Syödäänkö teillä 2 lämmintä ruokaa päivässä?
Olenko jotenkin outo teinien äiti, kun meillä ei syödä, kuin yksi lämmin ruoka päivässä. Miten muilla menee? Meillä, kun herätäänkin vasta klo 12-14 välillä.
Kommentit (162)
No en todellakaan syö kahta "lämmintä ateriaa" päivässä, joskus en edes viikossa. Syön sitä mitä mieli tekee eikä se useinkaan ole perinteistä "lämmintä ruokaa".
Olen hoikka ja hyväkuntoinen, harrastan liikuntaa joka päivä. Että se niistä teorioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en sitten vissiin syö ollenkaan, kun harvoin syön perunoita ja kastikkeita tai muuta vastaavaa. Usein wrapeja, salaatteja, kerrosvoikeipiä, täytettyjä patonkeja ja sen sellaista. Aamupala on usein lämmin, puuro voisilmällä tai lämmitettyä karjalanpiirakkaa munavoilla.
Syötkö siis ollenkaan oikeaa ruokaa?
Kaikki tuossa lueteltu on ihan oikeaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan lämpimäksi ateriaksi? Minusta esim. puuro tai lämpimät voileivät eivät ole lämmin ateria. En miellä myöskään kaupan valmisruokia aina aterioiksi. Esim. jos lyön pinaattilättyjä mikroon lapselle, niin ei se ole minusta lämmin ateria. Tai mikrossa lämmitetty lihapiirakka. Jonkun toisen mielestä varmasti on. Jonkun mielestä marjakiisseli yksinään on lämmin ateria.
Eli tarkoittaako tämä, että mainitsemiasi ruokia voi syödä milloin haluaa ja lisäksi vielä lämpimät ateriat?
Kyllä. Jos syön puuroa, niin en kyllä laske sitä lämpimäksi ateriaksi. Samoin karjalanpiirakka ja lihapiirakka ovat meillä enemmän välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Isommat lapset syövtät yhden lämpimänaterian koulussa ja yhden illalla kotona. Viikonloppuisin lounas ja päivällinen. Rehellisesti sanoen luulin, että kaikki tekee näin?
Vinkki: ei kannata koskaan luulla että kaikki tekevät samalla tavalla kuin sinä. Ihan minkä tahansa asian suhteen.
Lämmin ruoka -meuhkaajat ovat yleensä yli 50-vuotiaita perunaa ja lihakastiketta sen olla pitää -tyyppejä. Eivät myöskään laske pullaa välipalaksi ja ihmettelevät, kun kilot ei karise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en sitten vissiin syö ollenkaan, kun harvoin syön perunoita ja kastikkeita tai muuta vastaavaa. Usein wrapeja, salaatteja, kerrosvoikeipiä, täytettyjä patonkeja ja sen sellaista. Aamupala on usein lämmin, puuro voisilmällä tai lämmitettyä karjalanpiirakkaa munavoilla.
Mikä on oikea ruoka?
No voileivät, wrapit ja patongit eivät sitä ole. Jos siis vetää pelkästään niitä.
Miksi ei? Samoista aineksista koostuu kuin muukin ruoka. Hengissäkin ja terve olen.
Syötkö kunnolla kasviksia ja protskuja laisinkaan vaan pelkästään hiilarihöttöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan lämpimäksi ateriaksi? Minusta esim. puuro tai lämpimät voileivät eivät ole lämmin ateria. En miellä myöskään kaupan valmisruokia aina aterioiksi. Esim. jos lyön pinaattilättyjä mikroon lapselle, niin ei se ole minusta lämmin ateria. Tai mikrossa lämmitetty lihapiirakka. Jonkun toisen mielestä varmasti on. Jonkun mielestä marjakiisseli yksinään on lämmin ateria.
Eli tarkoittaako tämä, että mainitsemiasi ruokia voi syödä milloin haluaa ja lisäksi vielä lämpimät ateriat?
Kyllä. Jos syön puuroa, niin en kyllä laske sitä lämpimäksi ateriaksi. Samoin karjalanpiirakka ja lihapiirakka ovat meillä enemmän välipaloja.
Saako näitä syödä myös määrättömiä määriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikea ruoka?
No voileivät, wrapit ja patongit eivät sitä ole. Jos siis vetää pelkästään niitä.
Miksi ei? Samoista aineksista koostuu kuin muukin ruoka. Hengissäkin ja terve olen.
Syötkö kunnolla kasviksia ja protskuja laisinkaan vaan pelkästään hiilarihöttöä?
Mun voileipä ei ole mikään voita ja kinkkua juustolla vaan sellainen kunnon kasvistäytteinen kerrosleipä hummus- tai avokadolevitteellä. Hyvä kun suuhun mahtuu. Salaattiin ja leipiin voi laittaa ihan mitä tahansa proteiinia. Veikkaan, että sinä syöt huonommin kuin minä. Hiilaria se perunakin on.
Aamiaisella ja lounaalla syön lämmintä ruokaa ja päivällisellä syön tyyliin vaan luonnonjogurttia, pähkinä- ja siemensekoitusta, marjoja ja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruuan pitää olla lämmintä?
Ruo'ansulatukseen menee vähemmän energiaa, joten on helpompi kerätä varastorasvaa, jos vaikka sattuisi nälänhätä iskemään?
Tuo voi olla osatotuus, mutta lämmin ruoka on myös maukkaampaa, joten sitä tulee syötyä riittävästi ettei paino pääse putoamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikea ruoka?
Mun voileipä ei ole mikään voita ja kinkkua juustolla vaan sellainen kunnon kasvistäytteinen kerrosleipä hummus- tai avokadolevitteellä. Hyvä kun suuhun mahtuu. Salaattiin ja leipiin voi laittaa ihan mitä tahansa proteiinia. Veikkaan, että sinä syöt huonommin kuin minä. Hiilaria se perunakin on.
No en kyllä syö perunaa vaan mm. todella paljon kasviksia, kanaa, kalaa, kananmunia, palkokasveja, sieniä, marjoja ja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikea ruoka?
No en kyllä syö perunaa vaan mm. todella paljon kasviksia, kanaa, kalaa, kananmunia, palkokasveja, sieniä, marjoja ja hedelmiä.
Niin minäkin. Leipiäkin on muutakin kuin vehnäleipää.
Penska syö koulussa ja kotona. Viikonloppuisin ja lomilla vain yhden aterian. Minä syön vain yhden lämpimän aterian kotona ja töissä yleensä vain salaatin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako näitä syödä myös määrättömiä määriä?
Ennen kuin rupeat meuhkaamaan, niin minä olen hoikka. Olen aina ollut. En ole koskaan laihduttanut.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuisin meidän teinit nukkuvat pitkälle iltapäivään. Yksi ruoka meilläkin. Pienillä lapsilla tietysti kaksi.
Iltapäivään?
Menevät aamulla nukkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lämmintä ruokaa, tottakai! Meillä on säännöllinen ruokarytmi: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Samoin, aamiaisen ja illallisen. En syö välipaloja.
Muksut kun oli pieniä syötiin, mutta ei nykyään enää jaksa miettiä.
Tosiaan aamupala menee lounaasta, kun sen syö puolilta päivin. NIin aikuiset kuin teinitkin. Näin siis viikonloppuisin ja lomilla.
Joskus mies etäpäivänään jotain tilaa tai tekee nopeeta, jollei jämiä ole jäänyt. Siinä meidän lounaan syönti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruuan pitää olla lämmintä?
Ainakin minusta lämmin ruoka maistuu paremmalta ja on miellyttävämpi syödä. Mutta voihan sen makaronilaatikkonsa vetää suoraan jääkaapistakin suihinsa.
Ja meillä syödään kaksi ateriaa päivässä, lämpimänä. Kevyt lounaskeitto yleensä, usein kasvissosesoppaa raejuustolla tai vaikka tilkka mannapuuroa mustikoilla. Ensin kuitenkin edellisen päivän jämäruuat, jos niitä on jäänyt. Lisäksi tarjolla iso salaattiannos tai raasteita. Pienehköt ruoka-annokset.
Iltaa kohti kevenee, hedelmiä ja marjoja, mehukeittoa.
Aktiivinen eläkeläispariskunta ollaan.
Jos oikeasti olisitte aktiivisia niin söisitte paremmin ja enemmän.
Eläkeläiset eivät tarvitsekaan niin paljon energiaa kuin nuoremmat himoliikkujat.
Miten paljon likut himolikujana. Käyn eläkeläisten jumpassa muiiden eläkeläisten kanssa 4 arkipäivän aamuna viikossa ja hiki virtaa todella,meillä kaikilla. Lounaan syön kello 11. Olen siloin tulut kotia.Lähden ulos kävele tai hihtää ja ulkona todella olen tunteja.Lisänä on puntisalit vapaana käyössä joka päivä vikossa 7 päivää senjorikeskukset ja ilmasiksi.Kuin ulkona urheilupuistot.Nuorianissä ulkolikunta paikat ei näy.Mutta hyväkuntosia eläkeläisiä kyllä.Kuin samaten Myllypuron kuntoportaissa Itä Helsnki joka aamu kukon laulunaikaan.Terv. kaikilta eläkeläisiltä jotka huolehtii kunnosta ja meitä on paljon,kun aikaa on liikua.
Kaikkien lapset eivät ole kilpaurheilijoita. Joillekin vanhemmille voi tulla yllätyksenä, että kaikki lapset eivät syö vuokallista makaronilaatikkoa yhdeltä istumalta. Meillä viikonloppuisin ja lomilla pärjätään yhdellä lämpimällä aterialla. Toki aamupala ja välipalatkin voi olla lämpimiä. Minä en suoraan sanottuna ymmärrä joidenkin pakkomiellettä lämpimiin aterioihin.
Ja selitäpä mikseivät nämä muka ole "oikeaa" ruokaa?
Ihme päähänpinttymiä taas.