Ideoita minne kesälomalla lapsen kanssa näillä reunaehdoilla?
Lähtöpaikka Pk-seutu. Lapsi (5,5 vuotta kesällä) on todella huono nukkumaan, herkkä kaikenlaisille muutoksille ja rutiinien pienikin rikkoontuminen voi aiheuttaa sen, että mikään ei onnistu ja lapsi itkee tunteja. On huono syömään, mikään mäkkäri-tyyppinen ruoka ei kelpaa ollenkaan, eikä ne perinteiset nakit ja muusi tai makaronilaatikko, mutta esim hotellin aamupalalta sopivia syötäviä löytyisi kyllä useampikin. Toisaalta oma keittiö tekisi syömisestä helppoa lapsen kannalta, mutta tällöin ruokakauppa pitäisi olla ihan vieressä. Olen autoton ja matkustaisin kaksin lapseni kanssa. Arvostaisin helppoutta matkan suhteen. Emme viihdy ihmispaljoudessa, huvipuistoja paremmin lapselle taitaa sopia vaikkapa luontokohteet, koska hän ei oikein kestä ihmisvilinää.
Tulisiko kellään mieleen kotimaasta sopivaa kohdetta meille?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierumäki voisi olla yksi vaihtoehto? Hotellimajoitus, paljon harrastusmahdollisuuksia ja luonto lähellä.
Ap on autoton.
Muumimailma. Siellä voi myös kierrellä metsäpoluilla jos liiat ärsykkeet alkavat ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää eväsretkiä luontoon kotoa käsin. Miksi raahata lasta matkalle jos on niin hankalaa. Ota lapselle hoitaja ja käy yksin pienellä reissulla.
Tiedätkö mitä maksaa palkata hoitaja vaikka 4 vrk ajaksi? Ei minulla ole sellaiseen varaa eikä tee mieli jättää muutoksista pois tolaltaan menevää lasta 4 vrk ajaksi jonkun tuntemattoman kanssa.
Uskon, että lapsi voisi ihan hyvin nauttiakin matkasta, kunhan kohde ja majoitus olisi todella huolella valittu ja sopiva.
ApMinkälaisiin reissuihin on varaa, jos ei hoitajaan varaa? Mikä on budjetti? Pieni varmaan. Hotellihuonekkin on useamman satasen.
Budjetti on sellainen, että esim junaliput ja vaikka 4 vrk keskitason hotellissa onnistuu, tai kohtuuhintainen pieni vuokramökki. Ap
Voiko sukulainen ottaa lapsen 4 päiväksi ja lähdet itse 4 päivän reissulle? Tai sitten tosissaan ostat sen 4 päivän lastenhoidon vaikka mll:ltä.
Se on +-0 kun säästät lapsen junlipusta ja hotellimaksut lapsesta. Ota omaa lomaa.
Mitä lapsi syö koulussa parin vuoden päästä?
Ensin lapsi tutkimuksiin, kun saa diagnoosin, saa myös apua just siihen. Ja sit saa myös Kelan perhekursseja, joissa on samanlaisia muksuja niin ketään ei haittaa vaikka reagoi. Vanhempi saa vertaistukea ja lapsille on omaa toimintaa. Niin ja nämä on ihan ilmaisia lomia.
Vierailija kirjoitti:
Onko hän siis autistinen? Olisiko jotain vertaistukilomia tms?
Tätä minäkin suosittelen. Jokin tuettu loma, saman tyyppisten perheiden kanssa.
Tuetuilla lomilla on omavastuu 25-50 € päivä, yleensä ja siihen kuuluu asuminen ja kaikki ateriat päivässä.
Kalliimpiakin tuettuja lomia on, riippuu ihan paikasta, ja mistä järjestöltä sitä lomaa hakee.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kansallispuistoon telttailemaan. Siellä saa rääkyä henkensä edestä kuinka nuotioruoka on pahaa ja teltta per*eestä.
Jos nyt et itse keksi mitä ja minne erikoislapsesi kanssa, et kaikilla ois kivaa niin ehdotankin tuota keskelle metsää menemistä.
Telttaretkeä minäkin suosittelen. Ensimmäinen ilta teltassa on varmasti vaikea, mutta sen jälkeen, kun lapsi tottuu telttaan, se on tuttu nukkumapaikka, vaikka se siirrettäisi joka päivä eri paikkaan.
Kun taas hotelleissa on se, että uusi hotelli on aina vieras paikka, jossa ensimmäinen ilta on vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää eväsretkiä luontoon kotoa käsin. Miksi raahata lasta matkalle jos on niin hankalaa. Ota lapselle hoitaja ja käy yksin pienellä reissulla.
Tiedätkö mitä maksaa palkata hoitaja vaikka 4 vrk ajaksi? Ei minulla ole sellaiseen varaa eikä tee mieli jättää muutoksista pois tolaltaan menevää lasta 4 vrk ajaksi jonkun tuntemattoman kanssa.
Uskon, että lapsi voisi ihan hyvin nauttiakin matkasta, kunhan kohde ja majoitus olisi todella huolella valittu ja sopiva.
ApMinkälaisiin reissuihin on varaa, jos ei hoitajaan varaa? Mikä on budjetti? Pieni varmaan. Hotellihuonekkin on useamman satasen.
Budjetti on sellainen, että esim junaliput ja vaikka 4 vrk keskitason hotellissa onnistuu, tai kohtuuhintainen pieni vuokramökki. Ap
Voiko sukulainen ottaa lapsen 4 päiväksi ja lähdet itse 4 päivän reissulle? Tai sitten tosissaan ostat sen 4 päivän lastenhoidon vaikka mll:ltä.
Se on +-0 kun säästät lapsen junlipusta ja hotellimaksut lapsesta. Ota omaa lomaa.
Ei ole ketään sukulaista, joka hoitaisi yli tunnin ajan. Enkä minä koe tarvitsevani lomaa lapsesta, vaan nimenomaan haluan lähteä yhdessä lapseni kanssa, viihdyn hänen kanssaan hyvin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierumäki voisi olla yksi vaihtoehto? Hotellimajoitus, paljon harrastusmahdollisuuksia ja luonto lähellä.
Ap on autoton.
Pääseehän sinne junalla tai bussilla.
Pitäähän lapsi jossain vaiheessa totuttaa liikkumaan kodin ulkopuolella, myös julkisissa kulkuneuvoissa.
Meneehän lapsi kouluunkin ja kun omaa autoa ei ole,änii kai äiti ja lapsi, joskus jatkossakin, joutuvat matkustelemaan jonnekin.
Vai asuvatko he tynnyrissä, koko loppu elämänsä?í
Kasnäsin Kylpylään. Sinne pääsee bussilla. Rannasta, joka on vieressä pääsee retkille Rosalan viikinkikylään, Bengtskärin majakalle tai Örön linnakesaarelle.
Rannassa kauppa ja leikkipaikka.
Retkille voi ottaa mukaan omat eväät. Väkeä ei missään hirveän paljon, paitsi venematkalla voi olla enemmän ihmisiä, mutta matkojen kestot kohtuullisia.
Voi koota haluamansa määrän aktiviteetteja pitää hotellia tukikohtana.
Lapsi itkee tunteja kun poiketaan rutiineista, ei pidä matkustamisesta eikä ihmisistä, ei syö muuta kuin muroja... omg! Ihan ensimmäisenä muuttaisin lapsen kanssa pois helsingistä. Sulle jäisi sitten varaa autoonkin eikä tarvitsisi kulkea julkisilla tuon mukulan kanssa.
Junalla Hämeenlinnaan ja Aulangolle, siinä on nättejä luontopolkuja, hevosia katseltavaksi eikä Hämeen linnakaan ole kaukana. Ja jos sää on huono, kylpylässäkin voi olla, jos uiminen käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on autoton.
Pääseehän sinne junalla tai bussilla.
Pitäähän lapsi jossain vaiheessa totuttaa liikkumaan kodin ulkopuolella, myös julkisissa kulkuneuvoissa.
Meneehän lapsi kouluunkin ja kun omaa autoa ei ole,änii kai äiti ja lapsi, joskus jatkossakin, joutuvat matkustelemaan jonnekin.
Vai asuvatko he tynnyrissä, koko loppu elämänsä?í
Lapsi pystyy kyllä kulkemaan julkisissa kulkuneuvoissa. Ei edes ole niissä itkenyt tai muutakaan, niin emme häiritse muita, älkää pelätkö.
Vierumäki on ihan kiva paikka, olen siellä ennen lasta käynytkin, mutta ei sinne junalla kyllä ainakaan silloin päässyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kasnäsin Kylpylään. Sinne pääsee bussilla. Rannasta, joka on vieressä pääsee retkille Rosalan viikinkikylään, Bengtskärin majakalle tai Örön linnakesaarelle.
Rannassa kauppa ja leikkipaikka.
Retkille voi ottaa mukaan omat eväät. Väkeä ei missään hirveän paljon, paitsi venematkalla voi olla enemmän ihmisiä, mutta matkojen kestot kohtuullisia.
Voi koota haluamansa määrän aktiviteetteja pitää hotellia tukikohtana.
Huonenaapureille voi tuoda pari pulloa shampanjaa unilääkkeeksi.
Kesämökille. Jos ei ole, vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi itkee tunteja kun poiketaan rutiineista, ei pidä matkustamisesta eikä ihmisistä, ei syö muuta kuin muroja... omg! Ihan ensimmäisenä muuttaisin lapsen kanssa pois helsingistä. Sulle jäisi sitten varaa autoonkin eikä tarvitsisi kulkea julkisilla tuon mukulan kanssa.
Noh, minun työpaikka on täällä pk-seudulla ja kaikki sukulaiset ja ystävät ja lapsen isä. Minne me täältä muutettaisiin? Ja minä vieläpä työttömäksi. Eipä kannata. Autoton en ole rahattomuuden takia, en vain ole koskaan halunnut ajaa korttia, koska täällä on ihan hyvä julkinen liikenne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, minun työpaikka on täällä pk-seudulla ja kaikki sukulaiset ja ystävät ja lapsen isä. Minne me täältä muutettaisiin? Ja minä vieläpä työttömäksi. Eipä kannata. Autoton en ole rahattomuuden takia, en vain ole koskaan halunnut ajaa korttia, koska täällä on ihan hyvä julkinen liikenne.
Ap
Joka tapauksessa annat ihan KARSEAN kuvan lapsestasi tossa aloituksessa. Oliko tuo nyt mamman rehellinen kuvaus lapsestaan? Aika erikoinen kuvaus kyllä. Miten ihmeessä kukaan voisi viihtyä tuollaisen kanssa? Tai ehkäpä sun kannattaisi opetella kirjoittamaan ja ajattelemaan lapsestasi vähän fiksummin
Suomenlinna päiväretkikohteeksi, ei pahimpaan turistiaikaan. Erittäin edullinen. Kauppa löytyy tai omat eväät.
Jännittävä lauttamatka ja erilaisia paikkoja tutustua.
Metrolla kivaan paikkaan. Leikkimuseo, yms.
Vuokraat sähköttömän mökin iisalmelta. Aloitatte unikoulun ja ruokailun opettelun. Ruoksi otat mitä otat ja koska kauppa ei ole aivan vieressä, eikä autoakaan ole, on syötävä sitä mitä on. Päivisin rakentelette käpylehmiä ja heitätte tylppiä tikkoja, niin lapsi oppii käsittelemään myös suuttumusta. Hämärän tultua käydään nukkumaan ja auringon noustessa herätään. Palkinnoksi hyvin menneistä päivistä voitte jonain iltana pelata kimbleä.