Ideoita minne kesälomalla lapsen kanssa näillä reunaehdoilla?
Lähtöpaikka Pk-seutu. Lapsi (5,5 vuotta kesällä) on todella huono nukkumaan, herkkä kaikenlaisille muutoksille ja rutiinien pienikin rikkoontuminen voi aiheuttaa sen, että mikään ei onnistu ja lapsi itkee tunteja. On huono syömään, mikään mäkkäri-tyyppinen ruoka ei kelpaa ollenkaan, eikä ne perinteiset nakit ja muusi tai makaronilaatikko, mutta esim hotellin aamupalalta sopivia syötäviä löytyisi kyllä useampikin. Toisaalta oma keittiö tekisi syömisestä helppoa lapsen kannalta, mutta tällöin ruokakauppa pitäisi olla ihan vieressä. Olen autoton ja matkustaisin kaksin lapseni kanssa. Arvostaisin helppoutta matkan suhteen. Emme viihdy ihmispaljoudessa, huvipuistoja paremmin lapselle taitaa sopia vaikkapa luontokohteet, koska hän ei oikein kestä ihmisvilinää.
Tulisiko kellään mieleen kotimaasta sopivaa kohdetta meille?
Kommentit (69)
Tehkää eväsretkiä luontoon kotoa käsin. Miksi raahata lasta matkalle jos on niin hankalaa. Ota lapselle hoitaja ja käy yksin pienellä reissulla.
Lapsi ei syö eikä nuku - ei kannata lähteä reissuun. Rahat menee hukkaan.
Laivahytit on aika hyvin äänieristettyjä ainakin vikingillä. Siellä on lasten ohjelmaa mutta voi myös levätä koska huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää eväsretkiä luontoon kotoa käsin. Miksi raahata lasta matkalle jos on niin hankalaa. Ota lapselle hoitaja ja käy yksin pienellä reissulla.
Tiedätkö mitä maksaa palkata hoitaja vaikka 4 vrk ajaksi? Ei minulla ole sellaiseen varaa eikä tee mieli jättää muutoksista pois tolaltaan menevää lasta 4 vrk ajaksi jonkun tuntemattoman kanssa.
Uskon, että lapsi voisi ihan hyvin nauttiakin matkasta, kunhan kohde ja majoitus olisi todella huolella valittu ja sopiva.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Laivahytit on aika hyvin äänieristettyjä ainakin vikingillä. Siellä on lasten ohjelmaa mutta voi myös levätä koska huvittaa.
Omat eväät varmaan pitää ottaa mukaan, jos laivan ruuat ei lapselle kelpaa. En halua olla viereisessä hytissä. Ja siellä on liikaa porukkaa.
Imatran kylpylä, jos tykkäätte uida. Siellä huoneita myös keittiöllä. Perusruokaa loma-aikoina buffetista, josta lapsi saa valita.
Kauppaa ei tosin kylpylän lähellä taida olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä maksaa palkata hoitaja vaikka 4 vrk ajaksi? Ei minulla ole sellaiseen varaa eikä tee mieli jättää muutoksista pois tolaltaan menevää lasta 4 vrk ajaksi jonkun tuntemattoman kanssa.
Uskon, että lapsi voisi ihan hyvin nauttiakin matkasta, kunhan kohde ja majoitus olisi todella huolella valittu ja sopiva.
Ap
No tämäpä just. Mistäs me tiedetään. Itse tunnet lapsen varmaan paremmin. Minä ehdotan sitä metsäreissua, missä lähin talo 200km päässä. Sielläpä huutaa, kun nuotio haisee ja tyyny on huono. Oikeasti keksi itse huolella ja sopiva reissu!
Maatilamatkailu; eiköhän sieltä löytyisi jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsesta on tiedossa se seikka, että hän ei kestä ihmisvilinää eikä viihdy ihmisjoukoissa, niin miksi ihmeessä ehdotat jotain ruotsinlaivaa joka on aivan tupaten täynnä ihmisiä?
Nyt kyllä kuulostaa siltä, että ei ehkä kannata lähteä yön yli reissuille jos pienikin muutos aiheuttaa noin voimakkaat oireet lapsessa. Tehkää kotoa käsin kivoja juttuja. Uimarannat, metsäretket, hiljaisina aikoina hoplop (helteillä muut on rannalla, olen kerran ollut kahden lapsen kanssa kolmestaan hoplopissa niin ettei ollut muita asiakkaita), leikkipuistot, liikennepuisto, käytte jäätelöllä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minkälaisiin reissuihin on varaa, jos ei hoitajaan varaa? Mikä on budjetti? Pieni varmaan. Hotellihuonekkin on useamman satasen.
Suosittelen lapsen siedättämistä vaan.
Junalla vaikka muumimaailmaan ja kylpylähotelliin vieresä.
Olet tehnyt lapsestasi ainutlaatuisen lumihiutaleen. Niin usein käy jos asuu äiti kahdestaan lapsen kanssa.
Onko hän siis autistinen? Olisiko jotain vertaistukilomia tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMinkälaisiin reissuihin on varaa, jos ei hoitajaan varaa? Mikä on budjetti? Pieni varmaan. Hotellihuonekkin on useamman satasen.
Budjetti on sellainen, että esim junaliput ja vaikka 4 vrk keskitason hotellissa onnistuu, tai kohtuuhintainen pieni vuokramökki. Ap
Kai teillä on joku diagnoosi tuolle käytökselle? Ei ole normaalia tuon ikäiseltä. Jos rutiinien rikkoutuminen on katastrofi, en lähtisi pk-seudulta minnekään lapsen kanssa. Täältä löytyy kuitenkin esim. Nuuksio ja saaria Helsingin edustalta. Toki kesällä kaikki paikat on täynnä porukkaa.
Vierumäki voisi olla yksi vaihtoehto? Hotellimajoitus, paljon harrastusmahdollisuuksia ja luonto lähellä.
Suosittelen kansallispuistoon telttailemaan. Siellä saa rääkyä henkensä edestä kuinka nuotioruoka on pahaa ja teltta per*eestä.
Jos nyt et itse keksi mitä ja minne erikoislapsesi kanssa, et kaikilla ois kivaa niin ehdotankin tuota keskelle metsää menemistä.