Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö autisti (tms.) että ei ymmärrä kaikkea?

Vierailija
24.02.2023 |

Jos aikuinen ihminen on autismin kirjolla tai ainakin hänellä on voimakkaasti niitä piirteitä, niin ymmärtääkö hän, että on tilanteita, joita hän ei vaan tajua? Eli onko hänellä todennäköisesti jo niin paljon kokemusta sos. tilanteista, joita ei tajua, että tietää, että nyt vika on hänessä, ei muissa?

Minulla on työkaveri, jolla on selvästi piirteitä, joita liitetään autismin kirjoon. Vähän väliä tuntuu tulevan tilanteita, joissa hän on ihan kujalla. Sitten muiden pitää selitellä sanojaan ja tuntea itsensä ihan tyhmäksi, kun käyttää kieltä ihan tavallisesti. Erityisesti hän ei yhtään ymmärrä kielikuvia tai vitsejä. Normaalisti tällaisia vitsejä ei edes huomaisi, nyt joka kerta ne töksähtävät, kun jonkun pitää selittää, että ei oikeasti tarkoita sitä mitä sanoi.

Jos vaikka tämä työkaveri saisi 2 e Lotto-voiton, voisi joku helposti meillä sanoa, että kyllä nyt lottovoittajan pitää tarjota kakkukahvit kaikille voittonsa kunniaksi. Niin tämä työkaveri alkaisi ihmetellä, että ihanko oikeasti, kun eihän se voitto ollut kuin 2 e? Ja sitten kaikki muut ihan kiusaantuneina selittävät, että ei oikeasti, se oli vaan tyhmä vitsi.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jaksaa aina kummastuttaa, että sitä sosiaalisesti kömpelömpää pidetään herkästi tyhmänä ja jotenkin vajaaälyisenä, kun taas sellaista oikeastikin vasemmanjalansaapas-tyyppistä tolvanaa ei, jos hän vain on sosiaalisesti taitava.

Vierailija
42/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistien kanssa ongelma ei ole niin suuri mutta sitten ovat Dunning-Kruger tapaukset eli ylivertaisuusharhaan sairastuneet. Sellaisten kanssa keskusteleminen on to-del-la raskasta. Varsinkin jos tuo sattuu olemaan sukulainen.

Moni "erilainen" ymmärtää itse olevansa erilainen mutta ylivertaisuusharhaan sairastunut luulee tietävänsä kaiken ja tietää että kaikki hänen kanssaan eri mieltä olevat ovat 100% varmuudella väärässä.

Siis minä niin syvästi ja koko sydämeni pohjasta vihaan tuollaisia ihmisiä. Nuo eivät kuuntele toisia, papattavat toisen päälle, ja eivät anna suun vuoroa toisille.

Päättävät toisen puolesta mitä mieltä toinen on, mitä toinen tuntee, mitä toinen ajattelee, ja sitten vaahtoavat ja opettavat toista valistaen. "Päpä päpä päpä, älä sano mitään, kyllä minä tiedän, kyllä minä tiedän, ei sinun tarvitse sanoa mitään

Tuohan kuulostaa ihan vasemmanlaidan kannattajalta/poliitikolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, ettei kaikilla ole sama huumori. Esim monia kulttuureita joissa ei naureta "mustalle huumorille" esim aasia.

Itse oon vähän ns Blondi, ja ihmetellyt joskus suomalaisten "vitsejä" jotka ei mua naurata xD lisäksi siskolta kuulen olevani tosikko xD että varmaan joku väittää autistiksi.

Ihmisillä tuntuu taas kerran menevän sekaisin se että voi olla eroja huumorintajussa versus sitten se että ei oikeasti ymmärrä edes kielikuvia, sarkasmia tai tarkoituksellista liioittelua. Jälkimmäinen tapaus on aivan satavarmasti kirjolla. 

Vierailija
44/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tajuaminen voi tapahtua viiveellä, mutta joskus ei ymmärrä ollenkaan. Minulla on onneksi hyviä ystäviä, joiden kanssa voin sanoa, että en ymmärtänyt vitsiä, mutta teidän nauru oli tarttuvaa. 

Tunnistan myös, että olen aivan toivoton sanattomasta ja sanallisessa viestinnässä, jos kyse on siitä, että mies on kiinnostunut. Seksuaalisävytteisiä vitsejä ja juttuja en oikeastaan tajua ollenkaan, mutta olen oppinut tajuamaan muiden reaktioista, että tästä asiasta on kyse. 

Minä joskus nautin siitä, että en ihan ymmärrä. Esimerkiksi joskus ymmärrän muna (kananmuna vs. miehen muna) viittauksen täysin väärin ja saan kaikki nauramaan. 

Ja monet -minä mukaan lukien - kirjoilla olevat, joilla on paremmat sosiaaliset taidot ja ymmärrys sarkasmista, voimme tehdä tätä tahallaan. Se on ikään kuin meidän huumoria. Jos sanotaan, että voisin syödä hevosen niin kysytään mistä hevostilalta sellaisen hankkii, vaikka tiedetään, että se on sanonta.

Vierailija
45/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma tuossa on sinun asennevammasi ja ylivertaisuusharha ja kuvittelet itsestäsi liikoja.

Sivistynyt ja fiksu osaa valita sanansa niin, että tulee ymmärretyksi, keskusteli hän autismin,  lapsen, 90v dementoituneen vanhuksen,  professorin tai maailman kuulun tiedehenkilön kanssa. 

Vierailija
46/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa autisteista tunnistaa ongelmansa, ja osa ei. Ensimmäinen osa on niitä fiksuja, ja jälkimmäinen osa joko vielä oppimassa itsestään tai sitten täysin sietämättömiä tapauksia.

Yleensäkin ihmisissä on sekä fiksumpia että vähemmän fiksuja.

Vierailija
47/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En naura koskaan vitseille, kun ne eivät ole mun mielestä hauskoja, vaan vähä-älyisille sopivaa huumoria ja usein myös ällöttävän seksistisiä. Se ei tarkoita sitä, että en ymmärtäisi mikä niissä jonkun mielestä on se hauska juttu.

Vierailija
48/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusaatte häntä?

Onko se kiusaamista, että puhutaan ihan tavallisesti työporukassa? Esim. "Mulla on varmaan miljoona mustekynää kaapissa." Oikeestiko? No ei, ehkä alle 100.

Ap

Ei se kiusaamista ole mutta jos jutut on tuota tasoa niin ehkä kannattaisi jo kasvaa aikuiseksi ja lopettaa alakouluikäisten yliliioitteleva puhetyyli. Jotkut ihmiset on totuudessa pysyviä ja pieniä yksityiskohtia huomaavia, toiselle "muka älykkäämmälle" riittää että puheet ja faktat on vähän sinnepäin. Yksi analysoi tietoja tarkasti, toinen ei yhtään. Kumpi teistä on viisaampi?  Minä pidän enemmän sheldoncoopereista.

Vierailija
49/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En naura koskaan vitseille, kun ne eivät ole mun mielestä hauskoja, vaan vähä-älyisille sopivaa huumoria ja usein myös ällöttävän seksistisiä. Se ei tarkoita sitä, että en ymmärtäisi mikä niissä jonkun mielestä on se hauska juttu.

Esim. Näistä vitseistä ei ole yksikään hauska.

https://www.is.fi/viihde/art-2000008778025.html

Vierailija
50/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma itselläsi on? Täytyy siis tänne tulla ihmettelemään ihmistä joka on ehkä vähän erilainen kuin sinä? Pitäisikö mielummin ihmetellä sinun syitäsi miksi tunnet tarvetta alentaa työkaveriasi.

No lähinnä ajattelen, että pitääkö tuo uudehko työkaveri meitä muita ihan idiootteina, kun joudumme päivästä toiseen selittelemään sanojamme. Kohta ei uskalla sanoa enää mitään hänen kuultensa, kun aina menee pieleen.

Ap

Ehkä silloin ole syytä tarkastella omaa kielenkäyttöä, jos ei tule ymmärretyksi. 

Fiksu ihminen pystyy keskustelemaan minkä tasoisen ihmisen kanssa, jos on siihen taitoja. Esim. toimittajat tästä on hyvä esimerkki. 

Vierailija
51/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ymmärtää, osa ei. 

Kolmasosa autisteista on kehitysvammaisia (Autismiliiton sivuilta).

Oma lapseni on autistinen, ja vaikka ei osaa sanoittaa ulkopuolisuuden tunnettaan tietyissä tilanteissa, ymmärtää kuitenkin että on erilainen kuin muut ja että muita ei kiinnosta samat jutut. Saattaa möläyttää esim. toisen kertoessa isovanhemmastaan, että ei häntä kiinnosta koko ihminen, puhutaan jostain muusta. Vaikeaa saada hänet ymmärtämään, miksi olisi tärkeää edes esittää kuuntelevansa...mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän eriytyy kavereistaan. Nyt muut ovat kiinnostuneita tietyistä ikäkauden jutuista, mutta omallani tämä ei näy mitenkään ja onkin ilmoittanut ettei kiinnosta. Yhteistä maaperää on aika vähän. 

Vierailija
52/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma itselläsi on? Täytyy siis tänne tulla ihmettelemään ihmistä joka on ehkä vähän erilainen kuin sinä? Pitäisikö mielummin ihmetellä sinun syitäsi miksi tunnet tarvetta alentaa työkaveriasi.

No lähinnä ajattelen, että pitääkö tuo uudehko työkaveri meitä muita ihan idiootteina, kun joudumme päivästä toiseen selittelemään sanojamme. Kohta ei uskalla sanoa enää mitään hänen kuultensa, kun aina menee pieleen.

Ap

Miksi se on sinulle ongelma, jos joku pitää sinua idioottina? Miten se vaikuttaa sun elämään, mitä muut ajattelevat tai mitä mieltä sinusta?

Vierailija
53/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuan etten tajua, mutta vanhemmiten olen lopettanut välittämästä asiasta. Se näyttää ärsyttävän vielä enemmän ihmisiä. En naura jos en tajua vitsiä, sanon kovalla äänellä etten tajunnut, yleensä kysyn suoraan että vttuiletko.

Vinkkinä, että sosiaaliseen normistoon ei kuulu halu ärsyttää ihmisiä. Se tuntuu muista pahalta. Miksi koet oikeudeksesi töksäytellä tarkoituksella asioita, jotka tuntuvat muista ikäviltä? Et varmaan halua, että kukaan tarkoituksella kiusaa sinua viljelemällä vaikka sitä sarkasmia juuri sinun kanssa puhuessaan. 

Vierailija
54/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä jaksaa aina kummastuttaa, että sitä sosiaalisesti kömpelömpää pidetään herkästi tyhmänä ja jotenkin vajaaälyisenä, kun taas sellaista oikeastikin vasemmanjalansaapas-tyyppistä tolvanaa ei, jos hän vain on sosiaalisesti taitava.

Ihmiset on keskimäärin aika yksinkertaisia ja osaavat tulkita vain puhetta. Huomaa mm siitä että ihmiset eivät osaa tulkita eläinten käytöstä, pitävät tyhminä koska ne eivät puhu samaa kieltä. Sosiaalisesti kömpelöt voi olla taitavia mikroilmeiden ja eleiden lukemisessa.

Vierailija
55/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minusta uuden ihmisen ei tarvitse joutua tilanteeseen jossa on moniselityksesiä sääntöjä ja tulkintoja. Parempi olisi alussa antaa ihmisen tutustua työhön ihan rauhassa, ilman hirveitä sääntöjä ja käskyjä, varmaan nautitte kun luettelette niitä hänelle.

Kahvitauon jutustelu ei tarkoita, että on hirveitä sääntöjä ja käskyjä ja monimerkityksellisyyttä. Ihmisillä on oikeus kommunikoida normaalisti. Jos jollakulla on erityisiä haasteita asiassa, hän pyrkii ensisijassa itse hakemaan apua omiin ongelmiinsa, ja toisaalta kertoo työkavereille, ettei osaa ymmärtää muuta kuin suoraa kommunikaatiota. Autisti voi hyvin kahvitauolla keskittyä kahviinsa, eikä puuttua toisten keskusteluihin jotka menevät häneltä yli hilseen.

Vierailija
56/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismin kirjolla olevia on hyvin erilaisia, vaikea sanoa mitään yleistä, mikä pätisi kaikkiin. Parempi on kohdata jokainen omana yksilönään ja tutustua häneen, niin että oppii miten hän tilanteita tulkitsee.

Itse jäin testeissä hieman rajan alle, enkä saanut diagnoosia. Jotkut vitsit minulta menevät ohi, mutta tuollaisten kielikuvien kanssa ei ole ongelmia ja sarkasmia viljelen itsekin. Kirjoittamattomat sosiaaliset säännöt ovat minulle vaikeita, kun ei niitä opeteta missään. Kantapään kautta ja toisia matkimalla olen jotain oppinut.

Minulle on käynyt niinkin, että olen ollut treffeillä tietämättäni. En siis tiennyt, että tämä toinen osapuoli ajatteli olevansa minun kanssa treffeillä. Oli kiusallista molemmille, kun tämä selvisi.

En ole autisti, ja minullekin on käynyt niin, että toinen luulee että ollaan treffeillä, vaikka mielestäni ei olla. Joillakin ihmisillä ei riitä kehtaaminen siihen, että pyytäisi treffeille riittävän selväsanaisesti. Kommunikaatiossa on aina kaksi osapuolta.

Vierailija
57/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma tuossa on sinun asennevammasi ja ylivertaisuusharha ja kuvittelet itsestäsi liikoja.

Sivistynyt ja fiksu osaa valita sanansa niin, että tulee ymmärretyksi, keskusteli hän autismin,  lapsen, 90v dementoituneen vanhuksen,  professorin tai maailman kuulun tiedehenkilön kanssa. 

Kaikkea työpaikalla tapahtuvaa kommunikaatiota ei voi sovittaa yhden henkilön mukaan. Kahdenkeskisessä viestinnässä tilanne on eri kuin yhteisessä keskustelussa.

Vierailija
58/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaa, mutta ennen diagnoosia käy usein niin että tuntee että JOKIN on pielessä, mutta ei osaa sanoa että mikä. Varsinkin lapsena ja nuorempana. Itse ihmettelin aina että miksi minulle suututaan tyhjästä, miten ihmiset tietää mitä sanoa ja milloin ja miten ihmiset malttaa olla puhumatta jatkuvasti omista kiinnostuksenkohteistaan ja jaksaa höpistä kaikesta muusta.

Aikuisena olen ulospäin aika normaalin oloinen, mikä sitten valitettavasti johtaa usein siihen että autismin oireet koetaan vttumaisuudeksi tai välinpitämättömyydeksi. Usein ihmiset myös aistii että jotain on pielessä, vaikka onnistuisinkin olemaan niin normi kuin mahdollista. Yhden työkaverin kanssa tämä muodostui aikanaan isoksi ongelmaksi, ironisesti hän oli alkuperäiseltä ammatiltaan erityisopettaja.

Vierailija
59/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tajua mitään. 

Vierailija
60/90 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusaatte häntä?

Onko se kiusaamista, että puhutaan ihan tavallisesti työporukassa? Esim. "Mulla on varmaan miljoona mustekynää kaapissa." Oikeestiko? No ei, ehkä alle 100.

Ap

Ei se kiusaamista ole mutta jos jutut on tuota tasoa niin ehkä kannattaisi jo kasvaa aikuiseksi ja lopettaa alakouluikäisten yliliioitteleva puhetyyli. Jotkut ihmiset on totuudessa pysyviä ja pieniä yksityiskohtia huomaavia, toiselle "muka älykkäämmälle" riittää että puheet ja faktat on vähän sinnepäin. Yksi analysoi tietoja tarkasti, toinen ei yhtään. Kumpi teistä on viisaampi?  Minä pidän enemmän sheldoncoopereista.

En nyt leimaisi ihmistä puhetyylin mukaan älykkääksi tai vähemmän älykkääksi. Kun esim. kysymys on jo 6-kymppisestä naisesta, niin saa kummallisen käsityksen, jos hän vieläkin takertuu yksityiskohtiin toisen ihmisen puheissa.

Eikö elämä opeta neuroepätyypilliselle, että me ihmiset olemme erilaisia? Tuollainen lillukanvarsissa nyhjääminen on varmasti äärimmäisen raskasta.

Toinen juttu on se, että hänen luo ei voi piipahtaa kutsumatta eli ei päästä sisään, muttei koskaan kutsu ketään kylään. Jos yrittää itse itsensä kutsua kylään tulee jokin syy, miksi ei voi tulla. Kun viestitän milloin sopisi, niin ei vastaa. Siis kaikki saavat saman kohtelun, että siinä mielessä tasapuolista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme