En halua kierukkaa
Minulle on ehdotettu kierukkaa sairauden hoitoon, mutta en sitä haluaisi. Olenko hankala potilas, jos sanon, että en halua asennuttaa kierukkaa. Sen voisi kuulemma tehdä nukutuksessa, sairauden aiheuttaman kivun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi leikkaushoito. En vaan haluaisi vierasesinettä kehooni, ja olen kuullut kierukasta paljon huonoa läheisiltä.
Kommentit (179)
Itse otin sairauden takia gynekologinin kehoituksesta tämän ns kauhean vieraan esineen kehooni.
Luotin täysin gynekologini ammattitaitoon;
sitä vartenhan minä siellä Olin.
Ja kyllä kannatti; alkoi uusi elämä ilman oireita.
Kierukan saa pois helposti ja kivuttomasti, jos se aiheuttaa ongelmia.
Itselläni on kolmas hormonikierukka, nyt viimeisin ollut jo 7 vuotta. Ikää jo 50 vuotta, mutta resepti on jo valmiina vaihtoa varten.
Lähipiirissäni siskollani ja parhailla ystävälläni myös ko. kierukan ja kaikki ovat todella tyytyväisiä. Siskollani määrätty sairauden hoitoon.
Ihan totaalisesti vuodot jääneet pois. Laitatin päälle nelikymppisenä ja vasta nyt viisissäkymmenissä voisi alkaa olla jo menopaussi.
Minun hyviinvointiini vaikutti todella isosti hyvään suuntaan. Mutta eihän sitä mikään pakko ole laitattaa. Sen lisäksi kuparikierukka usein LISÄÄ vuotoja, hormonikierukalla ne loppuu. Ymmärtääkseni synnyttäneille laitetaan useammin kuparinen. En tiedä, mutta suosittelen silti perehtymään aiheeseen, varmasti asiallista tietoa löytyy ja perusteluja laiton puolesta, kumpaan sitten päätyykään. Ja jos lastenteko ei ole päällimmäisenä.
Huoleton ja hyvä ehkäisy. Itse olen todella iloinen että ns uskalsin.
Kyllä minäkin luotan lääkäreiden ammattitaitoon, mutta endometrioosi on hyvin yksilöllinen sairaus. Eivät hekään voi aina tietää, mikä on paras vaihtoehto kellekin. Mikä on inhimillistä
Ap
Ja mua ei kiinnosta ehkäisyominaisuus tässä lainkaan, muutenkin suurella todennäköisyydellä olen hedelmätön. Ainoastaan että kutistaisi endokasvuston ja lievittäisi kipuja.
Ap
Ei lääketieteellä ole parannuskeinoja, vaan oireiden häivyttämiskeinoja. Terveys ei löydy sieltä.
Netin tarinoihin ei kannata takertua, tyytyväiset käyttäjät kun harvoin vaivautuvat kirjoittamaan. Minulle hormonikierukka sopii paremmin kuin pillerit tai ehkäisykapseli, en vaihtaisi pois.
Minulla on kierukka endometrioosin hoidoksi, olen nykyään täysin kivuton. Kierukka on pieni, sitä ei tunne. Pillereihin verrattuna helpoin tapa hoitaa endometrioosia, ei tartte muita ottaa pillereitä ja hormonia erittyy koko ajan tasaisesti. Pillereistä tuli mielialavaihteluita, nyt niitä ei ole lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en mäkään. En tiedä henkilökohtaisesti ketään, jolla olisi vuodot vähentyneet hormoni- tai kuparikierukan kanssa vaan kaikki mitä olen kuullut on ollut negatiivista, runsaita ja epäsäännöllisiä vuotoja ja julmia kipuja asennuksessa ja sen jälkeenkin pitkään. Sit vielä tiedän kaks naista, jotka on tulleet raskaaksi hormonikierukan läpi XD nih ei kiitos. On sitä hirveesti kyllä pari ammattilaista tuputtanut kokeiluun vaikka mulle oikeastaan sopii kaikki muutkin, joten en tajua mikä pakkomielle tosta kierukasta joillain on. Että tahtoisiko he just asentaa niitä mahdollisimman paljon, mikä juttu?
Hyi. Mä oon kuullut että joillakin on supistelevia kipuja jatkuvasti ja kohtu jotenkin turvonnut. Mullekin tuota on yritetty tuputtaa mutta enpä ole mennyt halpaan.
Vaikutat provolta. Sori. Eikä sitä kukaan tuputa.
Jos vaihtoehdot ovat leikkaus tai kierukka niin siinä tapauksessa tietysti kierukka! Oletko kysynyt toisen gynen mielipidettä?
Itsekin olen kierukan ottoa vältellyt. On ollut just ehkäisylaastaria ja pillereitä. Yksi gyne sitä lähes painosti ottamaan. Sit kerran kävin akuutin vaivan vuoksi toisella, joka sanoi heti, ettei hän halua painostaa.
Silti. Leikkaus on aina isompi riski.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtoehdot ovat leikkaus tai kierukka niin siinä tapauksessa tietysti kierukka! Oletko kysynyt toisen gynen mielipidettä?
Itsekin olen kierukan ottoa vältellyt. On ollut just ehkäisylaastaria ja pillereitä. Yksi gyne sitä lähes painosti ottamaan. Sit kerran kävin akuutin vaivan vuoksi toisella, joka sanoi heti, ettei hän halua painostaa.
Silti. Leikkaus on aina isompi riski.
Tähän liittyy sellainen asia, että mulle on lääkäri sanonut, että leikkaus on edessä joka tapauksessa. Kyse on vain lähinnä järjestyksestä. Ja kyseessä lähtökohtaisesti tähystysleikkaus eli toipuminen nopeaa.
Ap
Entä ehkäisyrengas? Hormoni vapautuu tasaisemmin pienempänä määränä kuin e-pillereistä. Ei tosin välttämättä ole yhtä tehokas oireiden vähentäjä kuin hormonikierukka.
Onpa täällä naisilla sekopäisiä uskomuksia ehkäisyvälineistä. Kaikkia huhupuheita ei ehkä kannata uskoa.
Ja jos hormoneita niin pelkäätte, tottahan tarjouduttu sitten seksiä harrastaessa käyttämään naisten kondomia.
Ehkäisyyn en ottaisi kierukkaa, mutta tuon sairauden hoitoon ottaisin. Se kuulostaa ihan hirveältä sairaudelta.
Jos leikkauksella pääsee koko vaivasta eroon niin sitten ehdottamasti leikkaus. Tuskin siinä ylimääräisiä hormooneja suurempia riskejä on.
Vierailija kirjoitti:
Jos leikkauksella pääsee koko vaivasta eroon niin sitten ehdottamasti leikkaus. Tuskin siinä ylimääräisiä hormooneja suurempia riskejä on.
Ainakin hetkeksi, mutta se uusiutuu leikkauksen jälkeen. Voi olla kivutonta aikaa kuitenkin jopa usea vuosi!
Ap
Pakkohoito taitaa olla lähes ainoita hoitoja, joista ei voi kieltäytyä.
Itse kieltäydyin kierukasta. Suurin syy on se, että en luota, että saisin varmasti otetettua sen pois silloin, kun haluan sen pois. Toinen syy on se, että kiintiöni kaikenlaiseen härppimiseen on ylittynyt kauan sitten. Asiaa ei auta yhtään se, että joudun härppimään kehoani joka päivä jo perussairauksien takia. Usein jo esimerkiksi kuukupin tai piilarien käyttö tuntuu niin vastenmieliseltä tämän kaiken muun ohella, että tyydyn vähemmän härppimistä vaativiin vaihtoehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Huh. Ehkäisyksi ehdotettiin mullekin. Ei kiitos mitään häkkyrää sisuskaluihini! Olen kuullut kauhutarinoita ko. Häkkyrästä.
Teetätin sitten sterilisaation. Sinä aikana katsottiin mua kuin spitaalista/ henkisesti sairasta, kun vaadin sterilisaatiota.
Vaadin kuitenkin ja sain sterilisaation.
Voihan mieskin tehdä osansa, vasektomian ! Ei se naisen vastuulla pelkästään ole !
Minulle kävi toisinpäin. Sain ajan sterilisaatiota varten. Luin sitten kauhutarinoita sillä menetelmällä tehdyistä sterilisaatiosta joka oli siihen aikaan yleisin. Lääkärin kanssa ennen toimenpidettä keskusteltiin, hän ehdotti hormonikierukkaa. Totesimme yhdessä, että jos kierukka ei sovi, se on kohtalaisen helppo poistaa, ja siinä tulee hoidettua runsaiden kuukautisten aiheuttamat ongelmat samalla.
Hyi. Mä oon kuullut että joillakin on supistelevia kipuja jatkuvasti ja kohtu jotenkin turvonnut. Mullekin tuota on yritetty tuputtaa mutta enpä ole mennyt halpaan.