Miksi sanotaan "rikkoa jää"?
Siis sosiaalisissa tilanteissa, uusia ihmisiä tavattaessa. Mikä ihmeen "jää" mukamas on ihmisten välissä?
Kommentit (11)
Jokainen ihminen on saari valtameressä. Kylmän sodan vuoksi se meri on jäätynyt. Hyvinä rauhan aikoina ei mitään jäätä ole.
Jotkut ovat ventovieraidenkin seurassa heti kuin vanhan ystävän. Useimmat eivät.
Itse olen ainakin ihan jäässä tavatessani uusia ihmisiä. Kyllä siinä tarvitaan ahtojään rikkomista.
Mikäli toinen on luonteeltaan kylmä kuin jäävuori, on hyvä ns. "rikkoa jää", jotta saadaan edes jonkinlaista vastavuoroisuutta keskusteluun. Kaksi mykkää ja kylmäkiskoista tapausta ei kauheesti juttele, eikä pääse tutustumisessa eteenpäin.
Mitäs pitää tehdää silloin, kun toinen vaan "istuu kuin mykkä paska"?
:D
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainakin ihan jäässä tavatessani uusia ihmisiä. Kyllä siinä tarvitaan ahtojään rikkomista.
JÄÄSSÄ? Niin, saattaahan uusien ihmisten tapaaminen olla kankeaa, kömpelöä, tukalaa,... mutta jostain syystä siitä käytetään juurikin JÄÄ-sanaa.
ap
No miksi annetaan rukkaset tai heitetään lusikka nurkkaan tai jätetään kuin nalli kalliolle? Se on kielikuva.
Kielikuva siitä, että jos haluaa päästä veteen käsiksi (sujuvaan ja soljuvaan keskusteluun) on ensiksi rikottava veden peittävä jääkerros.
Kokeilla kepillä jäätä. Rikkoa erillisyyden kupla. Rikkoa kylmä jää, tulee kiva ilmapiiri.
Se on engelskaa. Break the ice. Vertaa esim. in the long run - pitkässä juoksussa = pitkällä tähtäimellä. Onhan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Se on engelskaa. Break the ice. Vertaa esim. in the long run - pitkässä juoksussa = pitkällä tähtäimellä. Onhan näitä.
Oikea muoto on "pitkällä tähtäyksellä". Jossain vaiheessa vääntynyt jonkun vääräleuan keksimänä.
Tehdään avanto, että päästään pilkkimään?