Tietääkö autisti (tms.) että ei ymmärrä kaikkea?
Jos aikuinen ihminen on autismin kirjolla tai ainakin hänellä on voimakkaasti niitä piirteitä, niin ymmärtääkö hän, että on tilanteita, joita hän ei vaan tajua? Eli onko hänellä todennäköisesti jo niin paljon kokemusta sos. tilanteista, joita ei tajua, että tietää, että nyt vika on hänessä, ei muissa?
Minulla on työkaveri, jolla on selvästi piirteitä, joita liitetään autismin kirjoon. Vähän väliä tuntuu tulevan tilanteita, joissa hän on ihan kujalla. Sitten muiden pitää selitellä sanojaan ja tuntea itsensä ihan tyhmäksi, kun käyttää kieltä ihan tavallisesti. Erityisesti hän ei yhtään ymmärrä kielikuvia tai vitsejä. Normaalisti tällaisia vitsejä ei edes huomaisi, nyt joka kerta ne töksähtävät, kun jonkun pitää selittää, että ei oikeasti tarkoita sitä mitä sanoi.
Jos vaikka tämä työkaveri saisi 2 e Lotto-voiton, voisi joku helposti meillä sanoa, että kyllä nyt lottovoittajan pitää tarjota kakkukahvit kaikille voittonsa kunniaksi. Niin tämä työkaveri alkaisi ihmetellä, että ihanko oikeasti, kun eihän se voitto ollut kuin 2 e? Ja sitten kaikki muut ihan kiusaantuneina selittävät, että ei oikeasti, se oli vaan tyhmä vitsi.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Autistien kanssa ongelma ei ole niin suuri mutta sitten ovat Dunning-Kruger tapaukset eli ylivertaisuusharhaan sairastuneet. Sellaisten kanssa keskusteleminen on to-del-la raskasta. Varsinkin jos tuo sattuu olemaan sukulainen.
Moni "erilainen" ymmärtää itse olevansa erilainen mutta ylivertaisuusharhaan sairastunut luulee tietävänsä kaiken ja tietää että kaikki hänen kanssaan eri mieltä olevat ovat 100% varmuudella väärässä.
Siis minä niin syvästi ja koko sydämeni pohjasta vihaan tuollaisia ihmisiä. Nuo eivät kuuntele toisia, papattavat toisen päälle, ja eivät anna suun vuoroa toisille.
Päättävät toisen puolesta mitä mieltä toinen on, mitä toinen tuntee, mitä toinen ajattelee, ja sitten vaahtoavat ja opettavat toista valistaen. "Päpä päpä päpä, älä sano mitään, kyllä minä tiedän, kyllä minä tiedän, ei sinun tarvitse sanoa mitään, minä tiedän, sinä olet sitä mieltä, sinä tykkäät sellaisesta, sinä olet sellainen, ei sinun tarvitse sanoa mitään, minä tiedän, minä tiedän..päpä päpä päpä päpä"
Minä tajuan, mutta viiveellä ja se hävettää minua, kun tajuan jälkeenpäin, etten siinä tilanteessa tajunnut, ja lauoin jotain ihan tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen autisti ja tajuan erittäin selvästi, että minulla on sen vuoksi rajoitteita. Esimerkiksi sen, että en osaa ottaa toisia, heidän ajatuksia, tunteitaan ja toiveitaan huomioon kuin poikkeustapauksista. Siksi en osaa toimia oikein ihmissuhteissa oikein ja olla esimerkiksi ystävä, saati että olisin parisuhteessa tai isä, koska olen mies. Ymmärrän kyllä vaikka, että 2 eurolla ei kakkukahvia tarjota työpaikalla, koska ymmärrän rahan arvon ja älyssä minulla ei tietääkseni ole ainakaan kovin suurta vikaa ellei sitten sosiaalisessa älykkyydessä ja ihmissuhdeasioissa. Niissä olen aikuisenakin ikään kuin pienen lapsen tasolla tai syvästi kehitysvammainen. Eli sosiaalinen älykkyyteni on syvästi kehitysvammaisen tasolla, vaikka esimerkiksi kielellinen älykkyyteni on normaalitasolla, ainakin melkein mikä tässäkin viestissä näkyy.
Vedä käteen ja hirtä itsesi senkin assburger.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen autisti ja tajuan erittäin selvästi, että minulla on sen vuoksi rajoitteita. Esimerkiksi sen, että en osaa ottaa toisia, heidän ajatuksia, tunteitaan ja toiveitaan huomioon kuin poikkeustapauksista. Siksi en osaa toimia oikein ihmissuhteissa oikein ja olla esimerkiksi ystävä, saati että olisin parisuhteessa tai isä, koska olen mies. Ymmärrän kyllä vaikka, että 2 eurolla ei kakkukahvia tarjota työpaikalla, koska ymmärrän rahan arvon ja älyssä minulla ei tietääkseni ole ainakaan kovin suurta vikaa ellei sitten sosiaalisessa älykkyydessä ja ihmissuhdeasioissa. Niissä olen aikuisenakin ikään kuin pienen lapsen tasolla tai syvästi kehitysvammainen. Eli sosiaalinen älykkyyteni on syvästi kehitysvammaisen tasolla, vaikka esimerkiksi kielellinen älykkyyteni on normaalitasolla, ainakin melkein mikä tässäkin viestissä näkyy.
Vedä käteen ja hirtä itsesi senkin assburger.
Terve Marko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma itselläsi on? Täytyy siis tänne tulla ihmettelemään ihmistä joka on ehkä vähän erilainen kuin sinä? Pitäisikö mielummin ihmetellä sinun syitäsi miksi tunnet tarvetta alentaa työkaveriasi.
No lähinnä ajattelen, että pitääkö tuo uudehko työkaveri meitä muita ihan idiootteina, kun joudumme päivästä toiseen selittelemään sanojamme. Kohta ei uskalla sanoa enää mitään hänen kuultensa, kun aina menee pieleen.
Ap
Minusta uuden ihmisen ei tarvitse joutua tilanteeseen jossa on moniselityksesiä sääntöjä ja tulkintoja. Parempi olisi alussa antaa ihmisen tutustua työhön ihan rauhassa, ilman hirveitä sääntöjä ja käskyjä, varmaan nautitte kun luettelette niitä hänelle.
Autismin kirjolla olevia on hyvin erilaisia, vaikea sanoa mitään yleistä, mikä pätisi kaikkiin. Parempi on kohdata jokainen omana yksilönään ja tutustua häneen, niin että oppii miten hän tilanteita tulkitsee.
Itse jäin testeissä hieman rajan alle, enkä saanut diagnoosia. Jotkut vitsit minulta menevät ohi, mutta tuollaisten kielikuvien kanssa ei ole ongelmia ja sarkasmia viljelen itsekin. Kirjoittamattomat sosiaaliset säännöt ovat minulle vaikeita, kun ei niitä opeteta missään. Kantapään kautta ja toisia matkimalla olen jotain oppinut.
Minulle on käynyt niinkin, että olen ollut treffeillä tietämättäni. En siis tiennyt, että tämä toinen osapuoli ajatteli olevansa minun kanssa treffeillä. Oli kiusallista molemmille, kun tämä selvisi.
Vierailija kirjoitti:
Hehheheheheheh repeilin tuolle 2€ lottovoitto jutulle. Hyvä vitsi oli.
Sama täällä. Ihan maha kippurassa naureskelen.
Diagnosoitu autisti varmaan tietää, diagnosoimaton ei välttämättä.
Minusta teidän ei kannata alkaa muuttaa puhetapaa vaan kun tämä ehkä-autisti alkaa ihmetellä, sanotte että "se on kielikuva, ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti" ja jatkatte keskustelua normaalisti.
Tälläkin palstalla aika usein näkee autistien kiukkuisina säksättävän että vika on näissä tilanteissa kaikissa muissa, eli että ei saisi esimerkiksi käyttää kielikuvia tai hyperbolaa puheessa. Eli aika moni selvästikään ei ainakaan myönnä omia rajoitteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma itselläsi on? Täytyy siis tänne tulla ihmettelemään ihmistä joka on ehkä vähän erilainen kuin sinä? Pitäisikö mielummin ihmetellä sinun syitäsi miksi tunnet tarvetta alentaa työkaveriasi.
Nokun se tuntuu niin hyvältä kun edes joskus voi tuntea itsensä jotakuta muuta paremmaksi!
Eli neurotyypillinen ei tajua itse tekevänsä mitään vaikka tiedostaa, että tämä neuroepätyypillinen ei välttämättä ymmärrä. Eli vastuu kätevästi siirretään kuulijalle, tyyliin oma vika. Omaa käytöstäänhän ei voi sopeuttaa. Melko itsekästä, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Autismin kirjolla olevia on hyvin erilaisia, vaikea sanoa mitään yleistä, mikä pätisi kaikkiin. Parempi on kohdata jokainen omana yksilönään ja tutustua häneen, niin että oppii miten hän tilanteita tulkitsee.
Itse jäin testeissä hieman rajan alle, enkä saanut diagnoosia. Jotkut vitsit minulta menevät ohi, mutta tuollaisten kielikuvien kanssa ei ole ongelmia ja sarkasmia viljelen itsekin. Kirjoittamattomat sosiaaliset säännöt ovat minulle vaikeita, kun ei niitä opeteta missään. Kantapään kautta ja toisia matkimalla olen jotain oppinut.
Minulle on käynyt niinkin, että olen ollut treffeillä tietämättäni. En siis tiennyt, että tämä toinen osapuoli ajatteli olevansa minun kanssa treffeillä. Oli kiusallista molemmille, kun tämä selvisi.
Kirjoittamattomilla säännöillä voi pyyhkiä takapuolen. Etenkin jos on sokea muiden paheksunnalle. Ne palvelee vain nokkimisjärjestystä, eikä sillä tee yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Autistien kanssa ongelma ei ole niin suuri mutta sitten ovat Dunning-Kruger tapaukset eli ylivertaisuusharhaan sairastuneet. Sellaisten kanssa keskusteleminen on to-del-la raskasta. Varsinkin jos tuo sattuu olemaan sukulainen.
Moni "erilainen" ymmärtää itse olevansa erilainen mutta ylivertaisuusharhaan sairastunut luulee tietävänsä kaiken ja tietää että kaikki hänen kanssaan eri mieltä olevat ovat 100% varmuudella väärässä.
Nyt turpa vaan kiinni putinisti kaalisoppa!
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo avaaja esittänyt tuossa kysymyksen ja antoi esimerkin? Miksi hänen tietämättömyydestään täytyy noin vihastua?
Itselle on ollut myös hankalaa tulla juttuun autismin kirjolla olevan ihmisen kanssa, joka ei ymmärrä minun mustaa huumoriani ja uskoo kaiken sanomani todeksi.
Tämän vuoksi välit ovat katkenneet, kun koin hänen "tosikkomaisuutensa" liian raskaaksi ja en tuolloin ymmärtänyt, että joku lähes 6-kymppinen ihminen ei ymmärrä olevansa kirjolla. Avoin keskustelu olisi auttanut paljon ja olisin ymmärtänyt, että miten hänen kanssaan tulee keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Minä tajuan, mutta viiveellä ja se hävettää minua, kun tajuan jälkeenpäin, etten siinä tilanteessa tajunnut, ja lauoin jotain ihan tyhmää.
Tällaista sattuu monelle. Jotkut ovat "teräviä" ja sanavalmiita ja heti kartalla ja minulla on aina ajatus tietyissä olosuhteissa kulkenut hitaasti.
Oman kokemukseni perusteella sanoisin että työyhteisön autistin kanssa tulee toimeen silloin kun ei edes oleta hänen tajuavan kaikkea. Jos tulee ennen lounasta sanoneeksi että "voisin syödä hevosen" ja autisti harmistuu siitä kun saletisti valehtelet ja ihan varmana tulisit täyteen jo ekan etujalan jälkeen niin kannattaa vaan todeta että "totta, mitä ihmettä oikein ajattelin" ja antaa olla. Parisuhteessa tällainen taktiikka puolestaan ei tietysti oikein toimi, enkä suosittele lähtemään sille polulle ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tajuan etten tajua, mutta vanhemmiten olen lopettanut välittämästä asiasta. Se näyttää ärsyttävän vielä enemmän ihmisiä. En naura jos en tajua vitsiä, sanon kovalla äänellä etten tajunnut, yleensä kysyn suoraan että vttuiletko.
Samat fiilikset. Sen olen ymmärtänyt nyt aikuisena vasta, että on ihmisiä joiden mielestä nuo suomikoomikot, spedet, putoukset ynms on hauskoja. Että se johtuu heidän erilaisesta tavasta käsitellä asioita. Aiemmin olen pitänyt sellaisia ihmisiä vähän yksinkertaisina.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni perusteella sanoisin että työyhteisön autistin kanssa tulee toimeen silloin kun ei edes oleta hänen tajuavan kaikkea. Jos tulee ennen lounasta sanoneeksi että "voisin syödä hevosen" ja autisti harmistuu siitä kun saletisti valehtelet ja ihan varmana tulisit täyteen jo ekan etujalan jälkeen niin kannattaa vaan todeta että "totta, mitä ihmettä oikein ajattelin" ja antaa olla. Parisuhteessa tällainen taktiikka puolestaan ei tietysti oikein toimi, enkä suosittele lähtemään sille polulle ollenkaan.
Meillä on töissä it-osastolla autisti joka pärjää juuri siksi kun tehtävä ei onneksi edellytä mitään ulkoista viestintää, ja töissä kaikki ovat jo tottuneet siihen, miten hiton omituinen hän on. Saattaa yhtäkkiä ilmaantua tunkkaamaan jotain konetta sanomatta kenellekään mitään ja häviää yhtä yllättäen ilman, että kenellekään selviää, tuliko homma edes valmiiksi. Kukaan ei tiedä hänestä oikein mitään. Kehityskeskustelut tän kanssa on varmasti mielenkiintoisia.
Kannattaa muistaa, ettei kaikilla ole sama huumori. Esim monia kulttuureita joissa ei naureta "mustalle huumorille" esim aasia.
Itse oon vähän ns Blondi, ja ihmetellyt joskus suomalaisten "vitsejä" jotka ei mua naurata xD lisäksi siskolta kuulen olevani tosikko xD että varmaan joku väittää autistiksi.
Niin teki, kiusaamisketjuhan tämä on. Sen verran minäkin _tajuan_.