En halua kierukkaa
Minulle on ehdotettu kierukkaa sairauden hoitoon, mutta en sitä haluaisi. Olenko hankala potilas, jos sanon, että en halua asennuttaa kierukkaa. Sen voisi kuulemma tehdä nukutuksessa, sairauden aiheuttaman kivun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi leikkaushoito. En vaan haluaisi vierasesinettä kehooni, ja olen kuullut kierukasta paljon huonoa läheisiltä.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni mies ottaisi jonkin häkkyrän sisälle vehkeisiinsä? Ei yksikään. En naisena ymmärrä miksi naiset suostuu.
Kuinka moni mies kärsii endometrioosista? Ei yksikään. En naisena ymmärrä, miksi jotkut kieltäytyy hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukan saa pois helposti ja kivuttomasti, jos se aiheuttaa ongelmia.
No kun tämä just on se syy, miksi itse en uskalla kokeilla kierukkaa. Kun lähipiiristä löytyy kokemuksia, että kierukkaa EI saa helposti pois vaikka haluaisi. Kaveri joutui suorastaan anelemaan että sai ajan poistoon, aina sanottiin että kokeile vielä viikko, kokeile vielä viikko.
Mulla on vaikea krooninen migreeni ja se on jokaisesta e-pilleri ja minipilleri kokeilusta mennyt niin mahdottomaksi että joudun sairaalaan kipulääketippaan. Jos kierukan kanssa kävisi sama, se kierukka pitäisi saada pois HETI eikä viikkojen päästä.
Olen kuullut että jotkut ovat ottaneet itse kierukan pois. Mahtaako onnistua?
Kierukka sopii aitallisen migreenin kanssa. Ja kyllä, sen saa itsekin pois ihan vetämällä.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka voi vaikuttaa mieleen, hormonin takia. Jos on herkkä mieli, kuparikierukka on parempi.
Kyllä silläkin on haittavaikutuksua niin, mutta kuparikierukka lisää usein vuotoa, varmasti voit kuvitella ettei sen endon hoitona ihan ekana tule kyseeseen.
Tunteeko kierukan liikkuessa, istuessa tai seksissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun tämä just on se syy, miksi itse en uskalla kokeilla kierukkaa. Kun lähipiiristä löytyy kokemuksia, että kierukkaa EI saa helposti pois vaikka haluaisi. Kaveri joutui suorastaan anelemaan että sai ajan poistoon, aina sanottiin että kokeile vielä viikko, kokeile vielä viikko.
Mulla on vaikea krooninen migreeni ja se on jokaisesta e-pilleri ja minipilleri kokeilusta mennyt niin mahdottomaksi että joudun sairaalaan kipulääketippaan. Jos kierukan kanssa kävisi sama, se kierukka pitäisi saada pois HETI eikä viikkojen päästä.
Kierukka sopii aitallisen migreenin kanssa. Ja kyllä, sen saa itsekin pois ihan vetämällä.
Minulla tuli kierukka jopa ihan itsestään pois. Tosin se oli vähän odotettavissakin suuren myooman vuoksi. Sen aikaa mitä pysyi, niin oli miljoona kertaa parempi kuin yksikään kokeilemani e- tai minipilleri.
Voin siis kuvitella, että ap:n oireet eivät ole kovin pahat. Muuten hän olisi valmis kokeilemaan kierukkaa vaikka saman tein.
Oma kokemus; ei ikinä hormonilääkettä. Kierukka sairaudenhoitoon. Vastustin alkuun, mutta päätin kokeilla. Pelasti elämäni vaikka alku oli raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen ylipäätään pitää käyttää mitään ehkäisyä? Vierasesineitä kehoon, hormoneja suusta alas... Itse en ole koskaan käyttäynyt muuta ehkäisyä, kun miehellä kumi. Ei mitään ongelmia!
Ap:lla ei ole kyse ehkäisystä vaan siitä, että elimistö kasvattaa kohdun limakalvoa kohdun sijaan esim. vatsakalvoihin. Sitten menkkojen aikaan se väärässä paikassa oleva kudos aiheuttaa kipua ja verenvuotoa vatsaonteloon.
Mistä se ylimääräinen veri muuten tulee ulos?
Itsellä on aika paha endo. Pesäkkeitä on kerran leikattu plus jättimäinen kysta munasarjasta. Sain kaksi lasta leikkauksen jälkeen (ihme kyllä) ja näiden jälkeen laitettiin kierukka. Tiputteluvuodot olivat raivostuttavia ekat puoli vuotta, mutta nyt elän lähes kivutonta elämää ilman vuotoja. Parasta.
Mulla ei ole sairautta, mutta synnytyksen jälkitarkastuksessa kierukan tupitus oli aggressiivista. En ole sitä koskaan halunnut, enkä ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Muuten, minusta on outoa, että jotkut sanovat että kierukan laitto ei satu yhtään. Lääkäri sanoi mulle ihan suoraan, että siitä tulee "yhdet synnytyssupistukset", mutta niiden kuuluisi mennä ohi.
Ap
Joillakin on niin löysät paikat että se kierukka vaan tupsahtaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en mäkään. En tiedä henkilökohtaisesti ketään, jolla olisi vuodot vähentyneet hormoni- tai kuparikierukan kanssa vaan kaikki mitä olen kuullut on ollut negatiivista, runsaita ja epäsäännöllisiä vuotoja ja julmia kipuja asennuksessa ja sen jälkeenkin pitkään. Sit vielä tiedän kaks naista, jotka on tulleet raskaaksi hormonikierukan läpi XD nih ei kiitos. On sitä hirveesti kyllä pari ammattilaista tuputtanut kokeiluun vaikka mulle oikeastaan sopii kaikki muutkin, joten en tajua mikä pakkomielle tosta kierukasta joillain on. Että tahtoisiko he just asentaa niitä mahdollisimman paljon, mikä juttu?
Hyi. Mä oon kuullut että joillakin on supistelevia kipuja jatkuvasti ja kohtu jotenkin turvonnut. Mullekin tuota on yritetty tuputtaa mutta enpä ole mennyt halpaan.
Vaikutat provolta. Sori. Eikä sitä kukaan tuputa.
Todellakin tuputetaan. Mulle sitä on yrittänyt tuputtaa amk terkkari ja ehkäisyneuvolan terkkari. Sanoivat että sopii jopa alaikäisille eikä asennus ole vaikea...Ja paskat.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, onko muitakin, ketkä ovat kierukasta kieltäytyneet. Tuntuu, että moni suostuu sen kuitenkin ottamaan, kun ehdotetaan. Pelkään kierukan asennusta/komplikaatioita enemmän, kuin leikkausta. Olen siis synnyttämätön ja sairastan endometrioosia. Moni e-pilleri kokeiltu ennen tätä.
Ap
Jos ei samaa hormonia sisältävät pillerit sovi, niin ei sovi kyllä kierukkakaan. Mutta jos vaihtoehdot on vähissä, niin lohduttautua voi, että kierukan saa kyllä pois. Pakottaa ei mihinkään hoitoon voi eikä saa.
Mulla on ehkäisyimplantaatti kädessä. Alunperin otin ehkäisyä varten mutta vaikka olenkin nyt sinkku niin silti käytän sitä jatkossakin, sillä saatanalliset menkat loppu kokonaan parin vuoden jälkeen. Oon ollu todella tyytyväinen tähän.
Mua aina ihmetyttää ettei tätä implantaattia mainita ikinä missään kun asennus on paljon helpompi asiakkaalle, puutustusvoide, pikkuviilto ja asennus, pum, viidessä minsassa ulos huoneesta. Joo pitää vältellä haavan kastelua pari päivää mutta pikkuhomma. Eikä tosiaan satu yhtään.
Ennen kun menkat loppu kokonaan niin tiputtelua oli jonku verran, mutta siedin sen kun olin niin onnellinen ettei enää tarvinnu kivusta tärisevänä maata vessan lattialla. Mielialassa en huomannu mitään muutoksia sillon aikanaan, muuta kun sen että PMS-oireet loppu eli en ollu turvonnu, kärttyinen ääliö viikkoo ennen menkkoja. Paljon tasaisempaa elämää saanu elää kun oon kuitenkin aika villi lapsi, kukaan ei jaksais mun hormoniheittelyjä tähän päälle :D
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni mies ottaisi jonkin häkkyrän sisälle vehkeisiinsä? Ei yksikään. En naisena ymmärrä miksi naiset suostuu.
Maailman helpoin ehkäisy, joka toimii kierukasta riippuen jopa 10 vuotta. Joillakin vielä tuo sairauden ja kipujen hoito. Edullinen.
Jos miehille markkinoitaisiin isompaa penistä ja uskomatonta mieskuntoa tms, niin varmaan asennuttaisivat häkkyröitä. Antavathan jotkut pistää penikseen täyteaineitakin.
Mitä luulette, voiko kierukka poistaa esim. kystan/endometriooman? Jolla kokoa vajaa 10x10cm..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse otin sairauden takia gynekologinin kehoituksesta tämän ns kauhean vieraan esineen kehooni.
Luotin täysin gynekologini ammattitaitoon;
sitä vartenhan minä siellä Olin.Ja kyllä kannatti; alkoi uusi elämä ilman oireita.
Gynekologisi on sinulle kuitenkin varmasti kertonut totuuden siitä että kierukka ei välttämättä sinulle sovi ja se voidaan joutua ottaa pois. Joe ei kertonut, en luottaisi sellaiseen lääkäriin.
Mitä asia meille kuuluu? Sano asiasi sille lääkärille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesän useammankin jolla se on tullut itsestään pois.