Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten voi olla, että päiväkodissa saa pitää lasta vain 10 h päivässä? Työt kestää pidempään

Vierailija
26.02.2023 |

Luin toisesta ketjusta, että lain mukaan lasta ei saa pitää päiväkodissa kerrallaan yli 10 tuntia. Ja tarkistin lain, ja siellä todella on tällainen pykälä. Vuoropäiväkodissa saa pitää pidempään, mutta minä olen päivätyössä enkä vuorotyössä, ja meidän kunnassa ei tällöin saa lasta vuoropäiväkotiin.

Asun Pk-seudulla ja työn pituus on 38 h 15 min viikossa plus pakollisia ruokataukoja viikossa 2,5 h. Eli työviikon pakollinen pituus yli 40 tuntia. Tämä on siis yli 8 tuntia per päivä. Työmatkoihin menee suuntaansa 1 h 20 min eli päivässä tuplaten tuo. Työ tapahtuu virka-aikaan. Työpäivä matkoineen on lähemmäs 11 tuntia päivässä. Työnantaja ei myönnä lyhennettyä työaikaa ennen kuin olen tehnyt puoli vuotta täyttä työaikaa.

Lapsi tapaa isäänsä vain viikonloppuisin päiväsaikaan eli olen yksin vastuussa lapsesta arjet. Omat vanhempani ovat vielä työelämässä, vaativissa johtotehtävissä ja paljon työmatkoilla eikä heistä ole arkisin apua. Voiko päiväkoti oikeasti sanoa, että en voi pitää lastani siellä työpäivieni ajan?

Kommentit (815)

Vierailija
221/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

N. Klo 18 hakemassa lasta

Miten kaupassa käynnit, iltapalat, kylvyt, iltasadut, pyykin pesut ja äidin palautuminen töistä kun klo 20-21 pitää olla nukkumassa?

Jostain on tingittävä. Äiti palaa loppuun.

No ihan tavalliselta arjelta kuulostaa, paitsi että on vain yksi lapsi.

No onneksi ei kuulosta. Kauhea elämä.

Vierailija
222/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele työttömyyttä mutta ei lapsi voi olla 10 tuntia päiväkodissa. Tuo on kaikille ihan kidutusta. Noin 8-8,5 tuntia pitää riittää. Vanhempien pitää järjestellä työt niin että se onnistuu.

Kerros vielä että miten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lapsen etu. Lapsen vuoksi säädetty lakiin. Pieni lapsi tarvitsee vanhempiaan ja lepoa päiväkodista.

Vierailija
224/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

Miten kaupassa käynnit, iltapalat, kylvyt, iltasadut, pyykin pesut ja äidin palautuminen töistä kun klo 20-21 pitää olla nukkumassa?

Kotona 18:30, ruoka, pesut ja nukkumaan. Huh, onneksi järjestimme asiamme paremmin jo ennen lapsia.

Vierailija
225/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele työttömyyttä mutta ei lapsi voi olla 10 tuntia päiväkodissa. Tuo on kaikille ihan kidutusta. Noin 8-8,5 tuntia pitää riittää. Vanhempien pitää järjestellä työt niin että se onnistuu.

Kerros vielä että miten.

Oma auto ettei tarvi tuhlata liikaa aikaa työmatkoihin, tai muutto lähelle työpaikkaa.

Vierailija
226/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit tietenkin auton, jolloin aika lyhenee huomattavasti.

Vierailija
227/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

No ei kuulosta tavalliselta, vaan ihan kauhealta. Jos ap asuisi lähempänä työpaikkaansa, voisi herätä vaikka klo 6.45 ja olla töiden jälkeen kotona klo 16.45. Ihan merkittävä vapaa-ajan lisäys verrattuna noihin esimerkkiaikoihin. Ja lapsen hoitopäivään tulisi selkeä lyhennys.

Vierailija
228/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankit tietenkin auton, jolloin aika lyhenee huomattavasti.

Ehdottomasti. Noilla työmatkoilla olisi todellakin järkeä hankkia auto.

Vierailija
229/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on ratkaisu. Niitä saa onneksi osamaksullakin.

Vierailija
230/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

No ei kuulosta tavalliselta, vaan ihan kauhealta. Jos ap asuisi lähempänä työpaikkaansa, voisi herätä vaikka klo 6.45 ja olla töiden jälkeen kotona klo 16.45. Ihan merkittävä vapaa-ajan lisäys verrattuna noihin esimerkkiaikoihin. Ja lapsen hoitopäivään tulisi selkeä lyhennys.

Suurin osa tuntemistani äideistäni herää viideltä. Meillä se ei edes riitä, jos yöllä on satanut lunta, vaan olen ollut lapioimassa kolmen neljän maissa että saan auton vallin takaa kadulle.

Vierailija
231/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ratkaisu on hakea hoitopaikka työpaikan läheltä.

Olen töissä eri kunnassa kuin asun, kuten kai suuri osa Pk-seudulla asuvista. Eikä täällä saa itse vain päättää, että laitanpa lapsen tähän tiettyyn päiväkotiin. Työmatkani sisältää muutaman vaihdon julkisissa erittäin ruuhkaisissa kulkuneuvoissa, joudun usein juoksemaan pysäkiltä toiselle, jotta ehdin ja sulloutumaan täpötäyteen kulkuneuvoon. Ei se ole mahdollista pienen lapsen kanssa. Ap

Ei saa päättää, mutta voi hakea työpaikan läheltä. (Tämä siis nimenomaan pk-seudulla ja yli kaupunkien rajojen voi hakea paikkaa.)

Vierailija
232/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän päiväkodit eivät ole enää mitään lastenvahtipalveluita vaan ne ovat lasta itseään varten. Tutkimusten mukaan lapsi saa riittävän varhaiskasvatuksen mikäli hän viettää varhaiskasvatusyksikössä 6-10 tuntia päivittäin. Perusteluita ei siis ole miksi lapsen päivittäisen varhaiskasvatusajan tulisi olla enemmän kuin 10 tuntia. Varhaiskasvatus on kunnalle kallista, ja siten perusteltua ainoastaan siinä tapauksessa, mikäli varhaiskasvatuksen tavoitteet kuten syrjäytymisen ehkäisy ja lapsen tulevan koulumenestyksen parantaminen toteutuvat. Yli 10-tuntinen varhaiskasvatus ei enää tuo lisää etua lapsen kasvulle ja kehitykselle.

Älä huoli, varmaan jo parhaillaan tuotetaan tutkimusta, joka todistaa, miten yli kymmentuntiset päivät "laadukkaassa" varhaiskasvatuksessa ovat lapselle vaan hyväksi ja miten jokainen kotona, perheen parissa vietetty tunti vaarantaa lapsen tulevaa akateemista menestystä ja sosiaalisia taitoja. Tämän perusteella lapset voidaankin kohta kokonaan ottaa valtion kasvatettavaksi.

Vierailija
233/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä eri kunnassa kuin asun, kuten kai suuri osa Pk-seudulla asuvista. Eikä täällä saa itse vain päättää, että laitanpa lapsen tähän tiettyyn päiväkotiin. Työmatkani sisältää muutaman vaihdon julkisissa erittäin ruuhkaisissa kulkuneuvoissa, joudun usein juoksemaan pysäkiltä toiselle, jotta ehdin ja sulloutumaan täpötäyteen kulkuneuvoon. Ei se ole mahdollista pienen lapsen kanssa. Ap

Miksei ole mahdollista pienen lapsen kanssa?

Vierailija
234/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ole mahdollista pienen lapsen kanssa?

Varmaan vaikka siksi, että rattaiden kanssa ei mahdu ruuhkabussiin.

Vierailija
235/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

Suurin osa tuntemistani äideistäni herää viideltä. Meillä se ei edes riitä, jos yöllä on satanut lunta, vaan olen ollut lapioimassa kolmen neljän maissa että saan auton vallin takaa kadulle.

Herranjumala. Ei ole normaalia herätä joka arkiaamu viideltä. Ei se ole ihmisten aika. Ylipitkät työmatkat on teillä näköjään ihan systemaattinen ongelma. Onneksi asun pienemmässä kaupungissa järkevien matkojen päässä töistä, päiväkodeista ja keskustasta. Täällä suurimmalla osalla on auto, koska joukkoliikenne (bussi) on hidas ja kulkee vain tiettyjä reittejä, mutta ei täällä ihmiset herää viideltä. Varmaan suurin osa meidän naapureistakin herää vasta kuuden jälkeen. (Valoista voin tämän päätellä, itse joudun joskus heräämään 5.15 ja se on aikaisin aika mulle.)

Vierailija
236/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy etsiä uusi työpaikka nopeamman kulkuyhteyden päästä. Voisithan olla ammatiltasi esim. matkatyötä tekevä, olettaisitko että lapsi olisi tuolloin useamman vuorokauden hoidossa putkeen? Entä eskari- ja kouluiässä jolloin ip-hoito loppuu n. viideltä?

Vierailija
237/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

No ei todellakaan herää.

Vierailija
238/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ottaisi tuota työpaikkaa vastaan. Ajattelen asiaa lapsen kannalta. 10 tuntia päiväkodissa arkisin ja sekään ei muka riitä. Sillä lapsella on vain yksi lapsuus. Eihän se ehdi kotona vanhempansa kanssa juuri mitään, kun täytyy mennä jo nukkumaan.

Vierailija
239/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä

Klo 8 alkaa työ

Klo 6.30 työmatka alkaa

Klo 5-5.30 ylösnousu

Klo 16 loppuu työ

No ei todellakaan herää.

Mistähän sinä tiedät miten minun tuntemani äidit heräävät????

Vierailija
240/815 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri määrää ottamaan vastaan työn, jossa päivittäisen työmatkan pituus on kolme tuntia tai alle. Eli työkkäri voi helposti käskeä työhön, joka matkoineen kestää 8 h plus 3 h eli 12 h per päivä. Ja tämä viisi päivää viikossa. Vaikka olisi pienen lapsen yh.

Laskutaito? 8 + 3 = 11 ei 12.