Valon lisääntyminen ahdistaa
Olenko ainut, jota ahdistaa tämä valoisuuden nopea lisääntyminen? Tämä ei ole ensimmäinen kerta, mutta tuntuu pahenevan vuosi vuodelta.
Suurin osa tuntuu rakastavan tätä vuodenaikaa. Pidän siitä, että kesä tulee, mutta jostain syystä masentaa. Kaikki muut ovat innoissaan ja ulkoilevat auringossa, tai siltä minusta tuntuu. Itse en jaksa. Tuntuu ihan fyysisesti pahalta.. :(
Kommentit (81)
Ennautiii kirjoitti:
Unihäiriöitä, tietää kauheaa kevätväsymystä.
Kun kroppa on tottunut valoisaan, tulee taas pimeää.
Kahdehdin sitä, että ulkomailla on aina yöt pimeät.
Suomessa pitäisi riekkua yöt läpeensä ja sotkea unirytmi.
Valo ei muutenkaan ole mikään keväänmerkki, jos ulkona on metri lunta.
Migreeni ihmisillä varmaan hauskaa.
Tämä on niiiiin totta! En ole tottunut valoisiin öihin vaikka olen jo 60v. Pimeä pitäisi kuitenkin tulla johonkin aikaan illasta, mutta kun ei vaan täällä suomessa tule, kesällä.
Sälekaihtimet kiinni plus pimennysverhot ikkunoissa. Aurinkolasit pihalla. Ärsyttää kun valofanit eivät ymmärrä etteivät kaikki pidä valosta sisällä tai pihalla.
Ihmetellään kun verhot kiinni päivällä jne.
T. Valo(yliherkkä)
Lihavat lähtee liikkeelle, vaatteet vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevät on ihanaa aikaa! Minä nautin valosta ja olen parhaimmillani kesä aikaan! Kesä on uuden kukoistuksen ja elämän aikaa. Talvella levätään ja kerätään voimia. Tsemppiä ap ja muut, toivottavasti pääsisit masennuksesta ja ahdistuksesta ja voisit kokea kesän ilon ja riemun!
Minä en pysty ajamaan edes oikein autoa kesäisin, superkirkkaina päivinä saan näköhäiriöitä. Koko näkökenttä aaltoilee ja väreilee, pienet mustat pisteet vilisee. Ei kivaa. Talvella ei mitään ongelmaa.
Sama juttu Itselläni, nuo mustat pisteet näkökentässä. Silmät rasittuu tai migreeni.
Vihaan kevättä kevätmasennuksineen! Onko suvussasi masennusta? Meidän suvussa on masennusta ja koitan aina keväisin ajatella että on suvun syy kun masentaa :P Siis tilanteessa ei ole mitään hauskaa, mutta yritän ajatella että se olotila menee kyllä taas ohi jne. ja tullut vaan valitettavasti tuo mullekin..
Vierailija kirjoitti:
Lihavat lähtee liikkeelle, vaatteet vähenee.
Ja sieltä se tuli. Piti tulla tännekkin ketjuun ilmaisemaan mielipiteensä "sivusta" ihan aiheetta. Hyvää kevättä kuitenkin sinulle :)
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Eikä sille voi mitään. Jotkut vaan ahdistuvat keväästä ja valosta. Toiset ahdistuvat pimeästä ja talvesta. Minä voisin elää jossain maassa missä aurinko ei nouse koskaan ja on pimeää ja kylmää.
Semmoista maata ei ole olemassakaan tällä planeetalla. Johtuen ihan siitä, etteivät sellaiset olosuhteet ole ihmiselämän eikä oikeastaan minkään muunkaan elämän edellytyksiä maapallolla. Tuossa törmättäisiin melko pian jo niihin elämän edellytyksiin, kuten happeen ja ravintoon. Kasvit tuottavat happea, mutta ne tarvitsevat kasvaakseen valoisan ja lämpimän kauden. Kasvit toimivat myös ravintona kaikille kasvissyöjille, jotka toimivat ravintona lihansyöjille.
Aurinko nousee kaikkialla maapallolla joskus. Itse asiassa kaikkein pisimmät päivät ovat nimenomaan pohjoisnavalla ja etelänavalla kesäisin. Silloin valoisaa kestää puoli vuotta yhteen putkeen, vaikka melko kylmää siitä huolimatta siellä on.
Olen samaan aikaan ahdistunut ja innoissani. Olen kyllästynyt talvivaatteisiin ja haluaisin pukeutua kivemmin ja päästä ihmisten ilmoille! ...mutta samalla pelottaa koska olen tottunut olemaan kotona verkkareissa niin paljon. Hiuksia tippuu päästä kamalat määrät ja hormonit alkaa heittää häränpyllyä eli finnejä ja muuta mukavaa tulee myös. Unirytmi on sekaisin myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Eikä sille voi mitään. Jotkut vaan ahdistuvat keväästä ja valosta. Toiset ahdistuvat pimeästä ja talvesta. Minä voisin elää jossain maassa missä aurinko ei nouse koskaan ja on pimeää ja kylmää.
Semmoista maata ei ole olemassakaan tällä planeetalla. Johtuen ihan siitä, etteivät sellaiset olosuhteet ole ihmiselämän eikä oikeastaan minkään muunkaan elämän edellytyksiä maapallolla. Tuossa törmättäisiin melko pian jo niihin elämän edellytyksiin, kuten happeen ja ravintoon. Kasvit tuottavat happea, mutta ne tarvitsevat kasvaakseen valoisan ja lämpimän kauden. Kasvit toimivat myös ravintona kaikille kasvissyöjille, jotka toimivat ravintona lihansyöjille.
Aurinko nousee kaikkialla maapallolla joskus. Itse asiassa kaikkein pisimmät päivät ovat nimenomaan pohjoisnavalla ja etelänavalla kesäisin. Silloin valoisaa kestää puoli vuotta yhteen putkeen, vaikka melko kylmää siitä huolimatta siellä on.
Kiitos wikipedia, tiesin kyllä tuon itsekkin, mutta ainahan saa toivoa🤷 vai mitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaan aikaan ahdistunut ja innoissani. Olen kyllästynyt talvivaatteisiin ja haluaisin pukeutua kivemmin ja päästä ihmisten ilmoille! ...mutta samalla pelottaa koska olen tottunut olemaan kotona verkkareissa niin paljon. Hiuksia tippuu päästä kamalat määrät ja hormonit alkaa heittää häränpyllyä eli finnejä ja muuta mukavaa tulee myös. Unirytmi on sekaisin myös.
Ihan kuin minä! Mukava kuulla että jollain muulla myös noin.
Vierailija kirjoitti:
Olet ainoa.
Mutta ole onnellinen. Pimeää on suurin osa vuodesta. Me muut joudutaan kärsimään silloin.
Täällä ei ole pimeää koko vuoden aikana yhtään sen enempää, kuin missään muuallakaan maailmassa
Kumma, kun ihmiset tuntuvat usein unohtavan sen, että pimeiden ja valoisien tuntien määrä on kaikkialla maapallolla koko vuoden summana sama.
Mua talviaurinko vielä piristää, mutta kun lumet sulaa ja alkaa se olettaminen, että kaikkien pitäis olla koko ajan ulkona riekkumassa ja nauttimas täysii auringosta, lämmöstä ja lemmestä niin voi viddu, sälekaihtimet kiinni ja sängynpohjalle masentumaan.
Mitä hienoa on keväässä? Missään ei ole mitään muuta kuin harmaata, hirvee siitepöly leijailee joka paikassa, koiran paskat jalkakäytävillä, sepelihiekat narskuu kengänpohjissa....
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sitä naisena olemisen ihanuutta. T. Yks nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hienoa on keväässä? Missään ei ole mitään muuta kuin harmaata, hirvee siitepöly leijailee joka paikassa, koiran paskat jalkakäytävillä, sepelihiekat narskuu kengänpohjissa....
Niinpä. Terkut kaikkien koirien omistajille. Ihan samat terkut kun ne koiratkin sinne kadunpientareelle jättää
Minua kiinnostaa se, että mikä tuon ahdistuksen aiheuttaa? Onko kenelläkään tietoa tai onko tuosta aiheesta tehty tutkimusta?
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa se, että mikä tuon ahdistuksen aiheuttaa? Onko kenelläkään tietoa tai onko tuosta aiheesta tehty tutkimusta?
Kai se on ihan vain hormonaalista ja kyse on sopeutumisreaktiosta. Mehän oltiin just sopeuduttu jatkuvaan pimeään ja kylmään (melatoniinipäissään oltu kolme kuukautta putkeen), nyt alkaa taas käännös sinne toiseen ääripäähän. Ei ihme että hirvittää hieman vaikka samalla odottaakin kesää.
Mä olen oppinut ajattelemaan tämän vuodenajan välttämättömänä välivaiheena ennen kesää. Joskus aikoinaan masensi keväisin likaiset ikkunat ja se, että kaikki pöly näkyy pinnoilla heti. Koska pimeään vuodenaikaan ei jaksa tehdä juuri muuta kuin töitä ja nukkua, kevään tullessa on tuhat ja yksi asiaa, jotka pitäisi tehdä Nyt, kun lapset on jo aikuisia, ei ole pakko tehdä yhtään mitään kevätisiivousta. Ei edes pestä ikkunoita, jos ei huvita. Kun kevät etenee siihen pisteeseen, että pääsee laittamaan pihalle istutuksia ja grillaamaan ulkona, sitten helpottaa.
Muakin ahdistaa valon määrän lisääntyminen ja kesän tulo yleensäkin. Tykkään kun on pimeää.
Oon ylipainoinen ja mua hävettää lenkkeillä kesällä. Siks lenkkeilen vasta myöhään illalla tai yöllä. Huvittaa myös se, että asutaan maalla, eikä täällä juurikaan ole liikennettä eikä ihmisiä, mutta siltikin.. 🤦
Pimeän vuodenaikaan voi pukeutua peittävämmin. On pipoa ja takkia jne, tulee tunne ettei kukaan näe. Kesällä pitäs olla tyyliin t paita päällä lenkillä, tulee jotenkin paljas olo 😅