Siskoni sai muutaman vuoden sisällä jo kolmannen kerran potkut töistä.
Hän on kyllä työntekijänä osaava, vaativa, täsmällinen ja muutenkin tarkka: ei myöhästy koskaan töistä, ei liioin saikuta, mutta hänessä on vain yksi vika: hän sanoo asioita suoraan, etenkin negatiiviset. Ja niin tuli taas lähtö! Mutta eikö työpaikalla pitäisi olla suoraan sanomisen mentaliteetti?
Kommentit (107)
Kyllä meidänkin firmassa se on juurikin nämä töksäyttelijät, jotka eivät saa jatkoa. Tietenkin myöhästelijöiden/saikuttajien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähikaupastamme sai yksi nainen lähteä, koska hän sanoi asiakkaille, mitä sylki suuhun toi. Eräskin asiakas sanoi hänelle, että sieltä ja sieltä saa sen ja sen tuotteen paljon halvemmalla kuin teiltä, johon tämä nainen vastasi, että mene sitten hakemaan se tuote sieltä.
Mitä vikaa tuossa vastauksessa? Ei työntekijä voi vaikuttaa hintaan.
Tuonkin voi sanoa monella tavalla. Tahdittomien on usein hankala ymmärtää tätä.
b12566 kirjoitti:
Jos kyseessä on yhtään samanlainen ihmistyyppi kuin tuttuni, niin vika ei ole koskaan hänessä. Kaikki syy on aina muissa - mites hän sattuukin aina työpaikkoihin, joissa kaikki muut työntekijät on hänen mielestään täysiä tolloja eivätkä osaa mitään ja tuttuni kyllä tietää miten kaikki asiat pitäisi hoitaa. Potkuja kuitenkin vain satelee (joko hoidellaan pihalle YT:n tai 6 kk koejalla).
Tuttu on ihmisenäkin kamala, luulee olevansa joku jeesuksesta seuraava ja hyveellinen korkeamoraalinen ihminen, joka ilmoittaa moraaliset tosiasiat työissä kaikille seurauksista välittämättä. Tosiasiassa hän haluaa vain kokea olevansa oikeassa. Sillä siitä hän saa kovat kiksit, koska hänhän on oikeassa aina. Ja muut väärässä. Säälin kaikkia työpaikkoja, joissa hän on ollut.
Hyvinpä tiedät tuttusi tunteet ja motiivit. Kyllä näissä on monenkirjavaa asiaa takana. Omalla kohdallani ainakin (en tosin ole läheskään noin paha tapaus) taustalla on se sinänsä ihan positiivinen ominaisuus, että otan asiat vastuulleni ja haluan, että ne tulevat tehdyksi hyvin. Joten on kovin vaikea suostua siihen, että asiat tehdään mun näkökulmasta, tai ehkä todellisuudessakin, huonosti. Mulle hyvä lopputulos on tärkeämpää kuin se, että kaikkien ihmisten mielipiteet tulisivat tasavertaisesti huomioiduksi. En silti pidä itseäni erehtymättömänä ja olen joskus hyvinkin itsekriittinen.
Vieläkö AP on tekemisissä siskonsa kanssa?
Ottaen huomioon kuinka vaikeaa "huonosta työntekijästä" on nykylainsäädännön puitteissa päästä eroon niin taustalla lienee vähän muutakin kuin suorapuheisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos arvostelee täytyy olla korjaus ja muutosehdotus. Pelkkä töksäyttelijä on turha.
Jos myöhästyjälle sanotaan, että "olet myöhässä" hän ei itse tästä ymmärrä, että pitää tulla ajoissa?
-Miten tämä olisi pitänyt kertoa, ratsastamalla paikalle yksisarvisella ja tarjoamalla myöhästyjälle paikkaa prinsessana?
Mä olisin mennyt suoraan pomolta kysymään, että onko tuon yhden työntekijän kanssa joku diili että saa tulla myöhemmin. Oli tai ei, pomo ratkaiskoon asian.
Sellainenkin voi olla. Tiedän työntekijän, joka meni töihin myöhässä joka päivä. Hän sai sitten jäädä viimeisenä laittamaan paikat kuntoon ja ovet lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos arvostelee täytyy olla korjaus ja muutosehdotus. Pelkkä töksäyttelijä on turha.
Jos myöhästyjälle sanotaan, että "olet myöhässä" hän ei itse tästä ymmärrä, että pitää tulla ajoissa?
-Miten tämä olisi pitänyt kertoa, ratsastamalla paikalle yksisarvisella ja tarjoamalla myöhästyjälle paikkaa prinsessana?
Mä olisin mennyt suoraan pomolta kysymään, että onko tuon yhden työntekijän kanssa joku diili että saa tulla myöhemmin. Oli tai ei, pomo ratkaiskoon asian.
Sellainenkin voi olla. Tiedän työntekijän, joka meni töihin myöhässä joka päivä. Hän sai sitten jäädä viimeisenä laittamaan paikat kuntoon ja ovet lukkoon.
Irtisanottiinko hänet koeajalla ? Silloinhan ei tarvitse esittää perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä hän sanoi, kun tuli monoa töistä?
Hän tokaisi töissä eräälle kestomyöhästelijälle: - Susta ei ole näihin hommiin! Töihin tullaan ajoissa, ymmärrätkö?! Ajoissa! (ap)
Hän on luultavasti sellainen, joka heikentää työilmapiiriä. Toisten virheistä huomauttelu ei ole erityisen arvostettu ominaisuus työpaikoilla.
Ja tämähän on siskon kertomaa. Todellisuudessa hän haukkui myöhässä olevan pystyyn, meni henkilökohtaisuuksiin ja korotti ääntään? Muille sitten uikuttaa kun niin asiallisesti asiasta sanoi. Ja työkaverilla oli tietenkin esimiehen lupa tulla myöhässä sinä aamuna.
Vierailija kirjoitti:
b12566 kirjoitti:
Jos kyseessä on yhtään samanlainen ihmistyyppi kuin tuttuni, niin vika ei ole koskaan hänessä. Kaikki syy on aina muissa - mites hän sattuukin aina työpaikkoihin, joissa kaikki muut työntekijät on hänen mielestään täysiä tolloja eivätkä osaa mitään ja tuttuni kyllä tietää miten kaikki asiat pitäisi hoitaa. Potkuja kuitenkin vain satelee (joko hoidellaan pihalle YT:n tai 6 kk koejalla).
Tuttu on ihmisenäkin kamala, luulee olevansa joku jeesuksesta seuraava ja hyveellinen korkeamoraalinen ihminen, joka ilmoittaa moraaliset tosiasiat työissä kaikille seurauksista välittämättä. Tosiasiassa hän haluaa vain kokea olevansa oikeassa. Sillä siitä hän saa kovat kiksit, koska hänhän on oikeassa aina. Ja muut väärässä. Säälin kaikkia työpaikkoja, joissa hän on ollut.
Hyvinpä tiedät tuttusi tunteet ja motiivit. Kyllä näissä on monenkirjavaa asiaa takana. Omalla kohdallani ainakin (en tosin ole läheskään noin paha tapaus) taustalla on se sinänsä ihan positiivinen ominaisuus, että otan asiat vastuulleni ja haluan, että ne tulevat tehdyksi hyvin. Joten on kovin vaikea suostua siihen, että asiat tehdään mun näkökulmasta, tai ehkä todellisuudessakin, huonosti. Mulle hyvä lopputulos on tärkeämpää kuin se, että kaikkien ihmisten mielipiteet tulisivat tasavertaisesti huomioiduksi. En silti pidä itseäni erehtymättömänä ja olen joskus hyvinkin itsekriittinen.
En näe tuota kovin positiivisena ominaisuutena, ennemminkin joustamattomana kontrolloimisongelmana. Jos tuo vaikeuttaa ihmissuhteita, se menee selkeästi yli.
Totuuden puhujaa ei kukaan rakasta. Sen takia kannattaa huolehtia vain omista asioista.
Moni kehuu, että hän sanoo suoraan, mutta koskaan en ole tavannut ihmistä, joka kehuisi, että hänelle saa sanoa asiat suoraan. Yleensä se on juuri niin, että suoraan sanoja loukkaantuu kun ¨totuus¨ ei kelpaa.
Me elämme mielenkiintoisia aikoja.
Pääasiahan on että työntekijä tulee töihin. Mitä väliä sillä on vaikka myöhästyykin silloin tällöin? Se on inhimillistä.
Tiedättekö, mikä on aika jännää? Se, että toisissa maitopurkeissa on muoviset korkit ja toisissa ei.
Hese ja niiden kurkkutikut! Pah!
Vierailija kirjoitti:
Pääasiahan on että työntekijä tulee töihin. Mitä väliä sillä on vaikka myöhästyykin silloin tällöin? Se on inhimillistä.
Aletaan kaikki myöhästelijöiksi.
On minuakin itse kaupan omistaja käskenyt hakea tuotteen muualta jos kerran saa halvemmalla.Jäi kaikki ostokset siihen paikkaan, enkä ole enää käynyt siinä rautakaupassa