lähtien, rakennettu työn ohessa 3 taloa ja nyt rempataan 4. lomakäyttöön. Työmatkoja molemmilla ja vaativat työt, nyt olen juuri jäämässä pois työelämästä.

Lapset sentään enimmäkseen kulki harrastuksiin itse mutta kesäviikonloput meni turnauksissa koko perheen voimin.

Huolehdittu appisten kotitalosta 170km päässä kunnes muuttivat lähemmäs. Taloudellisesti elätetty heitä parikymmentä vuotta. Kun isäni teki kuolemaa 350km päässä ajoimme joka lauantai hänen luokseen muutamaksi tunniksi kahden. Illaksi kotiin laittamaan lapsille ruokaa.

Ei ole ollut aikaa eikä varaa miettiä liikaa, on vaan tehty ja eletty.

Me molemmat olemme kurinalaisia ja hyviä organisoimaan, mun mies sanoo että mulla on excel aivojen tilalla😄 Nyt pitäisi opetella hidastamaan tahtia. Kunhan ehdin!

Minullekin kyse on ihan normaalista elämästä. Olen myös kuullut monesti ajatuksen, että lähellä asuva anoppi on auttanut, mutta kun totuus on aivan toisin päin, vaikkei sitä ole voinut ulkopuolisille kertoakaan.

Anopilla on vakavia mt-ongelmia (eläköityi alle viisikymppisenä niiden takia) eikä häntä ole voinut jättää yksin lapsen kanssa ilman valvontaa. Lisäksi olemme elättäneet häntä yli 30 vuotta eli maksaneet hänen asumisensa puhelinlaskuja myöten. Hän on myös ns. himohamstraaja eli olemme siivonneet (raivanneet) hänen asuntonsa säännöllisesti roskista ja ulosteista.

Tsemppiä anopin kanss, hirveä tilanne! 

Meillä appi on jo kuollut mutta dementoitunut anoppi asuu nyt yksin - eli meidän huolehdittavana. Onneksi kotihoito käy 10 min joka päivä antamassa lääkkeet mutta muuta apua emme ole saaneet.

Juuri kun on saanut lapset maailmalle ja lastenlapset vaipoista alat pesemään toisen likapyykkejä ja kämppää ihan kuin ei muuta tekemistä olisi. Pitäisi vielä 3x päivässä käydä vahtimassa että syö jotain mutta ei vaan ehdi eikä pysty. Lomilla tyttären perhe ( toinen poikansa ei ikinä) hoitaa isoäidin ostoksia, lisärasite hänelle ruuhkavuosiin. 

Koskahan se vapaus koittaa?

ed.

I feel you. Dementian vuoksi hän varmaan ei kovin kauan enää pysty yksinään asumaan, joten tämä vaihe ei kestä kauan, kun hän pääsee hoitokotiin. 

Olen miettinyt, että vapaus ei varmaan koita koskaan, koska mt-ongelmista ei pääse hoitokotiin ja anopin terveys on muuten erinomainen. Toisaalta en enää murehdi asiaa ollenkaan, kun siihen on tottunut. Esimerkiksi matkustamme ihan hyvällä omallatunnolla, mies soittaa hänelle ja jos ei vastaa, täytyy soittaa sitten ambulanssi.

Jokainen tekee voitavansa, ja täytyy muistaa, että itsekin tulee joskus siihen kuntoon, että on ehkä muiden varassa. Jalat toimii, mutta pää ei, se on kyllä pahin tilanne mielestäni. Toivoisin itse saavani eutanasian ennemmin kuin makaan jossain hoitokodissa muiden varassa, jos ei pysty edes lukemaan enää. Se on varmasti helvetti, mistä uskonnot puhuvat. 

Vierailija
182/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee niin kaikki ovat mielestään superihmisiä. Puitteet kunnossa, hieno työ, toinen maisterintutkinto siinä sivussa, lapset harrastaa, isovanhemmat auttaa, ruoka tulee kotiovelle. Ja vielä ehtii vauvapalstalle kehumaan saavutuksillaan. Eipä täällä taida olla Sari Sairaanhoitajaa tai Minna Myyjää, he ovat varmaankin työn touhussa minkä jälkeen menevät kauppaan, laittavat ruokaa, pesevät pyykit ja auttavat läksyissä. Ovat onnellisia kun lapsilla on ulkovaatteet, ehjät kengät, rahat riittivät tässäkin kuussa vuokraan ja ostoksiin. 

En ole koskaan pitänyt itseäni superihmisenä kuten jo sanoinkin, vaan leima on tullut ulkopuolelta. Minun ruuhkavuoteni ovat jo kaukana takana päin, lapsi kolmekymppinen eli olen jäänyt kotirouvaksi vähän ennen eläkeikääni. Ei minulla nuorempana olisi ollut aikaa tänne kirjoitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee niin kaikki ovat mielestään superihmisiä. Puitteet kunnossa, hieno työ, toinen maisterintutkinto siinä sivussa, lapset harrastaa, isovanhemmat auttaa, ruoka tulee kotiovelle. Ja vielä ehtii vauvapalstalle kehumaan saavutuksillaan. Eipä täällä taida olla Sari Sairaanhoitajaa tai Minna Myyjää, he ovat varmaankin työn touhussa minkä jälkeen menevät kauppaan, laittavat ruokaa, pesevät pyykit ja auttavat läksyissä. Ovat onnellisia kun lapsilla on ulkovaatteet, ehjät kengät, rahat riittivät tässäkin kuussa vuokraan ja ostoksiin. 

Tätä juuri tarkoitin sillä, kun sanoin asioiden olevan monien asioiden summa. Ei ole mustavalkoinen asia tämä. Minulla on hyvä palkka ja mahdollisuus etätyöhön, samoin kuin vauvapalstalla piipahtamiseen kesken työpäivän. Toisaalta ei ole perheen ulkopuolista apua eikä mies omasta työstä johtuen osallistu yhtä paljon kodinhoitoon kuin minä. En väitä olevani superihminen, vaan kerroin realiteetit siitä, miten eriasiat vaikuttaa siihen, miten elämä pyörii. Kun isäni sairastui ja menehtyi, en jaksanut harrastaa ja laittaa kotia. Kun työt painaa, saatan löhöillä illan sohvalla. Jos lapset sairastaa kolmatta flunssaa ja vatsatautia putkeen ja mies on työmatkalla, tehdään vain välttämätön.

Useimmiten kuitenkin tehdään työt, hoidetaan koti, ulkoillaan ja harrastetaan. Se on minusta normaalia, hyvää elämää.

Vierailija
184/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon aikaan saavat ihmiset osaavat priorisoida ja punnita miten saadaan aikaan maksimitulos minimipanoksella. He ovat tulosorientoituneita eivätkä perfektionisteja. He jättävät kylmästi tekemättä sellaiset asiat jotka kokevat turhiksi.

Minä en ole sellainen. Käytän paljon aikaani sellaiseen mikä ei edistä mitään. Tykkään nysvätä yksityiskohtien kanssa. Saan suurta iloa siitä kun teen jonkun asian täydellisen hyvin, oli se sitten iso tai pieni asia.

En nyt missään tapauksessa ole (ainakaan omasta mielestäni) superihminen, mutta varmaan joillain mittareilla saan paljon asioita tehtyä päivisin erityisesti urheilupuolella sekä omissa treeneissä että lasten harrastuksiin roudauksessa. Minulla on pari harrastavan ikäista lasta, joista vähintään toisella on sunnuntaita lukuunottamatta treenit joka päivä ja lisäksi itselläni on kahdeksat treenit viikossa (1 vapaapäivä ja kahtena päivänä kahdet treenit (jotka vedän kyllä usein putkeen)). Lisäksi kotona on taapero ja teen duunia parissa start-upissa. 

Priorisointi on tärkeää. Pitää päättää, mitkä asiat ovat itselle tärkeitä. Meillä ei tehdä joka päivä uutta ruokaa, vaan tehdään isompia eriä ja kylppärin kaappien päälliset eivät todellakaan kiillä puhtauttaan. Näissä asioissa mennään "good enough" -tasolla. Minulla ei riitä vuorokaudessa tunteja kiillottaa niitä patterinvälejä tai organisoida jatkuvasti tupperwarekippoja uuteen järjestykseen. Jos nuo on prioriteettejä jollekin, niin ymmärrän, että heillä ei riitä aikaa kuntoiluun. Kyse on valinnoista.

Vierailija
185/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri tulee aina seiskaksi töihin. Herää joskus puoli kuudelta. Luulin hänen menevän aikaisin nukkumaan mutta ei, kuulemma puoli kahdeltatoista menee ja se riittää hänelle.

Itse jos heräisin 5.30 niin pitäisi mennä nukkumaan viimeistään kymmeneltä ja siitäkin kertyisi univelkaa.

Veikkaan, että vähäinen unentarve on yksi avaintekijä näissä. Itse nukun arkena about 23-06.30 ja aina väsyttää, tarvitsisin vähintään 8h unta. Viikonloppuisin nukun usein 10h yöunet. Arkena kun väsyttää töiden jälkeen ei oikein jaksa olla kovin touhukas. Aika menee kotitöissä ja lapsen läksyjä tehdessä. Jos harrastan arkena niin ei siinä paljon kerkeä lasta nähdä.

Vierailija
186/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari tällaista naista ja kyllä he joissain asioissa joustavat, eivät ole ruuanlaittajia esimerkiksi. Kaikkia tuntemiani naisia yhdistää puoliso tai ex-puoliso, joka osallistuu lasten kasvatukseen vähintään 50 % panoksella. Eikä vaan ajallisesti vaan myös ottamalla aidosti vastuuta lasten kasvatuksesta ja heidän tarpeistaan. Vastuunotto perheestä ja kodista vaihtelee, jonkun mies on innokas ruuanlaittaja, toisen harrastusfaija, mutta yhdelläkään tuntemallani "supernaisella" ei ole ylimääräistä lasta miehenään. 

Lisäksi näiden naisten lapset ovat varsin itsenäisiä ja terveitä. En tiedä ovatko opettaneet lapset itsenäiseksi, onko sitä aina oletettu heiltä, vai onko enemmän niin että luonteenpiirre on periytynyt vanhemmilta. Varmaan molempia. Jos lapset ovat terveitä ja pärjäävät koulussa ilman merkittävää panosta vanhempien puolelta, vapautuu hurjan paljon aikaa ja henkisiä voimavaroja. Lasten puolesta huolestuminen kuluttavaa. 

Vierailija
187/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

monella menestyjällä ,joilla paljon tuloja. on siivooja ja talonmies palvelut ostettuna. aikaa jää työnteolle ja kivoille harrastuksille.monen varakkaan perheen lapsi opiskelee ja harrastaa,siivooja siivoa myös lasten huoneen,on aikaa lukea kokeisiin. vähä- varaisen aika, menee pyykkäämiseen ,siivoamiseen,pihan kolaamiseen ym.ei ole laiskuutta jos hoitaa itse kotinsa ja pihansa ja auton huoltonsa.

Vierailija
188/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisona supersuorittaja. Lapsia on.

Yhtälö mahdollistuu loputtomalla itsevarmuudella, tiukoilla aikatauluilla ja antamatta minkään pysäyttää suunnitelmia.

Itsevarmuus auttaa todella paljon. Silloin ei tarvitse käyttää energiaa tai aikaa sen pohtimiseen, että onkohan tämä oikeasti tarpeellista, teenkö oikein, toiminko oikein kasvattajana tms. asioita. Sen kuin tekee niin kuin itsestä tuntuu ja taputtaa itseään selkään.

Kaikki työkuviot, harrastusjutut ja vapaa-ajan tavoitteet voi laittaa jo kuukausia eteenpäin kalenteriin ja puskea ne valmiiksi kuin juna. Toki kaikki yllätysongelmat jäävät sitten sen huonommin organisoituneen puolison hoidettaviksi.

Kaikkien näiden vuosien aikana minun mieheni ei ole kertaakaan aamulla huomannut, että lapsi on tullut yöllä kipeäksi, vaikka on kuumetta ja nenä valuu. Jos on hänen aamunsa ja minä olen jo mennyt töihin, hän vain pukee lapset täydellä draivilla ja ajaa päiväkotiin, josta sitten soitetaan äiti hakemaan. Tai jos sää on vaihtunut eilisestä huomattavasti, niin lapset ovat kuitenkin niissä vaatteissa jotka nyt sattuivat olemaan käsillä.

Vapaa-ajallakin perheeseen osallistuminenkin on sellaista, että tehdään vain asioita, joista saa näkyviä suorituksia. Lasten kanssa kotitöitä, kauppareissua, jalkapallon treenaamista. Kiireetön läsnäolo ja lasten kuunteleminen jää minulle.

Näin se onnistuu. Mutta tosiasiassa suuna päänä heilumisesta aiheutuu paljon hankaluuksia. Miehelle ei kuitenkaan ole mikään ongelma, jos lapset ovat vaikka lomaviikolla joka päivä yliväsyneitä liiasta ohjelmasta. Hänen näkökulmastaan suunnilleen kaikki muut ihmiset ovat saamattomia.

Vierailija
189/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea energiataso, hyvä organisointi, JA matala syventyminen asioihin.

Nämä ihmiset eivät käytännössä koskaan ole esimerkiksi ammatissaan syvällisesti perehtyneitä asioihin, vaan ovat enemmän sitä käsienheiluttelijaluokkaa. Ei siinä mitään, mutta jos joku tällainen sataa eri asiaa elämässään tekevä väittää olevansa kovin osaaja jossain, niin joudun pidättelemään naurua. Tämä elämäntyyli perustuu siihen, että ovat hyviä organisoimaan, ja hyviä manipuloimaan muita tekemään vaikeat hommat, kuten aidon syventymisen.

t. mies

Vierailija
190/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset eivät käytännössä koskaan ole esimerkiksi ammatissaan syvällisesti perehtyneitä asioihin, vaan ovat enemmän sitä käsienheiluttelijaluokkaa. Ei siinä mitään, mutta jos joku tällainen sataa eri asiaa elämässään tekevä väittää olevansa kovin osaaja jossain, niin joudun pidättelemään naurua. Tämä elämäntyyli perustuu siihen, että ovat hyviä organisoimaan, ja hyviä manipuloimaan muita tekemään vaikeat hommat, kuten aidon syventymisen.

t. mies

P.S. tuossa ylempänä joku tällaisen puoliso kutsuu tätä "itsevarmuudeksi". Raadollisempi nimitys tuolle "itsevarmuudelle" on muiden manipulointi tekemään kaikki syventymistä vaativat asiat.

Vierailija
191/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaisuus superihmisyyden taustalla: Etäinen suhde oman sukupuolen vanhempaan. Sitä kautta elämää ohjaa valtava suorittamisen tarve, joka toki verhotaan positiivisuuteen.

Vierailija
192/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanastahan he voimansa saavat 🤮

Vierailija
193/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD

Vierailija
194/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. mies

Mielestäni kaikkien ei tarvitse olla asiantuntijoita. En minä odota, että asiantuntijani ovat selvillä sopimusasioista, hr-asioista, hankinnoista, budjetin laatimisesta jne. Ja minun ei tarvitse osata heidän hommiaan nippelitasolla. Kaikkia kuitenkin tarvitaan. Käsiä ei tässä jouda heiluttelemaan.

Vierailija
195/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. mies

On myös ärsyttävän lahjakkaita ja älykkäitä ihmisiä, jotka oikeasti hallitsevat monia asioita ja ne voivat myös tukea toisiaan. Esimerkiksi tiede ja taide yhdessä tuottavat innovatiivisempaa ajattelua.

Vierailija
196/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

On myös ärsyttävän lahjakkaita ja älykkäitä ihmisiä, jotka oikeasti hallitsevat monia asioita ja ne voivat myös tukea toisiaan. Esimerkiksi tiede ja taide yhdessä tuottavat innovatiivisempaa ajattelua.

Totta, mutta, en puhukaan tässä nyt mistään säveltäjästä, jolla on yllättäen myös filosofian maisterin tutkinto fysiikasta. Ellei jopa tohtorin tutkinto. Nämä ovat eri porukkaa kuin ne, joista tässä ketjussa puhutaan. Nämä ovat oletettavasti jonkun sortin neroja.

Sen sijaan ne, joista tässä ketjussa puhutaan, ovat niitä, joita tarkoitan. He eivät tyypillisesti ole minkään ankaraa syventymistä vaativan alan osaajia, vaan erilaisia päälliköitä, myyjiä, viestijiä, tuottajia, johtajia, virkamiehiä tai ylimpiä virkamiehiä. Ja tyypillisesti heillä ei tavallaan ole kovaa osaamista alaltaan, koska heidän osaamisensa on organisointi ( ja usein tosiaan myös manipulointi). Koska heidän aikaansa ja energiaansa ei mene paljoakaan tulemiseen todelliseksi osaajaksi alallaan ( kun ei heistä sitä ikinä tule), ja kun he samalla kuitenkin ovat korkeaenergisiä, niin sitten jää samaan aikaan aikaa ja energiaa olla kuoronjohtaja, paikallisen sählytiimin valmentaja, opiskella maisterintutkinto toiselta alalta, saada joku paikallispalkinto jostain käsityöharrastuksesta, juosta maratoni, jne. Ja toki leuhottaa niistä ympäriinsä joka puolella. Kyllä kaikki tietää tämän ihmistyypin.

t. se jolle vastasit

Vierailija
197/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

Jos on hyvä palikkatesteissä, luultavasti osaa hahmottaa lähes vaistomaisesti myös omassa arjessaan, miten ja missä järjestyksessä asiat kannattaa tehdä. Tai supistaa kolmen sivun esseen tärkeät asiat yhteen sivuun ilman suurempia ponnisteluita. Autismin oireista kärsivät voivat olla tässä poikkeus.

Vierailija
198/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. mies

Sit on myös meitä, joille sulle vaikeat asiat on triviaaleja. Me keksitään ne jutut, joihin sä tarvitset syventymistä.

Vierailija
199/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

Totta, mutta, en puhukaan tässä nyt mistään säveltäjästä, jolla on yllättäen myös filosofian maisterin tutkinto fysiikasta. Ellei jopa tohtorin tutkinto. Nämä ovat eri porukkaa kuin ne, joista tässä ketjussa puhutaan. Nämä ovat oletettavasti jonkun sortin neroja.

Sen sijaan ne, joista tässä ketjussa puhutaan, ovat niitä, joita tarkoitan. He eivät tyypillisesti ole minkään ankaraa syventymistä vaativan alan osaajia, vaan erilaisia päälliköitä, myyjiä, viestijiä, tuottajia, johtajia, virkamiehiä tai ylimpiä virkamiehiä. Ja tyypillisesti heillä ei tavallaan ole kovaa osaamista alaltaan, koska heidän osaamisensa on organisointi ( ja usein tosiaan myös manipulointi). Koska heidän aikaansa ja energiaansa ei mene paljoakaan tulemiseen todelliseksi osaajaksi alallaan ( kun ei heistä sitä ikinä tule), ja kun he samalla kuitenkin ovat korkeaenergisiä, niin sitten jää samaan aikaan aikaa ja energiaa olla kuoronjohtaja, paikallisen sählytiimin valmentaja, opiskella maisterintutkinto toiselta alalta, saada joku paikallispalkinto jostain käsityöharrastuksesta, juosta maratoni, jne. Ja toki leuhottaa niistä ympäriinsä joka puolella. Kyllä kaikki tietää tämän ihmistyypin.

t. se jolle vastasit

Tunnen kyllä ihmistyypin, josta puhut! Nuo työpaikan ilopillerit. Toisaalta organisaatiot tarvitsevat hyviä organisoijia, joten heilläkin on tärkeä paikka – kunhan hoitavat tonttinsa kunnolla. Ei hyvästä manipulaatiotaidostakaan haittaa ole johtotehtävissä. Mutta ärsyttäähän se, myönnän. Ehkä pitää itse hakeutua vastaaviin tehtäviin.

Vierailija
200/224 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

t. se jolle vastasit

Ja sinä lapioit ojaa työksesi ja kuvittelet olevasi niin paljon fiksumpi ja asiantuntevampi kuin firman päälliköt ja johtajat. Kaikki tietää myös sinun ihmistyyppisi persujen vaaliteltan makkarajonosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme