Siis miten voi olla, että päiväkodissa saa pitää lasta vain 10 h päivässä? Työt kestää pidempään
Luin toisesta ketjusta, että lain mukaan lasta ei saa pitää päiväkodissa kerrallaan yli 10 tuntia. Ja tarkistin lain, ja siellä todella on tällainen pykälä. Vuoropäiväkodissa saa pitää pidempään, mutta minä olen päivätyössä enkä vuorotyössä, ja meidän kunnassa ei tällöin saa lasta vuoropäiväkotiin.
Asun Pk-seudulla ja työn pituus on 38 h 15 min viikossa plus pakollisia ruokataukoja viikossa 2,5 h. Eli työviikon pakollinen pituus yli 40 tuntia. Tämä on siis yli 8 tuntia per päivä. Työmatkoihin menee suuntaansa 1 h 20 min eli päivässä tuplaten tuo. Työ tapahtuu virka-aikaan. Työpäivä matkoineen on lähemmäs 11 tuntia päivässä. Työnantaja ei myönnä lyhennettyä työaikaa ennen kuin olen tehnyt puoli vuotta täyttä työaikaa.
Lapsi tapaa isäänsä vain viikonloppuisin päiväsaikaan eli olen yksin vastuussa lapsesta arjet. Omat vanhempani ovat vielä työelämässä, vaativissa johtotehtävissä ja paljon työmatkoilla eikä heistä ole arkisin apua. Voiko päiväkoti oikeasti sanoa, että en voi pitää lastani siellä työpäivieni ajan?
Kommentit (815)
Mun lapsi oli 11h hoidossa. Kuljin junalla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Laki kieltää myös teettämästä ylitöitä noin paljon aikuisella. Joten homma on aika mukavasti tasapainossa.
Luitkohan aloitusta? Aloittaja EI TEE YLITÖITÄ. Työmatka-aika on pitkä, yleinen asia jota pk-seudulle änkeävät ihmiset eivät osaa ottaa huomioon. Ap, olisiko sulle mahdollista etsiä lapsen hoitopaikkaa työpaikkasi läheltä?
Vierailija kirjoitti:
Saisko jostain perhetyöstä apua?
No ei varmasti saa. Perhetyö on sitä, että sosionomi istuu sohvalla tarkkailemassa vanhemman ja lapsen keskinäistä olemista ja antaa kasvatusneuvoja ja neuvoja syödä ateriat säännöllisesti ja tehdä hyvää kotiruokaa.
Yksi ratkaisu on hakea hoitopaikka työpaikan läheltä.
Siten, että lapsellakin on oikeutensa. Tuo yhtälö ei toimi. Hyväksy asia ja esim. etsi työ, joka mahtuu noiden aikarajojen sisään.
Pakko kysyä että miksi asut jossain hevon per...... jos työmatkoihin menee 2 tuntia päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä että miksi asut jossain hevon per...... jos työmatkoihin menee 2 tuntia päivässä?
Pk-seudulla tunti suuntaansa on ihan perus.
Vierailija kirjoitti:
Siten, että lapsellakin on oikeutensa. Tuo yhtälö ei toimi. Hyväksy asia ja esim. etsi työ, joka mahtuu noiden aikarajojen sisään.
Tällainen on meidän alan tes. Ja on yleistä, että lyhennettyä ei myönnetä ennen kuin on pakko. En minä nyt yhtäkkiä alaa voi vaihtaa, johan opiskelemaan pääsyssä ja uuden alan opinnoissa kestäisi vuosia. Ja koko sen ajan pitäisi kuitenkin elättää lapsi ja itsensä. Ap
Haet hoitopaikkaa työpaikkasi läheltä. Tai muutat.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä eri kunnassa kuin asun, kuten kai suuri osa Pk-seudulla asuvista. Eikä täällä saa itse vain päättää, että laitanpa lapsen tähän tiettyyn päiväkotiin. Työmatkani sisältää muutaman vaihdon julkisissa erittäin ruuhkaisissa kulkuneuvoissa, joudun usein juoksemaan pysäkiltä toiselle, jotta ehdin ja sulloutumaan täpötäyteen kulkuneuvoon. Ei se ole mahdollista pienen lapsen kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs se isä luuraa? Miksei hän hae?
Ja aina voi palkata hoitoapua joka hakee tai sopia jonkun muun vanhemman kanssa vastavuoroisen systeemin.
En ole missään kovapalkkaisessa työssä ja pitkä hoitovapaa teki ison loven budjettiini jo ennestään. Joudun tietenkin joskus palkkaamaan hoitajan pariksi tunniksi kotiin, jos minulla on joku pakollinen henk koht meno, mutta ei minulla ole mitenkään rahaa palkata hoitajaa kotiin lähes joka päiväisesti. Ap
Yksityinen pph ei ole sen kalliimpi kuin päiväkotikaan.
Tuohan on aivan normaali työaika ja lapset olleet noin päiväkodissa kun matkoihin menee lisäksi vielä aikaa. Jos ap olisi avannut keskustelun toisin niin kaikki olisivat kilpaa vakuuttamassa miten pitkiä päiviä joutuvat tekemään ja lasten hoitoaikojen kanssa ihmeessä. Nyt vastaavat vain ne joilla lyhennetty työaika tai kotona makaavat jotka vievät lapsensa päiväksi pois tieltä ja voivat ajoissa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä eri kunnassa kuin asun, kuten kai suuri osa Pk-seudulla asuvista. Eikä täällä saa itse vain päättää, että laitanpa lapsen tähän tiettyyn päiväkotiin. Työmatkani sisältää muutaman vaihdon julkisissa erittäin ruuhkaisissa kulkuneuvoissa, joudun usein juoksemaan pysäkiltä toiselle, jotta ehdin ja sulloutumaan täpötäyteen kulkuneuvoon. Ei se ole mahdollista pienen lapsen kanssa. Ap
Tottakai sä voit laittaa lapsesi mihin päiväkotiin haluat.
Kyllä niitten vaan täytyy pitää lasta hoidossa niin kauan kuin vanhemman työpäivä kestää. Jos tulee sanomista niin teet tilanteesta selvityksen. Naurettavia nämä "palkkaa hoitaja", ihan kuin se olisi lapselle parempi että joku hoitaja hakee sen lapsen ja on sen vähän aikaa lapsen kanssa kuin että lapsi olisi siellä tutussa päiväkodissa puoli tuntia pidempään ja pääsisi suoraan vanhemman kanssa kotiin. Jos ei ole tukiverkkoja ja lyhyitä työmatkoja niin ei ole, ja sitten lapsi on hoidossa pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki kieltää myös teettämästä ylitöitä noin paljon aikuisella. Joten homma on aika mukavasti tasapainossa.
Mitä ihmeen ylitöitä? En minä ole tekemässä yhtään ylitöitä. Tuo on työehtosopimuksen mukainen työaika meidän alalla. Ap
Pää pois omasta pepusta: päiväkoti on kasvatrajien työpaikka. Työaika on 7h39min/pv (siihen sisältyy 12 min mittainen kahvitauko, ei lounastaukoa). Ylitöitä ei saa tehdä. Työntekijät eivät läheskään aina ehdi syödä päivän aikana mitään. He lähtevät pois töistä ja päiväkodista, kun työaika loppuu, eivätkä jää hoitamaan huvikseen omalla ajallaan lapsia, joita ei ole haettu ajoissa.
Jos lapsia on liikaa jäljellä, kun välivuoro lähtee kotiin ja paikalle jää vain iltavuoro (tai sitä ei sijaisen puutteen vuoksi ole), pitää kaikkien vanhempien hakea lapsensa kesken päivän kotiin ja päiväkoti suljetaan silloin, kun henkilöstöä ei enää ole riittävästi. Näin esim. silloin, kun kasvattaja tai kasvattajan oma lapsi sairastuu kesken päivän ja kyseinen henkilö lähtee pois päiväkodista eli työpaikaltaan kotiin sairastamaan tai lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan normaali työaika ja lapset olleet noin päiväkodissa kun matkoihin menee lisäksi vielä aikaa. Jos ap olisi avannut keskustelun toisin niin kaikki olisivat kilpaa vakuuttamassa miten pitkiä päiviä joutuvat tekemään ja lasten hoitoaikojen kanssa ihmeessä. Nyt vastaavat vain ne joilla lyhennetty työaika tai kotona makaavat jotka vievät lapsensa päiväksi pois tieltä ja voivat ajoissa hakea.
No ei ole normaali työaika. Missään ole mitään pakollisia lounastunteja perustyöajan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs se isä luuraa? Miksei hän hae?
Ja aina voi palkata hoitoapua joka hakee tai sopia jonkun muun vanhemman kanssa vastavuoroisen systeemin.
En ole missään kovapalkkaisessa työssä ja pitkä hoitovapaa teki ison loven budjettiini jo ennestään. Joudun tietenkin joskus palkkaamaan hoitajan pariksi tunniksi kotiin, jos minulla on joku pakollinen henk koht meno, mutta ei minulla ole mitenkään rahaa palkata hoitajaa kotiin lähes joka päiväisesti. Ap
Yksityinen pph ei ole sen kalliimpi kuin päiväkotikaan.
Eipä ne yksityiset pph:t taida tehdä 11 tunnin työpäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai sä voit laittaa lapsesi mihin päiväkotiin haluat.
Nauroin ääneen tälle!
Sitten ihmetellään miksei nuoret aikuiset hanki enää nykyisin jälkikasvua?
Jaa-a, miksiköhän?
Jos se on vastavuoroista se hyödyttää molempia.
Meillä ei ome mitään tukiverkkoja joten minulla oli tällainen diili kahdenkin perheen kanssa.
Itse tarvitsin apuja kun mies oli työmatkalla, lapsen kaverin perheellä taas oli ongelmia ehtiä hakemaan joka päuvä.