Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten antaa lapsille "ennakkoperintöä" ilman verohuolia? Nyt puheena ollut puhelinlaskujen ja matkustelun maksut, entä muut?

Vierailija
25.02.2023 |

Itselle tuli mieleen että kauppaostokset kotiin, esim. kerran kuukaudessa pesuaineet, wc-paperit, painavat jauhot, säilykkeet jne kotiinkuljetuksella? Eikös noissa voi toimitusosoitteeksi laittaa mitä vaan eli toisellekin henkilölle? Mitä muita ideoita keksitte? Äidin luottokortti nettiostoksiin? Katsotaanko tuollainen lahjaksi?

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi helppoa tapaa ylitse muide:

- Nostat käteistä automaatista ja annat lapsille.

- Ostat kauppojen lahjakortteja (esim. S-ryhmä, K-ryhmä).

Muuta ei tarvita.

Vierailija
2/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä olen usein tilannut toisten ihmisten osoitteisiin ruokaa yms. verkkokaupoista.

En ole edes kyllä ajatellut missä vaiheessa joku lahjan määritelmä ylittyisi, jos tilaan ruokaa hävikkikaupoista, vaatteita ja ruokaakin vaikka kärkkäiseltä jne. lapsilleni ja lähivanhemmallekin.

Ei kai nyt oikeasti mitään riskiä tuossa ole?Lapset ovat jo hetken olleet täysi-ikäisiä. Tosin ei kyllä tonnikaupalla tule parissakaan vuodessa ostettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit maksaa vaikka kaikki laskut ilman veroseuraamuksia, kunhan maksat maksut itse suoraan, eikä raha käy lapsen tilillä. Vuokrat, kauppalaskut, kaikki ostokset. Tämä on täysin verovapaata elatusta. Mutta tosiaan se raha ei saa kiertää lapsen käytettävissä, sinun on maksettava asiat suoraan. Ja rahallista ylärajaa tälle ei ole. Voit maksaa ihan kaiken lapsesi kulutuksen näin.

Vierailija
4/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä olen usein tilannut toisten ihmisten osoitteisiin ruokaa yms. verkkokaupoista.

En ole edes kyllä ajatellut missä vaiheessa joku lahjan määritelmä ylittyisi, jos tilaan ruokaa hävikkikaupoista, vaatteita ja ruokaakin vaikka kärkkäiseltä jne. lapsilleni ja lähivanhemmallekin.

Ei kai nyt oikeasti mitään riskiä tuossa ole?Lapset ovat jo hetken olleet täysi-ikäisiä. Tosin ei kyllä tonnikaupalla tule parissakaan vuodessa ostettua.

Ei tällaiselle ole mitään ylärajaa. Vain rahalahjoille on.

Vierailija
5/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi helppoa tapaa ylitse muide:

- Nostat käteistä automaatista ja annat lapsille.

- Ostat kauppojen lahjakortteja (esim. S-ryhmä, K-ryhmä).

Muuta ei tarvita.

Nämä ovat molemmat laittomia, jos ylittää verovapaan rajan. Laillista sen sijaan on maksaa vaikka lapsen asuminen suoraan omalta tililtä.

Vierailija
6/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajan ohjeen mukaan voit maksaa päivittäisistä kuluja ilman veroseuraamuksia varsin vapaasti kunhan saaja ei voi itse päättää lahjan käyttötarkoitusta. Vuokra maksetaan suoraan vuokranantajalle, lehtitilaus kustantajalle jne.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pitää-maksa…

Vierailija
7/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat kalliit synttäri- ja joululahjat: tietokone, televisio, sohva, sänky, jääkaappipakastin... (huom, anna sen lapsen valita)

Vierailija
8/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elannon antaminen ei ole verotettavaa tuloa, eikä lahja. Toimeentulotukeen se vaikuttaa.

Vierailija
9/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta voi elättää kunhan raha ei missään vaiheessa ole suoraan lapsen hallussa käytettävissä.

Eli voi maksaa elinkustannukset suoraan.

Vierailija
10/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani on antaneet minulle jo niin paljon rahaa, että enempää ei voi, tai tulisi veroseuraamuksia. Syksyllä he sitten sanoivat puolisolleni, että alkavat antaa hänelle 1500 e vuodessa, juokseviin kuluihin. Sovittiin, että puoliso maksaa sähkölaskumme tällä summalla, niin pitkälle kuin rahat riittää. Tämä toki toimii vain jos puoliso on luotettava ja suhde vakiintunut, mutta pahimmassakin tapauksessa tappio olisi kestettävissä.

Vierailija
11/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteistä voi antaa sen oliko vajaa neljä tonnia kolmeen vuoteen ja sitten toista saa elättää (laskut, vaatteet, ruoka jne. suoraan kauppaan tai laskuttajalle) määrättömästi. Ennakkooerintö on toinen juttu ja rintaperillisellä veroprosentti ei ole kovin iso.

Vierailija
12/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani on antaneet minulle jo niin paljon rahaa, että enempää ei voi, tai tulisi veroseuraamuksia. Syksyllä he sitten sanoivat puolisolleni, että alkavat antaa hänelle 1500 e vuodessa, juokseviin kuluihin. Sovittiin, että puoliso maksaa sähkölaskumme tällä summalla, niin pitkälle kuin rahat riittää. Tämä toki toimii vain jos puoliso on luotettava ja suhde vakiintunut, mutta pahimmassakin tapauksessa tappio olisi kestettävissä.

Lue edelliset vastaukset. Vanhempasi voivat antaa sinulle rahaa ilman ylärajaa, kunhan se ei tule sinun tilillesi. Eli ohjaa ne sähkölaskut suoraan vanhemmillesi. He voivat verottomasti maksaa ne kaikki.

Vierailija
13/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom: mitään veroseurauksia ei tule, ellei joku ilmianna. Verottaja ei oma-aloitteisesti seuraa kenenkään taviksen rahaliikennettä, eivätkä esim pankit raportoi verottajalle mitään ilman tämån pyyntöä.

Vierailija
14/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän juniori saa riittävästi tukea, kun maksat vuokran. Se on verovapaa elatusmeno. Enempi lahjoittelu saattaisi passivoida.

Vierailija
15/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisellä tietenkin. Olen saanut isältäni joka on jo 80 vuotias, käteistä kymmeniä tuhansia euroja. Olen säästänyt rahaa en ole tuhlannut niitä. Minulla on 75000 euroa käteistä ja tilillä on 35000 euroa. Pikkuhiljaa olen tallettanut tilille rahaa. Ei ole kukaa mitään kysellyt.

Vierailija
16/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lasku ja osakevastikkeet, kunhan tosiaan raha ei käy lapsen tilillä.

mies55v

Vierailija
17/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom: mitään veroseurauksia ei tule, ellei joku ilmianna. Verottaja ei oma-aloitteisesti seuraa kenenkään taviksen rahaliikennettä, eivätkä esim pankit raportoi verottajalle mitään ilman tämån pyyntöä.

Verottaja tekee kyllä satunnaisia tarkastuksia.

Vierailija
18/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin, mutta jos on helppo tapa antaa laillisesti rahaa rajattomasti, miksi tehdä veropetosta? Ylipäätään pariskunta saa antaa melkein kymppitonnin verottomasti omalle lapselleen kolmessa vuodessa ihan sitä rahaa. Melkein 20 000 jos antaa pariskunnalle. Viisihenkiselle perheelle melkein 50 000. Ja veroton elatus päälle. Harva meistä on niin rikas, että tuon lisäksi on pakko lähteä salailulinjalle.

Vierailija
19/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen vuoden välein saa kumpikin vanhempi antaa lapselle 4999€ verottomasti. Hyödyntäkää tätä jos tilillä ylimääräistä 👍

Vierailija
20/117 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit antaa verotuomasti lapselle rahaa

Voit elättää lasta ja jopa maksaa asumisen

Osta asunto ja maksa vastike. Lapsen ei oo pakko maksaa vuokraa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi