En usko sijoittamiseen. En mitenkään.
Pitkällä tähtäimelläkään, tai varsinkaan sillä, tässä nykyisessä epävarmassa maailmantilanteessa.
Kaikki toitottavat (ja ovat toitottaneet jo vuosia) että jokaisen pitäisi sijoittaa, ja kun nyt aloitat, niin muutamankymmenen vuoden päästä olet rikas ja pääset aikaisin eläkkeelle, ja/tai eläkepäiväsi ovat turvatut.
Säästämiseen uskon, ja siihen, että kannattaa käyttää varansa tarkoin ja järkevästi. Välttää turhaa velkaa, hankkia rahoillaan asunto jossa voi asua vaikka loppuelämänsä, remonttitarvikkeet, terveyttä tukeva elämäntapa, erinäisiä arjessa tarvittavia kansalaistaitoja.
Mutta tässä epävarmassa maailmantilanteessa en mitenkään usko, että kaikkien rahat vaan koko ajan lisääntyisivät, jokainen sijoittaja ennen pitkää voittaisi, korot pystyttäisiin maksamaan...
Tämä, että jokainen sijoittaja pitkällä aikavälillä jäisi plussalle, varsinkin huomattavasti plussalle, on ihan järjetön ajatus. Miettikää nyt järjellä. Mistä se raha loputtomasti kaikille lisääntyy? Jos joku voittaa, joku väistämättä häviää.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Ei se uskoa tarvitse. Se on realistisesti todennettavissa, että kannattaa.
Katsotaan 10 vuoden päästä.
Ap
Premissisi "jos joku voittaa, joku väistämättä häviää" on virheellinen. Talous ei ole nollasummapeliä.
Minä uskon, että mitä tahansa voi tapahtua maailmassa ja elämässä. Se, minkä vaihtoehtoisen tulevaisuuden mukaan kannattaa elämänsä suunnitella, on eri asia.
Yritän itse pysytellä keskitiellä. En usko, kaikki jatkuu samanlaisena, mutta en myösköön järjestä elämääni pahimman skenaarion mukaan. Eli sijoitan pienen osan.
Minä ajattelen niin, että annan yritykselle rahaa investointeihin nyt ja saan sen osinkoina takaisin, kun yritys tekee voittoa. Ei siis mitään pelkkää teoreettista korkoa, vaan todellista tulosta. Jos sijoitan huonoon yritykseen, menetän rahani ja jos hyvään, saan omani takaisin ja vähän enemmänkin.
Ostin asunnon 25 vuotta sitten, asuin siinä 2 vuotta ja laitoin sitten vuokralle. Olen nyt tienannut asunnon ostohinnan vuokrina kahteen kertaan eli tuo osakekauppa on kannattanut.
Kun katson paksusti vihreällä olevia sijoituksiani, on vaikea jakaa ap:n mielipide.
Ymmärräthän, että myös asunnon osto on sijoitus? Olet vain päättänyt allokoida varallisuutesi siten. Ilmeisesti uskot asuntojen hintojen nousuun?
Mietitäänpä mistä se raha lisääntyy. Oletko kuullut vuodesta 2008 lähtien tapahtuneesta massiivisesta elvytyksestä? Entä koronaelvytyksestä? Mistä johtunee inflaatio? Pohdi näitä niin alkavat palaset pikkuhiljaa putoilla paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Premissisi "jos joku voittaa, joku väistämättä häviää" on virheellinen. Talous ei ole nollasummapeliä.
Pörssillähän on tunnetusti oma rahapaino, josta saa rahaa jos näyttää, että turskaa tulee.
Rakennusliike Lehdon pääomistajat myivät osakkeensa noin 12 eurolla kappale.
Nyt osakkeen arvo on 24 senttiä kappale.
Yleensä nämä sijoittamista vastaan olevat ovat niitä jotka eivät sitä ikinä ole sijoittaneet.
Kyllä minä nimenomaan sijoittamalla olen omaisuuteni tehnyt. Korkoa korolle kun ihan oikeasti toimii.
minä ostan kultaa noihin huijareihin välistävetäjiin en usko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan 10 vuoden päästä.
Ap
Mikä on mielipiteesi siitä, että 100 vuotta sitten esimerkiksi dollari oli helkkarin suuri raha verrattuna siihen, mikä sen arvo on nyt? Jos olisin tuolloin säästänyt yhden dollarin, olisin nyt ainoastaan köyhtynyt.
Itse aloitin rahastosäästämään 90-luvun lopulla. Lyhyesti sanottuna, saldoa katsomalla voin todeta sen kannattaneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssillähän on tunnetusti oma rahapaino, josta saa rahaa jos näyttää, että turskaa tulee.
Rakennusliike Lehdon pääomistajat myivät osakkeensa noin 12 eurolla kappale.
Nyt osakkeen arvo on 24 senttiä kappale.
Se, että sinun sijoituksesi ovat menneet pieleen, ei tarkoita, etteikö sijoittaminen kannattaisi. Pitää vain tietää mitä tekee.
Ihan S-pankin rahastoissa on jemmassa ja pikkuhiljaa menee lisää. Nyt näkyy vähän miinuksella pyörivän mutta tuskin nuo kokonaan haihtuu ja välillä oli 15 prosenttia plussallakin. Enempi näyttää tuottavan kun sijoitus Alkon kassalle.
Minä olen töissä finanssialalla konsultin asemassa ja olen samaa mieltä apn kanssa, töissä en tietenkään kerro omista mielipiteistäni vaan toistan näitä samoja fraaseja kun mitä täälä ketjussakin on jo kuultu.
Siigen nähden kuinka kaikki voittaa sijoittamalla mä käytän ihan suhteettoman paljon aikaa työpäivästäni uskotellakseni asiakkaille että oli oma vika kun kuuntelivat mua.
Mun turvaverkko on oma pala maata, kestävät arvokkaat työkalut, sosiaaliset suhteet, oma kirjasto, siemenkokoelma ja oma kaivo, raha on vitsi jolla kiusataan taviksia.
Meille unohtunut sioitus tuotti bruttona 90 000:-
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä finanssialalla konsultin asemassa ja olen samaa mieltä apn kanssa, töissä en tietenkään kerro omista mielipiteistäni vaan toistan näitä samoja fraaseja kun mitä täälä ketjussakin on jo kuultu.
Siigen nähden kuinka kaikki voittaa sijoittamalla mä käytän ihan suhteettoman paljon aikaa työpäivästäni uskotellakseni asiakkaille että oli oma vika kun kuuntelivat mua.Mun turvaverkko on oma pala maata, kestävät arvokkaat työkalut, sosiaaliset suhteet, oma kirjasto, siemenkokoelma ja oma kaivo, raha on vitsi jolla kiusataan taviksia.
Höpö höpö, etkä ole.
Oletteko miettineet, että iso osa sijoittajista ei koskaan tule niitä rahojaan saamaan omaan käyttöönsä.
Perintönä menee seuraaville.
Harva sijoittaja pystyy nauttimaan niistä rahoista muuten kuin seuraamalla kuinka paljon sitä hilloa siellä jossain on.
Meiltä kuoli sukulainen jolla sijoituksia melkein 5 miljoonaa eikä ukko raaskinut edes kunnolla syödä ja nyt suku tappelee perinnöstä
Pieni väärinkäsitys on että osakesijoittaminen olisi nollasummapeliä missä joku voittaa ja joku häviää, asia ei ole niin. Sijoittajista suurin osa saa tuottoa.
..
Tämä väite vaatii hieman perusteluita, joten tässä niitä tulee.
Jos ajatellaan pitkää aikaa, niin viimeisen noin sadan vuoden aikana helsingin pörssin osakkeet on tuottaneet noin 7% vuosittain. Tuottoon pitää ottaa huomioon sekä arvonnousu että osingot.
Inflaatiota vastaan osakkeet on aika hyvä sijoitusmuoto. Tavaroiden kallistuessa yritykset saa enemmän rahaa myymistään tuotteista, joten yritys tekee numeroiden valossa enemmän myyntiä. Siksi ihmettelen suuresti ettei muka ikuinen talouskasvu olisi mahdollista. Jos joku tuote maksaa nyt euron ja siitä jää voittoa 20 centtiä. Niin hintojen noustessa se voi maksaa 2 euroa ja voitoksi 40 centtiä. Eli tarkoitan että kulutuksen ei tarvitse kasvaa yhtään että saavutamme talouskasvua numeroiden valossa. Riittää että hinnat nousee (inflaatio).
Tilille säästäjään puolestaan inflaatio iskee koko voimallaan. Tuhat euroa tilillä vuoden päästä inflaation ollessa 5% onkin vuoden päästä ostovoimaltaan 950 euroa. Summa on pysynyt tilillä 1000 eurossa, mutta sillä saa vähemmän tavaraa.
..
Inflaatio onkin säästäjän sanoisinko pahin vihollinen. Säästöön on vaikea saada rahaa niin että ostovoima säilyy. Miettikää 50000 euroa tilillä ja inflaatio 5%, ostovoima tippuu vuodessa 2500 euroa. Eli joudut säästämään vuoden aikana 2500 euroa lisää ja silti et saa yhtään enempää ostettua sillä 52500 eurolla mitä vuotta aikaisemmin!
..
Sijoittaminen on ihan hyvä keino säilöä ylimääräistä rahaa. Pitää tosin muistaa että sijoitetun rahan voi myös menettää ja menneet tuotot ei ole tae tulevasta tuotosta.
..
Lotto puolestaan on miinussummapeliä, missä suurin osa pelaajista häviää, silti harva pelkää menettävänsä rahaa pelatessaan lottoa, vaikka se on melko varmaa!
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miettineet, että iso osa sijoittajista ei koskaan tule niitä rahojaan saamaan omaan käyttöönsä.
Perintönä menee seuraaville.
Harva sijoittaja pystyy nauttimaan niistä rahoista muuten kuin seuraamalla kuinka paljon sitä hilloa siellä jossain on.
Meiltä kuoli sukulainen jolla sijoituksia melkein 5 miljoonaa eikä ukko raaskinut edes kunnolla syödä ja nyt suku tappelee perinnöstä
Väitänpä juuri päin vastoin. Tunnen useitakin sijoittajia jotka nauttivat sijoitustensa TUOTOISTA päivittäin. Minäkin maksoin sijoituksista asuntoni velattomaksi nyt kun korot nousivat nollista pois. Silti salkkuni on suurempi kuin keskimääräisen sijoittajan salkku. Nyt on sitten vara sijoittaa vaikka 4000/kk kun ei velanmaksuun mee mitään ja elämisen voin maksaa sijoitusten tuotoilla. Ja ihan normipalkoista nuo sijoitukseen menneet rahat ovat tullet.
Naurattaa kuinka hölmöjä ihmisiä tässä(kin) ketjussa on. Eivät ymmärrä edes perusasioita.
Aivan sama sijoitatko, säästätkö vai teetkö jotain siltä väliltä tai et mitään niin jokaikinen teistä hölmöistä on riippuvaisia rahasta. Teidän koko elämä on siitä riippuvainen ja olette omistavan tahon armoilla. Voitte koska tahansa menettää kaiken: säästönne, sijoituksenne, "omaisuutenne" ja kaikista tärkein eli se työ jota olette kovasti tehneet rahan eteen, sitä tehtyä työtä ei enää voi "palauttaa" mutta rahan arvon voi nollata ja kaiken sillä saadun "hyödykkeen" ja "omaisuuden". Olette siis orjia. Erona entisaikojen orjiin on se että ne tiesivät olevansa orjia. Te ette edes tajua olevanne orjia.
Olette yksinkertaisia ihmisiä.