Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua kierukkaa

Vierailija
24.02.2023 |

Minulle on ehdotettu kierukkaa sairauden hoitoon, mutta en sitä haluaisi. Olenko hankala potilas, jos sanon, että en halua asennuttaa kierukkaa. Sen voisi kuulemma tehdä nukutuksessa, sairauden aiheuttaman kivun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi leikkaushoito. En vaan haluaisi vierasesinettä kehooni, ja olen kuullut kierukasta paljon huonoa läheisiltä.

Kommentit (179)

Vierailija
101/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukka aiheuttaa saman kun abortti, eli tappaa uuden elämän alkua. Hedelmöittynyt munasolu ei pysty kiinnittymään kohdun seinämään. Ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä, abortti on murha. Hedelmöittynyt munasolu on ihmiselämän ensimmäinen kehitysaste .

Muuten hyvä, mutta se munasolu alkaa jakautua vasta kiinnityttyään.

Munasolu hedelmöittyy munanjohtimessa. Silloin uusi elämä alkaa!!

Vierailija
102/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä ehkäisyrengas? Hormoni vapautuu tasaisemmin pienempänä määränä kuin e-pillereistä. Ei tosin välttämättä ole yhtä tehokas oireiden vähentäjä kuin hormonikierukka.

Ehdotan samaa. Ainakin voisi kokeilla miltä tuntuu. Tämä "vierasesine" ei ole missään sisuksissa piilossa vaan ihan omin sormin poistettavissa tuossa lähellä. Olen useissa keskusteluissa ihmetellyt kuinka joku ylipäänsä jaksaa pelata joka päivä muistettavien pillereiden kanssa, kun rengas on keksitty ja kännykkään muistutus milloin pois ja milloin uutta. Välipäivätkin voi jättää pois tai ei ole pakko pitää täyttä 7 välipäivää. Itse pidän 3 tai 4 välipäivää. Ainoa "oire" on lievä vannemainen päänsärky 2 vuorokautta, mutta ei joka kuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ehkäisyimplantaatti kädessä. Alunperin otin ehkäisyä varten mutta vaikka olenkin nyt sinkku niin silti käytän sitä jatkossakin, sillä saatanalliset menkat loppu kokonaan parin vuoden jälkeen. Oon ollu todella tyytyväinen tähän.

Mua aina ihmetyttää ettei tätä implantaattia mainita ikinä missään kun asennus on paljon helpompi asiakkaalle, puutustusvoide, pikkuviilto ja asennus, pum, viidessä minsassa ulos huoneesta. Joo pitää vältellä haavan kastelua pari päivää mutta pikkuhomma. Eikä tosiaan satu yhtään.

Ennen kun menkat loppu kokonaan niin tiputtelua oli jonku verran, mutta siedin sen kun olin niin onnellinen ettei enää tarvinnu kivusta tärisevänä maata vessan lattialla. Mielialassa en huomannu mitään muutoksia sillon aikanaan, muuta kun sen että PMS-oireet loppu eli en ollu turvonnu, kärttyinen ääliö viikkoo ennen menkkoja. Paljon tasaisempaa elämää saanu elää kun oon kuitenkin aika villi lapsi, kukaan ei jaksais mun hormoniheittelyjä tähän päälle :D

Ei tyota endoon lisäapua.

Vierailija
104/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi elämä on jo alkanut kun hedelmöittynyt munasolu ei pysty kierukan takia kiinnittymään kohdun seinämään.

Vierailija
105/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia asenteita.

Itse söin pitkään pillereitä ja ehkäisylaastaria kokeili myös. Paheneva pss/pmdd (tuskaisuus ja unettomuus ennen kuukautisia) sai ottamaan huom ilmaisen kierukan ehkäisyneuvolassa. Mukava naislääkäri sen laittoi ja vaikka sen päivän tuntuu ikävä kipu, kyllä se nopeasti kuitenkin asettuu.

En oikein tiedä mistä nuo vierasesinejutut sun muut kauhukuvat tulee. Se on todella pieni kooltaan mutta itselleni toiminut ja monelle muulle myös. Olen synnyttämätön ja oti tuon yli nelikymppisenä. Kyllä sen laiton kestää, särkylääkettä vaan päälle ja päivä töistä vapaaksi. Ihan samallatavalla ihmiset kestävät viisureiden poiston. Ja voi pitää reilusti yli viisi vuotta jos on keski-iässä.

Itselleni vaihdettiin viime vuonna mirena kierukka jo toisen kerran. Aikoinaan oli todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Ensimmäinen mirena oli itse asiassa sisällä kohdussa 10 vuotta. Otettiin Fsh kokeet olivat hyvät 11.7 ja vaikka olen jo 50 vuotta Lääkäri suositteli ja pyysin saada uuden kierukan vaikka vaihdevuodet eivät ole lähelläkään. Kuukautiset ovat loppuneet kierukan takia, mistä olen todella onnellinen. Ei ole ollut yli 9 vuoteen rättiviikkoja. Ennen ne kestivät 7-9 päivää ja olin todella kipeä ja vuoto sairaan runsasta. Kierukan asennus ei tehnyt kipeää ja samalla tietty otettiin vanha pois. Toimenpide kesti 5-6 minuuttia. Panadolin otin kotona ja pikkuhousunsuojassa tippa verta. Kaikki julkisella puolella ja ilmainen ehkäisy näin loppu vuosinakin. N50 lapseton kohtu pieni ja siisti. Tällainen minun kierukka elämä on.

Vierailija
106/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia asenteita.

Itse söin pitkään pillereitä ja ehkäisylaastaria kokeili myös. Paheneva pss/pmdd (tuskaisuus ja unettomuus ennen kuukautisia) sai ottamaan huom ilmaisen kierukan ehkäisyneuvolassa. Mukava naislääkäri sen laittoi ja vaikka sen päivän tuntuu ikävä kipu, kyllä se nopeasti kuitenkin asettuu.

En oikein tiedä mistä nuo vierasesinejutut sun muut kauhukuvat tulee. Se on todella pieni kooltaan mutta itselleni toiminut ja monelle muulle myös. Olen synnyttämätön ja oti tuon yli nelikymppisenä. Kyllä sen laiton kestää, särkylääkettä vaan päälle ja päivä töistä vapaaksi. Ihan samallatavalla ihmiset kestävät viisureiden poiston. Ja voi pitää reilusti yli viisi vuotta jos on keski-iässä.

Itselleni vaihdettiin viime vuonna mirena kierukka jo toisen kerran. Aikoinaan oli todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Ensimmäinen mirena oli itse asiassa sisällä kohdussa 10 vuotta. Otettiin Fsh kokeet olivat hyvät 11.7 ja vaikka olen jo 50 vuotta Lääkäri suositteli ja pyysin saada uuden kierukan vaikka vaihdevuodet eivät ole lähelläkään. Kuukautiset ovat loppuneet kierukan takia, mistä olen todella onnellinen. Ei ole ollut yli 9 vuoteen rättiviikkoja. Ennen ne kestivät 7-9 päivää ja olin todella kipeä ja vuoto sairaan runsasta. Kierukan asennus ei tehnyt kipeää ja samalla tietty otettiin vanha pois. Toimenpide kesti 5-6 minuuttia. Panadolin otin kotona ja pikkuhousunsuojassa tippa verta. Kaikki julkisella puolella ja ilmainen ehkäisy näin loppu vuosinakin. N50 lapseton kohtu pieni ja siisti. Tällainen minun kierukka elämä on.

Ohi aiheen mutta tuossa iässä hyvä fsh arvo voi hyvinkin nopeasti muuttua. Minulla oli tosi hyvä fsh arvo 48 vuotiaana, kaksi vuotta myöhemmin fsh näytti menopaussia.

Vierailija
107/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kierukka on ollut hyvä ja helppo. Helppo asennus eikä mitään ongelmaa yli kymmenen vuoden käyttökokemuksella.

Vierailija
108/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kierukka on ollut hyvä ja helppo. Helppo asennus eikä mitään ongelmaa yli kymmenen vuoden käyttökokemuksella.

Montako alkanutta elämää = hedelmöittyneitä munasoluja on näiden vuosien aikana tapettu?

Vierailija
109/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia asenteita.

Hyvä, että joku kerrankin kertoo realistisesti kierukan asennukseen kuluvan ajan. Vasta kävin itse vaihdattamassa kierukan, ja valehtelematta olin ovesta ulkona 10 minuutin päästä siitä kun gyne kutsui nimellä. Tähän kuului alkurupattelu, riisuutuminen, edellisen kierukan poisto, uuden asennus ja ultraus, sekä vielä uuden kierukan ohjeistus sekä mahdollisesti heränneiden kysymysten läpikäynti. Gyne ehti vielä tarkkailla vointianikin, ei vain runnonut kiireellä.

Vierailija
110/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään suostu ottamaan kierukkaa, koska minulla on supistusherkkä kohtu. Pienikin hyytymä kuukautisissa, niin supistaa tuntikausia lääkkeistä huolimatta, kunnes hyytymä vihdoin tulee ulos. Samaten kuukautiskuppi, joka ei edes ole kohdussa, saa aikaan mojovat supistukset, jotka jatkuvat niin kauan, kunnes otan kupin pois, Tai itse asiassa ne jatkuvat vielä puoli tuntia senkin jälkeen.

En halua lähteä kokeilemaan, koska se todennäköisesti tarkoittaisi sitä, että synnytän sitä kierukkaa non-stop niin monta vuorokautta, että joku vihdoin suostuu uskomaan, että se pitää ottaa pois. Tauottomien supistusten aikana ei oikein nukuta, levätä, eikä juuri edes syödä, joten tuo kokeileminen voisi olla todella haitallista terveydelleni. Puhumattakaan siitä, millainen äiti olisin lapsilleni, kun en pysty kommunikoimaan heidän kanssaan kuin korkeintaan tiuskaisemalla satunnaisesti, että hiljaa.

Joo ei. Ei kierukkaa tähän kehoon. Muut ottakoot, jos uskovat sen sopivan. Sittenhän se selviää. Osalle sopii, osalle ei.

Mitenkähän olet selvinnyt raskausajoista noine non-stop supistuksinesi? Pistää vähän ihmetyttämään...

Raskaana ei ollut supistuksia ollenkaan, ennenkuin synnytykset alkoivat. Sitä en tiedä, miksi niitä tulee hyytymistä ja jopa kuukautiskupista, mutta ilmeisesti raskaus on kehoni mielestä eri asia.

Vierailija
111/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on oikein tuputettu kuparikierukkaa useamman kerran ainoana vaihtoehtona, mutta ei vaan mene jakeluun, etten halua mitään riskiä ottaa että kuukautisvuoto lisääntyisi. En, vaikka kuulemma voin syödä Buranaa ja rajattomasti Caprilonia sitä hillitsemään. Mies on menossa katkaisemaan piuhat ja sitähän sitten saakin odottaa. Ja sitä odotellessa kauhistellaan aina ehkäisemättömyyttä..

Vierailija
112/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukka aiheuttaa saman kun abortti, eli tappaa uuden elämän alkua. Hedelmöittynyt munasolu ei pysty kiinnittymään kohdun seinämään. Ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä, abortti on murha. Hedelmöittynyt munasolu on ihmiselämän ensimmäinen kehitysaste .

Kuparikierukka tekee noin. Hormonikierukka estää ovulaation eli munasolun irtoamisen. Koska ap puhui endometrioosin hoidosta, oletan hänen tarkoittavan vain hormonikierukkaa, sillä se voi auttaa endoon, kuparikierukka ei vaikuta siihen ymmärtääkseni mitenkään.

Vierailija
113/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri lähes painosti siihen. No ei tullut mitään sen asennuksesta, sattui yhtä paljon kuin synnytys. Meni rahat hukkaan. En suosittele. Minipillerit toimii.

Vierailija
114/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi elämä on jo alkanut kun hedelmöittynyt munasolu ei pysty kierukan takia kiinnittymään kohdun seinämään.

Ei ole. Siittiö ei vielä munasolussa tee mitään.

Vierailija
115/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen leikkausta. Ja sen jälkeen joko hormonihoitoa (pillerit/kierukka) tai raskautumista.

Hormonit eivät endometriooma pienentäneet puolen vuoden aikana ja tehtiin laparoskopia, missä diagnoosi varmistui endometrioosiksi. Leikkaus auttoi kipuihin ja järkyttäviin vuotoihin.

Muutama vuosi leikkauksen jälkeen tulin raskaaksi. Nopeasti vaikka tämän sanottiin voivan kestää.

Raskauden jälkeen oireet eivät ole palanneet ja pillerit edelleen käytössä. Ja niitä syön vaihdevuosien asti ellei mitään komplikaatioita tule.

Vierailija
116/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua itse asiassa jäi hämmästyttämään nuo kommentit siitä, ettei kierukan asennus satu. Puudutettiinko teitä? Mulla jo papakoe jättää pariksi tunniksi sellaisen juilimisen. Lisäksi esikoista odottaessani kätilö tutkiessaan runnoi enemmänkin, jotta sai selville, vuodanko (istukka vuoti, sen takia samana iltana sektioon, koska synnytyksen käynnistyminen itsekseen ei ollut näköpiirissä, heidän mielestään) ja se sattui niin paljon, että huusin enemmänkin, vaikkei siitä tehty mitään kovin kummoista.

Eli tehdäänkö kierukan asennus ilman puudutusta ja jos, niin eikö teitä ole yhtään sattunut? Onko meissä vain noin paljon yksilöllistä vaihtelua, että osaa sattuu ja osaa ei?

Vierailija
117/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, onko muitakin, ketkä ovat kierukasta kieltäytyneet. Tuntuu, että moni suostuu sen kuitenkin ottamaan, kun ehdotetaan. Pelkään kierukan asennusta/komplikaatioita enemmän, kuin leikkausta. Olen siis synnyttämätön ja sairastan endometrioosia. Moni e-pilleri kokeiltu ennen tätä.

Ap

Endometrioosi on jo sinällään semmoinen ehkäisykeino ettei paremmasta väliä.

Raskaaksituleminen on ihan onnenkantamoinen, kestää keskimäärin 9 vuotta.

Ikävää mutta totta.

Vierailija
118/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän makasin jo haarat levällään hoitopöydällä, mutta onneksi hermostuksissani puhua pulputin kaikenlaista ja asentava lääkäri alkoi epäröidä, onkohan tämä nyt sittenkään paras vaihtoehto. Minulla ei oltu edes kokeiltu pillereitä endometrioosini ja kuinkas kävikään, heti ensimmäiset kokeiluun otetut sopivat.

Epäilen että sh jonka kanssa aiemmin asioin saa jotain provikkaa jokaisesta asennuksesta. Hän esitti kierukan heti oikeastaan ainoana vaihtoehtona. Pelottava ja ahdistava oli koko prosessi. Minulla on traumatausta, jonka takia gynekologisen tutkimuksenkin tekeminen on vaikeaa.

Vierailija
119/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua itse asiassa jäi hämmästyttämään nuo kommentit siitä, ettei kierukan asennus satu. Puudutettiinko teitä? Mulla jo papakoe jättää pariksi tunniksi sellaisen juilimisen. Lisäksi esikoista odottaessani kätilö tutkiessaan runnoi enemmänkin, jotta sai selville, vuodanko (istukka vuoti, sen takia samana iltana sektioon, koska synnytyksen käynnistyminen itsekseen ei ollut näköpiirissä, heidän mielestään) ja se sattui niin paljon, että huusin enemmänkin, vaikkei siitä tehty mitään kovin kummoista.

Eli tehdäänkö kierukan asennus ilman puudutusta ja jos, niin eikö teitä ole yhtään sattunut? Onko meissä vain noin paljon yksilöllistä vaihtelua, että osaa sattuu ja osaa ei?

Itselläni vihlaisee sekunnin ajan kun kohtu mitataan ja toisen kerran kun kierukan asennusputki menee paikoilleen. Puudutuksen saa jos haluaa, mutta oletan sen olevan paljon kivuliaampaa kuin toimenpiteen itsessään. Mutta kai meissä on eroja.

Vierailija
120/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Siittiö ei vielä munasolussa tee mitään.

Ehkäpä ateistin näkökulmsta ei.

Totuus on se että uusi elämä alkaa hedelmöityksestä.