Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua kierukkaa

Vierailija
24.02.2023 |

Minulle on ehdotettu kierukkaa sairauden hoitoon, mutta en sitä haluaisi. Olenko hankala potilas, jos sanon, että en halua asennuttaa kierukkaa. Sen voisi kuulemma tehdä nukutuksessa, sairauden aiheuttaman kivun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi leikkaushoito. En vaan haluaisi vierasesinettä kehooni, ja olen kuullut kierukasta paljon huonoa läheisiltä.

Kommentit (179)

Vierailija
1/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään halunnu kierukkaa, enkä ottanu. Ihmisen pitää saada valita oma hoitomuotonsa,kerta vaihtoehtoja on.

Vierailija
2/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla, onko muitakin, ketkä ovat kierukasta kieltäytyneet. Tuntuu, että moni suostuu sen kuitenkin ottamaan, kun ehdotetaan. Pelkään kierukan asennusta/komplikaatioita enemmän, kuin leikkausta. Olen siis synnyttämätön ja sairastan endometrioosia. Moni e-pilleri kokeiltu ennen tätä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olet sä tyhmä jos ilman mitään järkevää perustelua et halua hoitoa sairauteesi. Toivottavasti jatkossa sun kaltaiset heitetään julkisesta hoidosta pois resursseja tuhlaamasta.

Ohiksena miten niin? Jos leikkauskin on vaihtoehto apllä? Sillä saadaan ongelma kokonaan pois, eikä niin et ongelma on mut kierukalla vaan lievennetään oireet.

Vierailija
4/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko, jos ei halua. Sitten vaan kärsit oireistasi.

Vierailija
5/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä neuvo täysin tuntemattomalta palstalaiselta.

Ota se silti.

Vierailija
6/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään haluaisi. Sehän on vierasesine ja monella aiheuttaa kipuja. En ottais sitä mistään hinnasta vaikka sitä mainostetaan niin helppona...

Vierailija
7/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Ehkäisyksi ehdotettiin mullekin. Ei kiitos mitään häkkyrää sisuskaluihini! Olen kuullut kauhutarinoita ko. Häkkyrästä.

Teetätin sitten sterilisaation. Sinä aikana katsottiin mua kuin spitaalista/ henkisesti sairasta, kun vaadin sterilisaatiota.

Vaadin kuitenkin ja sain sterilisaation.

Voihan mieskin tehdä osansa, vasektomian ! Ei se naisen vastuulla pelkästään ole !

Vierailija
8/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, onko muitakin, ketkä ovat kierukasta kieltäytyneet. Tuntuu, että moni suostuu sen kuitenkin ottamaan, kun ehdotetaan. Pelkään kierukan asennusta/komplikaatioita enemmän, kuin leikkausta. Olen siis synnyttämätön ja sairastan endometrioosia. Moni e-pilleri kokeiltu ennen tätä.

Ap

Ihan omaa tyhmyyttäsi kärsit perustelemattomien pelkojen seurauksista. Toisaalta ehkä hyvä maailmalle että hukkaat elämäsi typerään pelkoon sen sijaan että eläisit täyttä elämää..

Vierailija
9/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisen ylipäätään pitää käyttää mitään ehkäisyä? Vierasesineitä kehoon, hormoneja suusta alas... Itse en ole koskaan käyttäynyt muuta ehkäisyä, kun miehellä kumi. Ei mitään ongelmia!

Vierailija
10/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kuullut komplikaatioista ollenkaan. Otin kierukan, kun minulle ehdotettiin ongelmieni vuoksi joko kierukkaa tai e-pilkereitä. Pari kolme ekaa kuukautta oli jatkuvaa tiputtelua, mutta sen jälkeen kaikki oli ok. Mikset kokeilisi? Pääseehän siitä eroon, jos ei toimi.

Vierailija
11/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olet sä tyhmä jos ilman mitään järkevää perustelua et halua hoitoa sairauteesi. Toivottavasti jatkossa sun kaltaiset heitetään julkisesta hoidosta pois resursseja tuhlaamasta.

Ohiksena miten niin? Jos leikkauskin on vaihtoehto apllä? Sillä saadaan ongelma kokonaan pois, eikä niin et ongelma on mut kierukalla vaan lievennetään oireet.

Niin siis, jos ei aloita lääkitystä leikkauksen lisäksi niin niitä endometrioosipesäkkeitä kasvaa herkästi lisää. Ei endometrioosi ole sellainen, että siellä on joku yks köntti ja kun sen leikkaa, niin koko endometrioositaipumus on parannettu. Paras hoito on siis lääkitys JA leikkaus.

Vierailija
12/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saada sen enempää kuin kierukalla, leikkaus auttaa hetken sekin mutta ei poista alkuperäistä syytä. Ainoa rationaalinen tapa on edetä vähiten invasiivisesta toimenpiteestä eteenpäin, ellei perusteltua syytä muuhun ole.

Vierailija
13/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisen ylipäätään pitää käyttää mitään ehkäisyä? Vierasesineitä kehoon, hormoneja suusta alas... Itse en ole koskaan käyttäynyt muuta ehkäisyä, kun miehellä kumi. Ei mitään ongelmia!

Ap:lla ei ole kyse ehkäisystä vaan siitä, että elimistö kasvattaa kohdun limakalvoa kohdun sijaan esim. vatsakalvoihin. Sitten menkkojen aikaan se väärässä paikassa oleva kudos aiheuttaa kipua ja verenvuotoa vatsaonteloon.

Vierailija
14/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyse sairauden hoidosta. Minäkin otin sen vuoksi kierukan. Ehkäisyn vuoksi en tarvinnut, sillä miehelleni oli tehty vasektomia.

Vierailija
15/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tiedän kolme naista jotka on ottaneet kierukan tuosta syystä, ja yksi heistä oli tyytyväinen siihen. Kahdella muulla välivuotamista oli lähes päivittäin, enismmäisellä puoli vuotta, jonka jälkeen hän totesi ettei enää halua kierukkaa käyttää, ja hänenltä leikattiin sitten kohtu ja kaikki mitä löytyi pois, ja toinen on sinnitellyt nyt viikottain tiputtelevan vehkeensä kanssa tosita vuotta. Nyt hänkin alkaa olemaan jo ihan rikki.

Niin joo ja kierukka heidän oli "pakko" ottaa, eli ensin piti kokeilla se ennen kuin sai muuta apua.

Vierailija
16/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisia asenteita.

Itse söin pitkään pillereitä ja ehkäisylaastaria kokeili myös. Paheneva pss/pmdd (tuskaisuus ja unettomuus ennen kuukautisia) sai ottamaan huom ilmaisen kierukan ehkäisyneuvolassa. Mukava naislääkäri sen laittoi ja vaikka sen päivän tuntuu ikävä kipu, kyllä se nopeasti kuitenkin asettuu.

En oikein tiedä mistä nuo vierasesinejutut sun muut kauhukuvat tulee. Se on todella pieni kooltaan mutta itselleni toiminut ja monelle muulle myös. Olen synnyttämätön ja oti tuon yli nelikymppisenä. Kyllä sen laiton kestää, särkylääkettä vaan päälle ja päivä töistä vapaaksi. Ihan samallatavalla ihmiset kestävät viisureiden poiston. Ja voi pitää reilusti yli viisi vuotta jos on keski-iässä.

Vierailija
17/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että se voisi auttaa. En haluaisi tehdä vastoin omaa periaatetta, kun se tuntuu ajatuksena niin väärältä ja luotaantyöntävältä. Olen muutenkin sairauden aiheuttamien kipujen takia taistellut ja naiseus ja itsetunto siitä kärsinyt. Tällä hetkellä esim. yhdyntä on mahdotonta. En jaksaisi "kokeilla" vaan unelmoin kivuttomasta ajanjaksosta. Yksi vaihtoehto olisi, että jos kierukan voisi asentaa leikkauksen yhteydessä?

Ap

Vierailija
18/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään haluaisi. Sehän on vierasesine ja monella aiheuttaa kipuja. En ottais sitä mistään hinnasta vaikka sitä mainostetaan niin helppona...

No älkää sitten hyvänen aika ottako! So simple!

Vierailija
19/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia asenteita.

Itse söin pitkään pillereitä ja ehkäisylaastaria kokeili myös. Paheneva pss/pmdd (tuskaisuus ja unettomuus ennen kuukautisia) sai ottamaan huom ilmaisen kierukan ehkäisyneuvolassa. Mukava naislääkäri sen laittoi ja vaikka sen päivän tuntuu ikävä kipu, kyllä se nopeasti kuitenkin asettuu.

En oikein tiedä mistä nuo vierasesinejutut sun muut kauhukuvat tulee. Se on todella pieni kooltaan mutta itselleni toiminut ja monelle muulle myös. Olen synnyttämätön ja oti tuon yli nelikymppisenä. Kyllä sen laiton kestää, särkylääkettä vaan päälle ja päivä töistä vapaaksi. Ihan samallatavalla ihmiset kestävät viisureiden poiston. Ja voi pitää reilusti yli viisi vuotta jos on keski-iässä.

Kokemuksesta.

Vierailija
20/179 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en mäkään. En tiedä henkilökohtaisesti ketään, jolla olisi vuodot vähentyneet hormoni- tai kuparikierukan kanssa vaan kaikki mitä olen kuullut on ollut negatiivista, runsaita ja epäsäännöllisiä vuotoja ja julmia kipuja asennuksessa ja sen jälkeenkin pitkään. Sit vielä tiedän kaks naista, jotka on tulleet raskaaksi hormonikierukan läpi XD nih ei kiitos. On sitä hirveesti kyllä pari ammattilaista tuputtanut kokeiluun vaikka mulle oikeastaan sopii kaikki muutkin, joten en tajua mikä pakkomielle tosta kierukasta joillain on. Että tahtoisiko he just asentaa niitä mahdollisimman paljon, mikä juttu?