En halua kierukkaa
Minulle on ehdotettu kierukkaa sairauden hoitoon, mutta en sitä haluaisi. Olenko hankala potilas, jos sanon, että en halua asennuttaa kierukkaa. Sen voisi kuulemma tehdä nukutuksessa, sairauden aiheuttaman kivun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi leikkaushoito. En vaan haluaisi vierasesinettä kehooni, ja olen kuullut kierukasta paljon huonoa läheisiltä.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että se voisi auttaa. En haluaisi tehdä vastoin omaa periaatetta, kun se tuntuu ajatuksena niin väärältä ja luotaantyöntävältä. Olen muutenkin sairauden aiheuttamien kipujen takia taistellut ja naiseus ja itsetunto siitä kärsinyt. Tällä hetkellä esim. yhdyntä on mahdotonta. En jaksaisi "kokeilla" vaan unelmoin kivuttomasta ajanjaksosta. Yksi vaihtoehto olisi, että jos kierukan voisi asentaa leikkauksen yhteydessä?
Ap
Mieti nyt vähän oikeasti. Kierukan voisi asentaa leikkauksen yhteydessä? Mitä se siis muuttaisi?
No sen elämän leikkauksen jälkeen, vit'un idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, onko muitakin, ketkä ovat kierukasta kieltäytyneet. Tuntuu, että moni suostuu sen kuitenkin ottamaan, kun ehdotetaan. Pelkään kierukan asennusta/komplikaatioita enemmän, kuin leikkausta. Olen siis synnyttämätön ja sairastan endometrioosia. Moni e-pilleri kokeiltu ennen tätä.
Ap
Sairastan myös endometrioosia ja rohkaisen lämpimästi uskaltamaan kokeilemaan tuota kierukkaa. Ilmeisesti e-pillerit ei sovi, kun kierukkaa on ehdotettu? Mites onko Endovelle/ Visanne kokeiltu?
Itse en haluaisi käyttää hormoneja ollenkaan, mutta ikävä kyllä tämä sairaus ei jätä vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole pakko. Mutta minulle esimerkiksi haluttaisiin asentaa kierukka lääkärien toimesta. Jos en sitä halua, leikkaussuunnitelma kuulemma.
Ap
Siis pääsisit leikkaukseen, jossa poistetaan endoa? Meinaisivatko poistaa kohdun vai jättää sen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen ylipäätään pitää käyttää mitään ehkäisyä? Vierasesineitä kehoon, hormoneja suusta alas... Itse en ole koskaan käyttäynyt muuta ehkäisyä, kun miehellä kumi. Ei mitään ongelmia!
Vaikkapa siksi ettei tahdo lasta eikä aborttia, ja kumi on epäluotettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kierukka on ollut hyvä ja helppo. Helppo asennus eikä mitään ongelmaa yli kymmenen vuoden käyttökokemuksella.
Montako alkanutta elämää = hedelmöittyneitä munasoluja on näiden vuosien aikana tapettu?
Ei välttämättä yhtään. Itselläni ainakin hormonikierukka piti kuukautiskierron poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen ylipäätään pitää käyttää mitään ehkäisyä? Vierasesineitä kehoon, hormoneja suusta alas... Itse en ole koskaan käyttäynyt muuta ehkäisyä, kun miehellä kumi. Ei mitään ongelmia!
No mies vasektomiaan sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei ainakaan suostu, ehdotettu on.
Mut sit tässä ap:n tapauksessa ei ole kyse vain ehkäisystä, vaan endometrioosin hoidosta.Endometrioosipotilas tarvitsee hormoneja, joko kierukasta, ehkäisypillereistä tai endoon suunnitelluista pillereistä.
Hormonikierukka oli tosi hyvä vekotin. Vuodot lakkasivat kokonaan. Niin on käynyt myös kaikilla ystävilläni hormonikierukan ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kierukka on ollut hyvä ja helppo. Helppo asennus eikä mitään ongelmaa yli kymmenen vuoden käyttökokemuksella.
Montako alkanutta elämää = hedelmöittyneitä munasoluja on näiden vuosien aikana tapettu?
Kierukka estää hedelmöityksen. Kuten kaikilla ehkäisykeinoilla, myös tässä voi joskus tapahtua huti. Ei yleistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka aiheuttaa saman kun abortti, eli tappaa uuden elämän alkua. Hedelmöittynyt munasolu ei pysty kiinnittymään kohdun seinämään. Ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä, abortti on murha. Hedelmöittynyt munasolu on ihmiselämän ensimmäinen kehitysaste .
Kuparikierukka tekee noin. Hormonikierukka estää ovulaation eli munasolun irtoamisen. Koska ap puhui endometrioosin hoidosta, oletan hänen tarkoittavan vain hormonikierukkaa, sillä se voi auttaa endoon, kuparikierukka ei vaikuta siihen ymmärtääkseni mitenkään.
Myös kuparikierukka estää hedelmöityksen. Tämä on tiedetty jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, onko muitakin, ketkä ovat kierukasta kieltäytyneet. Tuntuu, että moni suostuu sen kuitenkin ottamaan, kun ehdotetaan. Pelkään kierukan asennusta/komplikaatioita enemmän, kuin leikkausta. Olen siis synnyttämätön ja sairastan endometrioosia. Moni e-pilleri kokeiltu ennen tätä.
Ap
Sairastan myös endometrioosia ja rohkaisen lämpimästi uskaltamaan kokeilemaan tuota kierukkaa. Ilmeisesti e-pillerit ei sovi, kun kierukkaa on ehdotettu? Mites onko Endovelle/ Visanne kokeiltu?
Itse en haluaisi käyttää hormoneja ollenkaan, mutta ikävä kyllä tämä sairaus ei jätä vaihtoehtoja.
Hormoneista on kokeiltu Diane Nova, Diza, Cypretyl, Dienorette, Slinda. Olen valmis kestämään sivuvaikutuksiakin, jos vain kivut helpottaisi. Tuosta listasta on tullut mm. toispuoleista päänsärkyä, käsien hikoilu, hiustenlähtö, mielialavaikutukset (masentuneisuus ja ahdistuneisuus), ihon rasvoittuminen..
Mutta kivut päivittäisiä ovat hormoneista riippumatta ja viime aikoina särkylääke ei ole auttanut. Mulla on endometrioomat kohdun taakse liimautuneissa munasarjoissa ja mietin, että jos kipu helpottaisi niiden leikkaamisen jälkeen. Kokemuksia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kierukka aiheuttaa saman kun abortti, eli tappaa uuden elämän alkua. Hedelmöittynyt munasolu ei pysty kiinnittymään kohdun seinämään. Ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä, abortti on murha. Hedelmöittynyt munasolu on ihmiselämän ensimmäinen kehitysaste .
Ikivanha luulo kierukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei ainakaan suostu, ehdotettu on.
Mut sit tässä ap:n tapauksessa ei ole kyse vain ehkäisystä, vaan endometrioosin hoidosta.Endometrioosipotilas tarvitsee hormoneja, joko kierukasta, ehkäisypillereistä tai endoon suunnitelluista pillereistä.
Ei tarvitse, vaan oireita voi helpottaa noilla.
Oletko ap miettinyt vaihtoehtohoitoja tms? Esimerkiksi maria nordinin kirjan/kurssin menetelmän avulla ihmiset on saanu endonkin oireettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap miettinyt vaihtoehtohoitoja tms? Esimerkiksi maria nordinin kirjan/kurssin menetelmän avulla ihmiset on saanu endonkin oireettomaksi.
Koen tuon suorastaan veemäisenä kommenttina. Ei kiitos, mitkään tietoisuusharjoitukset ei auta kun sisäelimet on ylimääräisen hermokudoksen vallassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen tuon suorastaan veemäisenä kommenttina. Ei kiitos, mitkään tietoisuusharjoitukset ei auta kun sisäelimet on ylimääräisen hermokudoksen vallassa.
Ap
Niin, jollain se ylimääräinen kudos oli vähentynyt niillä tietoisuusharjoituksilla, oli aivan lääkärissä todettu. Mutta veemäistähän se on.
Kiinnostaisi tietää mitä sairauksia hoidetaan kierukalla? Endometrioosiako ym. muita "hyvänlaatuisia" kasvaimia?
Jos kierukka ei sovi, lienee leikkaus mahdollinen?
Totta hel vetissä olen. Ei se lääkäri ole mikään ylijumala, jota sinun täytyy sokeasti totella. Sinähän sen kierukan kanssa joudut elämään! Sinun kehosi, sinun päätöksesi. Tutustupa vaikka lakiin potilaan oikeuksista.