Yhden hengen ruokaostokset kuukaudessa 300 euroa, onko ok
Olen aika tiukoilla ja kävin miettimään, onko ruokatalousmenot ok? Vai varaa vielä kiristää? Miten muilla?
Kommentit (102)
Pari kuukautta minä eläisin tuolla ruokarahalla. Ihmiset syö erilaisia määriä ja erilaisia ruokia. Ei voi verrata suoraan.
Onko pelkkin ruokin menevä summa,vai yleensä ruokakauppaan menevä summa?Juomathan nostaa hintaa ravinon ostossa? Jos ruuan kanssa juo kaljaa,viiniä?
Jos neli henkisen viikonlopun ruuat maksaa 260 euroo tuntuu tuo 300 kuukaudelta vähäiseltä . Mutta ruoka on todella kallista .
Minusta ok. Itse en voi käyttää meijeri- enkä viljatuotteita, niin jotain tuota luokkaa ne on. Toki sisältää wc paperia, shampoota, pesuaineita jne, mitä nyt ihminen arjessa tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ok. Itse en voi käyttää meijeri- enkä viljatuotteita, niin jotain tuota luokkaa ne on. Toki sisältää wc paperia, shampoota, pesuaineita jne, mitä nyt ihminen arjessa tarvitsee.
Yritin tässä sanoa, että syöminen on kalliimpaa ilman maito- ja viljatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostoksista oli kyse, ei pesuaineista ja vessapaperista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin tässä sanoa, että syöminen on kalliimpaa ilman maito- ja viljatuotteita.
Ehkä ilman viljauotteita (puurot ja pastat on varmaan halvinta mahdollista ruokaa), mutta ei meijerituotteiden poisjättäminen nyt automaattisesti maksa lisää.
Täällä on aina näitä "pärjään vaikka kympillä vuoden tyyppejä" Sitten kun oikeasti laitetaan kaikki ruokaostokset exeliin niin ei se kymppi mihinkään riittänytkään. Sen jälkeen alkaa selittely "helposti olisin pärjännyt josjos.." . itse olen 194/95 mies joten turha tulla ehdottelemaan mitään makaroniketsuppisörsseliä.
Meidän perheessä menee päiväkohtasiin ruokiin n. 5e per henkilö. Joten söisin tuolla 2kk. Toisaalta minä syön vähiten, kasvavat lapset eniten. Nytkin olen kotona ja saatan syödä yhden leivän päivän aikana ennen päivällistä.
Paha sanoa kun en tunne sua enkä tiedä mitä ja kuinka paljon syöt. Meitä on minä, 60-kiloinen nainen, kasvissyöjä, mun mies, lähes 100kg sekasyöjä plus keskikokoinen koira. Meillä menee noin 450€/kk kauppaan, sisältää kaiken, siis ruoan lisäksi pesuaineet, kosmetiikan jne.
Vierailija kirjoitti:
Itse saisin tosta satasen pois.
Sama täällä, ilmaisen asian 50 €/viikko.
Toi mulla suunnilleen menee lähes kaksimetrisenä isona ukkona joka harrastaa liikuntaa, 250-300e/kk. Juomat päälle. Jos olisin pieni nainen, niin menisi varmaan puolet vähemmän. "Henki" on vähän vaikee vertailu kun ihmisen energiatarve voi vaihdella 100% koosta ja liikkumisesta riippuen.
Mulla menee pelkkiin lounaisiin ja kahvilakäynteihin tuo summa. Miksi pitäisi pihistää kaikessa?
Jotenkin nämä avaukset aina ihmetyttää. Eikö ihmiset itse tiedä, mitä he kaupasta ostaa?
Aina on mahdollsita säästää ja alle 300 euronkin voi yksi ihminen syödä. Sen sijaan kuitenkin, että kyselen muilta heidän ostoskorien hintaa, niin katsoisihin siihen omaani. Mikä siinä maksaa Sitten karsisin pois turhat asiat (jos niitä on, mutta esim. juomat on turha ostaa), vahtaisin osan raaka-aineista halvempiin (esim. jauheliha soijarouheeseen) ja lisäisin edullisten raaka-aineiden määrää suhteessa kalliimpiin (esim. enemmän perunoita, vähmmän sitä, mitä niiden kanssa syödään).
Samalla tarkastelisin, tuleeko itselle ruokahävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee pelkkiin lounaisiin ja kahvilakäynteihin tuo summa. Miksi pitäisi pihistää kaikessa?
Jos ei tarvii, niin sitten ei tarvii. Miksi pitää kysellä tyhmiä?
Huh mikä summa! Mulla menee yksin kuukaudessa ruokaan n. 150 euroa. Teen itse kaikki ruoat enkä syö ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä menee päiväkohtasiin ruokiin n. 5e per henkilö. Joten söisin tuolla 2kk. Toisaalta minä syön vähiten, kasvavat lapset eniten. Nytkin olen kotona ja saatan syödä yhden leivän päivän aikana ennen päivällistä.
Siis perheellä 5e/päivä? Nyt kiinnostaa että millainen ruokalista ja miten katatte esim. proteiinin ja kasvisten tarpeen tuolla 5e/perhe???
Itse saisin tosta satasen pois.