Tulisiko lihansyönti kieltää kokonaan? Anna Kontulan mielestä tulisi.
IL: "Anna Kontula sanoo olevansa sitä mieltä, että eläinten tappaminen syöntitarkoituksessa tulisi lopettaa kokonaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4b9670d0-d3f9-4661-a570-452953eee…
Kommentit (702)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehotuotanto pitäisi kieltää kokonaan, rituaaliteurastus pitäisi kieltää kokonaan ja lihatuotteiden verotusta tulisi nostaa. Lihan pitäisi olla selvästi kalliimpaa kuin nykyisin.
Ei tarvita uusia veroja, riittää kun poistetaan eläintuotannon tuet.
Ja annetaan velkaantuneet maatilat pankeille, jotka myyvät ne ulkomaisille suursijoittajille tai suuryrityksille kun kotimaasta ei enää löydy ostajia niin kalliille maatiloille. Esimerkiksi Nestle voisi ostaa kaikki Suomen velkaantuneet maatilat yhden vuoden aikana ansaisemillaan rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan ja alkoholin tuotanto ovat suurimpia ympäristön rasittajia.
Vähemmän ne rasittavat kuin víhervasemmìston jatkuvat lentomatkat "ympäristön puolesta".
Linkki?
Todisteet esitän vasta, kun itse todistat ettet ole idiootti vihervassari, joka ei ymmärrä lukemaansa.
Miten voisit esittää todisteen asiassa, joka ei pidä paikkaansa? Ja yritä rauhoittua. Kukaan ei ole kieltämässä sinulta raadonsyöntiä, mutta kannattaa muistaa, että lihantuotanto on yksi suurimpia ympäristön rasittajia maailmassa.
Puhut siis väestönkasvun ankaran rajoittamisen puolesta, eikö niin? Vai saavatko yli miljardi kiinalaista ja pari miljardia myslimia syödä lihaa mutta suomalaiset eivät?
Yritä rauhoittua olkiukkoinesi. Kukaan ei ole kieltämässä sinulta raadonsyöntiä, mutta kannattaa muistaa, että lihantuotanto on yksi suurimpia ympäristön rasittajia maailmassa.
Lihansyönti ei ole ongelma. Liiallinen väestönkasvu - väestö kasvaa maansa kantokykyä enemmän - puolestaan on se varsinainen ongelma.
Ruokatuotteista eniten ilmastoon vaikuttaa liha- ja maitotuotteiden tuotanto. Pienin kuormittavuus on juureksilla. Broilerin liha on ilmaston kannalta vähiten kuormittavaa lihaa: sen ilmastovaikutus on 4 kg CO2/lihakilo. Seuraavaksi vähiten kuormittaa sianliha, jonka luvut ovat 5 kg CO2/lihakilo.
Kasvissyönti ei ole mikään järkevän ihmisen vaihtoehto näin pohjoisessa missä kasvisten, juuresten ja hedelmien valikoima on ihan naurettavan pieni vaikka Turkkiin verrattuna ja hinnat pilvissä varsinkin talvella.
Katsokaa huviksenne vaikka Turkish Food Travel kanavaa Youtubessa, siellä vegetarismi on hyvä valinta kun kaikkea on runsain mitoin
Vierailija kirjoitti:
Ruokatuotteista eniten ilmastoon vaikuttaa liha- ja maitotuotteiden tuotanto. Pienin kuormittavuus on juureksilla. Broilerin liha on ilmaston kannalta vähiten kuormittavaa lihaa: sen ilmastovaikutus on 4 kg CO2/lihakilo. Seuraavaksi vähiten kuormittaa sianliha, jonka luvut ovat 5 kg CO2/lihakilo.
entä riista?
Ei pidä kieltää. On ihmisiä joille tulee kipuja jos ei syö lihaa koskaan tai syö vähemmän. Sianlihan tunkeminen joka valmisteeseen on silti ällöttävää. Osa syö naudanlihaa, mieluiten luomua tai laatua. Eläinten hyvinvointia pitäisi lisätä ainakin reippaasti koko ajan, ei vetävässä navetassa ole kivaa ylikirkkaassa valossa, melussa tai kytkettynä. Pitää olla virikkeitäkin saatavilla jos haluaa. Broilerin saaminen tuoreena ja valmiina pitäisi lisätä kauppoihin, myös illalla. Osa syö jo vähemmän lihaa ja on niitä kipuja tai jäykkyyttä kropassa, osalla ehkä ei ole.
Heviosaston alvi nollaan. Vastaavasti limu- ja karkkisipsiosastolle kunnon vero. Ja lihakin voisi olla kalliimpaa. Ehkä sitä sitten saisi hieman pienemmissä paketeissa. Sinkkuna ärsyttää, kun monesti 400g on pienin pakkaus. Olisi kiva lisätä sekaan enemmän kasviksia, mutta en halua syödä samaa illallista kuin max 3 päivää. Sinkkutalouksia taitaa olla 50% täällä Helsingissä. Voisiko meitäkin huomioida?!
Vierailija kirjoitti:
Voi miksi sen tehotuotannon täytyy olla niin hirveetä. Ite uskon, että pieni määrä lihaa esim kerran viikossa voi olla terveyden kannalta ihan ok. Mutta kun ne siat on yhtä älykkäitä kuin koirat ja täälläkin kaikki tuomitsee koiran rääkkääjät. Miksi lajjin edustajia on sitten lupa rääkätä.
sikatiloista en tiedä, mutta nykyaikaisella karjatilalla suosittelen ihan kaikki käymään niin voi siltä osin maailmantuska helpottaa.
Yksikään maito- tai lihakarjatilojen kauhistelijoista ei ole käynyt nykystandardien mukaisella tilalla.
Vierailija kirjoitti:
Heviosaston alvi nollaan. Vastaavasti limu- ja karkkisipsiosastolle kunnon vero. Ja lihakin voisi olla kalliimpaa. Ehkä sitä sitten saisi hieman pienemmissä paketeissa. Sinkkuna ärsyttää, kun monesti 400g on pienin pakkaus. Olisi kiva lisätä sekaan enemmän kasviksia, mutta en halua syödä samaa illallista kuin max 3 päivää. Sinkkutalouksia taitaa olla 50% täällä Helsingissä. Voisiko meitäkin huomioida?!
Suomi105: suomalaiset karjuvat lisää veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ainakin kasvisruokavalikoimaa lisäisi oikein kivasti :)
Mutta suoraan sanoen en tiedä miten ruokkisin vauvan tai taaperon, jolle B12-vitamiini on välttämätön, mutta heille ei ole sopivia ravintolisiä sitä.
Tulee tässäkin tuon tietämättömyys esiin. Esim kananunissa on b12 ja juustossa ja maidossa myös. Riittää ihan hyvin kattaa tuon b12 tarvemäärän.
Juntit ei vaan halua tai pysty ymmärtää tätä.
Kananmunien, juuston ja maidon tuotanto teollisessa mittakasvassa ei ole yhtään sen eettisempää kuin lihansyönti. Vaikka sinulla olisi kotona kanoja ja lehmä niin lehmä joutuu poikimaan joka vuosi maitoa saadaksesi (mihin laitat vasikan varsinkin jos se on sonni? Niinpä. Munimaton kana on ongelmajätettä ellet syö sitä. Lihansyönnin välttely on jo näköjään vaikuttanut aivotoimintaasi kun et kykene laaja-alaisempaan pohdiskeluun, mutta se on ihan yleistä siellä Helsingissä.
Eläinten määrä olisi täysin eri luokkaa jos tapahtuisi siirto vegetarismiin. Ja se, että vegetarismi on järkevä, on itsestään selvä.
Onneksi tuossa EUn päättäjät sen verran fiksuja että he ajaavat lihasyönnin alas - tykkääkö kansa tai ei - ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Sinkku voi hakea lihatiskiltä jauhelihaa vaikka 30 gramman erissä. Tai ostaa 400 grammaa ja pakastaa osan joko raakana tai paistettuna. Kanassa pakkauskoko taitaa nytkin olla jotain 230 gr.
Vierailija kirjoitti:
Kompostiinko ne kaikki raadot pitäisi laittaa?
Sairauteen kuolleet eläimet eivät sovi ihmisravinnoksi,
Vierailija kirjoitti:
Väestön kasvu on se varsinainen ongelma, sillä miten ruokkia jatkuvasti kasvava väestö etenkin köyhemmissä maissa. Se estää myös samalla yleisen elintason nousun ja kannustaa muuttamaan rikkaimpiin maihin.
Vierailija kirjoitti:
mulla on tällainen vasemmistoänkyrä tuttavapiirissä. On kyllä hieno tyyppi :D Kovatuloinen ja koulutettu, mutta vihaa "porvaria" koska ei ole huomannut perhetaustastaan johtuen olevansa itse sellainen. Halveksuu sähköautoja, kuntosaleja ja lentomatkustamista saastuttavina, siksi kun ei itse niistä pidä. Omistaa kuitenkin useita ikivanhoja saastuttavia ajoneuvoja, omakotitalon ja vapaa-ajan asunnon, asuu kaukana työpaikasta isossa talossa, vaikkei ole perhettäkään. Matkustelee niillä haisevilla vanhoilla autoillaan. On oikein viimeisen päälle jokaisen kateusveron kannattaja, kunhan ne eivät osu omaan elämäntapaan.
"tee niin kuin minä sanon, ei niin kuin minä teen".
Onhan näitä toisten käskyttäjiä. Tuli vaan mieleen tuosta asumisesta että miksi sinkun pitäisi asua jossain kanikopissa missä ei ole minkäänlaisia säilytystiloja. Vaikka ostaisi itse kaappeja ym niin eivät mahdu siihen kanikoppiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ainakin kasvisruokavalikoimaa lisäisi oikein kivasti :)
Mutta suoraan sanoen en tiedä miten ruokkisin vauvan tai taaperon, jolle B12-vitamiini on välttämätön, mutta heille ei ole sopivia ravintolisiä sitä.
Lisäisi se varmaan B12-vitamiinivalmisteiden valikoimaakin. Joka on välttämätön myös aikuisille, ja josta on puutosta myös tehotuotantoeläimillä ja sitä myöten myös sekasyöjillä. Eli käytännössä kaikki käyttää jo nyt ravintolisänä, joko suoraan tai välillisesti.
Vauva juo äitinsä maitoa. Veg1 on mitä neuvolassa yleensä suositellaan lapsille ja nykyään vegemaidoissa on myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkku voi hakea lihatiskiltä jauhelihaa vaikka 30 gramman erissä. Tai ostaa 400 grammaa ja pakastaa osan joko raakana tai paistettuna. Kanassa pakkauskoko taitaa nytkin olla jotain 230 gr.
Sinkkumiehenä olen usein tehnyt niin että olen ostanut 2 pakkausta, joissa on yhteensä 6 broilerin koipireittä. Laittamalla ne kerralla uuniin tunniksi 200 asteeseen, saan tehtyä yhdellä kerralla 3 päivän lämpimät ateriat keittämällä lisukkeeksi riisiä täydennettynä herne-maissi-paprika-sekoituksella. Seuraavana päivänä voin laittaa 2 broilerin koipireittä riisien kera mikroaaltouuniin ja minulla on noin 5 minuutissa valmis ateria.
Yleensäkään ei sinkun ole pakko yrittää tehdä vain 1 hengen annosta, vaan osan vähän isommasta annoksesta voi syödä vaikka myöhemmin iltapalana tai lämmittää seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
On typerää verrata kiloa lihaa kiloon porkkanoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla on tällainen vasemmistoänkyrä tuttavapiirissä. On kyllä hieno tyyppi :D Kovatuloinen ja koulutettu, mutta vihaa "porvaria" koska ei ole huomannut perhetaustastaan johtuen olevansa itse sellainen. Halveksuu sähköautoja, kuntosaleja ja lentomatkustamista saastuttavina, siksi kun ei itse niistä pidä. Omistaa kuitenkin useita ikivanhoja saastuttavia ajoneuvoja, omakotitalon ja vapaa-ajan asunnon, asuu kaukana työpaikasta isossa talossa, vaikkei ole perhettäkään. Matkustelee niillä haisevilla vanhoilla autoillaan. On oikein viimeisen päälle jokaisen kateusveron kannattaja, kunhan ne eivät osu omaan elämäntapaan.
"tee niin kuin minä sanon, ei niin kuin minä teen".
Onhan näitä toisten käskyttäjiä. Tuli vaan mieleen tuosta asumisesta että miksi sinkun pitäisi asua jossain kanikopissa missä ei ole minkäänlaisia säilytystiloja. Vaikka ostaisi itse kaappeja ym niin eivät mahdu siihen kanikoppiin.
Noista kanikopeista - olen mietiskellyt että jos ihminen olisi eläin, niin säädökset voisivat olla erilaiset esimerkiksi luontaisen asumisväljyyden, vanhusten ulkoilun tai eutanasian suhteen. Nyt meitä yritetään pakottaa häkkikanaloihin asumaan eikä kivuista kärsivää kuolemansairasta armahdeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On typerää verrata kiloa lihaa kiloon porkkanoita.
Juuri tämä. Miksi ihmiset jakavat tuollaista hölynpölyä aivan tosissaan? Ovatko kaikki tulleet hulluiksi?
Vaikka ihminen söisi sata kiloa porkkanoita, hän ei saa samaa määrää ravintoaineita kuin kilosta lihaa.
Lisäksi jo peruskoulussa on opetettu hiilen kierto. Ihmisen harjoittama lihansyönti "kuormittaa" ilmastoa tasan yhtä paljon kuin muidenkin eläinten harjoittama lihansyönti. Eli ei yhtään, koska hiili kiertää ekosysteemissä.
Ihminen syö nykyään niin paljon lihaa, että paskassakin on enemmän proteiinia kuin proteiinirahkassa. Ihminen ei tarvitse mihinkään niin paljon lihaa mitä sitä syödään.
Ei tarvita uusia veroja, riittää kun poistetaan eläintuotannon tuet.