Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten voi olla, että päiväkodissa saa pitää lasta vain 10 h päivässä? Työt kestää pidempään

Vierailija
26.02.2023 |

Luin toisesta ketjusta, että lain mukaan lasta ei saa pitää päiväkodissa kerrallaan yli 10 tuntia. Ja tarkistin lain, ja siellä todella on tällainen pykälä. Vuoropäiväkodissa saa pitää pidempään, mutta minä olen päivätyössä enkä vuorotyössä, ja meidän kunnassa ei tällöin saa lasta vuoropäiväkotiin.

Asun Pk-seudulla ja työn pituus on 38 h 15 min viikossa plus pakollisia ruokataukoja viikossa 2,5 h. Eli työviikon pakollinen pituus yli 40 tuntia. Tämä on siis yli 8 tuntia per päivä. Työmatkoihin menee suuntaansa 1 h 20 min eli päivässä tuplaten tuo. Työ tapahtuu virka-aikaan. Työpäivä matkoineen on lähemmäs 11 tuntia päivässä. Työnantaja ei myönnä lyhennettyä työaikaa ennen kuin olen tehnyt puoli vuotta täyttä työaikaa.

Lapsi tapaa isäänsä vain viikonloppuisin päiväsaikaan eli olen yksin vastuussa lapsesta arjet. Omat vanhempani ovat vielä työelämässä, vaativissa johtotehtävissä ja paljon työmatkoilla eikä heistä ole arkisin apua. Voiko päiväkoti oikeasti sanoa, että en voi pitää lastani siellä työpäivieni ajan?

Kommentit (815)

Vierailija
161/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei tainnut kertoa onko hänen mahdollista katsella työpaikkaa lähempää kotiaan? Tai olisiko muutto lähemmäs mahdollinen?

Vierailija
162/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin täällä nyt yksityisenä pph:na. Me voimme ottaa lapsen myös 11h/pv. Toki se nostaisi oman hoitomaksuni noin 900e/kk, yli 9h:n päivistä menee säännöllinen ylityökorvaus. Moni yks.pph ei tähän kyllä suostuisi edes, koska päivistä tulisi niin pitkiä.

Ap:n tilanteessa mielestäni paras ratkaisu olisi joku tuttu/opiskelija/naapuri viemään/hakemaan se lapsi päiväkotiin korvausta vastaan.

Jos siis työpaikan/asunnon/päiväkodin vaihto ovat poissuljettuja.

Olen lapsiperheen naapuri. En suosittele pyytämään naapurilta tällaisia palveluksia pk-seudulla. Kuka ihminen rupeaa hakemaan toisen ihmisen lapsen päiväkodista joka ikinen arkipäivä, säällä kuin säällä ja tuomaan sen omaan kotiinsa tai menemään naapurin kotiin siihen saakka, että tämä tulee töistään? Siis menee jollain parin kympin tuntipalkalla oman työpäivänsä jälkeen toiseen työhön lapsenvahdiksi jollekin, joka sattuu nyt asumaan samalla kadulla tai samassa kerrostalossa ja tarvitsee jonkun hoitamaan lastaan. Joo, eipä ole tuollaista naapuriapua tapana pyydellä nykyään Helsingissä. Sama joku random opiskelija, mistä niistä tietää, millaisia ne ovat ihmisinä. Sellainen hoitamaan omaa lasta ja antaa sille kotinsa avaimet?? Sitäpaitsi opintotuet ovat niin pienet, että ei kukaan fiksu opiskelija millään kympin parin tuntitaksalla istu iltoja jonkun kotona vieraan lapsen kanssa.

Minulla oli monta vuotta sellainen ratkaisu, että vein oman lapseni eräälle päiväkodin ryhmässä olevalle toiselle äidille aamuisin. Hän vei lapset päiväkotiin. Ja minä hain molemmat, menimme meille ja tämä äiti haki sitten omansa meiltä, kun tuli töistä.

Olimme molemmat yksinhuoltajia ja näin saimme vähän lyhennettyä lasten päiviä. Toki, jos jommankumman lapsi sairasti, ei sitten toiminut, mutta valtaosa päivistä hoitui näin.

Lapset ovat parhaita kavereita edelleen, vaikka pian jo yläkouluikäisiä.

Jotain tällaista minäkin ehdottaisin. Pakkohan sitä on vaan yrittää tukiverkkoja löytää, jos niitä ei ole. Tässä tapauksessa tietysti siinä vaiheessa, kun puolen vuoden työssäoloehto täyttyy, voi vaihtaa lyhyemmälle työajalle, jos ei ratkaisu ole toimiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä siitä seuraa kun asutaan kaukana työpaikasta ja lasten hoitopaikasta. Nurmijärvi-efekti!

No ihan pääkaupungissa riittää se, että päivähoitopaikkaa ei saa lähimailtakaan. Minulla on töihin matkaa 800 m ja lasten hoitopaikat on 12 km päässä. Tuossa tien toisella puolella olisi päiväkoti, sinne ei lapseni mahdu. Nurmijärvellä asuvan kaverin lapsilla on matkaa hoitopaikkaan 2 km ja vanhempien työpaikka on melkein hoitopaikan vieressä. Muuttoa tässä suunnittelen minäkin.

Vierailija
164/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän saada lasten isäkin vastuuseen? -  No aina sekään ei ole vaihtoehto mutta yli 10 tuntia/ päivä päiväkodissa lapselle on kyllä varmasti rankkaa.....

On se rankkaa lapselle, olen ihan samaa mieltä. Mutta kun työnantaja ei tule myöntämään anomaani 80 % työaikaa ennen kuin olen tehnyt puoli vuotta täyttä työaikaa, niin mitä voin tehdä asialle? Olen ollut hoitovapaalla ja palaamassa työelämään uuteen työpaikkaan. Ei ollut helppo saada työpaikkaa. Isä on sellainen kuin on, syy eroomme oli se että en jaksanut kun hän ei kantanut vastuuta lapsesta ja ei se erossa mihinkään muuttunut. Ap

Lapsen vahdin/ hoitajan palkkaaminen?

Miehen pitäisi maksaa puolet lastenvahdista, jos ei muuten halua ottaa osaa hoitoon, ellei elatusraha riitä lastenhoitajan palkkaamiseen.

Vierailija
165/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala hoitamaan kenenkään lasta työpäiväni jälkeen. Teen vapaa-ajallani asioita, joista pidän ja jotka auttavat hyvinvointiani. Toivottavasti kukaan ei koskaan edes kuvittele, että voisi tulla pyytämään moista palvelusta. En itsekään mene naapurille tai tutulle ja kysy, voitko siivota, tiskata ja kokata meillä iltapäivisin kunnes tulen töistä, koska olet naapurini ja minä haluan tienata täyden palkan työssäni. Maksan 8 euroa tunti.

Vierailija
166/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä siitä seuraa kun asutaan kaukana työpaikasta ja lasten hoitopaikasta. Nurmijärvi-efekti!

No ihan pääkaupungissa riittää se, että päivähoitopaikkaa ei saa lähimailtakaan. Minulla on töihin matkaa 800 m ja lasten hoitopaikat on 12 km päässä. Tuossa tien toisella puolella olisi päiväkoti, sinne ei lapseni mahdu. Nurmijärvellä asuvan kaverin lapsilla on matkaa hoitopaikkaan 2 km ja vanhempien työpaikka on melkein hoitopaikan vieressä. Muuttoa tässä suunnittelen minäkin.

Joo, itse asun pk-seudun kehyskunnassa, päiväkoti 5 minuutin kävelymatkan päässä. Kilsoja työpaikalle tulee, mutta koska se on sujuvaa tietä ja työpaikka sijaitsee kehä 3 varressa, aikaa ei kulu kotoa päikyn kautta työpaikalle puoltakaan tuntia.

Että enemmän kyse on siitä, kuinka ruuhkaisia reittejä joutuu käyttämään kuin varsinaisesti kilometreistä.

Vierailija
167/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä nyt aivan p*rseestä ! Onko päiväkodin tarkoitus mahdollistaa vanhempien työssäkäynti vai toteuttaa jotain konsulttien diipadaa varhaikasvatusta. Päättäjät huutaa kuinka ihmisten pitäisi olla töissä ja tehdä lapsia,mutta samaan aikaan tekevät kaikkensa ettei se ole mahdollista. Eikö meillä makseta tukia jo ihan riittävästi ilman, että niille tuille pakotetaan ?

Varhaiskasvatus on kokoomuksen ja keskustan lanseeraama uusi uljas maailma.

Vanha lastentarha ja päivä hoitojärjestelmä, joka mahdollisti naisten työskentelyn tehtaissa, sihteereinä, sairaanhoitajina, myyjinä, siivoojina jne. pienipalkkaisissa palveluammateissa nähtiin jo vanhentuneena vihervassari hölynpölynä. Päiväkodit irrotettiin sosiaalitoimen ja perhepalveluiden parista pois, ja siirrettiin opetustoimen alle. Varhaiskasvatuslaki laadittiin 2015 (Grahn-Laasonen opetusministerinä).

Sitten se ei riittänyt, vaan päätettiin irtisanoa 2/3 lastenhoitajista ja poistaa sosionomien kelpoisuus päiväkotien opettajien tehtäviin. Sinne halutaan vuoden 2018 lakitekstillä vain akateemisesti kouluttautuneita opettajia töihin. Oaj:n idea on nostaa niiden opettajien palkat 2700 eurosta n. 3500 euroon kuussa (kuten koulujen opettajilla), kun muut työntekijät on heivattu ulos.

Tässäpä tämä tulos.

Nyt on varhaiskasvatuskoulu pienillä eikä ketään, joka kantaisi vastuun koko sotkusta. Ei tainnut kokoomus-keskusta ministeriö ihan hoksata, millaisissa töissä tämän maan lasten vanhemmat käy. Ei ole kodinhoitajia kotona eikä työsuhdeautoa kuskeineen ihan joka Virtasella.

Kiitos ! Valaistuin todella ja viisastuin. Edelleen sitä mieltä, että syvältä kun vertaa entiseen, joka sekin sai aikaan ihan kunnon kakaroita.

Vierailija
168/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse asun pk-seudun kehyskunnassa, päiväkoti 5 minuutin kävelymatkan päässä. Kilsoja työpaikalle tulee, mutta koska se on sujuvaa tietä ja työpaikka sijaitsee kehä 3 varressa, aikaa ei kulu kotoa päikyn kautta työpaikalle puoltakaan tuntia.

Että enemmän kyse on siitä, kuinka ruuhkaisia reittejä joutuu käyttämään kuin varsinaisesti kilometreistä.

Jos yksityisautoilua vältettäisiin ja käytettäisiin julkisia, ei niitä ruuhkia ja saasteita olisi niin paljon. Se olisi meille muille ihmisille tärkeää.

Vierailija
169/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ala hoitamaan kenenkään lasta työpäiväni jälkeen. Teen vapaa-ajallani asioita, joista pidän ja jotka auttavat hyvinvointiani. Toivottavasti kukaan ei koskaan edes kuvittele, että voisi tulla pyytämään moista palvelusta. En itsekään mene naapurille tai tutulle ja kysy, voitko siivota, tiskata ja kokata meillä iltapäivisin kunnes tulen töistä, koska olet naapurini ja minä haluan tienata täyden palkan työssäni. Maksan 8 euroa tunti.

En usko että kukaan tuollaista ihan random naapurille ehdottaisikaan. Ehkä enemmän, jos naapurustossa on joku hyvä tuttu, jolle voi vastavuoroisesti tarjota apuaan.

Tosin, en tiedä mikä syy se olisi kauhistua tai loukkaantua, jos joku oikeasti vaikeassa tilanteessa oleva yh-äiti pyytäisi tällaista apua muutamaksi kuukaudeksi? Saahan siitä kieltäytyä.

Vierailija
170/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yksityisautoilua vältettäisiin ja käytettäisiin julkisia, ei niitä ruuhkia ja saasteita olisi niin paljon. Se olisi meille muille ihmisille tärkeää.

Toki ja hirveän mielelläni asuisinkin lähempänä ja hyvien julkisten varrella. Mutta valitettavasti raha ratkaisee.

Vierailija
171/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on vastavuoroista, siinä ei ole mitään vikaa.

Itse olen ottanut lapsen kaveria mukaani päiväkodista ja vastaavasti ko perhe ottaa kuopukseni, kun kuskaan esikoista harrastukseen. Ei tarvitse kiikuttaa sitä kuopusta sinne notkumaan.

Vierailija
172/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae hoitopaikka läheltä työpaikkaa. Saat lapsen kanssa jutteluaikaa ne työmatkat.

Näin oli meillä. Päiväkotiin oli pitkä matka ja ne matkat oli meidän yhteistä aikaa. Hain lapsen aina eväiden kanssa, niin ei tarvinnut pitää kiirettä kotiin. Nyt isona lapsi muistaa hyvin päiväkotimatkojen lumikasat ja pyöränäytökset ja luistelut, kuljetusälineet yms. Päiväkotomatkat oli meidän aikaa.

Ensin olin järkyttynyt, koska en saanut päibähoitoa.löheltä, mutta loppujen lopuksi se kääntyi voitoksi.

Vierailija
173/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Minä voisin ihan hyvin lyhyen ajan auttaakin, olen itse lapsuudessa viettänyt paljon aikaa naapurin kotona kun oma äitini teki pitkää päivää (isäni on kuollut). Olen hoitovapaalla itse ja jos nyt juuri joku naapuri olisi akuutissa pulassa, voisin ainakin välillä hakea hänen lastaan.

Sinänsä mihinkään jatkuvaan ja pitkäaikaiseen en sitoutuisi, että miksikään vakiratkaisuksi tästä ei olisi.

Vierailija
174/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikki tee nykyään etätöitä?

Vierailija
175/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli töihin uusi työntekijä. Meillä työaika on 7,15 (kaksi 15 min ja vähintään 30 min ruokatauko). Tämä työntekijä kysyi, että jos hän ei käy kahvilla eikö syömässä niin pääseekö lähtemään tuntia aikaisemmin. Esimiehet suunnilleen kuolivat nauruun. Ruokataukoa ei ole pakko pitää. Voit toki tehdä töitä sen aikaa, mutta siitä ei makseta palkkaa etkö pääse lähtemään yhtään aikaisemmin. Jos et pidä etkö leimaa ruokataukoa ollenkaan kellokortille, miinustaa kellokorttijärjestelmä sinulta tunnin.

No ei tuntia aiemmin tietenkään mutta mikä ongelma olisi siinä puolessa tunnissa?

Vierailija
176/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työmatkoihin menee suuntaansa 1 h 20 min"

No hommaa lapselle paikka työpaikkaa lähempänä olevasta päiväkodista.

Vierailija
177/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on aivan normaali työaika ja lapset olleet noin päiväkodissa kun matkoihin menee lisäksi vielä aikaa. Jos ap olisi avannut keskustelun toisin niin kaikki olisivat kilpaa vakuuttamassa miten pitkiä päiviä joutuvat tekemään ja lasten hoitoaikojen kanssa ihmeessä. Nyt vastaavat vain ne joilla lyhennetty työaika tai kotona makaavat jotka vievät lapsensa päiväksi pois tieltä ja voivat ajoissa hakea. 

No ei ole normaali työaika. Missään ole mitään pakollisia lounastunteja perustyöajan päälle.

Työaika ja sen lisäksi palkaton ruokatauko siinä sen lisäksi. Todellakin pidentää päivää sen normaaliajan päälle. Ovat pakollisia koska ainakin meillä työnantaja on määrittänyt tietyn ajan milloin tullaan töihin ja milloin lähdetään. Siinä välissä on se palkaton puolituntinen. Ne joilla ei sitä ole niin poistuvat töistä puoli tuntia aikaisemmin. 

Ei se ruokatauko saa sitä viikottaista työsikaa pidentää. Se on tauko, joka on joko palkaton tai palkallinen. Sen lisäksi työaikalain mukaan säännöllinen työaika on yleistyöajassa enintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa ja 40 tuntia viikossa.

Miten rautalangasta tää pitää nyt vääntää? Kyllä se nyt vaan on niin että jos sulla on puoli tuntia omaa aikaa keskellä päivää (=pakollinen ruokatauko), niin sitten pääsee lähtemään puoli tuntia myöhemmin töistä. Ja lapsen haku venyy sen puoli tuntia. Työaika on se 7h45min (tjtn), mutta työpäivään ruokataukoineen kuluu aikaa 8h15min.

Ei ole olemassa pakollista ruokataukoa, jos se pidentää työpäivää ja on siis palkaton.

On se pakollinen.

Missä lainsäädännössä näin sanotaan? Työnantajan on se annettava toki, mutta pakkohan sitä ei ole pitää, jos se on palkaton ja omaa aikaa.

Kyllä on pakko, tai saahan silloin tehdä töitäkin jos haluaa, mutta palkatonta se on.

Meillä kunnanvirastolla menee joka päivä vähintään se 30 min palkattomana, vaikka söisi 2 minuutissa tai jättäisi syömättä. Työaikaa se ei ole, vaan omaa aikaa, koska on palkaton.

Tervetuloa todellisuuteen.

No se on sit teillä sovittu niin, TES siihen ei velvoita.

Opi lisää, tollo.

Pidä puolesi, tollo. Apnkaan ei tarvitse mitään muuta kuin keskustella työnantajansa kanssa ja sopia että pitää ruokataukonsa päivän lopuksi.

Ei onnistu ainakaan valtiosektorilla. Voit jättää ruokatunnin pitämättä, mutta kellokortilta häipyy kokonainen tunti, joka sinun pitää tehdä takaisin.

Miksi teillä on kellokortit, jos niiden mukaan ei mene tunnit? En ikinä suostuisi tollaseen kyykytykseen.

Vierailija
178/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli töihin uusi työntekijä. Meillä työaika on 7,15 (kaksi 15 min ja vähintään 30 min ruokatauko). Tämä työntekijä kysyi, että jos hän ei käy kahvilla eikö syömässä niin pääseekö lähtemään tuntia aikaisemmin. Esimiehet suunnilleen kuolivat nauruun. Ruokataukoa ei ole pakko pitää. Voit toki tehdä töitä sen aikaa, mutta siitä ei makseta palkkaa etkö pääse lähtemään yhtään aikaisemmin. Jos et pidä etkö leimaa ruokataukoa ollenkaan kellokortille, miinustaa kellokorttijärjestelmä sinulta tunnin.

No ei tuntia aiemmin tietenkään mutta mikä ongelma olisi siinä puolessa tunnissa?

K.päitä riittää. Meillä ei kyllä ollut mitään ongelmaa siinä että yksi leimasi ruokatauko ulos aina lähtiessään töistä.

Vierailija
179/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kermapeppuja täällä on vastaamassa, ei mitään ymmärrystä siitä ettei kaikilla tosiaan ole mahdollisuutta tehdä töitä missä huvittaa ja milloin huvittaa ja varahakijoita joka sormelle. Kyllä ap:n tilanne on ihan todellisuutta monelle yksinhuoltajalle joka haluaa itse elättää itsensä tuilla elämisen sijaan.

Mutta päiväkoteja on mistä valita. Tuo lapsen kanssa ruuhkabussissa-itku on ihan typerä.

Onko tosiaan osa porukasta niin harhaista, että kuvittelee vanhempien voivan itse valita, mihin päiväkotiin heidän lapsensa laitetaan? Ehkä jossain perähikiällä se sitten tosiaan toimii niin, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla vanhemmille vain ilmoitetaan, missä päiväkodissa on vapaata, ja se saattaa olla vaikka tunnin matkan päässä kotoa ja pahimmassa tapauksessa, jos lapsia on useampi, heidät laitetaan vielä eri päiväkoteihin. Valintavaihtoehdot vanhemmilla ovat "ota tai jätä".

Miksi ihmeessä kukaan haluaa asua pk-seudulla lasten kanssa jos meininki on tuollaista? Itse muuttaisin pois.

Vierailija
180/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle hoitopaikka työpaikkasi läheltä. Haet heti töidesi jälkeen ja viet aamuisin juuri ennen töihin menoa hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi