Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valvotko joskus koko yön nukahtamatta? Inhoan tätä!

Vierailija
22.02.2023 |

Minusta on tullut herkkä nukkumisen suhteen, heräilen herkästi mutta pahinta on kun joskus en nukahda ollenkaan. Stressi tottakai vaikuttaa ja on laskettava kierrokset iltasella, kamomilla ja villasukat, kaikki tällainen. Vaan viime yönä, ei mitään stressaavaa mielen päällä, kipeänä kyllä hieman olen, mutta valvoin koko yön. Nyt kipeänä jos milloin uni olisi tärkeää. Miksi näin? Tässä vaiheessa nousee pelkos seuraavan yön suhteen. Keho menee sekaisin eikä luonnollista väsymystä välttämättä tule. Toivottavasti nukun. Miten muilla, onko tällaista? Miten rauhoitatte tilanteen?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan, jos on yli yhden päivän vapaat ja seuraavana päivänä aamuvuoro.

Vierailija
42/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta älä juo kahvia kuin aamulla. Kofeiini estää aivojen adenosiinin erittymisen, eli kofeiini pitää hereillä. Olen jättänyt kahvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

x

Vierailija
44/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää aina ihmiset, jotka pitävät melatoniinia tehokkaana. Melatoniini näyttää joko toimivan tai ei.

Vierailija
45/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaistun. Stressaa sitä, että unettomuudesta tulee kierre.

Vierailija
46/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta.

Vierailija
47/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kerran viikossa tulee tuollainen yö.

Tällä hetkellä nukun vain joka toinen yö. Tätä ennen oli kolmen kuukauden vaihe, jolloin näin joka yö vähintään yhden painajaisen ja heräilin vähintään sen kerran yössä. Tuohon verrattuna tämä on ihan siedettävää.

Nukkumisongelmia on ollut jo vuosia. Ptsd on hoidettu mutta uniongelmat sen kun jatkuu, mutta suhtaudun niihin aika rennosti nykyään. Jos ei tule uni nousen puuhailemaan ja seuraavana iltana uni tulee yleensä ihan oksti.

Vierailija
48/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko työelämässä? Miten pärjäätte töissä? Itse olen sinnitellyt vuosikausien unettomuuden kanssa, mutta kertaakaan en ole pois töistä ollut. En tiedä, ehkä tyhmää, pitäisi aina mennä oma terveys edellä. Pidemmän päälle voi aiheuttaa ties mitä muita terveysongelmia.

Vierailija
49/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnittelen töissä, aivan kuin hiprakassa sydän haketen välillä. Tuskaa se on.

Vierailija
50/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää aina ihmiset, jotka pitävät melatoniinia tehokkaana. Melatoniini näyttää joko toimivan tai ei.

Eihän se ole tehokasta mutta parempaa kuin mielialalääkkeet ja huomattavasti vähemmän haitallista.

Vierailija
51/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole tehokasta mutta parempaa kuin mielialalääkkeet ja huomattavasti vähemmän haitallista.

Aivan kuin vertailisit marsua ja hevosta. Molemmat pääsevät eteenpäin mutta tehossa on eroja ja ovat vieläpä ihan erilaisia eläimiä.

Vierailija
52/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko työelämässä? Miten pärjäätte töissä? Itse olen sinnitellyt vuosikausien unettomuuden kanssa, mutta kertaakaan en ole pois töistä ollut. En tiedä, ehkä tyhmää, pitäisi aina mennä oma terveys edellä. Pidemmän päälle voi aiheuttaa ties mitä muita terveysongelmia.

Tuurilla eli jos sopiva lääkitys. En kyllä juuri muuta jaksa, kun on näitä diagnooseja.

Kaksipiippuinen juttu. Riippuu ihan työn vaatimuksista ja sen antamasta tyydytyksestä. Jokainen päivä on punnittava erikseen jos huonosti sattuu.

Juuri tänään mietin, miten typerä lausahdus tämä terveys ensin on, jos käytetään yleistyksenä tai neuvona yhtään tuntemattomammalle ihmiselle. Uni voi olla huonoa tai huonompaa työstä huolimatta tai sen vuoksi.

Itsestä puhuttaessa ihan eri asia. Pitäisi olla kunnolla selvilla omasta elämästä, jotta pystyisi analysoimaan mitä tehdä. Ja jokainen tietää ettei huonona ollessa jaksa olla yhtä terävä kuin tavallisesti olisi.

Vierailija
53/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totea faktat äläkä haaskaa voimiasi pelkoon ja inhoon. Silloin et rentoudu.

Todennäköisesti nukut ensi yön tavallista paremmin. Jos et siis piiskaa itseäsi adrenaliineihin asiasta. 

Unihäiriöisellä todennäköisyydet eivät päde kuten oppikirjoissa. Vaikka makaisi sängyssä koko päivän eikä ahdistuisi ollenkaan, ei välttämättä nuku edes mikrounia. Kukaan ei voi varmuudella mennä sanomaan toiselle että todennäköisesti tapahtuu näin jos vaan et tee kuten sanon.

Vierailija
54/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

x

Vierailija
55/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kokeilleet antihistamiineja? Atarax, Dormix? Eivät vaikuta keskushermostoon mutta väsyttävät. Mikä annos ja miten usein jos olette saaneet apuja?

Vierailija
56/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon itse talvilomalla. Jokaisen yön olen käytännössä pyörinyt sängyssä, en nukkunut. Ilmeisesti joku stressitila jäänyt päälle töistä. Tänään olen ulkoillut monta tuntia ja kohta menen saunaan. Toivon todella, että sitten maistuis uni. Aika hienoa, kun ei lomallakaan pysty lepäämään. :/

Vierailija
57/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko kokeilleet antihistamiineja? Atarax, Dormix? Eivät vaikuta keskushermostoon mutta väsyttävät. Mikä annos ja miten usein jos olette saaneet apuja?

Joskus oli Atarax masennuslääkkeen lisäksi ja nukuin silloin melko ok. Kai niihinkin tuli toleranssi lopulta, koska ne eivät enää toimineet. 

Vierailija
58/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä tarviit kunnolla kovaa melaa joka rööriin.

Vierailija
59/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta monesti saatan torkahtaa sohvalle illalla telkkaria katsellessa ja herätä kolmen aikaan yöllä vain todetakseni ettei enään väsytä, joten turha mennä sänkyyn pyörimään kolmeksi tunniksi.

Vierailija
60/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin vertailisit marsua ja hevosta. Molemmat pääsevät eteenpäin mutta tehossa on eroja ja ovat vieläpä ihan erilaisia eläimiä.

Olipa typerä vertaus. Unettomuus on pirullinen vaiva varsinkin kroonisena. Toivottavasti et joudu kokemaan sitä.