Ideoita minne kesälomalla lapsen kanssa näillä reunaehdoilla?
Lähtöpaikka Pk-seutu. Lapsi (5,5 vuotta kesällä) on todella huono nukkumaan, herkkä kaikenlaisille muutoksille ja rutiinien pienikin rikkoontuminen voi aiheuttaa sen, että mikään ei onnistu ja lapsi itkee tunteja. On huono syömään, mikään mäkkäri-tyyppinen ruoka ei kelpaa ollenkaan, eikä ne perinteiset nakit ja muusi tai makaronilaatikko, mutta esim hotellin aamupalalta sopivia syötäviä löytyisi kyllä useampikin. Toisaalta oma keittiö tekisi syömisestä helppoa lapsen kannalta, mutta tällöin ruokakauppa pitäisi olla ihan vieressä. Olen autoton ja matkustaisin kaksin lapseni kanssa. Arvostaisin helppoutta matkan suhteen. Emme viihdy ihmispaljoudessa, huvipuistoja paremmin lapselle taitaa sopia vaikkapa luontokohteet, koska hän ei oikein kestä ihmisvilinää.
Tulisiko kellään mieleen kotimaasta sopivaa kohdetta meille?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi itkee tunteja kun poiketaan rutiineista, ei pidä matkustamisesta eikä ihmisistä, ei syö muuta kuin muroja... omg! Ihan ensimmäisenä muuttaisin lapsen kanssa pois helsingistä. Sulle jäisi sitten varaa autoonkin eikä tarvitsisi kulkea julkisilla tuon mukulan kanssa.
Noh, minun työpaikka on täällä pk-seudulla ja kaikki sukulaiset ja ystävät ja lapsen isä. Minne me täältä muutettaisiin? Ja minä vieläpä työttömäksi. Eipä kannata. Autoton en ole rahattomuuden takia, en vain ole koskaan halunnut ajaa korttia, koska täällä on ihan hyvä julkinen liikenne.
Ap
Joka tapauksessa annat ihan KARSEAN kuvan lapsestasi tossa aloituksessa. Oliko tuo nyt mamman rehellinen kuvaus lapsestaan? Aika erikoinen kuvaus kyllä. Miten ihmeessä kukaan voisi viihtyä tuollaisen kanssa? Tai ehkäpä sun kannattaisi opetella kirjoittamaan ja ajattelemaan lapsestasi vähän fiksummin
Tarvitsen matkavinkkejä, joissa on huomioitu nuo hankaluudet. Tietenkin lapsessani on valtavasti hyviä puolia, mutta ei ne vaikuta matkakohteen valintaan. Tuntuisi aika tyhmältä tehdä aloitus, että minne kannattaisi matkustaa lapsen kanssa, joka on mielestäni ihana, joka on älykäs, todella taitava rakentamaan legoja, kertoo hauskoja vitsejä, ilahduttaa minua pelkällä olemisellaan joka päivä ja joka on harvinaisen hyväntahtoinen ihminen.
Ap
Kuulostaa siltä, että tulee tuskallinen reissu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi itkee tunteja kun poiketaan rutiineista, ei pidä matkustamisesta eikä ihmisistä, ei syö muuta kuin muroja... omg! Ihan ensimmäisenä muuttaisin lapsen kanssa pois helsingistä. Sulle jäisi sitten varaa autoonkin eikä tarvitsisi kulkea julkisilla tuon mukulan kanssa.
Noh, minun työpaikka on täällä pk-seudulla ja kaikki sukulaiset ja ystävät ja lapsen isä. Minne me täältä muutettaisiin? Ja minä vieläpä työttömäksi. Eipä kannata. Autoton en ole rahattomuuden takia, en vain ole koskaan halunnut ajaa korttia, koska täällä on ihan hyvä julkinen liikenne.
Ap
Joka tapauksessa annat ihan KARSEAN kuvan lapsestasi tossa aloituksessa. Oliko tuo nyt mamman rehellinen kuvaus lapsestaan? Aika erikoinen kuvaus kyllä. Miten ihmeessä kukaan voisi viihtyä tuollaisen kanssa? Tai ehkäpä sun kannattaisi opetella kirjoittamaan ja ajattelemaan lapsestasi vähän fiksummin
Tarvitsen matkavinkkejä, joissa on huomioitu nuo hankaluudet. Tietenkin lapsessani on valtavasti hyviä puolia, mutta ei ne vaikuta matkakohteen valintaan. Tuntuisi aika tyhmältä tehdä aloitus, että minne kannattaisi matkustaa lapsen kanssa, joka on mielestäni ihana, joka on älykäs, todella taitava rakentamaan legoja, kertoo hauskoja vitsejä, ilahduttaa minua pelkällä olemisellaan joka päivä ja joka on harvinaisen hyväntahtoinen ihminen.
Ap
Suomessa on aika samanlaista kaikkialla. Valitse vaan joku kylpylähotelli, joka vaikuttaa ihan kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Suomessa on aika samanlaista kaikkialla. Valitse vaan joku kylpylähotelli, joka vaikuttaa ihan kivalta.
Ohis mutta miksi kylpylähotelli? Eikö ne ole aika kamalia paikkoja.
Varmasti päiväretki olisi helpoin, että pääsee kotiin illasta. Kun lapsi reagoi voimakkaasti muutoksiin ja siirtymiin, nukkuu huonosti ja syö nirsosti, ei matkasta välttämättä tule lapselle mukavaa.
Tuetut lomat kuulostavat myös hyvälle, sillä lapsella on todennäköisesti asperger tai autismi kuvauksen perusteella.
Älä välitä noista holhoamista ja ikävistä kommenteista. Minä ainakin sain kiinni tuosta ajatuksestasi, että haluat nimenomaan viettää lapsesi kanssa kivan loman etkä lomailla yksin. Ja kerroit nuo rajoitteet juuri siksi, että lomasta tulisi teille sopiva ja kiva, eivätkä ehdotukset olisi tyylin menkää Linnanmäelle. En oikein myöskään ymmärrä noita kommentteja, että hae tuettua lomaa tms. Se, että on autoton yh ei tarkoita että olisi köyhä tai oikeutettu noihin lomiin.
t. Ähtärin ja Tampereen ehdottaja
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä noista holhoamista ja ikävistä kommenteista. Minä ainakin sain kiinni tuosta ajatuksestasi, että haluat nimenomaan viettää lapsesi kanssa kivan loman etkä lomailla yksin. Ja kerroit nuo rajoitteet juuri siksi, että lomasta tulisi teille sopiva ja kiva, eivätkä ehdotukset olisi tyylin menkää Linnanmäelle. En oikein myöskään ymmärrä noita kommentteja, että hae tuettua lomaa tms. Se, että on autoton yh ei tarkoita että olisi köyhä tai oikeutettu noihin lomiin.
Kiitos. Ähtäri ja Tampere onkin minulle ennestään tuttuja vuosien takaa. Myös hot. Rosendahl, joka on kieltämättä hyvä ja hieno. Ähtäriin on ehkä vähän pitkä matka julkisilla, mutta Tamperetta voisin harkita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kesämökille. Jos ei ole, vuokraa.
Hyvä ehdotus. Ja mukaan joku rakas läheinen, joka ottaa välillä osan lapsesta huolehtimisesta sekä myös lapsen nukkumaan mentyä on kivaa seuraa
t. se joka suosittele reissua läheisen sukulaisen luo ( itse leskiäiti koko lapsen elämän)
Vierailija kirjoitti:
Varmasti päiväretki olisi helpoin, että pääsee kotiin illasta. Kun lapsi reagoi voimakkaasti muutoksiin ja siirtymiin, nukkuu huonosti ja syö nirsosti, ei matkasta välttämättä tule lapselle mukavaa.
Tuetut lomat kuulostavat myös hyvälle, sillä lapsella on todennäköisesti asperger tai autismi kuvauksen perusteella.
Tietenkin päiväretki olisi helpoin. Mutta niistä on nyt tuetenkin tullut tässä tehtyä montakin lapsen elämän varrella, joten kaipaisin jo vaihtelua. Ja ehkä lapsikin. Ja itse asiassa päiväretki vaikka Korkeasaareen meiltä kotoa julkisilla sisältäen monta vaihtoa ja paikan päällä paljon kävelyä ja monella vaihdolla väsyneenä takaisin kotiin on paljon rankempi lapselle kuin mennä jonnekin kohteeseen vaikka vajaaksi viikoksi ja tehdä siellä ihan lähiympäristöön lyhyitä retkiä vaikka siis mökistä tai rantahotellista rannalle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökille. Jos ei ole, vuokraa.
Hyvä ehdotus. Ja mukaan joku rakas läheinen, joka ottaa välillä osan lapsesta huolehtimisesta sekä myös lapsen nukkumaan mentyä on kivaa seuraa
t. se joka suosittele reissua läheisen sukulaisen luo ( itse leskiäiti koko lapsen elämän)
Voin vuokrata viikoksi mökin, mutta sen pitää olla autottomalle sopiva kaksin lapsen kanssa. Ei ole ketään, joka lähtisi mukaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Ähtäri ja Tampere onkin minulle ennestään tuttuja vuosien takaa. Myös hot. Rosendahl, joka on kieltämättä hyvä ja hieno. Ähtäriin on ehkä vähän pitkä matka julkisilla, mutta Tamperetta voisin harkita. Ap
Ähtäriin tosiaan Helsingistä tulee matka-aikaa, mutta olethan huomannut, että sinne pääsee kätevästi junalla suoraan eläinpuiston portille? Minun lapseni tykkäsi kovasti junamatkailusta tuon ikäisenä, ja tykkää kyllä edelleen esiteininä. Meillä on auto, mutta välillä on kiva lähteä junallakin matkaan. Se on leppoisaa matkustamista, myös äidille, ja junassa pääsee liikkumaankin halutessaan, toisin kun autossa ja bussissa.
Junalla pääsee Hankoon. Vuokratkaa sieltä talo tai asunto. Lomahanko.fi sivustolta löytyy tarjontaa. Tai airbnb. Suosittelisin Mansikkamäki nimistä mökkiä. Se on omassa rauhassa Täktomissa, noin 6-7km keskustasta. Hintakin on oikein kohtuullinen. Ongelma on vain ettei teillä ole autoa käytössä, joten ei taida onnistua. Paitsi jos houkuttelet autollisen kaverin matkaseuraksi? Mökillä on myös vierasmaja. Oikein siisti ja kiva. Siellä mahtuu hyvin kaksi ihmistä yöpymään. Jos siis olisi kaveri mukana, omaakin rauhaa olisi helppo järjestää. Keskustassakin on kyllä tarjolla hyviä vaihtoehtoja. Kesällä aika hintavia kyllä useimmat. Kannattaa myös varata hyvissä ajoin, koska kesän kynnyksellä kaikki on jo varattu täyteen.
Heinola on kiva kesäkaupunki kohtuullisen makan päässä. Heinäsaari camping voisi olla hyvä majoitusvaihtoehto. Siellä on hyvätasoisia mökkejä vuokrattavana. Oma keittiö ja sisävessa. Pääsette junalla Lahteen, ja sieltä loppumatka bussilla. Tai vaihtoehtoisesti bussilla koko matka. Keskustasta Heinäsaareen voi vaikka kävellä, mutta taksikaan ei paljoa maksa lyhyellä matkalla. Samoin kauppareissut hoituu kävellen. Reppu vaan selkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää eväsretkiä luontoon kotoa käsin. Miksi raahata lasta matkalle jos on niin hankalaa. Ota lapselle hoitaja ja käy yksin pienellä reissulla.
Tiedätkö mitä maksaa palkata hoitaja vaikka 4 vrk ajaksi? Ei minulla ole sellaiseen varaa eikä tee mieli jättää muutoksista pois tolaltaan menevää lasta 4 vrk ajaksi jonkun tuntemattoman kanssa.
Uskon, että lapsi voisi ihan hyvin nauttiakin matkasta, kunhan kohde ja majoitus olisi todella huolella valittu ja sopiva.
ApMinkälaisiin reissuihin on varaa, jos ei hoitajaan varaa? Mikä on budjetti? Pieni varmaan. Hotellihuonekkin on useamman satasen.
No daa!? Siksi kai ap kyseleekin vinkkejä! Kai nyt sen verran sinäkin ymmärrät, että jos ei ole paljoa rahaa käytettävissä lomaan, niin ei silloin varmaan ole vielä sen lisäksi varaa palkata lastenhoitajaa? Sitäpaitsi pointti koko hommassa varmaan katoaisi. Ajatuksena ap:lla on varmasti, että loma olisi kivaa vaihtelua myös lapselle. Huolella valittu rauhallinen luonnonläheinen kohde, jossa on mahdollisuus itse valmistaa ruokansa, voi aivan hyvin sitä ollakin. Niitä vinkkejähän ap nimenomaan kaipaisi, mutta taas tuntuu olevan hyvin vaikea ymmärtää luettua tekstiä. Kuten NIIN usein tällä palstalla.
Kirjoitit että sinulla on sukulaisia, ystäviä ja lapsen isäkin asuu samalla seudulla mutta silti sinulla ei ole ketään joka huolehtisi lapsesta yli tunnin?
Vierailija kirjoitti:
Heinola on kiva kesäkaupunki kohtuullisen makan päässä. Heinäsaari camping voisi olla hyvä majoitusvaihtoehto. Siellä on hyvätasoisia mökkejä vuokrattavana. Oma keittiö ja sisävessa. Pääsette junalla Lahteen, ja sieltä loppumatka bussilla. Tai vaihtoehtoisesti bussilla koko matka. Keskustasta Heinäsaareen voi vaikka kävellä, mutta taksikaan ei paljoa maksa lyhyellä matkalla. Samoin kauppareissut hoituu kävellen. Reppu vaan selkään.
En suosittele tätä koska niissä mökeissä ei ole kai suihkua. Varmistakaa nyt vielä, mutta muistaakseni ei ole. On liian hankala käydä jossain yleisissä suihkutiloissa suihkussa kun on kaksin matkalla lapsen kanssa. Eri asia jos olisi toinen aikuinen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele tätä koska niissä mökeissä ei ole kai suihkua. Varmistakaa nyt vielä, mutta muistaakseni ei ole. On liian hankala käydä jossain yleisissä suihkutiloissa suihkussa kun on kaksin matkalla lapsen kanssa. Eri asia jos olisi toinen aikuinen mukana.
Ei. Suihkua ei ole. Mutta ihan siistit suihkut huoltorakennuksessa, joten en sinällään ymmärrä miksi se olisi kynnyskysymys. Miksi se olisi hankalaa. Minä olen käynyt kahdenkin lapsen kanssa siellä suihkussa. Ei ollut vaikeaa.
Porin Yyteriin pääsee busseilla. Camping-alueella on eri tasoisia mökkejä, joissa tehdä ruokaa. Pari hienoa leikkipaikkaa ja pienen pieni järvikin. On myös mahdollista valita Kylpylähotelli. Nuo dyynit ja merenranta ovat hienot. Retkeilyalueella on muistaakseni noin puoli kiusaa lähimpään, ihan hyvään K-Marketiin.
Tuon ikäisen kanssa tekin Yyterin lomalla päiväreissun Porin isoimpaan leikkipuistoon. Se on meinaan upea. Harmi ettei ole enää itse lapsi.
Tai sitten Turku: hotelli, huoneisto. Turun Linnassa on lasten kierroksia, on joen rantaa, Ruissaloon pääsee ihastelemaan luontoa, päiväretken voi tehdä vesibussilla saaristoon, Jokilautta Föri kulkee ja Funikulaari kulkee, jos kulkee, on Koiramäen lasten bussikierroksia...
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit että sinulla on sukulaisia, ystäviä ja lapsen isäkin asuu samalla seudulla mutta silti sinulla ei ole ketään joka huolehtisi lapsesta yli tunnin?
Onko se niin vaikea ymmärtää, että kaikilla ei sukulaiset auta lastenhoidossa tai että isä ei välttämättä halua juuri osallistua?
Minulta myös ääni Ähtärille. Sinne pääsee junalla ja varsinkin alkukesästä siellä on rauhallista. Majoitus joko Hotelli Mesikämmenessä tai sitten eläintarhan vieressä on sellainen paikka kun Loma-aitat, pieniä siistejä mökkejä, yhteiskeittiö, ja ruuat pitäisi kantaa mukana, eli en tiedä sopiiko hotelli teille paremmin. Siellä on myös kylpylä, frisbeegolfia, kiipeilypuisto Flowpark ja kivat ulkoilumaastot eläinpuiston lisäksi.
Tai kaupunkiloma junalla vaikkapa Tampereelle.on vaikka mitä tekemistä lapsille, vaikka sen Särkänniemen jättäisi väliin. Kivoja museoita (Muumimuseo esimerkiksi), kesäteattereissa lastennäytelmiä, Tallipiha, Arboretum, Viikinkaari, jonne on puolen tunnin laivamatka, Pyynikki ja näkötorni, erilaisia leikkipuistoja, uudistettu Lasten liikennepuisto, ja monia kivoja kesätapahtumia/juttuja lapsille. Majoitukseksi vaikka vähän keskustasta sijaitseva Pyynikillä oleva hotelli Rosendahl, harjun kupeessa, kaupungin parhaalla uimarannalla.
Sinä tunnet lapsesi parhaiten. Onko hotelliloma oikeasti vaihtoehto, joka olisi hänelle mieluinen? Vai olisiko teille tosiaan kivampi vaihtoehto vuokrata mökki luontolomailuun tai airbnb asunto jostain pikkukaupungista?