Tietääkö autisti (tms.) että ei ymmärrä kaikkea?
Jos aikuinen ihminen on autismin kirjolla tai ainakin hänellä on voimakkaasti niitä piirteitä, niin ymmärtääkö hän, että on tilanteita, joita hän ei vaan tajua? Eli onko hänellä todennäköisesti jo niin paljon kokemusta sos. tilanteista, joita ei tajua, että tietää, että nyt vika on hänessä, ei muissa?
Minulla on työkaveri, jolla on selvästi piirteitä, joita liitetään autismin kirjoon. Vähän väliä tuntuu tulevan tilanteita, joissa hän on ihan kujalla. Sitten muiden pitää selitellä sanojaan ja tuntea itsensä ihan tyhmäksi, kun käyttää kieltä ihan tavallisesti. Erityisesti hän ei yhtään ymmärrä kielikuvia tai vitsejä. Normaalisti tällaisia vitsejä ei edes huomaisi, nyt joka kerta ne töksähtävät, kun jonkun pitää selittää, että ei oikeasti tarkoita sitä mitä sanoi.
Jos vaikka tämä työkaveri saisi 2 e Lotto-voiton, voisi joku helposti meillä sanoa, että kyllä nyt lottovoittajan pitää tarjota kakkukahvit kaikille voittonsa kunniaksi. Niin tämä työkaveri alkaisi ihmetellä, että ihanko oikeasti, kun eihän se voitto ollut kuin 2 e? Ja sitten kaikki muut ihan kiusaantuneina selittävät, että ei oikeasti, se oli vaan tyhmä vitsi.
Kommentit (90)
Autistien kanssa ongelma ei ole niin suuri mutta sitten ovat Dunning-Kruger tapaukset eli ylivertaisuusharhaan sairastuneet. Sellaisten kanssa keskusteleminen on to-del-la raskasta. Varsinkin jos tuo sattuu olemaan sukulainen.
Moni "erilainen" ymmärtää itse olevansa erilainen mutta ylivertaisuusharhaan sairastunut luulee tietävänsä kaiken ja tietää että kaikki hänen kanssaan eri mieltä olevat ovat 100% varmuudella väärässä.
Mulla on kanssa yks tuttu joka ei tajua kaikkea. Elämä hänen kanssa on kun Päiväni murmelina-leffa, koska jatkuvasti täytyy selittää samat asiat uudestaan.
Lisäksi täytyy kehua ym kovasti että olisi mukava koska jos ei saa jatkuvaa positiivista palautetta niin käy kiukkuiseksi eikä kellään oo sitten kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaatte häntä?
Onko se kiusaamista, että puhutaan ihan tavallisesti työporukassa? Esim. "Mulla on varmaan miljoona mustekynää kaapissa." Oikeestiko? No ei, ehkä alle 100.
Ap
Tiedän joitakin autisteja, jotka puhuvat avoimesti autismistaan ja osaavat myös kertoa sellaisista tilanteista, joissa he ovat ymmärtäneet väärin sen mitä heille on sanottu. Eli vastaus kysymykseesi: kyllä, autisti voi olla täysin tietoinen siitä, ettei ymmärrä kaikkia vitsejä tai varsinkaan sarkasmia, vaan ottaa kirjaimellisesti kaiken mitä hänelle sanotaan.
Kohteliasta se kuitenkin olisi, että pyrkisi autistisen ihmisen seurassa välttelemään sarkastisia vitsejä siitäkin huolimatta, että ne muiden ihmisten kohdalla keventävätkin yleensä ilmapiiriä. Vaikka autisti tiedostaisikin ettei ymmärrä sarkasmia, hän ei opi välttämättä ymmärtämään sitä myöhemminkään vaikka yrittäisi, koska hänellä on sisäänrakennettu mekanismi ottaa kirjaimellisesti kaikki mitä hänelle sanotaan. Poikkeuksia kyllä löytyy, mutta tuossa teidän tilanteessa suosittelen jättämään niitä vitsejä vähemmälle tuon työkaverinne seurassa.
Mikä ongelma itselläsi on? Täytyy siis tänne tulla ihmettelemään ihmistä joka on ehkä vähän erilainen kuin sinä? Pitäisikö mielummin ihmetellä sinun syitäsi miksi tunnet tarvetta alentaa työkaveriasi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö itse itsestäsi saman?
Törmäätkö tilanteisiin joissa viestien monimerkityksyys menee ohi, ilman että huomaat? Todennäköisesti, ja aika usein. Ei siitä tartte välittää. Kysyt sitten vain myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma itselläsi on? Täytyy siis tänne tulla ihmettelemään ihmistä joka on ehkä vähän erilainen kuin sinä? Pitäisikö mielummin ihmetellä sinun syitäsi miksi tunnet tarvetta alentaa työkaveriasi.
No lähinnä ajattelen, että pitääkö tuo uudehko työkaveri meitä muita ihan idiootteina, kun joudumme päivästä toiseen selittelemään sanojamme. Kohta ei uskalla sanoa enää mitään hänen kuultensa, kun aina menee pieleen.
Ap
Sano kyseiselle henkilölle suoraan tuosta asiasta.
Hehheheheheheh repeilin tuolle 2€ lottovoitto jutulle. Hyvä vitsi oli.
Aika harva ihminen tietää kaikista asioista kaiken. Silloin kun en tiedä aiheesta, niin nyökyttelen vaan juu, juu. Omassa mielessäni mietin mitähän veetua tuokin tarkoittaa ja päässä lyö tyhjää. Mutta juu, juu ja itsevarma hymy päälle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähinnä ajattelen, että pitääkö tuo uudehko työkaveri meitä muita ihan idiootteina, kun joudumme päivästä toiseen selittelemään sanojamme. Kohta ei uskalla sanoa enää mitään hänen kuultensa, kun aina menee pieleen.
Ap
No ole saatana hiljaa! Juuri kaltaisesi wanna-be-hauskarentosupliikkityypit ovat kuvottavia! Tee duunisi ja pidä turpasi kiinni!
Minulla on lähipiirissä asperger- ihminen, joka sanoo kärsivänsä juuri siitä, ettei tajua ihmisten ei-sanallista viestintää ja tilanteiden eri sosiaalistia vivahteita. Ja siis tajuaa, että muut tajuavat nuo, mutta hän itse ei.
Jos minä olisin tilanteessa jossa huomaisin, että ihminen ottaa asiat kirjaimellisesti, niin sitten muuttaisin puhetapaani kirjaimelliseksi ja sanoisin asiat suoraan ilman piilomerkityksiä. Minusta se kuuluu hyviin sosiaalisiin taitoihin, että osaa mukautua.
Tajuan etten tajua, mutta vanhemmiten olen lopettanut välittämästä asiasta. Se näyttää ärsyttävän vielä enemmän ihmisiä. En naura jos en tajua vitsiä, sanon kovalla äänellä etten tajunnut, yleensä kysyn suoraan että vttuiletko.
Ap keksi jutun, että saa änkyttää. En vastaa
Minä olen autisti ja tajuan erittäin selvästi, että minulla on sen vuoksi rajoitteita. Esimerkiksi sen, että en osaa ottaa toisia, heidän ajatuksia, tunteitaan ja toiveitaan huomioon kuin poikkeustapauksista. Siksi en osaa toimia oikein ihmissuhteissa oikein ja olla esimerkiksi ystävä, saati että olisin parisuhteessa tai isä, koska olen mies. Ymmärrän kyllä vaikka, että 2 eurolla ei kakkukahvia tarjota työpaikalla, koska ymmärrän rahan arvon ja älyssä minulla ei tietääkseni ole ainakaan kovin suurta vikaa ellei sitten sosiaalisessa älykkyydessä ja ihmissuhdeasioissa. Niissä olen aikuisenakin ikään kuin pienen lapsen tasolla tai syvästi kehitysvammainen. Eli sosiaalinen älykkyyteni on syvästi kehitysvammaisen tasolla, vaikka esimerkiksi kielellinen älykkyyteni on normaalitasolla, ainakin melkein mikä tässäkin viestissä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin tilanteessa jossa huomaisin, että ihminen ottaa asiat kirjaimellisesti, niin sitten muuttaisin puhetapaani kirjaimelliseksi ja sanoisin asiat suoraan ilman piilomerkityksiä. Minusta se kuuluu hyviin sosiaalisiin taitoihin, että osaa mukautua.
Juu, eli jatkossa:
Mun pitäisi hommata kyniä.
Ei tarvitse, minulla on kaapissa 98 kynää.
(Ei: Mulla on varmaan miljoona kynää.)0
Ei: Ei jaksa tänään tehdä enää mitään.
Vaan: Väsyttää, mutta teen töitä ihan normaalisti.
Miksi kiusaatte häntä?