Yhden hengen ruokaostokset kuukaudessa 300 euroa, onko ok
Olen aika tiukoilla ja kävin miettimään, onko ruokatalousmenot ok? Vai varaa vielä kiristää? Miten muilla?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ok. Itse en voi käyttää meijeri- enkä viljatuotteita, niin jotain tuota luokkaa ne on. Toki sisältää wc paperia, shampoota, pesuaineita jne, mitä nyt ihminen arjessa tarvitsee.
WC paperi, shampoo, pesuaineet, saippuat kannattaa ostaa isoissa pakkauksissa. Minä ostan shampoota litran pullon, saippuaa 3 litran kanisteri, pesuaineet aina alesta. WC paperin isoina paaleina. Siten niitä ei tarvitse ostaa joka kuukausi ja rahaa säästyy reippaasti. Shampoo ja nestesaippua riittävät vuodeksi. Pesuaineet useammaksi vuodeksi. Pesen laimeilla liuoksilla. Moni käyttääkin järkyttävän vahvoja aineita pesemiseen. Kyseessä siis sinkkutalous.
Lisäksi lihan määrää kun vähentää puoleen säästyy kuukaudessa jo reippaasti rahaa. Esimerkiksi makaronilaatikko johon ennen laitoin 400g jauhelihaa, laitan nyt 200-250g eikä maussa huomaa yhtään. Kerran kokeilin laittaa taas 400g ja maistuipa pahalta. Huomannut myös että ihan vaan syömällä vähemmän, säästyy rahaa ja voi paremmin.Kaikkien iho ei kestä mitään kanisteripesuaineita eikä paalipapereita. Myös varastotila maksaa.
Käytä laimeampia aineita niin iho kestää, olen itsekin atoopikko. Mikä varastotila? 3 litran kanisteri mahtuu kaappiin, WC paperipaali kaapin päälle ja allaskaappiin purettuna. Ei tarvitse mitään isompaa kämppää tai varastoa vuokrata 😄. Laiskan ihmisen puhetta että pakko ostaa kalliita pieniä pakkauksia.
No, itse olen atoopikko ja ALLERGIKKO eikä kestä. Ei se ainesosaluettelo siitä muutu, vaikka ainetta lantraisi. Eikä ole kaapinpäällisiä. Laitanko vessapaperivaraston olkkarin kirjahyllyyn vai makkarin lattialle?
No mikä ainesosa saippuasta allergisoi? Minullakin on yli 10 erilaista allergiaa mutta eivät estä saippuan käyttöä. Niitähän on kaupan hyllyt täynnä eri merkkejä. Kai sinulla nyt joku kaappi tai lipasto kämpässä on? Pistä vaikka sängyn alle. Jestas että ihmiset on avuttomia nykyään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on aika kummallista väkeä, eivät käy lounaalla tai kahviloissa jne. Kun taas mietin mun tuttuja, niin lähes kaikki syövät lounaan ravintolassa, tavataan työpäivän jälkeen kahvilla tai lasillisella, tapaksilla jne. Viikonloppuisin mennään ystävien tai perheen kanssa syömään. Minun vanhempani kutsuvat jälkikasvun lauantaisin brunssille johonkin ravintolaan tai kahvilaan.
Minä en tunne ketään joka kävisi jatkuvasti ravintolalounaalla tai kahviloissa tai joka viikonloppu ravintolassa. Mutta mun tuttavapiiri onkin lähinnä pienituloisia duunareita, ei ole varaa eikä halua tuhlata satoja euroja kuussa tollaseen.
No, he käyttävät rahansa johonkin muuhun. Hyvä ruoka tuottaa minulle nautintoa, mutta toisaalta en sitten juurikaan ostele vaatteita varsinkaan uutena, en tavaroita, koriste-esineitä, minulla ei ole autoa, lapsia eikä asuntolainaa.
Mitkä rahat? Ei jää ylimääräistä.. Monet elää kädestä suuhun.
Jos on töissäkäyvä duunari ja elää kädestä suuhun, niin sitten ne rahat todellakin menevät asuntolainaan, autoon, lapsiin ja vaatteisiin.
Ei ole asuntolainaa on vuokra-asunto, ei ole autoa on työpaku, ei ole lapsia ja vaatteita en ole ostanut viiteen vuoteen. ELi rahat menee ruokaan ja vuokraan ja sähköön
No ei ole todellista että palkkatyössä käyvän ihmisen kaikki rahat menee noihin kolmeen. Jos tienaat alle 1500, sitten ymmärrän jotenkin.
Kuulostaa ihan ok:lta etenkin nyt kun kaikkihinnat nousseet. Mikään pakko ei ole kituuttaa mahdollisimman halvalla ja elää pelkällä puurolla ja halvimmalla makaronilla kuten suurin osa täällä näyttää tekevän
Vierailija kirjoitti:
Täällä on aika kummallista väkeä, eivät käy lounaalla tai kahviloissa jne. Kun taas mietin mun tuttuja, niin lähes kaikki syövät lounaan ravintolassa, tavataan työpäivän jälkeen kahvilla tai lasillisella, tapaksilla jne. Viikonloppuisin mennään ystävien tai perheen kanssa syömään. Minun vanhempani kutsuvat jälkikasvun lauantaisin brunssille johonkin ravintolaan tai kahvilaan.
Sinä elät keskiluokkakuplassasi. Duunaritöissä ei paljon lähdetä kesken työpäivän mihinkään ravintolaan syömään ja jaarittelemaan. Lounastauko on sen 20-30 min alasta ja työehtosopimuksesta riippuen.
1500€ netosta ei paljon käydä päivittäin tapaksilla ja viinittelemässä. Toisaalta ei myöskään syödä vanhempien laskuun.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä selviäisi tuolla summalla. Menee helposti 700e / nokka miehen kanssa, koska ostan hyvälaatuisia kaloja ja mm. erikoisia (ja tavallisia kotimaisia) vihanneksia sekä tilaan ruokaa valmiina. Opiskelijalapsillemme annan kullekin 350e ruokaan, koska opiskelijaravintoloista saa tuetun lounaan eli heille raha kuulemma riittää, vaikka käyvät toisinaan viinilasillisellakin / sampanjamaistajaisissa tuolla tuella. He tulevat viikonloppuisin kotiin päivällisille ja silloin 700e kk-budjetti paukkuu, jos ystäviä on mukana.
En halua, että kukaan meistä syö huonolaatuista ruokaa tai tinkii mauista! Ruoan pitää olla nautinto ja päivän kohokohta.
Näinpä se Suomi eroaa: rikkaat eroavat myös ruokavalinnoissa ja jopa lapsetkin opetetaan tavoille mm.ruotsalaistyylisiin brunsseihin.Työttömän tai yksinhuoltajan arki näyttää hiukkasen erilaiselta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä elät keskiluokkakuplassasi. Duunaritöissä ei paljon lähdetä kesken työpäivän mihinkään ravintolaan syömään ja jaarittelemaan. Lounastauko on sen 20-30 min alasta ja työehtosopimuksesta riippuen.
1500€ netosta ei paljon käydä päivittäin tapaksilla ja viinittelemässä. Toisaalta ei myöskään syödä vanhempien laskuun.
Ainakin meilläpäin monessa ravintolassa on paljon nimenomaan työhaalareissa olevia, koska heillä ei ole välttämättä mahdollisuutta työmaalla lounastamiseen. Toki se paikka ei välttämättä ole "ravintola" siinä merkityksessä kuin itse tarkoitat. Linjastolounaan pystyy kyllä syömään vartissa.
Luulen, että jos itse saisi päättää mitä miten milloin syö niin 150-200 riittäisi hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tuosta on nipistää ellei elä oikeasti kaalilla, puurolla ja sika-naudalla.
Meillä menee kahdella hengellä yhteensä noin 1000€ per kuukausi. Syömme lohta, laadukasta lihaa, tuoreita vihanneksia ja marjoja. Osa menee alkoholiin ja muutaman kerran syödään ulkona tyyliin sushia. Katson hintojen perään ja en osta lohta ellei se ole kohtuullisen hintaista.
Minä pärjään vähemmällä kuin aloittaja enkä syö koskaan puuroja, kaalia, sikanautaakin vain kerran kuukaudessa. Leipää syön paketin viikossa eli max. noin 10 palaa. Syön broileria, tonnikalaa, kinkkua, kasviksia (peruna, porkkana, lanttu, sipuli, tomaatti, kurkku, kesäkurpitsa, paprika, salaatti), hedelmiä, 150g juustoa/vk, marjoja (kaupasta), jogurttia, maitopurkki kestää 2 vk jne. Yleensä yksi pakastepizza tai kaupan hampurilainen viikossa tai valmis lämmin ateria kerran kahdessa viikossa. Limsaa pieni pullo ja karkkia ihan liikaa kerran tai kahdesti viikossa. Noista saan keskimäärin 1500-1800 kcal päivässä. Ja syön yleensä itseni "ähkytäyteen". Nyt olen vähentänyt syömistä koska ylipainoa on paljon. Joten rahaakin säästyy 200€:sta. En ymmärrä mitä ja miten paljon jotkut sinkut syö esim 100€:lla viikossa kotona!!! Minulla menisi yli puolet biojätteeseen tai painaisin 300 kg. Syy ehkä siinä että liikun vain pakolliset niin en kuluta paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ok. Itse en voi käyttää meijeri- enkä viljatuotteita, niin jotain tuota luokkaa ne on. Toki sisältää wc paperia, shampoota, pesuaineita jne, mitä nyt ihminen arjessa tarvitsee.
WC paperi, shampoo, pesuaineet, saippuat kannattaa ostaa isoissa pakkauksissa. Minä ostan shampoota litran pullon, saippuaa 3 litran kanisteri, pesuaineet aina alesta. WC paperin isoina paaleina. Siten niitä ei tarvitse ostaa joka kuukausi ja rahaa säästyy reippaasti. Shampoo ja nestesaippua riittävät vuodeksi. Pesuaineet useammaksi vuodeksi. Pesen laimeilla liuoksilla. Moni käyttääkin järkyttävän vahvoja aineita pesemiseen. Kyseessä siis sinkkutalous.
Lisäksi lihan määrää kun vähentää puoleen säästyy kuukaudessa jo reippaasti rahaa. Esimerkiksi makaronilaatikko johon ennen laitoin 400g jauhelihaa, laitan nyt 200-250g eikä maussa huomaa yhtään. Kerran kokeilin laittaa taas 400g ja maistuipa pahalta. Huomannut myös että ihan vaan syömällä vähemmän, säästyy rahaa ja voi paremmin.Kaikkien iho ei kestä mitään kanisteripesuaineita eikä paalipapereita. Myös varastotila maksaa.
Käytä laimeampia aineita niin iho kestää, olen itsekin atoopikko. Mikä varastotila? 3 litran kanisteri mahtuu kaappiin, WC paperipaali kaapin päälle ja allaskaappiin purettuna. Ei tarvitse mitään isompaa kämppää tai varastoa vuokrata 😄. Laiskan ihmisen puhetta että pakko ostaa kalliita pieniä pakkauksia.
Juuri noin teen minäkin. Ostan isomman satsin mitä milloinkin jos tarjous, kuten juuri pesuaineita ja veskipaperia ja keittiörullia. Täydennän varastoa kun näen uusia tarjouksia. En vaan jaksa viikottain ostaa jotain pesuaineita ja papereita, kyllä puolen vuoden varasto saa olla kotona ja mahtuu varsin hyvin kaappeihin. Yksinasuva olen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saisin tosta satasen pois.
Ihan minkä tahansa summan ilmoitat niin aina tulee joku pätemään miten HÄN kyllä pärjää eurolla päivässä syömällä käpyjä ja eloveenaa eikä KUKAAN voi oikeasti tarvita muuta.
Harvinaisen lapsellinen kommentti.
Tuohan on tämän palstan arkea. En ymmärrä ihmisiä, jotka pätee tuolla halvalla syömisellään. Mitä hienoa siinä oikein on?
Mitä huonoa siinä on jos joku kertoo syövänsä hyvin ja monipuolisesti edullisesti? Ei se ole pätemistä jos avoimesti kertoo että edullisesti saa myös hyvää ruokaa. Minä taas puolestani ihmettelen miten ihmeessä joku voi syödä monta kertaa kalliimmalla viikossa kuin minä. Täytyy olla monta kertaa isommat annokset ja kallista lihaa ja kalaa kaksi kertaa päivässä tai paljon valmista ruokaa. Minä teen pääasiassa itse. Onko nuo suursyömärit sairaalloisen ylipainoisia vai huippu-urheilijoita? Syövätkö kaksi isoa lämmintä ateriaa päivässä kotona vai laskevatko summaan valmiit ravintolaruoat? Minulla menee se 150-200€/kk ja olisi varaa syödä kalliimpaakin mutta mieluummin säästän. Syön kuitenkin monipuolisesti ja reilusti näkemättä nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin teen minäkin. Ostan isomman satsin mitä milloinkin jos tarjous, kuten juuri pesuaineita ja veskipaperia ja keittiörullia. Täydennän varastoa kun näen uusia tarjouksia. En vaan jaksa viikottain ostaa jotain pesuaineita ja papereita, kyllä puolen vuoden varasto saa olla kotona ja mahtuu varsin hyvin kaappeihin. Yksinasuva olen itsekin.
Minulla on eteisen kaapissa yksi hylly johon mahtuu vähintään vuoden pesuaineet (pyykinpesu, tiski, shampoo, saippua). Pyykinpesuainetta on varmaan kolmeksi vuodeksi. Poistohinnoilla ostin. WC paperi mahtuu kylppäriin. Tiskaan käsin joten pulloja on aina se 2 kpl vähintään jemmassa. Laimennan aineen sumutepulloon niin kuluu todella vähän. Nestesaippuan vaihdan palasaippuaan kun loppuu. Menee vielä paljon pienempään tilaan. Eurolla sain poistokorista kaksi palasaippuaa, riittävät varmasti reilun vuoden. Jotkut käyttävät 3€ pullon nestesaippuaa kuukaudessa. Hullua!
En usko teidän ruokalaskuihinne ollenkaan kun kukaan ei ole sen vertaa utelias, että erottelisi sen kaiken muun markettilaskusta, mikä ei ole elintarviketta. Siellä nk. ruokalaskussa saattaa olla mitä vain muuta marketissa kun on vaikka mitä tarjolla, astioista kenkiin ja vaatteisiin ym ym. Itse olen sen verran utelias, että erottelen ihan vain tietääkseni, paljonko elintarvikkeisiin kuluu euroja. Erottelu on parin minuutin juttu ja kaksi kertaa kuussa käyn isommilla ostoksilla, tuoretta tavaraa haen torilta kerran viikossa. Ruokakomerossa pitää olla aina kuivamuonaa vähintäinkin kuukaudeksi ja kellarissa itse säilöttyä muutama hyllyllinen. En vain suostu näillä hinnoilla haaskaamaan rahojani mutta hyvää ruokaa pitää olla joka päivä, jonka valmistan itse.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee pelkkiin lounaisiin ja kahvilakäynteihin tuo summa. Miksi pitäisi pihistää kaikessa?
No jos rahat on tiukalla niin kuin AP juuri sanoi niin kyllä silloin on ihan järkevää ja usein ihan pakollistakin pihistää. Tottakai jos rahaa on enemmän niin voi niihin lounaisiin ja kahviloihin laittaa enemmän.
20 päivässä menee helposti. Juomat päälle. Viikonloppuna menee enemmän brenkkua kuin Pimiän perheellä skruudikseen.
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi mulla suunnilleen menee lähes kaksimetrisenä isona ukkona joka harrastaa liikuntaa, 250-300e/kk. Juomat päälle. Jos olisin pieni nainen, niin menisi varmaan puolet vähemmän. "Henki" on vähän vaikee vertailu kun ihmisen energiatarve voi vaihdella 100% koosta ja liikkumisesta riippuen.
Itse olen hoikka, enkä syö valtavasti, mutta syömäni ruoka on laadukasta, kalaa, vihanneksia ja marjoja, pähkinöitä, siemeniä, tuorepuristettua mehua, hyvää oliiviöljyä. Lisäksi lounas ravintolassa joka arkipäivä, viikonloppuisin brunssi tai illallinen, helposti menee 800-1000 euroa.
Tässä vastauksessa huomaa, miten vähän kiinnostaa vastata ap kysymykseen. Olettaisin että vastaajalla ei ole tarvetta puhdistaa uunia keittiössä,kun sitä ei ole kukaan koskaan käyttänyt. Kaikkihan huomaa vastauksesta, että hilloa on ,mutta et ilmeisesti ole oikea henkilö vastaamaan tähän huoleen?
Miksi tulet ilkeilemään? Kateusko? Mielestäni tuo kommentti vastaa aivan yhtä hyvin ap'n kysymykseen kuin suuri osa muistakin kommenteista.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse olen atoopikko ja ALLERGIKKO eikä kestä. Ei se ainesosaluettelo siitä muutu, vaikka ainetta lantraisi. Eikä ole kaapinpäällisiä. Laitanko vessapaperivaraston olkkarin kirjahyllyyn vai makkarin lattialle?
No mikä ainesosa saippuasta allergisoi? Minullakin on yli 10 erilaista allergiaa mutta eivät estä saippuan käyttöä. Niitähän on kaupan hyllyt täynnä eri merkkejä. Kai sinulla nyt joku kaappi tai lipasto kämpässä on? Pistä vaikka sängyn alle. Jestas että ihmiset on avuttomia nykyään :D
Kuka muka käyttää saippuaa vielä vuonna 2023? Sehän kuivattaa ihon ihan korpuksi
Eihän tuo ole kuin noin 10e/päivä. Pelkästään lounaaseen menee jo enemmän.
Käytin itse viime vuonna 260 €/kk, tämä siis keskiarvo tilitiedoista laskettuna. Mukana on kaikki markettikama, eli hygieniatuotteet ja joitain pikku hankintoja (lukulasit, hiuspinnejä, lamput, patterit). Mutta ei vaatteita tai muita hankintoja. 300 € on minusta ihan ok.
Tällä hetkellä kauppaan menee n 10-20€/kk. Syön pois varastoani. Siinä on kaikkea mitä kuvitella saattaa. Ostettu kun oli halpaa. Tuo 10-20€ kk menee maitoihin ja hävikkihevilaatikoihin, jos sellaiseen törmään. Maidot ostan alesta.
Kotona 2 teiniä.
Eli mihinkään kaappiin ei mahdu enää mitään? Vai eikö kaappeja ole ollenkaan?