Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö autisti (tms.) että ei ymmärrä kaikkea?

Vierailija
24.02.2023 |

Jos aikuinen ihminen on autismin kirjolla tai ainakin hänellä on voimakkaasti niitä piirteitä, niin ymmärtääkö hän, että on tilanteita, joita hän ei vaan tajua? Eli onko hänellä todennäköisesti jo niin paljon kokemusta sos. tilanteista, joita ei tajua, että tietää, että nyt vika on hänessä, ei muissa?

Minulla on työkaveri, jolla on selvästi piirteitä, joita liitetään autismin kirjoon. Vähän väliä tuntuu tulevan tilanteita, joissa hän on ihan kujalla. Sitten muiden pitää selitellä sanojaan ja tuntea itsensä ihan tyhmäksi, kun käyttää kieltä ihan tavallisesti. Erityisesti hän ei yhtään ymmärrä kielikuvia tai vitsejä. Normaalisti tällaisia vitsejä ei edes huomaisi, nyt joka kerta ne töksähtävät, kun jonkun pitää selittää, että ei oikeasti tarkoita sitä mitä sanoi.

Jos vaikka tämä työkaveri saisi 2 e Lotto-voiton, voisi joku helposti meillä sanoa, että kyllä nyt lottovoittajan pitää tarjota kakkukahvit kaikille voittonsa kunniaksi. Niin tämä työkaveri alkaisi ihmetellä, että ihanko oikeasti, kun eihän se voitto ollut kuin 2 e? Ja sitten kaikki muut ihan kiusaantuneina selittävät, että ei oikeasti, se oli vaan tyhmä vitsi.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos hän sanoo että ei ymmärtänyt vitsiä, niin eiköhän se silloin tarkoita sitä että hän tietää että ei ymmärrä jotain. Helvetti taas. 

Vierailija
62/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tajuan osittain tai ainakin huomaan että ok en tajunnut kun muut ympärillä ovat outoina tai nauravat. Usein tunne on että huomaan että jotain on meneillään, jota en hahmota mitä.

Nyt kun autismista on alettu puhua enemmän, olen alkanut itsekin kiinnittää asiaan huomiota. Saatan sitten todeta esim. Ahaa, tämä oli tähän ja tähän liittyvä sosiaalinen kuvio tai kommentti.

Olen alkanut pongata näitä käytäntöjä, mutta silti seuraan niitä ns. ulkopuolelta, kuten tutkisin tieteellistä asetelmaa. Saatan tehdä niistä huomioita, mutta ne ovat usein erilaisia kuin muilla.

Arjessa auttaa kun on minua tuntevia ihmisiä, jotka ns tulkkaavat muille ja minulle mitä tarkoitetaan. Olen myös alkanut kysyä usein tarkennuksia, jos huomaan mahdollisen piilomerkityksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistien kanssa ongelma ei ole niin suuri mutta sitten ovat Dunning-Kruger tapaukset eli ylivertaisuusharhaan sairastuneet. Sellaisten kanssa keskusteleminen on to-del-la raskasta. Varsinkin jos tuo sattuu olemaan sukulainen.

Moni "erilainen" ymmärtää itse olevansa erilainen mutta ylivertaisuusharhaan sairastunut luulee tietävänsä kaiken ja tietää että kaikki hänen kanssaan eri mieltä olevat ovat 100% varmuudella väärässä.

Nyt turpa vaan kiinni putinisti kaalisoppa!

Totta että tuonlainen on varmin merkki Dunning-Kruger syndroomasta.

Vierailija
64/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä on selkeästi loukkaantunut siitä ettei kaikki jaksa kuunnella jatkuvasti äänessä olevien jargonia. Monologeja, joista puuttuu täysin johdonmukaisuus. Tiedoksesi, ettei minua yksinkertaisesti kiinnosta kuunnella rönsyilevää luentoasi, enkä alistu yleisöksesi.

Vierailija
65/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä edes on autisti töissä? Eikös niiden paikka ole laitoksessa? 

Vierailija
66/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä sarkasmia. Ehkäpä te olettekin niitä tyhmiä. Ehkäpä hän vain puhui lämpimikseen. Mistä te tiedätte mitä hän tietää. Sekin on osoitus jostain.

Ja lopuksi...

Bääääää

Vierailija
67/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä autistina ymmärrän erittäin hyvin faktoja, nippelitietoja ja esimerkiksi matematiikkaa ymmärrän melko hyvin. Sen sijaan tunteet ja ihmissuhdeasiat ovat minulle vaikeita ymmärtää. Minä kyllä esimerkiksi pystyn tuntemaan empatiakykyä toista kohtaan, mutta minä en oikein osaa osoittaa sitä kuten en oikein myöskään ystävyyttä, rakkautta tai vaikka sitä, että olen vihainen. Myös muiden tunteiden ymmärtäminen on minulle vaikeaa, samoin niihin suhtautuminen. Minua pidetään varmasti todella tunnekylmänä ihmisenä, mutta kyllä minulla on samat tunteet kuin muilla ihmisillä. En vain osaa osoittaa ja näyttää niitä.

Vierailija
68/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tärkeää ymmärtää, että autismi ei määrittele ihmisen kykyä osallistua työelämään tai muuhun yhteiskunnalliseen toimintaan. Monilla autistisilla ihmisillä on monipuolisia taitoja ja lahjakkuuksia, joita voidaan hyödyntää erilaisissa työtehtävissä.

Työpaikoilla tulisi tarjota tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikille työntekijöille, riippumatta heidän taustastaan tai mahdollisista neurologisista eroavaisuuksistaan. Autistiset henkilöt voivat tuoda työyhteisöihin ainutlaatuista näkökulmaa, tarkkuutta, luovuutta ja sitoutuneisuutta.

On tärkeää tarjota asianmukaista tukea ja mukautuksia autistisille työntekijöille, jotta he voivat menestyä työpaikallaan. Tämä voi sisältää esimerkiksi selkeää kommunikaatiota, rutiinien ylläpitämistä, ja työympäristön sopeuttamista autististen tarpeiden mukaan.

Autististen ihmisten paikka ei ole laitoksessa vain sen vuoksi, että he ovat autistisia. Sen sijaan heidän tulisi saada mahdollisuus osallistua yhteiskuntaan täysivaltaisina jäseninä ja hyödyntää potentiaaliaan erilaisissa elämänalueilla, mukaan lukien työelämä.

Vierailija
69/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteet on vaikeita ja näen ne mekaanisena osana kommunikointia. Tunteita ilmennetään koska halutaan vedota johonkin tunteeseen vastapuolessa. Sitten yhdessä jaetaan jokin tunteen kokemus. Minulle vaikeinta on suuttuminen.

Vierailija
70/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen töissä yhdessä laitoksessa koska ne ei millään saa yhtään neurotyypillistä oppimaan työnkuvaa tarpeeksi tehokkaasti kun minä pikku robotti nappasin heti juonesta. 

Vierailija
71/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt kyllä niinkään mene että muut joutuvat muuttamaan käytöstään ja vahtimaan puhettaan yhden tyypin takia. Palsta-autistit taas kokoontuu täällä. 

Vierailija
72/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tärkeää ymmärtää, että autismi ei määrittele ihmisen kykyä osallistua työelämään tai muuhun yhteiskunnalliseen toimintaan. Monilla autistisilla ihmisillä on monipuolisia taitoja ja lahjakkuuksia, joita voidaan hyödyntää erilaisissa työtehtävissä.

Työpaikoilla tulisi tarjota tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikille työntekijöille, riippumatta heidän taustastaan tai mahdollisista neurologisista eroavaisuuksistaan. Autistiset henkilöt voivat tuoda työyhteisöihin ainutlaatuista näkökulmaa, tarkkuutta, luovuutta ja sitoutuneisuutta.

On tärkeää tarjota asianmukaista tukea ja mukautuksia autistisille työntekijöille, jotta he voivat menestyä työpaikallaan. Tämä voi sisältää esimerkiksi selkeää kommunikaatiota, rutiinien ylläpitämistä, ja työympäris

Onks tää ai-generoitu vastaus? Kuulostaa ihan siltä. 

Vierailija
73/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma itselläsi on? Täytyy siis tänne tulla ihmettelemään ihmistä joka on ehkä vähän erilainen kuin sinä? Pitäisikö mielummin ihmetellä sinun syitäsi miksi tunnet tarvetta alentaa työkaveriasi.

No lähinnä ajattelen, että pitääkö tuo uudehko työkaveri meitä muita ihan idiootteina, kun joudumme päivästä toiseen selittelemään sanojamme. Kohta ei uskalla sanoa enää mitään hänen kuultensa, kun aina menee pieleen.

Ap

Kukapa sen meistä tietää pitääkö hän teitä idiootteina. Veikkaan että ei. Mutta minä kyllä pidän. Jo tuo 2€ lottovoitto "vitsi" antaa osviittaa, saati koko tämä suhtautuminen "ymmärtääkö autisti".

Varmasti on paljon mitä ei ymmärrä ja vastaavasti vähintään yhtä paljon on puutteita ymmärryksessä kaikilla neurotyypillisillä ihmisillä.

Vierailija
74/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä autisteja oikein sikiää? Raskasta seuraa. 

Vierailija
75/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no vaikka tapa se. 

Vierailija
76/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä jaksaa aina kummastuttaa, että sitä sosiaalisesti kömpelömpää pidetään herkästi tyhmänä ja jotenkin vajaaälyisenä, kun taas sellaista oikeastikin vasemmanjalansaapas-tyyppistä tolvanaa ei, jos hän vain on sosiaalisesti taitava.

Sosiaalisesti taitava on sosiaalisesti taitava. Silloin on sosiaalisesti taitava eikä sosiaalisesti kömpelö. Huomattava ero, kun ollaan muiden ihmisten kanssa tekemisissä. 

Vierailija
77/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, ettei kaikilla ole sama huumori. Esim monia kulttuureita joissa ei naureta "mustalle huumorille" esim aasia.

Itse oon vähän ns Blondi, ja ihmetellyt joskus suomalaisten "vitsejä" jotka ei mua naurata xD lisäksi siskolta kuulen olevani tosikko xD että varmaan joku väittää autistiksi.

Ihmisillä tuntuu taas kerran menevän sekaisin se että voi olla eroja huumorintajussa versus sitten se että ei oikeasti ymmärrä edes kielikuvia, sarkasmia tai tarkoituksellista liioittelua. Jälkimmäinen tapaus on aivan satavarmasti kirjolla. 

Minusta taas tosi monet "normot" on ihan hukassa sarkasmin, ironian, kielikuvien ja tahallisen liioittelun kanssa kun taas kirjolla olevat ymmärtää sen ihan ongelmitta olevan vain tyylikeino tarinan kerronnassa ja/tai huulenheittoa. josta ei todellakaan pidä kenenkään nykäistä palkokasvia keuhkoonsa.

Ja ihan pahintahan monille "normoille" on se, jos joku on ihan pokkanaamalla itseironinen. Automaattisesti oletetaan tämän olevan joko aivan käsittämättömän ylimielinen ja koppava tai sitten ihan täydellinen tollo joka ei tajua mistään mitään vaikka todellisuudessa se "normo" on se joka ei tajua.

Vierailija
78/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, ettei kaikilla ole sama huumori. Esim monia kulttuureita joissa ei naureta "mustalle huumorille" esim aasia.

Itse oon vähän ns Blondi, ja ihmetellyt joskus suomalaisten "vitsejä" jotka ei mua naurata xD lisäksi siskolta kuulen olevani tosikko xD että varmaan joku väittää autistiksi.

Ihmisillä tuntuu taas kerran menevän sekaisin se että voi olla eroja huumorintajussa versus sitten se että ei oikeasti ymmärrä edes kielikuvia, sarkasmia tai tarkoituksellista liioittelua. Jälkimmäinen tapaus on aivan satavarmasti kirjolla. 

Minusta taas tosi monet "normot" on ihan hukassa sarkasmin, ironian, kielikuvien ja tahallisen liioittelun kanssa kun taas kirjolla olevat ymmärtää sen ihan ongelmitta olevan vain tyylikeino tarin

En ymmärrä viestiäsi. Voisitko kirjoittaa selkeämmin? 

Vierailija
79/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itselläni hyvin vahvasti autismin piirteitä, ja tajusin tämän vasta ihan vähän aikaa sitten. Tämä havainto selitti kyllä itselleni todella paljon asioita ja kohtaamiani haasteita ihmissuhteissa, etenkin lapsuudessani ja nuoruudessani. Vanhemmiten olen oppinut kompensoimaan autismin piirteitä taitavammin ja koko ikäni olen huomaamattani "opiskellut" normaalia sosiaalista kanssakäymistä ja kommunikaatiota, ja olen siinä nykyään kyllä taitava. Työksenikin teen ihmisläheistä, vastuullista työtä joka vaatii empatiakykyä ja emotionaalista älykkyyttä. Mutta kyllä minä sen huomaan, jos joissain tilanteissa autistiset piirteeni saavat minut tulkitsemaan asioita eri tavalla kuin muut.

Vierailija
80/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hauska leikkiä tätä. Etten ymmärrä ns. hauskoja vitsejä. Sit kysyn mukamas tosissaan ettäkö ihanko meinasitte ja niin edelleen. Ei, en ole hankala. Tai tylsä. Tai omasta aloitteestani paha jollekin. Jotkut nyt vaan on niin kyynisiä.

Musta tuollainen aloittajan kuvailema, jos tahatonta, on jotenkin söpöä. Kuin olisi liian hyvä tänne pahaan maailmaan. Olen kyllä nähnyt, kun tuollaisia ihmisiä kohdellaan todella paskasti, ja sehän taas todistaa jotain totuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi