Asiakkaat. Koittakaa edes joskus käyttäytyä kaupassa.......
Me olemme asiakaspalvelijoita ja ihmisiä, emme sylkykuppeja tai nyrkkeilysäkkejä. Me emme ole siellä töissä sen takia, että saisitte meille räyhätä ja möykätä miten sattuu.... Jos on noin paha olla niin suosittelen terapiaa tai jotain rauhoittavia lääkkeitä.... Olisiko kivaa jos huutaisimme takaisin?
Kommentit (61)
Yksi lapsistani on kaupassa töissä ja on kertoillut, kuinka asiakkaat käyttäytyy.
Eli on hyvin käyttäytyviä ja erittäin huonosti käyttäytyiviä.
Kassalle tullaan raivoamaan, jos asiakas ei esim.ymmärrä, mitä tarjous pitää sisällään. Raivotaan, jos joku tuote on loppu, vaikka olisi ilmoitettu, että rajoitettu erä. Raivotaan, jos parkkipaikka on liian pieni. Raivotaan, jos myyjä ei osaa kertoa kaupan miljoonasta tuotteesta kaikista jotain.
Raivotaan, jos myyjä palvelee toista asiakasta eikä lähde kesken kaiken palvelemaan "minäminäminä" asiakasta. Jne jne.
Meillä onneksi nuori osaa pitää puolensa eikä kuuntele kaikkea paskaa, mitä tulee niskaan, vaan antaa tulla takaisin. Silloin on yleensä asiakas pyydellyt anteeksi (= eli mies) tai lähtenyt niskojaan nakellen (=nainen).
Jos törmään hyvään ja oma-aloitteiseen aspaan kiitän häntä aina sekä laitan vielä kehuvan palautteen yrityksen palautesivullekin. Sellaisia tulee harvaan vastaan ja miksi yritän kiitollisuutta uhkuvalla palautteellani saada aspalle halua toimia vastaisuudessakin asiakkaille niin. Muutoin käytän verkkokauppoja viikottain ja yritän kirjoittaa kaiken yritykseen kuin yrittäisin saada kontaktia johonkin työtänsä inhoavaan aspaa puhelimella/keskustelemalla kasvokkain.
Oletan, että niin pienellä palkalla tullaan töihin tekemään vain mitä on pakko ja asiakas sen tuntee nahoissaan ihan varmasti. Lisäksi on tyyppejä ,jotka eivät näe omaa virhettään ja työntävät kaiken asiakkaan syyksi. En asiakkaana suostu ymmärtämään aivan kaikkea ja jollaisia hetkiä olen valitettavasti joutunut kokemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä mennyt hermot aspaan esim. Prismassa kun myyjä ei tiennyt yhtään mitään, ei esim. osannut sanoa mistä löytyy kaupan tupakat.
Ensimmäistä päivää ja oletat myyjän tietävän kaiken. Toivottavasti pyysit anteeksi.
Minun tutulle kävi näin. Oli ensimmäistä päivää töissä ja asiakas alkoi tivaamaan jostain tuotteesta. Tuttu sanoi, että hän kysäisee toiselta myyjältä, kun on ehtinyt olla vasta pari tuntia töissä. Asiakas raivoistui, että tuo ei ole mikään syy olla tietämättä asiaa.
Toivottavasti kohtalon karma kolahtaa tuohonkin tyyppiin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsistani on kaupassa töissä ja on kertoillut, kuinka asiakkaat käyttäytyy.
Kassalle tullaan raivoamaan, jos asiakas ei esim.ymmärrä, mitä tarjous pitää sisällään. Raivotaan, jos joku tuote on loppu, vaikka olisi ilmoitettu, että rajoitettu erä. Raivotaan, jos parkkipaikka on liian pieni. Raivotaan, jos myyjä ei osaa kertoa kaupan miljoonasta tuotteesta kaikista jotain.
Raivotaan, jos myyjä palvelee toista asiakasta eikä lähde kesken kaiken palvelemaan "minäminäminä" asiakasta. Jne jne.
Meillä onneksi nuori osaa pitää puolensa eikä kuuntele kaikkea paskaa, mitä tulee niskaan, vaan antaa tulla takaisin. Silloin on yleensä asiakas pyydellyt anteeksi (= eli mies) tai lähtenyt niskojaan nakellen (=nainen).
Ja oletat, että lapsesi pomo arvostaa hänen kykyään antaa takaisin kuin kykyä ratkaista hankala tilanne? Mitäs, jos ehdottaisit lapsellesi tulevaisuutta ihan muissa tehtävissä kuin aspana? Suosittelen niin.
Olisiko peiliin katsomisen paikka, jos asiakkat vaan räyhäävät ja möykkäävät, eivät kait he tee sitä suotta, jos saavat ystävällistä palvelua.
Olen myyjä, jo kymmeniä vuosia, eikä kukaan ole minulle räyhännyt tai möykännyt, päinvastoin, asiakkaat jaksavat aina kiitellä ja huomaan niiden tulevan palveltavaksi yhä uudelleen. Se on paras palaute ja kiitos.
Kannattaisiko ap. muuttaa asennetta ja palvella asiakkaita paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap muuten huomannut, että kaupassa on myös hyvin käyttäytyviä asiakkaita? Eivät kaikki asiakkaat käyttäydy kuvaamallasi tavalla.
Kun vuosia päivittäin kohtaat epäasiallista käytöstä AIKUISILTA ihmisiltä, niin jossain kohtaa se yksikin päivässä alkaa tuntua liialta.
"Koittaminen" on ihan eri asia kuin "koettaminen". Koettakaa muistaa ero.
Vierailija kirjoitti:
"Koittaminen" on ihan eri asia kuin "koettaminen". Koettakaa muistaa ero.
Koetan muistaa eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä onneksi nuori osaa pitää puolensa eikä kuuntele kaikkea paskaa, mitä tulee niskaan, vaan antaa tulla takaisin. Silloin on yleensä asiakas pyydellyt anteeksi (= eli mies) tai lähtenyt niskojaan nakellen (=nainen).Ja oletat, että lapsesi pomo arvostaa hänen kykyään antaa takaisin kuin kykyä ratkaista hankala tilanne? Mitäs, jos ehdottaisit lapsellesi tulevaisuutta ihan muissa tehtävissä kuin aspana? Suosittelen niin.
Itse asiassa arvostaa. On yksi eniten tykätyistä myyjistä kaupassa.
Osaa käyttäytyä kohteliaasti ja kuuntelee hyvinkin pitkään nillitystä, mutta katsos, liika on liikaa ja kaikkea paskaa ei tarvitse niskaansa ottaa. Alistujat eivät tässä maailmassa pärjää.
Ei ole vaikea arvata, millainen asiakas sinä olet kaupassa..
Vierailija kirjoitti:
Itsellä mennyt hermot aspaan esim. Prismassa kun myyjä ei tiennyt yhtään mitään, ei esim. osannut sanoa mistä löytyy kaupan tupakat.
Se häiriköimäsi myyjä saattaa olla vain työkokeilija tyyliin ekaa päivää ihan vieraassa Prismassa.
Tai sitten se rautapuolen maaleja sekoittava ukkelimyyjä joka ei ole varmaan ikinä nähnytkään kiroillen etsimääsi hiivahyllyä.
S-ryhmällä myös iso vaihtuvuus työntekijöissä ja paljon keikkalaisia.
Jos etsit tiettyä maitoa, pyydä apua maitohyllyn lähellä olevalta myyjältä, jos etsit nauloja älä mene valittamaan lihatiskille.
Isoissa kaupoissa on sektorit ja yleensä tietty aspa tekee töitä vain tietyllä sektorilla, pääosa työajasta vietetään kuitenkin varaston puolella jos ei satu olemaan vain kassalla.
Vähän ymmärrystä kauppojen logistiikkaan pliis!
Vierailija kirjoitti:
En ylpeilisi, sillä lapseltasi puuttuu taito ja osaaminen ratkaista konfliktitilanteet, jota ei suinkaan ratkaista antamalla samalla mitalla asiakkaalle takaisin. Naurettavaa toimintaa. Toivottavasti menee asia johtoportaan tietoon. Aspat ovat palkattu asiakkaita varten.
Ruokakauppa on niitä harvoja paikkoja jossa apukoululainen tuntee itsensä ruhtinaaksi.
Itse olen oikein ystävällinen nuorille naismyyjille. Heittelen pientäkivaa, vinkkailen silmää, ja kehun ulkonäköä. Joskus olen jättänyt myös numeroni jos olen halunnut antaa vaikka tsemppiä tai neuvoja työelämään ja muutenkin. Reijo 58
Vierailija kirjoitti:
Olisiko peiliin katsomisen paikka, jos asiakkat vaan räyhäävät ja möykkäävät, eivät kait he tee sitä suotta, jos saavat ystävällistä palvelua.
Olen myyjä, jo kymmeniä vuosia, eikä kukaan ole minulle räyhännyt tai möykännyt, päinvastoin, asiakkaat jaksavat aina kiitellä ja huomaan niiden tulevan palveltavaksi yhä uudelleen. Se on paras palaute ja kiitos.
Kannattaisiko ap. muuttaa asennetta ja palvella asiakkaita paremmin?
Oletko oikeasti noin naiivi? Luulet siis tosissaan, että asiakkaat eivät räyhää myyjille, jos saavat ystävällistä palvelua?
Oletko koskaan kuullut ihmisistä, joille ei mikään kelpaa?
Itse olen nähnyt tilanteen, jossa myyjä on vastaillut asiakkaalle nätistä ja asiakas on vaan raivostunut entistä enemmän ja täysin aiheetta haukkui myyjää.
Sinulla on ollut onnea matkassa, jos et ole tälläisiin törmännyt.
Hyvää asiakaspalvelua on esimerkiksi se, että kaupassa on riittävästi henkilökuntaa. Nythän henkilökuntana on suunnilleen 1-2 kassaa, mutta itse myymälän puolella myyjiä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa, yleensä turhaan.
Hyvää asiakaspalvelua ei ole enää se, että ainoa työntekijä eli se kassa toivottaa maksun jälkeen teennäisellä äänellä "hyvää päivänjatkoa/viikonloppua" tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä onneksi nuori osaa pitää puolensa eikä kuuntele kaikkea paskaa, mitä tulee niskaan, vaan antaa tulla takaisin. Silloin on yleensä asiakas pyydellyt anteeksi (= eli mies) tai lähtenyt niskojaan nakellen (=nainen).En ylpeilisi, sillä lapseltasi puuttuu taito ja osaaminen ratkaista konfliktitilanteet, jota ei suinkaan ratkaista antamalla samalla mitalla asiakkaalle takaisin. Naurettavaa toimintaa. Toivottavasti menee asia johtoportaan tietoon. Aspat ovat palkattu asiakkaita varten.
Aspoja ei ole palkattu kuuntelemaan asiakkaitten haukkumisia. Ja nythän ei anneta "samalla mitalla takaisin" eli ei haukuta takaisin, vaan huomautetaan asiattomasta käyttäytymisestä ja myyjien turhasta syyllistämisestä asioista, joihin myyjä on syytön. Tai siitä, että joku kassajonossa haukkuu edellä asioivaa vanhusta, koska tämä on jonkun hienopierun mielestä liian hidas. Silloin on täysin asiallista ja kehuttavaa myyjän sanoa, että kaikille annetaan asiointirauha
Mutta tätähän sinä et ymmärrä.
Esimerkki myyjän näkökulmasta: Kaupan ylimmältä johdolta tulee tieto, että alennustuotteilla ei palautusoikeutta. Asiakas tulee palauttamaan aletuotetta, mutta et voi ottaa sitä vastaan, kun säännöt kieltävät. Asiakas alkaa riehua ja haukkua ja vaikka ja mitä. Pysyt kannassasi ja sinulle jää paha mieli tilanteesta. Asiakas ottaa yhteyttä hyvään ystäväänsä johdossa ja haukkuu minut myös hänelle. Johtaja tulee ilmoittamaan, että vastaanotat tuon aletuotteen. Asiakas tulee palauttamaan uudestaan tuotetta niin itseriittoinen ilme naamalla ja vielä tuossakin tilanteessa haukkuu minut aivan idiootiksi, kun en mistään mitään tajua..
Ja näitä tilanteita olisi vaikka kuinka paljon! Onneksi olen päässyt kaupan alalta pois enkä takaisin mene. Vieläkin joskus näen painajaisia, että olen taas kassalla töissä.
En ole tainnut koskaan nähdä räyhäävää asiakasta. Yritän muistella mutta ei tule mitään mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä aspana oma mielipiteeni on, että suurin osa ihmisistä on täysin järkeviä, mutta heitä turhauttaa, kun kukaan ei kuuntele jo siinä alkuvaiheessa jolloin he vielä puhuvat nätisti- vaan homman pitää eskaloitua siihen pisteeseen, että turhautunut asiakas huutaa ja on vihainen, ja SITTEN ehkä jotain tapahtuu.
Itse jouduin turvautumaan tähän keinoon, kun en saanut apua terkkarista: pyysin aikani nätisti ja siedin kaikenlaista, sitten lopulta vaan...en. Hämmentyneen ja säikyn oloiset hoitsut saivat kummasti vihdoinkin ajat varattua, labrat otettua ym. mikä ei ollut onnistunut aiemmin kaunopuheella. Jatkossa pyydän ensin kerran nätisti, sitten alan komentamaan, ihan sama mitä kirjaavat.
Tämä on just se ongelma! Turhautuneisuus huonoon palveluun. Riittävän kauan kun pallotellaan ja hyppyytetään yhden yksinkertaisen asian vuoksi, jokaisella menee hermo. Olen minäkin vetänyt herneen nenään monia kertoja kun ei saa palvelua ja sitten on asia hoitunut. Miksi aina pitää suuttua saadakseen palvelua? Miksi asiakaspalvelu ei ymmärrä tehtäväänsä josta palkkaa maksetaan?
Tää on niin totta. Ja nykyään on harvinaista sekin, että kiittäisi toista! Jos saan hyvää/ kivaa asiakaspalvelua, niin kyllä mulla on tapana kiittää. Useimmiten tuntuu siltä, että se huutaminen ja räyhääminen on normaalia, ja kiittäminen kiellettyä. Kiitos ei oo kirosana 😉