Siis miten voi olla, että päiväkodissa saa pitää lasta vain 10 h päivässä? Työt kestää pidempään
Luin toisesta ketjusta, että lain mukaan lasta ei saa pitää päiväkodissa kerrallaan yli 10 tuntia. Ja tarkistin lain, ja siellä todella on tällainen pykälä. Vuoropäiväkodissa saa pitää pidempään, mutta minä olen päivätyössä enkä vuorotyössä, ja meidän kunnassa ei tällöin saa lasta vuoropäiväkotiin.
Asun Pk-seudulla ja työn pituus on 38 h 15 min viikossa plus pakollisia ruokataukoja viikossa 2,5 h. Eli työviikon pakollinen pituus yli 40 tuntia. Tämä on siis yli 8 tuntia per päivä. Työmatkoihin menee suuntaansa 1 h 20 min eli päivässä tuplaten tuo. Työ tapahtuu virka-aikaan. Työpäivä matkoineen on lähemmäs 11 tuntia päivässä. Työnantaja ei myönnä lyhennettyä työaikaa ennen kuin olen tehnyt puoli vuotta täyttä työaikaa.
Lapsi tapaa isäänsä vain viikonloppuisin päiväsaikaan eli olen yksin vastuussa lapsesta arjet. Omat vanhempani ovat vielä työelämässä, vaativissa johtotehtävissä ja paljon työmatkoilla eikä heistä ole arkisin apua. Voiko päiväkoti oikeasti sanoa, että en voi pitää lastani siellä työpäivieni ajan?
Kommentit (815)
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö lapsen alkaa käymään kahdessa vuorossa päiväkodeissa. Ensin aamuvarhaisesta aloittaen yhdessä ja iltapäivällä jatkaa toisesa. Äitiliini voi sitten sillä välin painaa duunia niska limassa.
On tämä välillä aika suorituskeinen yhteiskunta. En kyllä minua huvittaisi osallistua tuollaiseen oravanpyörään.
Et tietenkään. Onneksi voit leipoa lapsosten kanssa pullaa ja olla kotona.
Meidän työssäkäyvien piikkiin.
Miksi hankit lapsia, jos niiden mielestäsi täytyy elää elämänsä siellä päiväkodissa? Eikös niin, että verissä päin taistelit huoltajuudesta, ja tässä sitä nyt ollaan? Ongelman ratkaisu: vie ne lapset päiväkotiin sinne työpaikan lähelle, niin saatte enemmän yhteistä aikaa mennen tullen, eikä 10h maksimi ylity.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele työttömyyttä mutta ei lapsi voi olla 10 tuntia päiväkodissa. Tuo on kaikille ihan kidutusta. Noin 8-8,5 tuntia pitää riittää. Vanhempien pitää järjestellä työt niin että se onnistuu.
Siksi meillä lapsi on päiväkodissa aamulla klo 6-10 ja uudestaan iltapäivällä klo 15-19. Päiväkodissa ovat jäätävän vihaisia, mutta hoitoaika on sama kuin vanhempien yhteinen työaika.
En ole lukenut kaikkia kommentteja.
Meillä toimi niin, että palkkasimme opiskelijan hakemaan hoidosta ja viemään kotiin joka tiistai. Välipala molemmille valmiina jääkaapissa, siellä leikittiin ja luettiin kirjoja.
Itse tein sitten todella pitkän päivän ja lähdin vastaavasti kerran viikossa (aina perjantai) aikaisemmin töistä kotiin.
Ei tietty auta jokapäiväiseen 10-tunninongelmaan mutta viikossa vähensi todella paljon stressiä lapsilta ja minulta. Ja hoidosta ei tullut koskaan kommenttia niistä kolmesta pitkästä päivästä, kun tiesivät että kaksi muuta päivää oli aina lyhempiä.
Järkevä työnantaja ymmärtää kyllä että homman pitää toimia kotonakin ja voi hyvinkin myöntyä tähän.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele työttömyyttä mutta ei lapsi voi olla 10 tuntia päiväkodissa. Tuo on kaikille ihan kidutusta. Noin 8-8,5 tuntia pitää riittää. Vanhempien pitää järjestellä työt niin että se onnistuu.
Avainsana vanhempien eli monikko.
Kun niitä on vain yksi niin tämä malli ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi meillä lapsi on päiväkodissa aamulla klo 6-10 ja uudestaan iltapäivällä klo 15-19. Päiväkodissa ovat jäätävän vihaisia, mutta hoitoaika on sama kuin vanhempien yhteinen työaika.
Mitä ihmettä oikein teette työksenne?
Mulle tulee mieleen vain kaksi ammattia, jotka jakaantuu samalle päivälle niin, että välissä on tuntien tauko ja ne ovat näyttelijä ja maatalouslomittaja. Voi olla ammattiurheilijakin, jolla on aamulla treenit ja illalla peli.
Osuiko joku näistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun niitä on vain yksi niin tämä malli ei toimi.
Siksi sen ainoan vanhemman tehtävä on ajatella lapsiaan sen verran, että järjestelee hoitopäivän lyhyemmäksi. Tämä onnistuu hankkimalla työpaikan lähempää kotia tai ostamalla auton.
Vierailija kirjoitti:
Auto on ratkaisu. Niitä saa onneksi osamaksullakin.
Halpa sähköauto leasingsopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki tee nykyään etätöitä?
Tottakai tekee. Huomisesta alkaen etätyöt aloittavat bussikuskit, myyjät, parturi-kampaajat, hierojat, siivoojat ja lehdenjakajat.
Mulle ei ole koskaan sanottu ettei saisi pitää lasta yli 10h päiväkodissa mutta meillä ei tosi ollutkaan siihen tarvetta kuin aivan satunnaisesti. Joka tapauksessa ap:n vaihtoehdot ovat vähissä. Vaikka saisitkin päiväkodin kanssa sovittua pitkistä hoitopäivistä, tuo on niin älyttömän raskasta ettette tule kumpikaan jaksamaan sitä. Et sinä etkä lapsi.
Päiväkotipaikkaa voi ainakin Helsingissä olla mahdotonta vaihtaa työpaikan viereen mutta voihan sitä kysyä. Vaikka joutuisitkin olemaan lapsen kanssa ruuhkabussissa, se on kuitenkin äidin kanssa vietettyä aikaa ja päiväkotipäivä on siedettävän mittainen. Eväät mukaan niin ei ole kiire kotiin syömään eikä ehkä tarvi juosta juuri tiettyyn bussiin.
Tai muutto työpaikan lähelle mikäli kyseessä on varma ja pitkäaikainen työpaikka. Tosin siitä ei ole hyötyä mikäli päivähoitopaikkaa ei saa myös muutettua.
Tai auton osto. Tämä on ehkä helpoin ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä
Klo 8 alkaa työ
Klo 6.30 työmatka alkaa
Klo 5-5.30 ylösnousuKlo 16 loppuu työ
N. Klo 18 hakemassa lastaMiten kaupassa käynnit, iltapalat, kylvyt, iltasadut, pyykin pesut ja äidin palautuminen töistä kun klo 20-21 pitää olla nukkumassa?
Jostain on tingittävä. Äiti palaa loppuun.
No ihan tavalliselta arjelta kuulostaa, paitsi että on vain yksi lapsi.
No ei kuulosta tavalliselta, vaan ihan kauhealta. Jos ap asuisi lähempänä työpaikkaansa, voisi herätä vaikka klo 6.45 ja olla töiden jälkeen kotona klo 16.45. Ihan merkittävä vapaa-ajan lisäys verrattuna noihin esimerkkiaikoihin. Ja lapsen hoitopäivään tulisi selkeä lyhennys.
Suurin osa tuntemistani äideistäni herää viideltä. Meillä se ei edes riitä, jos yöllä on satanut lunta, vaan olen ollut lapioimassa kolmen neljän maissa että saan auton vallin takaa kadulle.
Herranjumala. Ei ole normaalia herätä joka arkiaamu viideltä. Ei se ole ihmisten aika. Ylipitkät työmatkat on teillä näköjään ihan systemaattinen ongelma. Onneksi asun pienemmässä kaupungissa järkevien matkojen päässä töistä, päiväkodeista ja keskustasta. Täällä suurimmalla osalla on auto, koska joukkoliikenne (bussi) on hidas ja kulkee vain tiettyjä reittejä, mutta ei täällä ihmiset herää viideltä. Varmaan suurin osa meidän naapureistakin herää vasta kuuden jälkeen. (Valoista voin tämän päätellä, itse joudun joskus heräämään 5.15 ja se on aikaisin aika mulle.)
Niin, tämä on ihan oma valinta joillakin, kuten minulla. Herään arkisin 5.15, syön aamiaisen, ulkoilutan koiran, herätän koululaisen 6.30 ja menen omalla autolla töihin seitsemäksi. Ja pääsen kotiin kolmelta, ennen puolta neljää olen kotona. Teen toimistotyötä, työn aloitusaika ei ole rajattu ja työaika on liukuva. Mutta siinä missä sinusta tuo on liian aikainen aika herätä, niin minua kauhistuttaa ajatus, että töissä pitäisi olla edes puoli neljään tai neljään asti. Arvostan paljon enemmän sitä, että on iltaisin aikaa.
Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy etsiä uusi työpaikka nopeamman kulkuyhteyden päästä. Voisithan olla ammatiltasi esim. matkatyötä tekevä, olettaisitko että lapsi olisi tuolloin useamman vuorokauden hoidossa putkeen? Entä eskari- ja kouluiässä jolloin ip-hoito loppuu n. viideltä?
Ip-hoito loppuu usein klo 16 tai 16.30, ainakin meillä päin.
Monille vanhemmille tulee aika lailla yllätyksenä se, että kun eskarilainen on ollut eskarin lisäksi hoidon osuudella niin aamulla kuin iltapäivällä tuntikausia, niin ekaluokkalaisen koulupäivä saattaa olla vain 3-4 tuntia eikä tosiaan se iippakaan palvele iltaan saakka.
Aamulla on lapsen pärjättävä itsekseen, jos koulu alkaa klo 8 tai 9 tai jopa klo 10, kun yh-äiti lähtee kuudelta töihin ja lapsi jää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun niitä on vain yksi niin tämä malli ei toimi.Siksi sen ainoan vanhemman tehtävä on ajatella lapsiaan sen verran, että järjestelee hoitopäivän lyhyemmäksi. Tämä onnistuu hankkimalla työpaikan lähempää kotia tai ostamalla auton.
Käsittääkseni hän ajatteli lastaan ja oli hoitovapaalla. Se ei vain pankkitiliä kasvata ja jos raha riittää vain yleisiin eikä autoon, niin sitä on paha tyhjästä nyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä
Klo 8 alkaa työ
Klo 6.30 työmatka alkaa
N. Klo 18 hakemassa lastaMiten kaupassa käynnit, iltapalat, kylvyt, iltasadut, pyykin pesut ja äidin palautuminen töistä kun klo 20-21 pitää olla nukkumassa?
No ei kuulosta tavalliselta, vaan ihan kauhealta. Jos ap asuisi lähempänä työpaikkaansa, voisi herätä vaikka klo 6.45 ja olla töiden jälkeen kotona klo 16.45. Ihan merkittävä vapaa-ajan lisäys verrattuna noihin esimerkkiaikoihin. Ja lapsen hoitopäivään tulisi selkeä lyhennys.
Suurin osa tuntemistani äideistäni herää viideltä. Meillä se ei edes riitä, jos yöllä on satanut lunta, vaan olen ollut lapioimassa kolmen neljän maissa että saan auton vallin takaa kadulle.
Herranjumala. Ei ole normaalia herätä joka arkiaamu viideltä. Ei se ole ihmisten aika. Ylipitkät työmatkat on teillä näköjään ihan systemaattinen ongelma. Onneksi asun pienemmässä kaupungissa järkevien matkojen päässä töistä, päiväkodeista ja keskustasta. Täällä suurimmalla osalla on auto, koska joukkoliikenne (bussi) on hidas ja kulkee vain tiettyjä reittejä, mutta ei täällä ihmiset herää viideltä. Varmaan suurin osa meidän naapureistakin herää vasta kuuden jälkeen. (Valoista voin tämän päätellä, itse joudun joskus heräämään 5.15 ja se on aikaisin aika mulle.)
Niin, tämä on ihan oma valinta joillakin, kuten minulla. Herään arkisin 5.15, syön aamiaisen, ulkoilutan koiran, herätän koululaisen 6.30 ja menen omalla autolla töihin seitsemäksi. Ja pääsen kotiin kolmelta, ennen puolta neljää olen kotona. Teen toimistotyötä, työn aloitusaika ei ole rajattu ja työaika on liukuva. Mutta siinä missä sinusta tuo on liian aikainen aika herätä, niin minua kauhistuttaa ajatus, että töissä pitäisi olla edes puoli neljään tai neljään asti. Arvostan paljon enemmän sitä, että on iltaisin aikaa.
Ohis.
Sekin on valinta, että herää todella aikaisin, jotta on noin paljon aikaa aamulla kuin sinulla. Varaan yleensä aamuun n. tunnin ennen lähtöä, ja aamupalan syön vasta töissä. Mitä aikaisempaan menen, sitä vähemmän varaan aamuaikaa. Arvostat varmasti rauhallista aamuasi eikä sinusta tunnu kurjalta herätä viiden jälkeen. Olet varmasti 100% aamuvirkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy etsiä uusi työpaikka nopeamman kulkuyhteyden päästä. Voisithan olla ammatiltasi esim. matkatyötä tekevä, olettaisitko että lapsi olisi tuolloin useamman vuorokauden hoidossa putkeen? Entä eskari- ja kouluiässä jolloin ip-hoito loppuu n. viideltä?
Monille vanhemmille tulee aika lailla yllätyksenä se, että kun eskarilainen on ollut eskarin lisäksi hoidon osuudella niin aamulla kuin iltapäivällä tuntikausia, niin ekaluokkalaisen koulupäivä saattaa olla vain 3-4 tuntia eikä tosiaan se iippakaan palvele iltaan saakka.
Aamulla on lapsen pärjättävä itsekseen, jos koulu alkaa klo 8 tai 9 tai jopa klo 10, kun yh-äiti lähtee kuudelta töihin ja lapsi jää yksin.
Tulee yllätyksenä? No ei voi tulla yllätyksenä kenellekkään normaaliälyselle.
En lukenut kaikkia. Jäin miettimään, että eihän päiväkoti ole avoinna kuin klo 7-17. Toki pk avataan sitä tarvitseville jo klo 6.15. Jo tuolla laskuopilla pitäisi järjestyä pidennetty hoitoaika, eli vuoropäiväkodissa onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä
Klo 8 alkaa työ
Klo 6.30 työmatka alkaa
Ohis.
Siis mihin ne illan tunnit sinulla katoaa, jos olet töissä 16 tai 17 asti? Ihan samat tunnit 18-22 on silloinkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee yllätyksenä? No ei voi tulla yllätyksenä kenellekkään normaaliälyselle.
Kyllä tulee, olen tämän omin silmin nähnyt. Vanhempi on ihan kauhuissaan, kun sisäistää, ettei ekaluokkalaisella olekaan enää sellaista klo 6-18 hoitopalvelua kuin eskarilaisella. Tietenkin heidän pitää asia jotenkin ratkaista, mutta voisi sitä jo miettiä ajoissa eikä uskotella päiväkodin henkilökunnalle, että lapsi tarvitsee hoitoa vähintään 10 h päivässä. Ja nyt puhun sellaisista perheistä, joilla ei ole 1½ tunnin työmatkaa suuntaansa.
Onko jotain syytä, miksi ap lapsineen ei voisi muuttaa? Keskisuurissakin kaupungeissa etäisyydet ovat yleensä siedettävämmät. Saati sitten pikkukaupungeissa. Työmahdollisuuksia ei ole yhtä paljon, mutta ainakin siivoustyötä vähintään pitäisi löytyä.