Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhden hengen ruokaostokset kuukaudessa 300 euroa, onko ok

Vierailija
23.02.2023 |

Olen aika tiukoilla ja kävin miettimään, onko ruokatalousmenot ok? Vai varaa vielä kiristää? Miten muilla?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee vielä enemmän. Haluaisin syödä hyvin, mutta yrittää myös säästää. Vaikeaa.

Vierailija
42/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 euroa päivässä, no eihän tuo nyt paljon ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en laske pesuaineita ruokarahoihin. Shampoot, saippuat, fairyt, konetiski aineet yms. on ostettu joskus lokakuussa ja vieläkin riittää. Varmaan alkukesään asti riittää.

No ei kai kukaan laske pesuaineita ruokarahoihin :-D 

Vierailija
44/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee nuoren opiskelijan elättämiseen tuo summa. Ostan hänelle ruokaa tuolla summalla kuussa. Itse syön noin 50-100€/ kk.

Vierailija
45/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella osalla menee hyvin, kuluttakaa, käyttäkää palveluita, näin yhteiskunta pyörii!

Vierailija
46/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi mulla suunnilleen menee lähes kaksimetrisenä isona ukkona joka harrastaa liikuntaa, 250-300e/kk. Juomat päälle. Jos olisin pieni nainen, niin menisi varmaan puolet vähemmän. "Henki" on vähän vaikee vertailu kun ihmisen energiatarve voi vaihdella 100% koosta ja liikkumisesta riippuen.

Itse olen hoikka, enkä syö valtavasti, mutta syömäni ruoka on laadukasta, kalaa, vihanneksia ja marjoja, pähkinöitä, siemeniä, tuorepuristettua mehua, hyvää oliiviöljyä. Lisäksi lounas ravintolassa joka arkipäivä, viikonloppuisin brunssi tai illallinen, helposti menee 800-1000 euroa.

Tässä vastauksessa huomaa, miten vähän kiinnostaa vastata ap kysymykseen. Olettaisin että vastaajalla ei ole tarvetta puhdistaa uunia keittiössä,kun sitä ei ole kukaan koskaan käyttänyt. Kaikkihan huomaa vastauksesta, että hilloa on ,mutta et ilmeisesti ole oikea henkilö vastaamaan tähän huoleen?

Vierailija
47/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aika kummallista väkeä, eivät käy lounaalla tai kahviloissa jne. Kun taas mietin mun tuttuja, niin lähes kaikki syövät lounaan ravintolassa, tavataan työpäivän jälkeen kahvilla tai lasillisella, tapaksilla jne. Viikonloppuisin mennään ystävien tai perheen kanssa syömään. Minun vanhempani kutsuvat jälkikasvun lauantaisin brunssille johonkin ravintolaan tai kahvilaan.

Silloin tällöin tulee käytyä ulkona syömässä / kahvilla mutta ei todellakaan päivittäin tai edes viikottain. Käytän ne säästyvät rahat monipuolisen kotiruoan tekemiseen ja muihun juttuihin.

Vierailija
48/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ok. Itse en voi käyttää meijeri- enkä viljatuotteita, niin jotain tuota luokkaa ne on. Toki sisältää wc paperia, shampoota, pesuaineita jne, mitä nyt ihminen arjessa tarvitsee.

WC paperi, shampoo, pesuaineet, saippuat kannattaa ostaa isoissa pakkauksissa. Minä ostan shampoota litran pullon, saippuaa 3 litran kanisteri, pesuaineet aina alesta. WC paperin isoina paaleina. Siten niitä ei tarvitse ostaa joka kuukausi ja rahaa säästyy reippaasti. Shampoo ja nestesaippua riittävät vuodeksi. Pesuaineet useammaksi vuodeksi. Pesen laimeilla liuoksilla. Moni käyttääkin järkyttävän vahvoja aineita pesemiseen. Kyseessä siis sinkkutalous.

Lisäksi lihan määrää kun vähentää puoleen säästyy kuukaudessa jo reippaasti rahaa. Esimerkiksi makaronilaatikko johon ennen laitoin 400g jauhelihaa, laitan nyt 200-250g eikä maussa huomaa yhtään. Kerran kokeilin laittaa taas 400g ja maistuipa pahalta. Huomannut myös että ihan vaan syömällä vähemmän, säästyy rahaa ja voi paremmin.

Vierailija
49/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 300e on vielä varaa yhden ihmisen kiristää ruokamenoista ja silti saa ostettua ihan hyvin terveellistä ja monipuolista ruokaa.

Vierailija
50/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ok. Itse en voi käyttää meijeri- enkä viljatuotteita, niin jotain tuota luokkaa ne on. Toki sisältää wc paperia, shampoota, pesuaineita jne, mitä nyt ihminen arjessa tarvitsee.

WC paperi, shampoo, pesuaineet, saippuat kannattaa ostaa isoissa pakkauksissa. Minä ostan shampoota litran pullon, saippuaa 3 litran kanisteri, pesuaineet aina alesta. WC paperin isoina paaleina. Siten niitä ei tarvitse ostaa joka kuukausi ja rahaa säästyy reippaasti. Shampoo ja nestesaippua riittävät vuodeksi. Pesuaineet useammaksi vuodeksi. Pesen laimeilla liuoksilla. Moni käyttääkin järkyttävän vahvoja aineita pesemiseen. Kyseessä siis sinkkutalous.

Lisäksi lihan määrää kun vähentää puoleen säästyy kuukaudessa jo reippaasti rahaa. Esimerkiksi makaronilaatikko johon ennen laitoin 400g jauhelihaa, laitan nyt 200-250g eikä maussa huomaa yhtään. Kerran kokeilin laittaa taas 400g ja maistuipa pahalta. Huomannut myös että ihan vaan syömällä vähemmän, säästyy rahaa ja voi paremmin.

Kaikkien iho ei kestä mitään kanisteripesuaineita eikä paalipapereita. Myös varastotila maksaa.

Vierailija
51/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on aika normaali, tuon verran itselläni menee kuukaudessa ruokakauppaan. Mutta tarpeen vaatiessa tuosta on helppo karsia satanen tai kaksikin.

Vierailija
52/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mikä summa! Mulla menee yksin kuukaudessa ruokaan n. 150 euroa. Teen itse kaikki ruoat enkä syö ulkona.

Minäkin teen itse kaikki ruoat, mutta syön mm. aika paljon kalaa ja se on kallista ja muutenkin paljon kasviksia eikä nekään enää edullisia ole. En syö lainkaan leipää, pastaa, riisiä tai perunaa, jotka on edullisempaa ruokaa. 

Enimmäkseen syön kasviksia, kalaa, kanaa, kananmunia, jonkin verran punaista lihaa, sieniä, palkokasveja (vielä edullista ruokaa), marjoja, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä. Kyllä noihin uppoaa ihan mukavasti rahaa kuukaudessa. 

Vierailija
53/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh mikä summa! Mulla menee yksin kuukaudessa ruokaan n. 150 euroa. Teen itse kaikki ruoat enkä syö ulkona.

Minäkin teen itse kaikki ruoat, mutta syön mm. aika paljon kalaa ja se on kallista ja muutenkin paljon kasviksia eikä nekään enää edullisia ole. En syö lainkaan leipää, pastaa, riisiä tai perunaa, jotka on edullisempaa ruokaa. 

Enimmäkseen syön kasviksia, kalaa, kanaa, kananmunia, jonkin verran punaista lihaa, sieniä, palkokasveja (vielä edullista ruokaa), marjoja, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä. Kyllä noihin uppoaa ihan mukavasti rahaa kuukaudessa. 

Kyllähän ihminen syö vaikka eurolla päivässä, jos käyttää nimenomaan noita edullisia pastoja ja perunoita, mitkä sinänsä on oikein hyvää ruokaa. Riippuu ihan mihin oma järki riittää suunnittelussa. Nuorena söin halvalla ja tosi aneemisesti, koska en ollut oikein keittiöihmisiä ;) 

Laadukkaat lihat, juustot ja hedelmät on kalliita, mutta ei niitäkään nyt älyttömiä määriä tuolla summalla saa.

Vierailija
54/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aina näitä "pärjään vaikka kympillä vuoden tyyppejä" Sitten kun oikeasti laitetaan kaikki ruokaostokset exeliin niin ei se kymppi mihinkään riittänytkään. Sen jälkeen alkaa selittely "helposti olisin pärjännyt josjos.." . itse olen 194/95 mies joten turha tulla ehdottelemaan mitään makaroniketsuppisörsseliä.

Hienoista liioittelua 🤭. Mutta näinhän se on, ihmiset syö erilaisia määriä ja erilaisia ruokia. Riippuu paljon ihmisen aktiivisuudestakin. Minä olen vanha ja kipeä, en paljon jaksa liikkua joten syön vähän. Raavas fyysistä työtä tekevä mies syö viikossa sen mitä minä kuukaudessa ja näin sen kuuluu mennäkin. Jotenkin ihan turhaa vertailla euromääriä ja ruokamääriä. Minulla menee noin 25€/vk ruokaan, en syö muualla koskaan, aina kotona. Ostan kyllä ruokaa kerralla noin 30-50€ mutta valtaosa siitä menee pakastimeen. Tässä kuussa hamstraan pienen pakastimen täyteen joten rahaa menee ehkä 250-300€ mutta eipä tarvitse ensi kuussa ostaa kuin heviä ja silti jää vielä huhtikuuksikin jotain pakastimeen. Näin me ollaan erilaisia.

Ja olen ruokkinut poikalapsia, tiedän minkä verran sinun kokoinen mies syö yhdellä aterialla, noin 4 x enemmän kuin minä, olematta yhtään ylipainoinen.

Vierailija
55/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä selviäisi tuolla summalla. Menee helposti 700e / nokka miehen kanssa, koska ostan hyvälaatuisia kaloja ja mm. erikoisia (ja tavallisia kotimaisia) vihanneksia sekä tilaan ruokaa valmiina. Opiskelijalapsillemme annan kullekin 350e ruokaan, koska opiskelijaravintoloista saa tuetun lounaan eli heille raha kuulemma riittää, vaikka käyvät toisinaan viinilasillisellakin / sampanjamaistajaisissa tuolla tuella. He tulevat viikonloppuisin kotiin päivällisille ja silloin 700e kk-budjetti paukkuu, jos ystäviä on mukana.

En halua, että kukaan meistä syö huonolaatuista ruokaa tai tinkii mauista! Ruoan pitää olla nautinto ja päivän kohokohta.

Vierailija
56/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aika kummallista väkeä, eivät käy lounaalla tai kahviloissa jne. Kun taas mietin mun tuttuja, niin lähes kaikki syövät lounaan ravintolassa, tavataan työpäivän jälkeen kahvilla tai lasillisella, tapaksilla jne. Viikonloppuisin mennään ystävien tai perheen kanssa syömään. Minun vanhempani kutsuvat jälkikasvun lauantaisin brunssille johonkin ravintolaan tai kahvilaan.

Itsekin ihmettelen kun näissä ketjuissa on pelkästään näitä syön kympillä viikon -tyyppejä. Tykkään syödä lounaita pari kertaa viikossa, siihen menee jo satanen kuussa.

Vierailija
57/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien iho ei kestä mitään kanisteripesuaineita eikä paalipapereita. Myös varastotila maksaa.

Käytä laimeampia aineita niin iho kestää, olen itsekin atoopikko. Mikä varastotila? 3 litran kanisteri mahtuu kaappiin, WC paperipaali kaapin päälle ja allaskaappiin purettuna. Ei tarvitse mitään isompaa kämppää tai varastoa vuokrata 😄. Laiskan ihmisen puhetta että pakko ostaa kalliita pieniä pakkauksia.

Vierailija
58/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tunne ketään joka kävisi jatkuvasti ravintolalounaalla tai kahviloissa tai joka viikonloppu ravintolassa. Mutta mun tuttavapiiri onkin lähinnä pienituloisia duunareita, ei ole varaa eikä halua tuhlata satoja euroja kuussa tollaseen.

Vierailija
59/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee pelkkiin lounaisiin ja kahvilakäynteihin tuo summa. Miksi pitäisi pihistää kaikessa?

Ymmärtänet hetken mietittyäsi että kaikilla ei ole samaa rahamäärää käytössä kuin sinulla? Jos sinulla on varaa, syö ihmeessä ulkona joka päivä, luot työpaikkoja. Joidenkin on pakko pihistellä halusivat eli ei.

Vierailija
60/102 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saisin tosta satasen pois.

Ihan minkä tahansa summan ilmoitat niin aina tulee joku pätemään miten HÄN kyllä pärjää eurolla päivässä syömällä käpyjä ja eloveenaa eikä KUKAAN voi oikeasti tarvita muuta.