Syödäänkö teillä 2 lämmintä ruokaa päivässä?
Olenko jotenkin outo teinien äiti, kun meillä ei syödä, kuin yksi lämmin ruoka päivässä. Miten muilla menee? Meillä, kun herätäänkin vasta klo 12-14 välillä.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuisin meidän teinit nukkuvat pitkälle iltapäivään. Yksi ruoka meilläkin. Pienillä lapsilla tietysti kaksi.
Iltapäivään?
Menevät aamulla nukkumaan?
Mä itsekin menen nukkumaan usein viiden kuuden aikaan viikonloppuisin ja sitten heräillä kolmelta.
N50
Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan lämpimäksi ateriaksi? Minusta esim. puuro tai lämpimät voileivät eivät ole lämmin ateria. En miellä myöskään kaupan valmisruokia aina aterioiksi. Esim. jos lyön pinaattilättyjä mikroon lapselle, niin ei se ole minusta lämmin ateria. Tai mikrossa lämmitetty lihapiirakka. Jonkun toisen mielestä varmasti on. Jonkun mielestä marjakiisseli yksinään on lämmin ateria.
Eli tarkoittaako tämä, että mainitsemiasi ruokia voi syödä milloin haluaa ja lisäksi vielä lämpimät ateriat?
Kyllä. Jos syön puuroa, niin en kyllä laske sitä lämpimäksi ateriaksi. Samoin karjalanpiirakka ja lihapiirakka ovat meillä enemmän välipaloja.
Lasketteko te karjalanpiirakan lämpimäksi ateriaksi? Tai lautasellisen kaurapuuroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuisin meidän teinit nukkuvat pitkälle iltapäivään. Yksi ruoka meilläkin. Pienillä lapsilla tietysti kaksi.
Iltapäivään?
Menevät aamulla nukkumaan?
Teini voi nukkua huoletta yli 12 tuntia.
Sukulaisteini oli kylässä ja hän meni nukkumaan jotain klo 23 ja heräsi sitten puolen päivän aikaan. Ja hän tosiaan nukkui ja ei harrastanut puhelimessa roikkumista. Teinit kuulemma tarvitsevat paljon yöunta. Hän oli niin tyytyväinen lomaviikosta, kun kerrankin sai nukkua kunnolla.
Minulla on yleensä kaikilla aterioilla jotain lämmintä. Nyt kun alkaa tarkemmin miettimään. Syön 3-5 kertaa päivässä. Aterian koko ja koostumus vaihtelee vuorokauden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lämmin ruoka -meuhkaajat ovat yleensä yli 50-vuotiaita perunaa ja lihakastiketta sen olla pitää -tyyppejä. Eivät myöskään laske pullaa välipalaksi ja ihmettelevät, kun kilot ei karise.
Jos sun äitis on, niin ei tarkoita, että muut viisikymppiset ollaan yhtä pihalla tästä päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien lapset eivät ole kilpaurheilijoita. Joillekin vanhemmille voi tulla yllätyksenä, että kaikki lapset eivät syö vuokallista makaronilaatikkoa yhdeltä istumalta. Meillä viikonloppuisin ja lomilla pärjätään yhdellä lämpimällä aterialla. Toki aamupala ja välipalatkin voi olla lämpimiä. Minä en suoraan sanottuna ymmärrä joidenkin pakkomiellettä lämpimiin aterioihin.
Epäilen, että ihmiset laskevat aterioiksi eri asioita. Juttelin kerran yhden tutun kanssa, ja hän oli syönyt lämpimäksi ateriaksi keittämäänsä mustikkakiisseliä. Itse miellän mustikkakiisselin välipalaksi tai jälkiruoaksi. Mutta ei se tietenkään mitenkään väärin ole. Ihmiset mieltävät asiat vain eri tavalla. Mutta siis kyllähän niitä aterioita sitten kertyy, jos jokainen lämmitetty ruoka lasketaan lämpimäksi ateriaksi.
Ei välttämättä. Teen usein lounaaksi jonkun ruokaisemman salaatin. Mä en jaksa enää tehdä duunia, jos pitäisi raskaasti syödä päivällä. Ruokalan kasvissosekeitto juustoineen ja kermoineen alkaa väsyttää.
Iltapäivällä syön sitten jonkin verran marjoja ja hedelmiä, että saan pidettyä energiatasot hyvänä. Väsy alkaa koittaa nopeesti raskaasta ruuasta tai jos ei syö mitään.
N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien lapset eivät ole kilpaurheilijoita. Joillekin vanhemmille voi tulla yllätyksenä, että kaikki lapset eivät syö vuokallista makaronilaatikkoa yhdeltä istumalta. Meillä viikonloppuisin ja lomilla pärjätään yhdellä lämpimällä aterialla. Toki aamupala ja välipalatkin voi olla lämpimiä. Minä en suoraan sanottuna ymmärrä joidenkin pakkomiellettä lämpimiin aterioihin.
Epäilen, että ihmiset laskevat aterioiksi eri asioita. Juttelin kerran yhden tutun kanssa, ja hän oli syönyt lämpimäksi ateriaksi keittämäänsä mustikkakiisseliä. Itse miellän mustikkakiisselin välipalaksi tai jälkiruoaksi. Mutta ei se tietenkään mitenkään väärin ole. Ihmiset mieltävät asiat vain eri tavalla. Mutta siis kyllähän niitä aterioita sitten kertyy, jos jokainen lämmitetty ruoka lasketaan lämpimäksi ateriaksi.
Ja vastaavasti ne, jotka syövät omien sanojensa mukaan myös päivällisen, todellisuudessa syövät myös leipää, jogurttia/rahkaa, leivoksia ja muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vastaavasti ne, jotka syövät omien sanojensa mukaan myös päivällisen, todellisuudessa syövät myös leipää, jogurttia/rahkaa, leivoksia ja muuta vastaavaa.
Onko sillä nyt mitään väliä mitä päivällisaikaan syö, jos se on päivän toinen pääateria eikä mikään välipala.
Kuinka ihmeen lihavia perheitä te ootte, kun syödään 2-3 lämmintä ateriaa päivässä ja vielä niitä iänikuisia paloja aterioiden välissä.
Syökää hyvät ihmiset hedelmäsalaattia ei siis purkkihedelmiä. Tai omenoita yms hedelmiä. Niin ja marjasekoituksia.
Tai kulhoon valmiiksi kuorittuja porkkanoita tai lanttua ja siis vettä niin paljon, että peittyy niin eivät nahistu.
Ei meillä koskaan teineinä nukuttu pitkälle iltapäivään. Äiti käski ylös.
😞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuisin meilläkin syödään yksi. Meillä teinit heräävät siinä iltapäivästä kolmen aikoihin. Tulis kyllä kiire syöttää kahta "lounas-päivällistä" 😅 Vaikeeta muutenkin saada pöytään, kun ovat kavereillaan tai kylillä.
Miten teidän teinit pärjäävät? Jos syövät ruoan kerran vuorokaudessa. Vai kolistelevatko pitkin yötä teillä keittiössä jotain ruokia väsäämässä.
Meidän teinit osaa itse ottaa välipalaruokia. Aika yksipuolinen ruokavalio on, jos syödään päivässä vaan pari jättiateriaa. - eri
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään kaksi lämmintä ruokaa. Jos olisi vain yksi, meillä tulisi aivan mahdoton ruokalasku, kun leipää, juustoa, leikkeleitä, muroja, hedelmiä jne. kuluisi aivan järjettömiä määriä.
Enempihän sen ruoan valmistus maksaa kuin leivät tai hedelmät, leikkeleet.
Pottupussi, jauhelihat, lihat, kalat, salaatit, niihin saa mussuttaa leipää ja omenoita urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vuokallista?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeen lihavia perheitä te ootte, kun syödään 2-3 lämmintä ateriaa päivässä ja vielä niitä iänikuisia paloja aterioiden välissä.
Syökää hyvät ihmiset hedelmäsalaattia ei siis purkkihedelmiä. Tai omenoita yms hedelmiä. Niin ja marjasekoituksia.
Tai kulhoon valmiiksi kuorittuja porkkanoita tai lanttua ja siis vettä niin paljon, että peittyy niin eivät nahistu.
Minun lämpimät ateriat olivat tänään aamiaisella kasvismunakas, lounaalla linssikasviskeittoa ja paistettu kanafile ja päivällisellä linssikasviskeittoa ja jälkkäriksi rahkaa ja marjoja.
Se lihominen riippuu ihan siitä mitä ja kuinka paljon syö eikä kuinka monta kertaa syö.
Syödään kaksi lämmintä ateriaa, joskus urheilevat teinipojat syö jopa kolme lämmintä ateriaa päivässä. Välillä kyllästyttää olla kauhan varressa, mutta kunnon ruoka pitää budjetin kurissa. Jossain vsiheessa kun poikien urheilu muuttui tavoitteellisemmaksi, niin näiltä jäi höpöruuat pois.
Lapsi syö 2, itse yleensä yhden ja mies jopa 3
Yks lämmin ateria, joka päivä. Lapset söi aikoinaan koulussa, niin ei tarvinnut kotona tehdä kuin yks. Viikonloppuisin tein isommin ruokaa niin sai lämmitettyä jos halusivat.
Teini voi nukkua huoletta yli 12 tuntia.