Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsuuttaan köyhäksi kuvannut Sanna Marin asui lapsena Kruununhaassa

Vierailija
22.02.2023 |

Marin kertoo, että hän on käynyt ensimmäisen luokan Helsingin Kruunuhaassa, jossa hän asui tuohon aikaan perheensä kanssa.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/ae964ff3-5c09-49d3-947d-8802ee0…

Marin on myös kertonut kuinka Pirkkalassa heillä oli vaatimaton asunto ja köyhyyttä. Niin tuo vaatimaton asunto oli upouusi rivitalokolmio ja siinä asui siis kolme ihmistä eli todella tilavahko asunto tuohon aikaan 1990-luvulla.

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi sosiaalinen nousu on Suomessa melko helppoa kansainvälisesti vertaillen, jos vain henkilökohtaiset ominaisuudet riittävät. Marin ja Ohisalo hyviä. esimerkkejä tästä. Molemmat sosiaalisesti vaatimattomista lähtökohdista. En tarkoita pelkkää varallisuutta, vaan myös sosiaalista pääomaa.

Vierailija
42/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadin gimma Sanna, joka muutti yhdeksänvuotiaana landelle.

Stadin Slangi ry:ylle voisi ehdottaa valintaa seuraavaksi Stadin Gimmaksi.

Minä aloitin ainakin tokaluokan 8-vuotiaana, mutta kai teillä on asiat eri tavalla siellä Tampereella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas lähti suomalaisten lempiaihe käyntiin. Kenellä on kurjin elämä?

Vierailija
44/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duoda duoda...wikipediassa lukee vieläkin, että "Marin vietti lapsuutensa Pirkkalassa".

Pitkä on ollut koulumatka, heh.

Niinhän se viettikin. Milloin yksi vuosi on muuttunut koko lapsuudeksi. Suurimman osan lapsuudestaan vietti Pirkkalassa. 

Hetkinen hetkinen, Syntyi Helsingissä ja muutti Pirkkalaan noin yhdeksanvuotiaana.

Sanna on tahallaan pimittänyt helsinkiläisyytensä.

Itsehän se juuri siitä halusi puhua. 

Vierailija
45/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun serkku asui 90-luvulla Kruunuhaassa, eikä ollut tosiaankaan rikas, eikä edes keskituloinen. Siellä oli joku halpa ja vanha, remppaamaton vuokrakämppä.

Noihin aikoihin Helsinki ei ollut vielä niin eriytynyt, vaan siellä asui ihmisiä eri tuloluokista. Rikkailla oli vain isommat asunnot ja köyhemmät elivät ahtaammin. 

Kotikatukin kertoo työläisperheestä ja paremmin toimeentulevasta perheestä, jotka asuvat Helsingin kantakaupungissa samassa talossa. Tämä oli aivan normaalia. 

Kotikatu kuvasi hienosti gentrifikaatiota.

Ensin oli ihan normaalia että duunarit asuivat Eirassa. Sitten sarja siirrettiin Kallioon, kunnes alkoi olla epäuskottavaa että he olisivat asuneet Kalliossakaan.

Vierailija
46/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelinkin, että on liian fiksu tamperelaiseksi. 

Vierailija
47/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen asunut lapsena Krunikassa ja jopa käynyt pari vuotta koulua siellä.

Asunto ei kyllä ollut mikään luksus ja se pakkomyytiin kun päihdeongelmainen isäni teki itsemurhan ollessani lapsi. Setäni tosin osti sen.

Ei se Krunikassa asuminen kenestäkään tee rikasta.

Vierailija
48/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen asunut lapsena Krunikassa ja jopa käynyt pari vuotta koulua siellä.

Asunto ei kyllä ollut mikään luksus ja se pakkomyytiin kun päihdeongelmainen isäni teki itsemurhan ollessani lapsi. Setäni tosin osti sen.

Ei se Krunikassa asuminen kenestäkään tee rikasta.

Ja tosiaan tämäkin asunto oli peritty asunto.

Vierailija
49/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeseen löyhästi liittyen.

Mä olen vasta omien lasteni myötä tajunnut, ettei lapsuuden kotini ollutkaan köyhä. Me elettiin tavallista keskiluokkaista elämää. Neljä lasta tietenkin verottaa oman osansa ja vanhemmat olivat tehdasduunareita, ei niin rikkaita, mutta ok, meillä meni.

Osittain tietty se, että silloin pääsi jo nuorena pieniin duuneihin kiinni. Mä aloitin lapsenlikkahommat 12 vuotiaana, menin leipomoon töihin 14 vuotiaana... Mulla oli koko ajan omaa rahaa käytössä jne.

Olin kuvitellut meidän olevan köyhiä, koska asuttiin vuokralla hyvällä alueella, meillä ei ollut autoa(oli fillarit ja bussikortit), vaatteita ostettiin harvoin, ne paikattiin, annettiin nuoremmille yms. eli järkevää kierrätystä. Ruuat oli aikakaudelle tavallisia ja samaa ruokaa syötiin monta päivää. Äiti leipoi kaiken leivän ja pullat yms.

Ulkomailla ei käyty, mutta eihän kukaan muukaan käynyt. Tai Katja kävi, jonka isä oli lentokapteeni. Eikä lapsia käytetty kampaamossa, vaan äiti tai naapurin Asta leikkas, värjäs ja teki permanentit. Tai Katja kävi, mutta sen äiti oli kampaaja.

Meillä oli ekojen joukossa aina kaikki uudet teknologia vimpsahdukset. Tietokoneet ja videot, videokamera. Mä sain isän järkkärin rippilahjaksi! > Olin järjettömän kiitollinen, mutta pidin köyhyytenä, kun oli käytetty.

Silmät avautunut tosiaan vasta omassa aikuusuudessa. Eihän meillä puutetta ollut ja lähes aina sain asiat joita toivoin. Toisinaan päivää ennen tilipäivää syötiin puuroa päivälliseksi. Noh, niin söi muutkin.

Vierailija
50/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin asuin Kruununhaassa 1988-2000 ja ol en pienituloinen.

Vierailija
51/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun serkku asui 90-luvulla Kruunuhaassa, eikä ollut tosiaankaan rikas, eikä edes keskituloinen. Siellä oli joku halpa ja vanha, remppaamaton vuokrakämppä.

Noihin aikoihin Helsinki ei ollut vielä niin eriytynyt, vaan siellä asui ihmisiä eri tuloluokista. Rikkailla oli vain isommat asunnot ja köyhemmät elivät ahtaammin. 

Kotikatukin kertoo työläisperheestä ja paremmin toimeentulevasta perheestä, jotka asuvat Helsingin kantakaupungissa samassa talossa. Tämä oli aivan normaalia. 

Kotikatu kuvasi hienosti gentrifikaatiota.

Ensin oli ihan normaalia että duunarit asuivat Eirassa. Sitten sarja siirrettiin Kallioon, kunnes alkoi olla epäuskottavaa että he olisivat asuneet Kalliossakaan.

Eihän se nyt missään Eirassa ollut alunperinkään, ei lähelläkään.

Ullanlinnaa Korkeavuorenkadulla, vaikka ennen puhuttiin, että Punavuoressa. Anyway, kumpainenkin ihan tyyppillisiä duunari kaupunginosia. Silläpä muutto Kallioon oli aivan samantasoista seutua.

Vierailija
52/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkian noita edelllisiä viestejä, mutta toiivotaan että teistä tulee seuraava presidentti, jos Sanna Marini ei tahdo jatkaa

Vierailija
53/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kamalaa, tuliko sulle😂 isokin kriisi tästä?

Vierailija
54/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan stadin ulkopuolella asuvat luulet, että kaikki kantakaupungin vanhat osat ovat jotain rikkaiden eliittijuttuja, joihin köyhillä ei ole asiaa. Väärin. Siellä on todella monentasoista asumista ollut aina ja vielä enemmän 1990-luvulla. Ns. rikkaiden alueet ovat oikeastaan alkaneet eriytyä vasta 2000-luvun puolella, poikkeuksena tietysti sellaiset aina hyväosaisten alueet kuin Eira, joissa on kuitenkin aina voinut olla joukossa myös halpoja vuokrakämppiä, sillä vanhoissa taloissa on ollut ns. palvelijan huoneita, jotka on myöhemmin muunnettu yksiöiksi. Itsekin asuin sellaisessa Etu-Töölössä, opiskelijana.

Vierailija
55/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän Sannalla meneekin hyvin. On vain 700 000 e velkaa! Huippua.

SDP matematiikkaa.

Älä itke. Kyllä hän asiansa hoitaa. 😄

Vierailija
56/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kamalaa, tuliko sulle😂 isokin kriisi tästä?

Vierailija
57/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, on meillä ongelmat!

Vierailija
58/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän Sannalla meneekin hyvin. On vain 700 000 e velkaa! Huippua.

SDP matematiikkaa.

Älä itke. Kyllä hän asiansa hoitaa. 😄

niin hän tietää että palkkiovirka odottaa EUssa kun Suomen rahat on loputkin annettu pois, luonnonvarat myyty, perusoikeudet viety ja kansanterveys

Varmaan omakin puolesta haluaa että Sanna poistuu Suomesta ja häviää johonkin EU-virkaan.

Vierailija
59/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on alkanu risoon sen tamperelainen murre. Tekee tosi juntin vaikutelman.

Juu ite oon Tampereelta. Kato nääs.

Vierailija
60/153 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEn postinumeroittaisen verotiedon mukaan Kruununhaassa tienataan aika lailla enemmän kuin Helsingissä keskimäärin.

-Joo, mutta kruununhaassa asuu myös tavallisen tuloisia. Etenkin jos on kaksi vuokraa maksavaa aikuista jakamassa talouden, kruununhaassa voi todella hyvin asua jossain vuokra asunnossa kaksi pienituloista.

En usko, että Sanna Marin on oikeasti asunut Hkissä. Korkeintaan ollut joku vuoden täällä lapsena, mutta syntynyt varmasti tampereella ja viettänyt siellä 99% ajastaan.