Suomessa on yli 140 000 työikäistä henkilöä, jotka eivät ole töissä, työttöminä tai opiskelemassa eikä tiedetä millä elävät
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Itkin kun luin tuon pojan tarinan. Järkyttävää miten toiset lapset ja nuoret voivat tuhota toisen elämän. Kaikkea hyvää hänelle ja toivottavasti saa töitä.
He ja muut heikossa asemassa olevat ovat ihmisiä jotka EK ja Kokoomus haluavat tuhota. Esimerkiksi kaikkien kokoomuslaisten esikuva Alexander Stubb oli paatunut koulukiusaaja, joka ei tekojaan katunut tai hävennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimentulotukea saa enemmän, kun ei hae muita tukia ja heittäytyy vaan valtion elätettäväksi. Työttymyystuen osuuden saa toimentulotuessa tai osa siitä leikataan jos ei huvita tehdän mitään, mutta hyvin sillä jäljellä olevalla summalla ulkomailla elelee. Asumistukia ei tarvitse, kun ei ole virallisesti asuntoa.
Juuri näin, kun heittäytyy toimarin varaan, ei tarvitse olla työmarkkinoiden käytettävissä, eikä oikein missään, saa vapautuksen niistä vähistäkin velvollisuuksista.
Kaverin lensi ulos kaupungin kämpästä ja sijoitettiin sossun kämppään, eipä ole enää vuokraakaan maksettavana, voi käyttää kaikki tuet luxus pihveihin ja laitteisiin.
Mikä on sossun kämppä?
Toimeentuki on viimeinen tuki muoto ja se on harkinnan varainen, mutta sitä ennen pitää käyttää muut tukimuodot esim. työttömyystuki jne.
Ihmisillä on ihmeellinen käsitys vai onko se tietämättyyytä, kun kuvitellaan kaikkien saavan tt-tukea kun viitsii hakea. Eivät saa. Siihen vaikuttaa jopa tulevat perinnöt.
ei semmosta ole olemassakaan. Tää kuvastaa hyvin miten jotkust kuvittelee harhoissaan just näin, että se "yks tuttu" elää yhteiskunnan varassa jotain luksuselämää. Todellisuudessa joko heille on valehdeltu tai he itse vääristelevät. Suomessa on jokunen asunnottomien yömaja joka kuulemma haisee virtsalta ja jossa varastetaan tavarat, ja joita ei edes sossut suosittele normaaleille ihmisille. Ainostaan raskaanaoleville tai pikkuvauvan kanssa oleville ehkä joku hätämajotus saatetaan järjestää. Muut kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ollessani en yleensä ilmoittaudu työttömäksi koska se systeemi on niin ankea ja passivoiva. Ennemmin pysyn itsellisenä ja omasta elämästä vastuussa kun ryhdyn työkkärin koiraksi.
Työttömyysjärjestelmä on niin ahdistava, että töissä ollessa on pakko säästää niin paljon kuin mahdollista, jotta työttömäksi jouduttua voi elää mahdollisimman pitkään vapaata elämää säästöillä.
SDP katsoo, että kansalaiset kuuluvat valtiolle. Siksi on ongelma, jos ei tiedetä, mitä joku tekee.
Minäkin tiedän yhden tällaisen. Entinen työkaverini. Jättäytyi pois töistä saatuaan ison perinnön. Koki että omaisuudenhoitaminen (sijoitusasuntojakin on useita) käy kokopäivä hommasta ja kun hyvin tulee toimeen ilman palkkaa, niin miksi ei. Elelee siis petintönä saadun omaisuuden tuotoilla.
Minäkin kuulun tuohon joukkoon. En ole hakenut mitään tukia Kelalta, vaikka olisin varmaan oikeutettu. Irtisanouduin raskaista osa-aikatöistä puolisen vuotta sitten ja sen jälkeen olen elänyt puolisoni tuloilla. En tiedä, mitä tekisin elämälläni. Syksyllä lähden ehkä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä on muutama tälläinen. Elävät pääomatuloilla esim. perheyhtiön osakas ja elävät osingoilla, perintönä tullut asunto, pellot ja metsiä, josta saadaan tuloja. Maaseudulla näitä on paljon, elävät omavaraisesti. Tästä hyvä esimerkki edesmennyt Pentti Linkola.
Luulen tämän ryhmän olevan keskimääräistä varakkaampaa, jotka saavat osinko-, metsänmyynti tai muuta tuloja.
"pellot ja metsä josta saadaan tuloja" no sillonhan ne on maanviljelijöitä, ei se pelto itestään tuloja tuota.
Vierailija kirjoitti:
En kirjaimellisesti kuulu noista luokista mihinkään, koska luen ylioppilaskirjoituksiin (jäivät aikoinaan kesken) Elän vanhempieni ja mieheni ansioilla.
kannattaa hakea työttömyyskorvausta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on yksi näistä. Opiskelee avoimessa johon ei saa mitään tukea. Koulukiusaustausta myös.
hölmöä koska hän saisi työttömyyskorvausta jos hakisi. Ei se estä avoimessa opiskelua.
Estää, kun sallitut pisterajat ylittyy.
Saatko viisi opintopisteitä joka kuukausi?
Minä kuuluin tuohon joukkoon monta vuotta. Olin omaishoitaja, asuin läheiseni luona, elin säästöilläni ja pimeillä töillä ja ihan omaishoidon loppuajasta sain 400 euroa/kk omaishoitopalkkion. Oli superihanaa kun ei tarvinnut kuluttaa mitään ylimääräistä eikä tarvinnut pomppia työkkärin pillin mukaan ja sai hoitaa rakasta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kirjaimellisesti kuulu noista luokista mihinkään, koska luen ylioppilaskirjoituksiin (jäivät aikoinaan kesken) Elän vanhempieni ja mieheni ansioilla.
kannattaa hakea työttömyyskorvausta silti.
Kuka olet sanomaan että kannattaa? Ei kannata jos haluaa säilyttää ihmisarvonsa ja pysyy hengissä ilman korvauksia.
Töiden etsimisessä ja työllistymisessä se laitos ei auta. Työt on joka tapauksessa etsittävä ominpäin. Koko laitos on jatkoa koulu- ja työpaikkakiusaamiselle.
Suurin osa Suomen työttömistä on ulkomaalaisia ja suuri osa jopa kieltä osaamattomia. Kyllä yhteiskunta heistä huolehtii ja mikäpä siinä. Omassa maassa pitäisi tehdä töitä, jotta voisi elää, mutta täällä Ahmed ja Amman kotona kuuden lapsen kanssa saa sievoiset tuet ilman mitään.
Tästä työttömien ulkomaalaismäärästä on sitten ihan virallistakin tietoa olemassa.
Elävät pääomatuloilla, puolison tai sukulaisten rahoilla, rikollisesti hankitulla rahalla tai pimeillä töillä.
Sinällään tämä on erittäin huolestuttavaa kehitystä, koska se kertoo siitä, että kansa jakaantuu entistä voimakkaammin taloudellisesti ja pitkässä juoksussa tämä tulee tekemään Suomesta nykyistä turvattomamman yhteiskunnan. Toisaalla aletaan olla niin varakkaita, että voidaan hylätä koko yhteiskunta turvaverkkoineen, toisaalla taas niin kurjia, että ollaan tiputtu yhteiskunnan alimpienkin turvaverkkojen läpi suoraan pohjalle.
Minäkin olin tässä välillä työeämän ulkopuolella omien säästöjen varassa ja työttömäksi ilmoittauduttani alkoikin heti se tyhjän juoksutus ja kuulustelusoitot vähän väliä kuten arvelinkin. Säästyinpähän siltä edes jonkinaikaa ja sai elää rauhassa elämänsä parasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Elävät pääomatuloilla, puolison tai sukulaisten rahoilla, rikollisesti hankitulla rahalla tai pimeillä töillä.
Sinällään tämä on erittäin huolestuttavaa kehitystä, koska se kertoo siitä, että kansa jakaantuu entistä voimakkaammin taloudellisesti ja pitkässä juoksussa tämä tulee tekemään Suomesta nykyistä turvattomamman yhteiskunnan. Toisaalla aletaan olla niin varakkaita, että voidaan hylätä koko yhteiskunta turvaverkkoineen, toisaalla taas niin kurjia, että ollaan tiputtu yhteiskunnan alimpienkin turvaverkkojen läpi suoraan pohjalle.
Tämäkin on vähän kakspiippuinen juttu. Jos varakkaat, joiden ei tarvitse käydä töissä, kävisivät edelleen töissä, tuskin he tekisivät kuitenkaan töitä nykyisillä työvoimapula-aloilla (esim sote-ala). He olisivat sellaisissa hyväpalkkaisissa töissä, jotka nyt on saanut joku muu, joka tarvitsee palkan elämiseensä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Pysykää vapaina viimeiset villit!
käsi pois minun lompakolta, lokit
Tässä onneksi pojan äiti haki hänelle apua. Minun tilanteessani vanhempani vain syyllistivät minua koulukiusaamisesta. Ennen kouluikää minut oli jo kotona täysin alistettu sekä fyysisellä ja henkisellä pahoinpitelyllä. Heti ekaluokasta lähtien olin koulukiusattu ja tämä jatkui koko peruskoulun ajan. Häpesin sitä, että minua kiusattiin ja pahoinpideltiin koulussa. Vanhempani sanoivat kiusaamisen olevan oma syyni, koska olen niin ärsyttävä. Tosiasiassa olin hiljainen ja arka, sehän jo riitti kiusaajille "syyksi". Minunkin elämäni on pilattu. Olen ihan yksin joutunut selvittämään ja hoitamaan asiani. Vanhempieni asenne yhä ihmetyttää kaikkien vuosien jälkeen. Sekä myös opettajien, he olivat täysin tietoisia kiusaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa Suomen työttömistä on ulkomaalaisia ja suuri osa jopa kieltä osaamattomia. Kyllä yhteiskunta heistä huolehtii ja mikäpä siinä. Omassa maassa pitäisi tehdä töitä, jotta voisi elää, mutta täällä Ahmed ja Amman kotona kuuden lapsen kanssa saa sievoiset tuet ilman mitään.
Tästä työttömien ulkomaalaismäärästä on sitten ihan virallistakin tietoa olemassa.
Kela Goldin turvin
Oma lapseni koki samaa helvettiä, vaikkei ollut mitään erityisongelmia. Oli liian hyvä oppilas pojaksi ja sen vuoksi joutui muiden hampaisiin. Keskivaikean masennuksen diagnoosi seitsemännellä luokalla. Koulu loppuun mahdollisimman vähän naamaa kiusaajille näyttäen ja saikuttaen.
Kotona makoilua täysi-ikäiseksi ja vasta sitten hän sai ensimmäiset masennuslääkkeensä. Monta vuotta aikaisemmin kun koulupsykologi oli yhdellä käynnillä todennut, ettei poika niin masentunut ole. Teini-ikää se vain on. Masennusdiagnoosi sitten sairauslomia varten terveyskeskuslääkäriltä.
Lääkkeiden saamisen jälkeen lähti toiselle paikkakunnalle aikuislukioon, luki ylioppilaaksi ja opiskelee vieraalla paikkakunnalla ammattiin. Perhettämme pidetään epäonnistuneena kun poika ei edennyt elämässä suorinta tietä ja menetti koulukiusaamisen vuoksi elämästään melkein kolme vuotta tyhjäkäynnillä kotona. Hän ei halunnut mihinkään kotipaikkakunnan tai lähiseutujen kouluun kun ei halunnut olla se kiusattu, jonka kaikki tiesivät ja kaikki karttoivat.
Nyt hänellä on samanhenkisiä opiskelukavereita, jotka viettävät myös vapaa-aikaa yhdessä. Hän on elämäänsä tyytyväinen, muttei halua lopettaa masennuslääkkeitä. Hän pelkää tietenkin masennuksen uusivat. No, en minäkään niitä lopettaisi jos olisin joutunut olemaan viisi vuotta ilman lääkeapua liian nuorena sairastumisen vuoksi.