Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhden hengen ruokaostokset kuukaudessa 300 euroa, onko ok

Vierailija
23.02.2023 |

Olen aika tiukoilla ja kävin miettimään, onko ruokatalousmenot ok? Vai varaa vielä kiristää? Miten muilla?

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tuosta on nipistää ellei elä oikeasti kaalilla, puurolla ja sika-naudalla.

Meillä menee kahdella hengellä yhteensä noin 1000€ per kuukausi. Syömme lohta, laadukasta lihaa, tuoreita vihanneksia ja marjoja. Osa menee alkoholiin ja muutaman kerran syödään ulkona tyyliin sushia. Katson hintojen perään ja en osta lohta ellei se ole kohtuullisen hintaista.

Vierailija
62/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee juurikin tuo 300 euroa, mutta siihen kyl luketuuu että ostan -60% lihat ja mitä sattuu löytään ilta-alesta. Muuten menis varmaan 400 euroa. Toisaalta punalaputetut tuntuu menevän jo muille -30% alella nykypäväinä, eikä ilta-aleen jää oikein mitään, joten etsin nyt enempi hävikkilaatikoita 2 eurolla ja tiedänkin mistä saan sellaisen lauantaina.  Toisaalta myös syön nykyjään paljon yksinketaisemmin perunaa pelkästään lihan kans, ellei ole jotain kasviksia alessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok summa. Paljoa pienemmällä summalla ei ainakaan kovin monipuolisesti voi syödä. Paitsi ehkä jos on omasta takaa pakastin täynnä marjoja yms. Meillä meni tammikuussa kahdelta aikuiselta 900€ ruokakauppaan. Hirveä summa, josta todellakin on varaa vähentää. Olemme onnekkaita, ettei kaupassa tarvitse hintoja vertailla, mutta kyllä tuo summa järkytti. Yritetään nyt suunnitella ostokset paremmin niin jospa edes satasen saisi ruokalaskusta pois.

Vierailija
64/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aika kummallista väkeä, eivät käy lounaalla tai kahviloissa jne. Kun taas mietin mun tuttuja, niin lähes kaikki syövät lounaan ravintolassa, tavataan työpäivän jälkeen kahvilla tai lasillisella, tapaksilla jne. Viikonloppuisin mennään ystävien tai perheen kanssa syömään. Minun vanhempani kutsuvat jälkikasvun lauantaisin brunssille johonkin ravintolaan tai kahvilaan.

Minä en tunne ketään joka kävisi jatkuvasti ravintolalounaalla tai kahviloissa tai joka viikonloppu ravintolassa. Mutta mun tuttavapiiri onkin lähinnä pienituloisia duunareita, ei ole varaa eikä halua tuhlata satoja euroja kuussa tollaseen.

No, he käyttävät rahansa johonkin muuhun. Hyvä ruoka tuottaa minulle nautintoa, mutta toisaalta en sitten juurikaan ostele vaatteita varsinkaan uutena, en tavaroita, koriste-esineitä, minulla ei ole autoa, lapsia eikä asuntolainaa.

Vierailija
65/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok jos on varaa mutta aika isot menot jos ei ole erityisruokavaliota yms.

Vierailija
66/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle vinkiksi että kannattaa vertailla hintoja ja vaihtaa jotain edullisempaan niin säästyy rahaa. Jos mahdollista juokse tarjousten perässä kaupasta toiseen. Korvaa joskus hedelmät juureksilla, liha kasviksilla edes kerran viikossa. Pieniä muutoksia ja huomaat vähitellen säästäväsi. Vaihda herkut halvempiin. Jos käyt pizzalla kerran viikossa, syö jatkossa vain kerran kahdessa viikossa. Jos olet ostanut aiemmin limsaa 1,5 litraa, osta jatkossa 0,5 litraa. Nämä nyt vain esimerkkejä kun en tiedä mitä syöt.

Vierailija
67/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jaettu huoltajuus ja luonani asuu kaksi teiniä (14 ja 17) joka toinen viikko. Mulla on kulunut keskimäärin 510 euroa kuussa ruokaan viimeiset 4 vuotta. Syön eväät töissä, joten tämä summa sisältää myös työpaikkaruokailun. Mukana myös kaikki muutkin asiat, mitä ostan kaupasta, eli paperit, pesuaineet ja jokunen satunnainen olut.

Musta summa on kohtuullinen, mutta pakon edessä siitä voisi nipistää vielä pienellä tuskalla 100-150 euroa pois jättämällä pois kalliimmat juustot, lihat, tuoreet yrtit, luomun ym. Teen jo nykyään aina ruokaa noin 10 annosta kerralla ja pakastan purkkeihin valmiiksi lounaiksi. Tällä tavalla työpaikkalounaan hinnaksi tulee yleensä 2-3 euroa per päivä.

Eli musta ap:n summa on ihan kohtuullinen, mutta kyllä siitä pitäisi ainakin 50 euroa kuussa pystyä nipistämään, ilman että tarvitsee kärvistellä liikaa.

Vierailija
68/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on varaa maksaa se summa ongelmitta, niin eihän siinä sitten ole mitään ihmettelemistä.

Vierailija
69/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee pelkkiin lounaisiin ja kahvilakäynteihin tuo summa. Miksi pitäisi pihistää kaikessa?

Mulla taas menee tupakoihin jo noin 400 euroa kuukaudessa.

Vierailija
70/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee varmaan tuon verran. Koitan miettiä ostoksissani eettisyyttä, syön paljon hedelmiä ja vihanneksia ja esim. leiväksi ostan mieleistäni ruisleipää, en halvinta. Missään nimessä en ole ruokahifistelijä vaan syön perusruokaa. Juomia en osta. Ennen kallistumista meni vähemmän. En matkustele, polta, käy kulttuuririennoissa tms., joten ruoan haluan olevan mieleistäni.

Vierailija
71/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saisin tosta satasen pois.

Ihan minkä tahansa summan ilmoitat niin aina tulee joku pätemään miten HÄN kyllä pärjää eurolla päivässä syömällä käpyjä ja eloveenaa eikä KUKAAN voi oikeasti tarvita muuta.

Harvinaisen lapsellinen kommentti.

Vierailija
72/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aika kummallista väkeä, eivät käy lounaalla tai kahviloissa jne. Kun taas mietin mun tuttuja, niin lähes kaikki syövät lounaan ravintolassa, tavataan työpäivän jälkeen kahvilla tai lasillisella, tapaksilla jne. Viikonloppuisin mennään ystävien tai perheen kanssa syömään. Minun vanhempani kutsuvat jälkikasvun lauantaisin brunssille johonkin ravintolaan tai kahvilaan.

Minä en tunne ketään joka kävisi jatkuvasti ravintolalounaalla tai kahviloissa tai joka viikonloppu ravintolassa. Mutta mun tuttavapiiri onkin lähinnä pienituloisia duunareita, ei ole varaa eikä halua tuhlata satoja euroja kuussa tollaseen.

No, he käyttävät rahansa johonkin muuhun. Hyvä ruoka tuottaa minulle nautintoa, mutta toisaalta en sitten juurikaan ostele vaatteita varsinkaan uutena, en tavaroita, koriste-esineitä, minulla ei ole autoa, lapsia eikä asuntolainaa.

Mitkä rahat? Ei jää ylimääräistä.. Monet elää kädestä suuhun.

Vierailija
73/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on töissäkäyvä duunari ja elää kädestä suuhun, niin sitten ne rahat todellakin menevät asuntolainaan, autoon, lapsiin ja vaatteisiin.

Vierailija
74/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee pelkkiin lounaisiin ja kahvilakäynteihin tuo summa. Miksi pitäisi pihistää kaikessa?

Mulla taas menee tupakoihin jo noin 400 euroa kuukaudessa.

Viimeisen vuoden aikana on ollut harvinainen tilanne. Ruokien hinnat ovat nousseet voimakkaammin kuin tupakan. Tupakkaverojahan on jatkuvasti nostettu kaksi kertaa vuodessa.

Vierailija
75/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kelpaisi. Mulla menee 500 e/kk ja asun yksin. Tosin ostan mitä haluan, toki jos pihistäisi himoista tulisi halvemmaksi.

Vierailija
76/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsekaan jos on varaa.

Vierailija
77/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on töissäkäyvä duunari ja elää kädestä suuhun, niin sitten ne rahat todellakin menevät asuntolainaan, autoon, lapsiin ja vaatteisiin.

Ei ole asuntolainaa on vuokra-asunto, ei ole autoa on työpaku, ei ole lapsia ja vaatteita en ole ostanut viiteen vuoteen. ELi rahat menee ruokaan ja vuokraan ja sähköön

Vierailija
78/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ok. Itse en voi käyttää meijeri- enkä viljatuotteita, niin jotain tuota luokkaa ne on. Toki sisältää wc paperia, shampoota, pesuaineita jne, mitä nyt ihminen arjessa tarvitsee.

WC paperi, shampoo, pesuaineet, saippuat kannattaa ostaa isoissa pakkauksissa. Minä ostan shampoota litran pullon, saippuaa 3 litran kanisteri, pesuaineet aina alesta. WC paperin isoina paaleina. Siten niitä ei tarvitse ostaa joka kuukausi ja rahaa säästyy reippaasti. Shampoo ja nestesaippua riittävät vuodeksi. Pesuaineet useammaksi vuodeksi. Pesen laimeilla liuoksilla. Moni käyttääkin järkyttävän vahvoja aineita pesemiseen. Kyseessä siis sinkkutalous.

Lisäksi lihan määrää kun vähentää puoleen säästyy kuukaudessa jo reippaasti rahaa. Esimerkiksi makaronilaatikko johon ennen laitoin 400g jauhelihaa, laitan nyt 200-250g eikä maussa huomaa yhtään. Kerran kokeilin laittaa taas 400g ja maistuipa pahalta. Huomannut myös että ihan vaan syömällä vähemmän, säästyy rahaa ja voi paremmin.

Kaikkien iho ei kestä mitään kanisteripesuaineita eikä paalipapereita. Myös varastotila maksaa.

Käytä laimeampia aineita niin iho kestää, olen itsekin atoopikko. Mikä varastotila? 3 litran kanisteri mahtuu kaappiin, WC paperipaali kaapin päälle ja allaskaappiin purettuna. Ei tarvitse mitään isompaa kämppää tai varastoa vuokrata 😄. Laiskan ihmisen puhetta että pakko ostaa kalliita pieniä pakkauksia.

No, itse olen atoopikko ja ALLERGIKKO eikä kestä. Ei se ainesosaluettelo siitä muutu, vaikka ainetta lantraisi. Eikä ole kaapinpäällisiä. Laitanko vessapaperivaraston olkkarin kirjahyllyyn vai makkarin lattialle?

Vierailija
79/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saisin tosta satasen pois.

Ihan minkä tahansa summan ilmoitat niin aina tulee joku pätemään miten HÄN kyllä pärjää eurolla päivässä syömällä käpyjä ja eloveenaa eikä KUKAAN voi oikeasti tarvita muuta.

Harvinaisen lapsellinen kommentti.

Tuohan on tämän palstan arkea. En ymmärrä ihmisiä, jotka pätee tuolla halvalla syömisellään. Mitä hienoa siinä oikein on?

Vierailija
80/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee myös noin 300 euroa joka kuukausi ruokaan. Syön kaikki ateriat kotona, toisinaan käyn kahvilassa tai ravintolassa, mutta en edes joka viikko.  Käyn kerran viikossa kaupassa, josta ostan aina banaania, omenaa, pensasmustikoita, tomaattia, kalkkunaleikkelettä, kanaa, viiliä, vanukkaita (maksavat 4 kpl euron), kananmunia, tavallista maitoa, kauramaidon, ruokakermaa, raejuustoa, vihanneksia, leipää ja pepsi maxia.

Näiden lisäksi ostan koiralle ruokaa + luita + koulutusnameja, tietysti wc-paperit, shampoot ym., joskus kukkia, säilykkeitä kuten tonnikalaa ja ananasta ja papuja, cashew- pähkinöitä, salaattisekoituksia, kaurahiutaleita, oivariinia, öljyä, etikkaa, mozzarellaa tai halloumia, naudan jauhelihaa, nakkeja, riisiä, pastaa, perunaa, kahvia, teetä jne. Jos ostan paljon täydennystä kaappiin, niin lasku voi hyvin olla 70-80 euroa, muuten yleensä siinä 50 euron korvilla. Pelkät omat ruoat jää varmasti alle 300 euron, mutta kaikki muu + koiran syötävät nostaa kyllä kulut 300 - 500 euroon kuussa, riippuen onko paljon vieraita tms. 

Ainahan voisi syödä halvemmalla, esim. pelkkää kaurapuuroa aamuin illoin ja välissä itse tehtyä hernekeittoa itse leivottujen sämpylöiden kanssa, mutta jos ei ole pakko, niin en halua syödä niin yksipuolisesti. Toki pidän huolen, että hävikkiä ei tule ja pyrin syömään kaapin mahdollisimman tyhjäksi ennen uutta kauppareissua.