Pojan tyttöystävän käytös häiritsee
Poikani uudehko tyttöystävä (23 vuotias) tuli kanssamme lomalle. Hän asui loma-asunnossamme täysihoidossa. Ostimme hänelle erikoisruokavaliota varten ruuat, kuskailimme jne. Aivan kaiken ylimääräisen ajan tyttö makasi huoneessa, ei tullut juttelemaan sanaakaan. Ei kertaakaan kysynyt, että voisiko jotenkin osallistua tms. Tänään heräsimme aamulla klo 5 jälkeen ja veimme nuoret takaisin jatkamaan matkaa eteenpäin. Odottelin jos nyt olisi tullut sana kiitos. Mutta ei tullut. Tyttö on kyllä todella varautuneen oloinen. Olisi helpompi ymmärtää, jos tietäisi mitä tuollaisen käytöksen takana on.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Kutsuitko (vieraaksi) vai oliko kyseessä alusta lähtien selkeä yhteisloma, jossa kaikki osallistuvat ja maksavat?
Suomalaisilla on hassu tapa antaa enemmän kuin tahtoisivatkaan ja jäädä odottamaan vastinetta ilman, että hiiskahtavatkaan siitä. Esitetään pyyteetöntä, vaikkei oikeasti olla pyyteettömiä. Oletetaan, että kaikki muut kyllä tietää millaiseen kiitollisuuden velkaan jäävät, jos joku ei tee niin se on vähintään pahatahtoinen, ellei peräti luonnevikainen tai paha.
Muunmaalaiset avaavat suunsa suunnitteluvaiheessa tai viimeistään pikku harmituksen hetkellä. Suomalaiset odottavat ajatustenlukua loman loppuun asti ja loukkaantuvat verisesti kun se toinen suomalainen ei lukenutkaan ajatuksia. Vaikka niin kovasti mökötin ja tuhahtelin, niin ei se perkule tajunnut! Argh! Mokomakin lusmu!
Nielisin pettymyksen tällä kertaa ja muistelisin ensi kertaa varten, mitä kommunikointi tarkoittaa. Tyttöparka ei osaa lukea ajatuksia, kuten ei kukaan muukaan.
En nyt ihan näe että tästä oli kyse. Ap odotti sanaa kiitos ja ylipäätään lomalla jotain kontaktia. Ei kauheasti vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka viettää lomaa anoppinsa kanssa samassa huoneistossa. Jos minä olen lomalla niin teen mitä teen ja silloin kun itseäni huvittaa. En haluaisi anoppia kkyttäämään viereen ja tarkkailemaan, koska se miniä tarttuu tiskiharjaan ja mopin varteen. Ymmärrän tavallaan sua kyllä, mutta jos ajattelee sen nuoren näkökulmasta niin ei, ei kyllä nappaisi edes koko juttu yhteisestä lomahuoneistosta anopin kera.
Minä otin kesällä viikon palkatonta, jotta pääsin pikkukylään anopin ja miehensä yksiön lattialle nukkumaan mieheni ja kahden veljensä kanssa. Ensi kesänä toivottavasti taas. Meitä on moneen junaan, myös anoppeja.
Hyvä ja lämminhenkinen seura korvaa kaikki muut puutteet. Ylellisyys ei poista huonoa kohtelua tai ilkeyttä, saa jotkut kyllä sietämään sitä.
Aloittajalle sen verran lohdutukseksi että meidän lapset ei anna meistä aina mairittelevaa kuvaa vaikka kuinka hyvissä väleissä oltaisiinkin. Älä vedä kauaskantoisia johtopäätöksiä tuosta tapaamisesta. Yleensä ne kummastuksen aiheet selviää lopulta ja syy saattaa olla jokin todella mitätön lausahdus lapsosesi suusta mutta tyttö tulkinnut asian haudanvakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaan varmaan ujo veikkaisin. Tuossa iässä jotkut vielä on. Ehkä jännitti anoppikokelastaan eikä ihme jos itse olet yltiösosiaalinen, tunkeilevia ja arvosteleva. Hän varmaan aisti, että sinä arvioit häntä onko hän tarpeeksi hyvä valinta pojallesi. Ehkä tahtomattasi omalla käytökselläsi aiheutti epämiellyttävän tilanteen. Ja ei nuoret yleensä kovin pitkään jaksa seurustella 'vanhusten' kanssa.
23-vuotias ei ole enää mikään hyiiivanhemmatonällöjäjatylsiä-teini.
Minä olen 28 ja kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. Olen toisinaan huono katsomaan silmiin ja varautunut ja vaivaantunut keskustelutilanteissa. Pelkään nolaavani itseni jos avaan suuni. Kohtelias kuitenkin olen aina. Minkä ikäinen tahansa voi olla sosiaalisesti rajoittunut ja kömpelö.
En haluaisi viettää lomaani anopin ja appiukon kanssa, enkä myöskään vanhempieni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs sun poikasi teki ? Auttoiko, kiittikö vai makoiliko huoneessa ? Kai se tyttöystävä ajatteli ettei halua olla häiriöksi, jos olet sellainen jonka mielestä kaikki pitää just niin kuin sinä sanot, ehkä poikasi oli kertonut että olet vaikea ihminen.
nah, ei tietenkään, pani vain kin kani.
Vierailija kirjoitti:
Muutamia asioita tulee mieleen:
- tyttö on introvertti. Väsyy siitä, jos pitää olla koko ajan sosiaalinen.
- tyttö voi lomanne aikana huonosti (esim. pahat menkat) eikä kehdannut/halunnut sanoa mitään teille
- tyttö koki olevansa ulkopuolinen eikä hänellä ollut mitään sanottavaa
- tyttö halusi että voitte perheenä keskustella/tehdä asioita rauhassaKai kuitenkin teitte loman aikana jotakin porukalla yhdessä? Miten hän silloin käyttäytyi?
23 vee tyttö. unohdit migreenin kun kun kiihotuit niin "tytön" menkoista.
Kannattaa nyt vaan uskoa että meitä on moneen junaan, sosiaalisia ja sitten hiljaisempia. Kummilapsemme äiti on erittäin hiljainen ja seurassa hermostuneen oloinen, mutta meille todella rakas ihminen, vaikkei sanoisi sanaakaan tavatessamme. Ei kannata itse ruveta hirveästi hössöttämään sellaisen ihmisen kohdatessaan, vaan antaa toiselle tilaa ja olla kannustava.
Makasi huoneessa yksin vai pojan kanssa? Mistä näit tämän makaamisen?
- menkat/ripuli/ummetus/päänsärky
- ujo/introvertti
- traumatisoitunut
- ei pidä perheestänne ja miettii, jättäisikö poikaystävänsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaan varmaan ujo veikkaisin. Tuossa iässä jotkut vielä on. Ehkä jännitti anoppikokelastaan eikä ihme jos itse olet yltiösosiaalinen, tunkeilevia ja arvosteleva. Hän varmaan aisti, että sinä arvioit häntä onko hän tarpeeksi hyvä valinta pojallesi. Ehkä tahtomattasi omalla käytökselläsi aiheutti epämiellyttävän tilanteen. Ja ei nuoret yleensä kovin pitkään jaksa seurustella 'vanhusten' kanssa.
23-vuotias ei ole enää mikään hyiiivanhemmatonällöjäjatylsiä-teini.
Minä olen 28 ja kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. Olen toisinaan huono katsomaan silmiin ja varautunut ja vaivaantunut keskustelutilanteissa. Pelkään nolaavani itseni jos avaan suuni. Kohtelias kuitenkin olen aina. Minkä ikäinen tahansa voi olla sosiaalisesti rajoittunut ja kömpelö.
Niin voi, mutta vastasin tuolle joka sanoi etteivät nuoret jaksa seurustella vanhusten kanssa. 12-vuotiaat ehkä eivät, mutta 23-vuotiaan ei enää luulisi pitävän kumppanin vanhempia jotenkin liian kalkkiksina vuorovaikutukseen.
23-vuotias on vielä aika nuori, ihmisen aivot kypsyvät aikuisuuteen vasta n. 26-vuotiaana. Kotoa ei ehkä ole saanut minkäänlaista mallia kohteliaaseen sosiaaliseen kanssakäymiseen. Lapsuudenkodissaan on voinut olla täysin normaalia tuollainen käytös. Mutta joo, olisihan tuollainen aika rasittavaa ja tuntuisi epäkohteliaalta. Ehkä kannattaa vaan suhtautua kuten suhtautuisi hieman hankalaan ja ylimieliseltä vaikuttavaan teiniin.
Maksoiko hän matkansa itse ja miksi ostit hänelle ruokatarpeita jos kyse oli täysihoidosta?
Moittia ap kyllä aloituksessaan jaksoi,mutta todella epäkohtelias hän on, kun ei ole vastannut kysymyksiin, joita joku on täällä esittänyt. Että umpimykkä Itsekkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs sun poikasi teki ? Auttoiko, kiittikö vai makoiliko huoneessa ? Kai se tyttöystävä ajatteli ettei halua olla häiriöksi, jos olet sellainen jonka mielestä kaikki pitää just niin kuin sinä sanot, ehkä poikasi oli kertonut että olet vaikea ihminen.
Mistä kuvittelet, että kaiken pitää olla niin kuin minä sanon? Toivoin vain sanaa kiitos ja jonkinlaista vastavuoroisuutta. En sen enempää
Ap
Ja toivomalla paranee?
Tyttö on luultavasti tuutannut sometilinsä täyteen viestejä kylmänkalseasta poikaystävän äidistä joka vastasi poikaansa kuin haukka.
Halusiko hän edes lähteä reissuun? Jos tunsi olonsa kurjaksi ja kärsi koti-ikävästä? Ei toki silti pienet käytöstavat olisi pahitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
En olisi minäkään tuon ikäisenä osannut kysyä, että voisinko osallistua jollakin tavoin. Älä oleta, että tapanne ovat tuttuja kaikille, vaan jos halusit hänen apuaan, olisit pyytänyt.
Ohhoh, kyllä tajusin jo 15 ikäisenä tuollaiset huomaavaisuudet. Olen myös lapsilleni opettanut , että kaikesta kyydityksestä, ym mitä joku tarjoaa,kiitetään. Kun poika menee Lapin mökille viikoksi kaverinsa seuraksi, maksamme tietysti matkat, tarjoamme vanhemmille ruokarahaa ja tarkkaan kerromme ,että jälkensä on siivottava ja autettava askareissa niinkuin heidänkin lapsensa. Peti on pedattava ym ym.
En itsekkään lusmuja katselisi, komentaisin pikku juttuihin mukaan koko poppoon. En ole mikään palvelijaorja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika kuumottavaa asua poikaystävänsä vanhempien loma-asunnossa ja viettää yhteistä lomaa heidän kanssaan. Kovin moni ei edes lähtisi moiseen.
Niin tyhmä ja ahne lähtee. Tuon ikäisenä jo tietää ja pitää osata sanoa ei jos poikkis pyytää.
Meillä ovat pyytäneet mukaan, kun ei opiskelijoitten rahat lomiin riitä. Mökillemme Lappiin saa tulla jos osaa käyttäytyä.
Nizzan loma-asunnolle voi tulla vaikkei osaisikaan. Siellä ei tarvi hävetä huonosti käyttäytyviä. Lapissa kuitenkin enemmän suomalaisia tuttuja.
Jos nuoriso on avutonta, on se vanhempien vika. Kukahan ne nuoret on kasvattanut avuttomiksi?
Lukekaa Michelle Obaman uusi kirja, hän puhuu juuri tästä helikopterivanhemmuudesta.