En halua kierukkaa
Minulle on ehdotettu kierukkaa sairauden hoitoon, mutta en sitä haluaisi. Olenko hankala potilas, jos sanon, että en halua asennuttaa kierukkaa. Sen voisi kuulemma tehdä nukutuksessa, sairauden aiheuttaman kivun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi leikkaushoito. En vaan haluaisi vierasesinettä kehooni, ja olen kuullut kierukasta paljon huonoa läheisiltä.
Kommentit (179)
Höh hoijaa. Mulla on 4 lasta ja kierukka ollut välissä. Käyttäkää kondomia sitten.
Mulle on just tehty tähystysleikkaus. Ei tämäkään kivaa ole.
On sinulla oikeus kieltäytyä. Kokeilin kierukkaa ja hirveät kivut sekä tiputtelu tuli. Ei se sovi kaikille, on myös vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on just tehty tähystysleikkaus. Ei tämäkään kivaa ole.
Olen pahoillani. Minua kiinnostaa, mitä tapahtui?
Ap
Muuten, minusta on outoa, että jotkut sanovat että kierukan laitto ei satu yhtään. Lääkäri sanoi mulle ihan suoraan, että siitä tulee "yhdet synnytyssupistukset", mutta niiden kuuluisi mennä ohi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muuten, minusta on outoa, että jotkut sanovat että kierukan laitto ei satu yhtään. Lääkäri sanoi mulle ihan suoraan, että siitä tulee "yhdet synnytyssupistukset", mutta niiden kuuluisi mennä ohi.
Ap
Juu, kaikkihan siihen reagoivat samanlailla ja tuntevat samanlailla... ja tokihan sen pitää olla noin kuin sanot, koska lääkäri on sulle sanonut niin.
Miksi ihmiset jaksaa olla näin tyhmiä?
Ihmetyttää, miksi edes eksyin tälle palstalle pitkästä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen ylipäätään pitää käyttää mitään ehkäisyä? Vierasesineitä kehoon, hormoneja suusta alas... Itse en ole koskaan käyttäynyt muuta ehkäisyä, kun miehellä kumi. Ei mitään ongelmia!
Endo nyt on vähän eri asia kuin ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Joo en mäkään. En tiedä henkilökohtaisesti ketään, jolla olisi vuodot vähentyneet hormoni- tai kuparikierukan kanssa vaan kaikki mitä olen kuullut on ollut negatiivista, runsaita ja epäsäännöllisiä vuotoja ja julmia kipuja asennuksessa ja sen jälkeenkin pitkään. Sit vielä tiedän kaks naista, jotka on tulleet raskaaksi hormonikierukan läpi XD nih ei kiitos. On sitä hirveesti kyllä pari ammattilaista tuputtanut kokeiluun vaikka mulle oikeastaan sopii kaikki muutkin, joten en tajua mikä pakkomielle tosta kierukasta joillain on. Että tahtoisiko he just asentaa niitä mahdollisimman paljon, mikä juttu?
Suurimmalla osalla jää vuodot pois hormonikierukalla.
Oletettavasti ap sitten tulevaisuudessa kieltäytyy johdonmukaisesti myös kaikista leikkauksista, joissa esim murtuman vuoksi laitettaisiin ruuveja tai metalleja kehoon.
Ja ei, tämä ei ole yhtään eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Huh. Ehkäisyksi ehdotettiin mullekin. Ei kiitos mitään häkkyrää sisuskaluihini! Olen kuullut kauhutarinoita ko. Häkkyrästä.
Teetätin sitten sterilisaation. Sinä aikana katsottiin mua kuin spitaalista/ henkisesti sairasta, kun vaadin sterilisaatiota.
Vaadin kuitenkin ja sain sterilisaation.
Voihan mieskin tehdä osansa, vasektomian ! Ei se naisen vastuulla pelkästään ole !
Tämä. Voi pitää housut jalassa. En ole paritellut kuuteen vuoteen.
T31
Ihan vapaasti saat kärsiä, kukaan ei pakolla laita sulle kierukkaa. Itselläni se oli pelastus, sen verran monta vuotta elin kuukausittain helvetin läpi etten koskaan enää sitä halua kokea.
Leikkaushoito on väliaikainen helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei ole sanonut. Asennus ei tunnu yhtään miltään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei parittele.
Minä kuvittelet olevan syynä että samoille toimituksille keksitään eri sanoja erottamaan muista elukoista?
Jos on kyse hormonikierukasta, se kuulemma lopettaa kuukautisvuodot.
Leikkauksissa on aina omat riskinsä ja mitkään kierukan laitto komplikaatiot eivät todellakaan ole mitään niihin verrattuna. Leikkauksiin on omat kriteerinsä ja ihan syystäkin (menostakin syystä), eikä niitä ei aleta tehdä huvin vuoksi, jos on muitakin, paljon riskittömämpiä ja kaikin puolin edullisempia hoitovaihtoehtoja käytettävissä. Sitä paitsi leikkauksiin on yleensä pitkät jonot ja on monia ihmisiä, joille se on paljon tarpeellisempi kuin ap:lle. Kaiva se nenä sieltä omasta navastasi pois ja lopeta nuo lapselliset kiukuttelut. Tosin pelkkä provohan tällaisen on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Kierukan saa pois helposti ja kivuttomasti, jos se aiheuttaa ongelmia.
No kun tämä just on se syy, miksi itse en uskalla kokeilla kierukkaa. Kun lähipiiristä löytyy kokemuksia, että kierukkaa EI saa helposti pois vaikka haluaisi. Kaveri joutui suorastaan anelemaan että sai ajan poistoon, aina sanottiin että kokeile vielä viikko, kokeile vielä viikko.
Mulla on vaikea krooninen migreeni ja se on jokaisesta e-pilleri ja minipilleri kokeilusta mennyt niin mahdottomaksi että joudun sairaalaan kipulääketippaan. Jos kierukan kanssa kävisi sama, se kierukka pitäisi saada pois HETI eikä viikkojen päästä.
Olen kuullut että jotkut ovat ottaneet itse kierukan pois. Mahtaako onnistua?
Hormonikierukka voi vaikuttaa mieleen, hormonin takia. Jos on herkkä mieli, kuparikierukka on parempi.
Kierukoita on monenlaisia. Voithan kokeilla ensin pienikokoisella ja vain vähän hormoneja sisältävää.