Työkavereiden (aikuisia) käytös töissä, en kestä!
Tänään meillä oli palaveri neljään. Viittä vaille homma oli pahasti kesken, mutta ekat tekivät lähtöä minun puhuessani. Osa kirosi avoimesti, miten kehtaan viivyttää heidän viikonloppuaan puhumalla. Palaverissa oli 20 henkilöä, klo 16 päättelimme palsua kahden muun työkaverin kanssa.
Kun menimme naulakoille hakemaan takkeja, oli suuri osa etuajassa lähteneistä vielä pukeutumassa. Klo oli ehkä 16:04.
Siis miten aikuisille viisi minuuttia on niin pitkä aika, varsinkin kun työaikakin päättyy neljältä? Tuntui pahalta puhua tyhjälle kokoushuoneelle tärkeästä työasiasta.
Lähtiessä kuului vain jupinaa ylitöistä ja siitä ämmästä joka puhui. Kukaan ei vastannut, kun pahoittelin palaverin pitkäksi menemistä (1 min) ja toivotin hyvää viikonloppua.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähes kaikki palaverit ovat turhia. Ja nekin jotkin asiaa sisältävät palaverit voisi olla PowerPointina, jotka jokainen voi lukea läpi kun ehtii. Joskus palaverit venyvät, mutta lähes kukaan työntekijä ei pysty jäämään minuuttiakaan yli, koska meillä on asiakastapaamisia joko ennen tai jälkeen palaverin. En muista olleeni missään hyödyllisessä palaverissa.
Meillä seuraava palaveri alkaa yleensä tasalta, myös perjantaina klo 16 joku asiakkaista voi olla sitä mieltä, että nyt tehdään valmista. Ei se mitään, palkanhan siitä saa, mutta juuri siksi se työkaverin höpönpöpönjutustelu turhauttaa, kun tietää, että tasan klo 16 pitää olla Teamsissa valmistautuneena asiakkaan tarvitsemilla tiedoilla ja mielellään kävisi vilkaisemassa peilistä ensin, miltä näyttää. Palaveri päättyy vähintään 5 min ennen sovittua päättymisaikaa!
Heikkolahjainen esitys pitää klo 16 aikaan palaveriä perjantaina
Lähtökohtaisesti 20 hengen kokous on idiottimaisen suuri tilaisuus. Eivät sellaiset torikokoukset oikeasti vie asioita tehokkaasti eteenpäin. Suurin osa väestä tyhjän panttina. Ei ihme jos pe klo 16 heitä alkoi ärsyttää.
Jos viittä vailla olit vielä puhumassa ja se "homma oli pahasti kesken" niin kauanko koko palaveri olisi vielä kestänyt? Oma oletus on, että sen puhujan osuuden jälkeen on vielä aikaa kysymyksille ja lopuksi sovitaan jatkosta tai edes siitä, että asia on kaikille selvä, kiitos osallistumisesta ja kalvot saatte sähköpostiin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tylsät työkaverit sulla.
Ihmettelen vaan kommentointia joissa klo 12 jälkeen perjantaina ei pitäisi olla mitään muuta kuin kotiinlähtö mielessä. Jokainen työssäkäyvä kyllä tietää että työaikana tehdään nykyään töitä, ihan siihen viimeiseen tuntiin asti. Taitaa nyt olla työttömiä, alaikäisiä tai eläkeläisiä täällä kommentoimassa.
Jopa työttämänä tiedän, että työaikaa on noudatettava ja silloin tehdään töitä. Liukumat ja poikkeudet ovat asia erikseen mutta ihmiset ovat todella itsekkäitä ja tympeitä nykyään.
Meillä ei ole ikinä palavereita perjantaina päättymässä klo 16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan kommentointia joissa klo 12 jälkeen perjantaina ei pitäisi olla mitään muuta kuin kotiinlähtö mielessä. Jokainen työssäkäyvä kyllä tietää että työaikana tehdään nykyään töitä, ihan siihen viimeiseen tuntiin asti. Taitaa nyt olla työttömiä, alaikäisiä tai eläkeläisiä täällä kommentoimassa.
Jopa työttämänä tiedän, että työaikaa on noudatettava ja silloin tehdään töitä. Liukumat ja poikkeudet ovat asia erikseen mutta ihmiset ovat todella itsekkäitä ja tympeitä nykyään.
Liukumat ovat olleet jo pitkään käytössä monella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liukumat ovat olleet jo pitkään käytössä monella alalla.
Tiedän. :) En ole tyhmä, vaikka olen korkeakoulutettu työtön.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ikinä palavereita perjantaina päättymässä klo 16.
Olettekin laiskoja. Terkuin pomosi
Kotona jälkeen ihmisten suhtautuminen työntekoon on muuttunut ihan ihmeelliseen suuntaan. Työpaikoilla on nykyään todella minä, minä, minä -henkistä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti 20 hengen kokous on idiottimaisen suuri tilaisuus. Eivät sellaiset torikokoukset oikeasti vie asioita tehokkaasti eteenpäin. Suurin osa väestä tyhjän panttina. Ei ihme jos pe klo 16 heitä alkoi ärsyttää.
Ainoat hyödylliset palaverit, joissa olen ollut, olivat nimenomaan pienellä porukalla. Ei ilmoitusluontoisten asioiden läpikäymistä, vaan suunnittelupalaveri esim. 3 henkilön kesken, joista yksi on tehnyt lyhyen alustuksen mitä pitää päättää ja tehdä seuraavaksi. Ja yhdessä päätetään mitä toimenpiteitä kukakin tekee ja mihin mennessä, että homma edistyy. Nopeaa ja tehokasta.
Vierailija kirjoitti:
Kotona jälkeen ihmisten suhtautuminen työntekoon on muuttunut ihan ihmeelliseen suuntaan. Työpaikoilla on nykyään todella minä, minä, minä -henkistä touhua.
* koronan
Ymmärrettävää että ihmisillä voi olla kiire poistua, jos palaveri vaikuttaa venyvän. Mutta erikoista jollei kukaan pahoittele lähtöä. Vuorovaikutus on nykyään monella todella heikolla tokalla. Myös lähikokoukset venyvät siksi, kun ihmiset raahaavat mukaan omat läppärit ja yrittävät muka vaivihkaa hoitaa muita töitä kokouksen aikana. Eihän silloin keskittymisestä tule mitään.
Toki jos työaika loppuu klo 16, niin on laillista pitää palaveria siihen asti. Kuitenkin jotenkin kuvittelen sieluni silmin, että ap on puhellut aika pitkäpiimäisesti. Joidenkin jaaritteluihin ei tule loppua millään, sellaista ei vaan kestä kuunnella. Olisi hyvä oppia puhumaan ytimekkäämmin ja tiivistämään. Kaikki puheenvuorot, jotka kestävät yli minuutin, ovat liian pitkiä.
Oliko ap siis porukan esimies? Tuli nimittäin aloituksesta kuva, että ei ollut, vaan kollega jossain projektityyppisessä, jolla on aina puhe kroonisesti kesken ja voisi jatkua ties kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrettävää että ihmisillä voi olla kiire poistua, jos palaveri vaikuttaa venyvän. Mutta erikoista jollei kukaan pahoittele lähtöä. Vuorovaikutus on nykyään monella todella heikolla tokalla. Myös lähikokoukset venyvät siksi, kun ihmiset raahaavat mukaan omat läppärit ja yrittävät muka vaivihkaa hoitaa muita töitä kokouksen aikana. Eihän silloin keskittymisestä tule mitään.
Etänä keskittyminen on monella vielä heikommalla tolalla. Ei sitten synny keskustelua eikä päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä suojatyömeininkiä.
Luultavasti kyseessä oli joku täysin tarpeeton ja turha palaveri, jota ap pitkitti ja pitkitti.
Työajan olessa 08:00-16:00, työt aloitetaan 08:00 ja lopetetaan 16:00. Mikä tässä on epäselvää? Ei lopeteta 17:55, eikä ole pakko olla 16:01 asti.
Itse tulen yleensä töihin etuajassa 10-15 min, jotta saan rauhassa asettua ja lähden mielelläni kun kello lyö tasan. Ei voi olettaa, että kukaan on yliaikaa, vaikka se olisikin vain pari minuuttia. Ei niitä työaikoja ole turhaan työaikalakiin säädetty.
Yliopistossakin kävelin luennoilta monesti ulos, jos luennoitsija vaan jatkoi pölöttämistä selvästi yliajalle.
Kyllä nyt oli ihan ap:n oma moka.