En usko sijoittamiseen. En mitenkään.
Pitkällä tähtäimelläkään, tai varsinkaan sillä, tässä nykyisessä epävarmassa maailmantilanteessa.
Kaikki toitottavat (ja ovat toitottaneet jo vuosia) että jokaisen pitäisi sijoittaa, ja kun nyt aloitat, niin muutamankymmenen vuoden päästä olet rikas ja pääset aikaisin eläkkeelle, ja/tai eläkepäiväsi ovat turvatut.
Säästämiseen uskon, ja siihen, että kannattaa käyttää varansa tarkoin ja järkevästi. Välttää turhaa velkaa, hankkia rahoillaan asunto jossa voi asua vaikka loppuelämänsä, remonttitarvikkeet, terveyttä tukeva elämäntapa, erinäisiä arjessa tarvittavia kansalaistaitoja.
Mutta tässä epävarmassa maailmantilanteessa en mitenkään usko, että kaikkien rahat vaan koko ajan lisääntyisivät, jokainen sijoittaja ennen pitkää voittaisi, korot pystyttäisiin maksamaan...
Tämä, että jokainen sijoittaja pitkällä aikavälillä jäisi plussalle, varsinkin huomattavasti plussalle, on ihan järjetön ajatus. Miettikää nyt järjellä. Mistä se raha loputtomasti kaikille lisääntyy? Jos joku voittaa, joku väistämättä häviää.
Kommentit (62)
Okei. No mä kyllä uskon. Perin äidiltäni rahaston, joka oli aloitettu 1992. Tuotto oli ollut näemmä aika huima alkupääomaan suhteutettuna. Perin siis 75 000 euroa. Sijoitin rahat uudestaan, hajautun vähän enemmän, kun maailma on muuttunut. Äitini oli hyvin pienituloinen perushoitaja.
Pitkällä aikavälillä pörssi aina nousee. Se ei ole mikään uskon asia vaan fakta. Jos sijoittaa pörssiin tarpeeksi hajautetusti, niin että sijoitukset seuraa pörssin kehitystä, ja pitää rahat sisässä tarpeeksi pitkään, fakta on se että ne varat lisääntyy. Ja ne lisääntyy enemmän kuin pankkitilillä makuuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Premissisi "jos joku voittaa, joku väistämättä häviää" on virheellinen. Talous ei ole nollasummapeliä.
Ei olekaan. Mutta toisaalta, resurssit maapallolla ovat rajalliset, joten voiko talouskasvu jatkua ikuisesti. Mitä jos kyseessä onkin maailman suurin pyramidihuijaus. Just wondering, itsehän kyllä sijoitan myös.
Jotenkin vaan tuntuu hyvältä ja viisalta olla oman talon herra/rouva.
Aloitin sijoittamisen 15 vuotta sitten, kun sain asuntolainan maksettua. Olen nyt vähän yli 40 000 euroa voitolla. Minusta se on aika hyvin rahaa siihen nähden, miten pieni vaiva sijoittamisessa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Premissisi "jos joku voittaa, joku väistämättä häviää" on virheellinen. Talous ei ole nollasummapeliä.
Ei olekaan. Mutta toisaalta, resurssit maapallolla ovat rajalliset, joten voiko talouskasvu jatkua ikuisesti. Mitä jos kyseessä onkin maailman suurin pyramidihuijaus. Just wondering, itsehän kyllä sijoitan myös.
Sinullakin on virheellinen oletus että talouskasvu vaatisi resurssien käyttöä. Ei vaadi. Oletko kuullut palveluista? Talous voi kasvaa vaikka resurssien käyttö pienenisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä finanssialalla konsultin asemassa ja olen samaa mieltä apn kanssa, töissä en tietenkään kerro omista mielipiteistäni vaan toistan näitä samoja fraaseja kun mitä täälä ketjussakin on jo kuultu.
Siigen nähden kuinka kaikki voittaa sijoittamalla mä käytän ihan suhteettoman paljon aikaa työpäivästäni uskotellakseni asiakkaille että oli oma vika kun kuuntelivat mua.Mun turvaverkko on oma pala maata, kestävät arvokkaat työkalut, sosiaaliset suhteet, oma kirjasto, siemenkokoelma ja oma kaivo, raha on vitsi jolla kiusataan taviksia.
Ladies and gentlemen, tässä on syy miksi ei kannata kuunnella sijoitusneuvojia. Ottaa itse selvää ja mihinkään sellaiseen ei sijoita, mitä ei ymmärrä.
Ai jaa ap. Mä ostin 2.2. Nordeaa 39 000:lla. Se on nyt 3 100€ plussalla. Kohta sieltä rysähtää 2800€ osingot, käteen saa 2300€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullakin on virheellinen oletus että talouskasvu vaatisi resurssien käyttöä. Ei vaadi. Oletko kuullut palveluista? Talous voi kasvaa vaikka resurssien käyttö pienenisi.
En tiennytkään että elämme kiertotaloudessa. No, tämähän oli hyvä uutinen.
No, mitäpä tuohon sanomaan. Ei se kuitenkaan mikään uskon asia ole, ihan faktaahan se on, että moni on sijoittamisella kerännyt suuret omaisuudet. Epävarmuus kyllä helposti tekee sijoittamisesta kannattamatonta. Jos pää ei kestä suhdannemuutoksia, ja isojakin laskuja, niin ei kannata tosiaan ryhtyä sijoittajaksi. Silloin homma tosiaan on aika tuhoon tuomittua.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa ap. Mä ostin 2.2. Nordeaa 39 000:lla. Se on nyt 3 100€ plussalla. Kohta sieltä rysähtää 2800€ osingot, käteen saa 2300€.
I vilket land äger du aktierna då du endast betalar knappa 18 % skatt på dividenden? I Finland är det inte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I vilket land äger du aktierna då du endast betalar knappa 18 % skatt på dividenden? I Finland är det inte.
Suomessa tosiaan vero pörssiyhtiön osingoista on 25,5 %. Mutta ehkä kirjoittajalla on pääomatuloista tehtäviä vähennyksiä. Esim. alimman työhuonevähennyksen saa aika helposti, jos on osakesijoituksia ja tajuaa vaatia ko. vähennystä.
Aloittelevat/osaamattomat sijoittajat häviävät. Osaavat/vuosia sijoittaneet voittavat.
Itsekin kun aloitin tein kaikki mahdolliset sijoitusmokat ja menetin tuhansia.
Mutta kun jatkoin ja tajusin, miten homma toimii, tienasin tuhansia. Ja tienaan kiihtyvällä vauhdilla ;)
Vierailija kirjoitti:
Aloittelevat/osaamattomat sijoittajat häviävät. Osaavat/vuosia sijoittaneet voittavat.
Itsekin kun aloitin tein kaikki mahdolliset sijoitusmokat ja menetin tuhansia.
Mutta kun jatkoin ja tajusin, miten homma toimii, tienasin tuhansia. Ja tienaan kiihtyvällä vauhdilla ;)
Ei sekään ole oikeasti ongelma, että on aloittelija ja osaamaton. Kunhan vaan sen verran ymmärtää, että hajauttaa sijoitukset. Jos ei kauheasti ymmärrä, on hyvä taktiikka pelkästään ostaa. Ei myydä. Jos on riittävästi hajautettu, ja ostaa aina vaan lisää, niin väkisinkin päätyy pitkällä tähtäimellä plussalle. Vuosien saatossa oppii ymmärtämään, ja taktikoimaan paremmin, mutta ihan vaan ostamisellakin tekee kyllä hyvän tilin. Pääasia on, että ei mene paniikkiin ja myy kaikkea kun kurssit laskee. Silloin tietenkin häviää. Ainahan ne kurssit sitten lopulta nousee taas, paitsi jos yritys tekee konkurssin. Jos on hajautettu sijoitukset, on kyllä äärettömän pieni riski että KAIKKI yritykset tekisivät konkurssin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se uskoa tarvitse. Se on realistisesti todennettavissa, että kannattaa.
Et ole ikinä kuullut esim pörssiromahduksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se pörssiromahdus, josta ei ole vuosien mittaan toivuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne osakkeet sen pörssiromahduksen myötä mihinkään katoa. Niiden arvo laskee tilapäisesti, ja nousee sitten taas aikanaan.
Odottakaa vaan niin näette miten alkaa rakettimainen nousu heti kun sota päättyy. Kohti ääretöntä, ja sen yli!
Amerikassa on tilastotietoa pörssistä 150 vuoden ajalta. Pörssi tuottaa pitkällä aikavälillä 7% huomioiden nousut ja laskut. Köyhästä ei sijoittamalla rikasta tule mutta mahdollista parantaa omaa elämää. Itse maksoin 30000€ asuntolainan loppuosan sijoitustuotoilla ja nyt asun velattomassa rivarikaksiossa. Kuukaudessa jää tonni enemmän käteen 👍