Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten voi olla, että päiväkodissa saa pitää lasta vain 10 h päivässä? Työt kestää pidempään

Vierailija
26.02.2023 |

Luin toisesta ketjusta, että lain mukaan lasta ei saa pitää päiväkodissa kerrallaan yli 10 tuntia. Ja tarkistin lain, ja siellä todella on tällainen pykälä. Vuoropäiväkodissa saa pitää pidempään, mutta minä olen päivätyössä enkä vuorotyössä, ja meidän kunnassa ei tällöin saa lasta vuoropäiväkotiin.

Asun Pk-seudulla ja työn pituus on 38 h 15 min viikossa plus pakollisia ruokataukoja viikossa 2,5 h. Eli työviikon pakollinen pituus yli 40 tuntia. Tämä on siis yli 8 tuntia per päivä. Työmatkoihin menee suuntaansa 1 h 20 min eli päivässä tuplaten tuo. Työ tapahtuu virka-aikaan. Työpäivä matkoineen on lähemmäs 11 tuntia päivässä. Työnantaja ei myönnä lyhennettyä työaikaa ennen kuin olen tehnyt puoli vuotta täyttä työaikaa.

Lapsi tapaa isäänsä vain viikonloppuisin päiväsaikaan eli olen yksin vastuussa lapsesta arjet. Omat vanhempani ovat vielä työelämässä, vaativissa johtotehtävissä ja paljon työmatkoilla eikä heistä ole arkisin apua. Voiko päiväkoti oikeasti sanoa, että en voi pitää lastani siellä työpäivieni ajan?

Kommentit (815)

Vierailija
261/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokan vuoden loppuun asti on molemmilla vanhemmilla mahdollisuus lyhennettyyn työaikaan.

Ei, vaan se oikeus on alle 3-vuotiaan ja peruskoulun 1.-2.-luokkaa käyvien vanhemmilla.

VÄÄRIN!

On oikeus lyhennettyyn työviikkoon myös 4-6 v mutta ei oikeutta kelan tukeen

Vierailija
262/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

N. Klo 18 hakemassa lasta

Miten kaupassa käynnit, iltapalat, kylvyt, iltasadut, pyykin pesut ja äidin palautuminen töistä kun klo 20-21 pitää olla nukkumassa?

Jostain on tingittävä. Äiti palaa loppuun.

No ihan tavalliselta arjelta kuulostaa, paitsi että on vain yksi lapsi.

No ei kuulosta tavalliselta, vaan ihan kauhealta. Jos ap asuisi lähempänä työpaikkaansa, voisi herätä vaikka klo 6.45 ja olla töiden jälkeen kotona klo 16.45. Ihan merkittävä vapaa-ajan lisäys verrattuna noihin esimerkkiaikoihin. Ja lapsen hoitopäivään tulisi selkeä lyhennys.

Suurin osa tuntemistani äideistäni herää viideltä. Meillä se ei edes riitä, jos yöllä on satanut lunta, vaan olen ollut lapioimassa kolmen neljän maissa että saan auton vallin takaa kadulle.

No just joo, en tunne yhtään äitiä joka heräisi viideltä joka aamu, saati sitten lapioisi lunta kolmelta. Aivan järkyttävää kidutusta tuollainen, varmaan oikein hakemalla haettua marttyyriyttä. Kaikkihan me tunnemme tällaiset viideltä nousijat, koska he eivät malta olla kertomatta että olivat hereillä jo aamuyöstä - lumityöt tehty, pullat leipaistu, koko talo siivottu lattiasta kattoon, auto pesty, koira lenkitetty, talo maalattu, ja kello vasta 5.30. Mitä te kuhnurit nukutte vielä siihen aikaan???

Itse herään klo 8.55 ja aloitan työt klo 9. T. Onnellisesti lapsivapaa, stressitöntä elämää viettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuota olisi kannattanut miettiä ennen kuin ottaa työpaikan vastaan. Jos on joku tavallinen duunarihomma niin varmasti löytyy muitakin työpaikkoja pk-seudulta jonne helpompi kulkea. Jos taas joku erikoisempi työ niin palkkakin varmasti sen mukainen että voi järkkäillä hoitajan, auton, muuton lähemmäs. Mutta tottakai tämä aloittaja on kortiton, pienipalkkainen ja omistusasunnon(jota ei tietenkään kukaan osta) omistaja jolle ei käy nämä ehdotukset.

Surullisinta tuossa on se että äitiä ei tunnu haittaavan se että näkee lastaan pari tuntia iltaisin työpäivinä. On se hienoa elämää lapselle. Joo, lapset on elätettävä ja tehtävä töitä mutta ei tuollaisessa järjestelyssä ole mitään järkeä.

Vierailija
264/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

Miten kaupassa käynnit, iltapalat, kylvyt, iltasadut, pyykin pesut ja äidin palautuminen töistä kun klo 20-21 pitää olla nukkumassa?

No ei kuulosta tavalliselta, vaan ihan kauhealta. Jos ap asuisi lähempänä työpaikkaansa, voisi herätä vaikka klo 6.45 ja olla töiden jälkeen kotona klo 16.45. Ihan merkittävä vapaa-ajan lisäys verrattuna noihin esimerkkiaikoihin. Ja lapsen hoitopäivään tulisi selkeä lyhennys.

Suurin osa tuntemistani äideistäni herää viideltä. Meillä se ei edes riitä, jos yöllä on satanut lunta, vaan olen ollut lapioimassa kolmen neljän maissa että saan auton vallin takaa kadulle.

Minä herään 6.05 (lähipäivinä) ja 7.00 (etäpäivinä). En tiedä ketään joka heräisi viideltä, paitsi pari työkaveria jotka _haluaa_ tehdä aikaisempaa rytmiä (ja toisella on hevosia hoidettavana). Normaali heräämisaika on aikaisintaan kuudelta.

Vierailija
265/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama tilanne, hoitopäivät uhkaa venyä aivan järjettömiksi... Eri syystä kuitenkin. Syy on se, että kaupunki antoi päiväkotipaikan toiselta puolelta kaupunkia! Asun aika lähellä työpaikkaa, olen valinnut näin ettei tarvitsisi autoa. Mutta tänne päiväkotiin pitäisi mennä eri suuntaan toiselle puolelle kaupunkia ja sitten takaisin samaan suuntaan! Hoito- ja sieltä työmatkat yhteensä 3h/päivä. Olen tehnyt valituksia, mutta levitellään käsiä ja valitellaan kun ei ole paikkoja avoinna. Paikkaa hain ohjeiden mukaisesti 4kk ennen hoidon alkua.

Joo-o, enpä tule koskaan tekemään enempää lapsia, jos arki tulee olemaan tällaista! Herään siis viideltä aamulla ja tulen taaperon kanssa kotiin kuuden jälkeen illalla. Siis mitä... :(

Vierailija
266/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotien aukioloajat vaihtelevat kunnittain ja päiväkodin omista käytännöistä riippuen, mutta yleisesti ottaen Suomessa päiväkodit ovat avoinna noin 8-10 tuntia päivässä. Päiväkotien aukioloajat on määritelty lainsäädännössä ja niiden tarkoituksena on turvata lasten hyvinvointi ja terveys sekä mahdollistaa vanhempien työssäkäynti.

Vaikka työpäiväsi kestäisikin yli 10 tuntia päivässä, päiväkoti ei voi ylittää lain määrittelemää enimmäisaikaa, joka on 10 tuntia päivässä. On kuitenkin mahdollista etsiä muita hoitovaihtoehtoja, kuten esimerkiksi perhepäivähoitoa tai yksityistä päivähoitoa, jotka voivat tarjota joustavampia hoitoaikoja.

On myös hyvä muistaa, että päiväkodin tehtävä on tarjota lapselle turvallinen hoitopaikka ja mahdollisuus leikkiin ja oppimiseen. Jos lapsi on päiväkodissa yli 10 tuntia päivässä, se voi olla rasittavaa lapselle ja vaikuttaa negatiivisesti lapsen hyvinvointiin ja kehitykseen.

Höpsis, ei laissa kielletä yli 10 tunnin työpäiviä, ainoastaan todetaan, että varhaiskasvatus saa pääsääntöisesti kestää kymmenen tuntia päivässä yhdenjaksoisesti. Jos pitkään hoitopäivään on syynä vanhemman työ + työmatka, niin tuota pitemmälle hoitopäivälle ei ole mitään laillista estettä eli lainsäätäjä ei vaadi, että työpaikka pitää jättää, jos julkinen liikenne ei toimi toivotusti.

Vierailija
267/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ann ase lapsesi huostaan. Et selvästikään pysty hänestä huolehtimaan.

Vierailija
268/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele työttömyyttä mutta ei lapsi voi olla 10 tuntia päiväkodissa. Tuo on kaikille ihan kidutusta. Noin 8-8,5 tuntia pitää riittää. Vanhempien pitää järjestellä työt niin että se onnistuu.

Siksi meillä lapsi on päiväkodissa aamulla klo 6-10 ja uudestaan iltapäivällä klo 15-19. Päiväkodissa ovat jäätävän vihaisia, mutta hoitoaika on sama kuin vanhempien yhteinen työaika.

Mitä ihmettä oikein teette työksenne?

Mulle tulee mieleen vain kaksi ammattia, jotka jakaantuu samalle päivälle niin, että välissä on tuntien tauko ja ne ovat näyttelijä ja maatalouslomittaja. Voi olla ammattiurheilijakin, jolla on aamulla treenit ja illalla peli.

Osuiko joku näistä?

Maatalousyrittäjä. Molemmat on töissä 6-10, sitten toinen lasten kanssa 5 tuntia ja silloin toisella jatkuu työt, yhdessä tehdään taas töitä 15-19 ja toinen - se lasten kanssa päivän ollut - jatkaa klo 21 asti. Tupatöissä oleva tekee päiväuniaikaan kirjanpitoa ja lähtee tarvittaessa eläinlääkärin avuksi.

Mieluiten lapset olisi hoidossa yhtäjaksoisesti, mutta koska silloin hoitopäivä on liian pitkä (olivat ensin 7-17:30, jolloin toinen vanhempi joutui aina laistamaan osasta töitä), niin päädyttiin tähän. Tämä on lain mukaan mahdollinen ja tätä on myös viikonlopuista puolet, koska meillä lomittaja on silloin töissä. Kunnassa valitetaan, että on heille hankalaa, mutta ihan oma ongelmansa, miksi vaativat hoitopäivää virka-aikaiseksi.

Vierailija
269/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama tilanne, hoitopäivät uhkaa venyä aivan järjettömiksi... Eri syystä kuitenkin. Syy on se, että kaupunki antoi päiväkotipaikan toiselta puolelta kaupunkia! Asun aika lähellä työpaikkaa, olen valinnut näin ettei tarvitsisi autoa. Mutta tänne päiväkotiin pitäisi mennä eri suuntaan toiselle puolelle kaupunkia ja sitten takaisin samaan suuntaan! Hoito- ja sieltä työmatkat yhteensä 3h/päivä. Olen tehnyt valituksia, mutta levitellään käsiä ja valitellaan kun ei ole paikkoja avoinna. Paikkaa hain ohjeiden mukaisesti 4kk ennen hoidon alkua.

Joo-o, enpä tule koskaan tekemään enempää lapsia, jos arki tulee olemaan tällaista! Herään siis viideltä aamulla ja tulen taaperon kanssa kotiin kuuden jälkeen illalla. Siis mitä... :(

Toi on kyllä iso ongelma jokapuolella että ei mahdu lähelle. Kannattaa pysyä jonossa siirtoon ja perustella miksi.

Vierailija
270/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs se isä luuraa? Miksei hän hae?

Ja aina voi palkata hoitoapua joka hakee tai sopia jonkun muun vanhemman kanssa vastavuoroisen systeemin.

En ole missään kovapalkkaisessa työssä ja pitkä hoitovapaa teki ison loven budjettiini jo ennestään. Joudun tietenkin joskus palkkaamaan hoitajan pariksi tunniksi kotiin, jos minulla on joku pakollinen henk koht meno, mutta ei minulla ole mitenkään rahaa palkata hoitajaa kotiin lähes joka päiväisesti. Ap

Yksityinen pph ei ole sen kalliimpi kuin päiväkotikaan.

Samat hoitoajat pätee myös perhepäivähoitoon.

Vierailija
271/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokan vuoden loppuun asti on molemmilla vanhemmilla mahdollisuus lyhennettyyn työaikaan.

Ei, vaan se oikeus on alle 3-vuotiaan ja peruskoulun 1.-2.-luokkaa käyvien vanhemmilla.

Kyllä se oikeus osittaisen hoitovapaaseen on myös tuossa välissä, tosin kela-korvaukset menevät noin, eli alle 3v ja, 1-2lk.

Vierailija
272/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on aivan normaali työaika ja lapset olleet noin päiväkodissa kun matkoihin menee lisäksi vielä aikaa. Jos ap olisi avannut keskustelun toisin niin kaikki olisivat kilpaa vakuuttamassa miten pitkiä päiviä joutuvat tekemään ja lasten hoitoaikojen kanssa ihmeessä. Nyt vastaavat vain ne joilla lyhennetty työaika tai kotona makaavat jotka vievät lapsensa päiväksi pois tieltä ja voivat ajoissa hakea. 

No ei ole normaali työaika. Missään ole mitään pakollisia lounastunteja perustyöajan päälle.

No ainakin KVTES:ssa työpäivän pituus on 7h 39min ja viikkotyöaika 38h 15 min, joka päivään lisätään puolen tunnin ruokatunti, joka on omaa aikaa eikä sitä lasketa työajaksi.

Vierailija
273/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

Herranjumala. Ei ole normaalia herätä joka arkiaamu viideltä. Ei se ole ihmisten aika. Ylipitkät työmatkat on teillä näköjään ihan systemaattinen ongelma. Onneksi asun pienemmässä kaupungissa järkevien matkojen päässä töistä, päiväkodeista ja keskustasta. Täällä suurimmalla osalla on auto, koska joukkoliikenne (bussi) on hidas ja kulkee vain tiettyjä reittejä, mutta ei täällä ihmiset herää viideltä. Varmaan suurin osa meidän naapureistakin herää vasta kuuden jälkeen. (Valoista voin tämän päätellä, itse joudun joskus heräämään 5.15 ja se on aikaisin aika mulle.)

Niin, tämä on ihan oma valinta joillakin, kuten minulla. Herään arkisin 5.15, syön aamiaisen, ulkoilutan koiran, herätän koululaisen 6.30 ja menen omalla autolla töihin seitsemäksi. Ja pääsen kotiin kolmelta, ennen puolta neljää olen kotona. Teen toimistotyötä, työn aloitusaika ei ole rajattu ja työaika on liukuva. Mutta siinä missä sinusta tuo on liian aikainen aika herätä, niin minua kauhistuttaa ajatus, että töissä pitäisi olla edes puoli neljään tai neljään asti. Arvostan paljon enemmän sitä, että on iltaisin aikaa.

Ohis.

Siis mihin ne illan tunnit sinulla katoaa, jos olet töissä 16 tai 17 asti? Ihan samat tunnit 18-22 on silloinkin aikaa.

Kyllä se vapaa-aika vaan tuntuu paljon pisemmältä kun pääsee aikaisin. Ehtii tehdä vaikka mitä. 🙂

Vierailija
274/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos hankit auton?Tai leasing puoleksi vuodeksi Nopeuttaako työmatkaa.

Vierailija
275/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valitusta tullut ihan normi duunariperheen lasten "pitkistä" päiväkotipäivistä. Ennenkin on ollut normaalia et lapset viedään päiväkotiin 6.15-6.30 jos työt alkaa klo 7 ja haetaan klo 16-18 välissä. Hei ihmiset käy normiduuneissa, lisäks työmatkat jne.. Ei kukaan tuosta ennen valittanut. Ihan normaalia. Sitä vartenhan ne päiväkodit on. Ihme homma et nykyään juputetaan tuosta asiasta.

Vierailija
276/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu aiheesta on hyvin mielenkiintoinen. Onko kenelläkään jakaa kokemuksia, jos on hyvin epäsäännöllinen työ tai normaalia pidemmät (8h+) päivittäiset työtunnit? 

Vierailija
277/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä siitä seuraa kun asutaan kaukana työpaikasta ja lasten hoitopaikasta. Nurmijärvi-efekti!

Ei tarvitse mennä Nurmijärvelle ihan Helsingin tai pk-seutu riittää.

11km hki-espoo , julkisilla yli tunti. Vie siinä sitten vielä lapsi päiväkotiin, joka on toiset 5 -10 km eri suuntaan.

Nurmijärveltä omalla autolla päässee nopeammin.

Kuljin hetken Espoosta Porvooseen julkisilla enkä siihenkään saanut menemään kuin tunnin julkisilla.

Minulta menee Kahden kilsan päästä Itiksestä Meilahteen tunti julkisilla.

Eikö noin lyhyellä matkalla kannattaisi jo harkita vaikka polkupyörää? Pyöräillen tuollaiseen matkaan ei mene varttia enempää.

Tuollaisen 2 km:n käveleekin vajaassa puolessa tunnissa.

Vierailija
278/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto taikka muuttaminen.

Vierailija
279/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä siitä seuraa kun asutaan kaukana työpaikasta ja lasten hoitopaikasta. Nurmijärvi-efekti!

Ei tarvitse mennä Nurmijärvelle ihan Helsingin tai pk-seutu riittää.

11km hki-espoo , julkisilla yli tunti. Vie siinä sitten vielä lapsi päiväkotiin, joka on toiset 5 -10 km eri suuntaan.

Nurmijärveltä omalla autolla päässee nopeammin.

Kuljin hetken Espoosta Porvooseen julkisilla enkä siihenkään saanut menemään kuin tunnin julkisilla.

Minulta menee Kahden kilsan päästä Itiksestä Meilahteen tunti julkisilla.

Eikö noin lyhyellä matkalla kannattaisi jo harkita vaikka polkupyörää? Pyöräillen tuollaiseen matkaan ei mene varttia enempää.

Siis tuon pätkänhän kävelisi 20 minuutissa. Miten laiskoja ihmisistä on tullut, jos tuokin matka pitää kulkea julkisilla? Koululaiselle ihan normaali koulumatka.

Vierailija
280/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

Herranjumala. Ei ole normaalia herätä joka arkiaamu viideltä. Ei se ole ihmisten aika. Ylipitkät työmatkat on teillä näköjään ihan systemaattinen ongelma. Onneksi asun pienemmässä kaupungissa järkevien matkojen päässä töistä, päiväkodeista ja keskustasta. Täällä suurimmalla osalla on auto, koska joukkoliikenne (bussi) on hidas ja kulkee vain tiettyjä reittejä, mutta ei täällä ihmiset herää viideltä. Varmaan suurin osa meidän naapureistakin herää vasta kuuden jälkeen. (Valoista voin tämän päätellä, itse joudun joskus heräämään 5.15 ja se on aikaisin aika mulle.)

Niin, tämä on ihan oma valinta joillakin, kuten minulla. Herään arkisin 5.15, syön aamiaisen, ulkoilutan koiran, herätän koululaisen 6.30 ja menen omalla autolla töihin seitsemäksi. Ja pääsen kotiin kolmelta, ennen puolta neljää olen kotona. Teen toimistotyötä, työn aloitusaika ei ole rajattu ja työaika on liukuva. Mutta siinä missä sinusta tuo on liian aikainen aika herätä, niin minua kauhistuttaa ajatus, että töissä pitäisi olla edes puoli neljään tai neljään asti. Arvostan paljon enemmän sitä, että on iltaisin aikaa.

Ohis.

Sekin on valinta, että herää todella aikaisin, jotta on noin paljon aikaa aamulla kuin sinulla. Varaan yleensä aamuun n. tunnin ennen lähtöä, ja aamupalan syön vasta töissä. Mitä aikaisempaan menen, sitä vähemmän varaan aamuaikaa. Arvostat varmasti rauhallista aamuasi eikä sinusta tunnu kurjalta herätä viiden jälkeen. Olet varmasti 100% aamuvirkku.

En kyllä varsinaisen aamuvirkku ole, jää yöunet aika vähiin. Yhtään ylimääräistä aikaa tuossa ei ole, koiran kanssa menee siellä ulkona 45 min, niin puolessa tunnissa se aamiainen ja vaatteiden vaihdot, meikit ja koululaisen aamupala hoituvat. Meillä töissä kyllä katsottais kieroon, jos siellä alkaisi aamiaista syödä. Joku joskus sitä harrasti, mutta sanomistahan siitä tuli. Silti mielummin herään aamulla, niin on tosiaan iltapäivällä enemmän aikaa. Ja varsinkin nyt tulevalla viikolla, kun bussimatkoista siintelee, lapsi pitää viedä harrastuksiin autolla, yhtenä päivänä ne alkaa jo klo16 ja ruuhka-aikaan matkaan menee puolisen tuntia. Normaalisti kulkee bussilla. Toisena päivänä alkaa klo 17, mutta julkisilla sinne meno kestäisi yli tunnin, joten aika tukka putkella saisin kaahata kodin kautta harrastuspaikalle, jos vasta neljältä lähtisin töistä. Että on tässä tämäkin puoli, helpottaa asioiden aikatauluttamista kummasti.

Tämä ei kuitenkaan APn ongelmaa ratkaise, auton hankkiminen ehkä ainakin helpottaisi.