Miten saa asuntoon aikuismaista tuntua?
Mulla on ollut se ongelma etten osaa sisustaa ja joku sano et mun kämppä näyttää 18 vuotiaan. Asunnolta. :D oon 32v niin vähän noloa. Tykkään keräillä kaikkea krääsää, omistan 90cm sängyn ja en tv:tä, tekeekö hän se asunnosta lapsellisen? Mitä mieltä te olette, miten asunnosta saa aikuismaisen näköisen?
Kommentit (54)
Vastasit itse jo aloituksessa: se krääsän keräily ja esillepano kaikille tasoille ja hyllyihin.
Kaapit ja lipastot, johon saa tavaraa piiloon? Osa laatikkoon varastoon, ilmatiiviisti?
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuone ja oikea parisänky, ehdottomasti.
Yksiö 90 cm sängyllä suorastaan huutaa että täällä asuu runkkaava kakara.
Jos asuu yksin, miksi pitäisi olla paljon tilaa vievä parisänky makuuhuoneessa? Ei kaikilla ole aktiivista sexielämää.
Minimissään 55 tuuman TV ellet ole joku telaketjulesta. Oikea vähintään 140-160 cm leveä sänky, joka ei missään nimessä olohuoneessa tai missään alkovissa vaan erillisessä makuuhuoneessa. Hillityt verhot ikkunoihin vaikka olisikin kaihtimet, ja kunnon matot lattioille. Ei muovimattoja lattioina, niitä ei ole kuin sossun eläteillä ja opiskelijoiden soluhelveteissä.
Sisustat juuri niinkuin itse hyvältä tuntuu ja lopetat marmattajien kuuntelun. Pitäköön huolta omien asuntojen sisustuksesta.
Semmoisella ajatuksella kun sisustaa että tälläiseen asuntoon olisi mahdollisimman kiva tulla vieraana. Siis sen sijaan että pohtisit mitkä ratkaisut riittäisivät sinulle itsellesi ihan mainiosti.
Sulla on varmaan paljon lapsellista krääsää ympäriinsä? Poiista krääsä kokonaan näkyvistä ja osta iso Aaltomaljakko ja laita siihen kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu yksin, miksi pitäisi olla paljon tilaa vievä parisänky makuuhuoneessa? Ei kaikilla ole aktiivista sexielämää.
Ei tietenkään ole pakko, mutta aloittaja kysyi miten saa asunnon vaikuttamaan aikuismaiselta, vastasin siihen. Voi toki pitää sen kapean runkkupunkan siellä olohuoneen alkovissa, mutta ei se todellakaan aikuismaiselta näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sänky on ennen kaikkea nukkumista varten, sekstailla voi vaikka pöydällä.
Hyvä sänky kertoo siitä, että arvostaa unta. Voi pötköttää pitkin poikin. Myös laadukkaat vuodevaatteet kuuluvat aikuisen uniaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa mitä muut ajattelee.
Makuasioista voi ja saa kiistellä.
Hirvi-aiheinen gobeliini ja yksi räikeän punainen raanu seinälle, Maria Teresa -kattokruunu olohuoneeseen, monenkirjavia räsymattoja ja kiikkustuoli. Jo vain alkaa näyttää aikuismaiselta. Astiastoksi valitset vielä kirpparilta Arabian Ruskan.
Sillisalaattisisustus tuo mieleen juuri kotoaan muuttaneen nuoren, joka on saanut huonekalut yms sieltä täältä. Eli yritä saada jotain yhtenäisyyttä esim. tekstiileillä.
Aikoinaan yksiössä asuessani minulla oli tosi laadukas vuodesohva, joka perusasennossaankin tarjosi kivan löhöilypaikan ja siinä pystyi hyvin nukkumaan. paljon kauniita tyynyjä, toisiinsa sointuvia värejä.
Turhat kamat kaappiin tai kierrätykseen ja värimaailman rauhoittaminen. Kokopitkät verhot ja joku viherkasvi, jos on olosuhteet sopivat sille. Vaikka kaktus jos ei jaksa hoitaa.
Seiniltäkin pois teinimäiset kuvat ja taulut, joku kiva kehystetty juliste tai pari on ihan riittävä. Jos on jotain designesineitä, niin ne tietenkin sisustushyllyyn esille tai harkittuun paikkaan seinälle tai lipaston päälle.
Minua inhottaa esim. unisiepparit ja moinen rihkama.
Yksi kunnon matto, sävyyn sopiva, ei pieniä pätkiä sinne sun tänne.
Valaistus on tärkeää. Itse viihdyn, kun on rauhoittavia ja himmeähköjä valopisteitä, enkä yleensä käytä kattovalaisinta ollenkaan. Jos tarvitsee tehdä jotain tarkkaa työtä, niin sopivat spotit tai tyylikäs lattiavalaisin.
Kuules nyt. Minä olen 63v nainen ja minun asunnostani sanotaan aina, että se näyttää ihan siltä kuin siellä asuisi nuori nainen tai sitten esim. yh-äiti pikkutytön kanssa. Sisustan itseäni varten, en mahdollisia vieraita varten.
Kyllä kodin täytyy olla mahdollisimman paljon omaa silmää ja omaa käytännön tarvetta varten sisustettu. Minä tosin pienituloisena en pysty sisustamaan kuten oikeasti haluaisin, mutta olen tyytyväinen näinkin.
Eli minulla on värikäs koti, ei todellakaan valkoista pintaa missään. Ja on julisteita (musiikki, elokuvat) seinillä kuten oli silloinkin lapsuudenkodissani teininä.
Eiköhän niissä kodin arvostelijoissa ole paljon niitä kateellisia ihmisiä. Ei kai muu syy voi aiheuttaa niin paljon arvostelua.
Miksi pitää olla mattoja?
Ei ne lattiat pilalle mene sukkasillaan tai paljain jaloin kävellessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla mattoja?
Ei ne lattiat pilalle mene sukkasillaan tai paljain jaloin kävellessä.
Matot tuo kodikkuutta ja ilmettä sisustukseen.
En arvostele kenenkään kotia, mutta parissa kodissa on pakko pidätellä itseäni, etten hyppää riipimään koristeita vähemmäksi. Valitse koristeista mieluisimmat ja säilytä ne. Kehystä julisteet. Valitse sisustukseen pari johtavaa väriä. Maali on edullinen ja helppo tapa sitoa esineitä yhteenkuuluviksi.
Aloittaja kysyy miten asunnosta saa "aikuismaisen näköisen" ja tiukkapipot vastaa, että kuules kun säteet ihan niin kuin itse haluat, älä kuuntele muiden kateellisten mielipiteitä :D
Jos haluaa keräillä kaikenlaista rihkamaa ja krääsää, niin siitä vaan. Mutta sekään ei näytä nuorekkaalta, vaan vanhemman naisen tai mummelin hamstrauskämpältä, jos on sillisalaattia joka paikka täynnä. Ja onhan niissä kauhea pölyjen pyyhkiminenkin. Aina tunkkaisen näköistä. Nuorekkuus ei aina ole värien roiskimista, pitää olla siihen aika hyvä taiteellinen silmä, että harmonia säilyy.
Esim. Manuela Boscolla on todella värikylläinen maku ja sisustus, mutta kaikki on sopusoinnussa keskenään. Itse en sellaisessa tosin viihtyisi.
Kirjahylly, tyylikkäät verhot, kunnollinen ruokapöytä ja puhtaat valkoiset seinät julisteiden sijasta.