Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valvotko joskus koko yön nukahtamatta? Inhoan tätä!

Vierailija
22.02.2023 |

Minusta on tullut herkkä nukkumisen suhteen, heräilen herkästi mutta pahinta on kun joskus en nukahda ollenkaan. Stressi tottakai vaikuttaa ja on laskettava kierrokset iltasella, kamomilla ja villasukat, kaikki tällainen. Vaan viime yönä, ei mitään stressaavaa mielen päällä, kipeänä kyllä hieman olen, mutta valvoin koko yön. Nyt kipeänä jos milloin uni olisi tärkeää. Miksi näin? Tässä vaiheessa nousee pelkos seuraavan yön suhteen. Keho menee sekaisin eikä luonnollista väsymystä välttämättä tule. Toivottavasti nukun. Miten muilla, onko tällaista? Miten rauhoitatte tilanteen?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein joka yö valvon aamutunneille, ehkä nukun parituntia aamulla. Näin mennään yöt viikot kuukaudet ja vuodet.

Vierailija
2/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selviät?

Mä en ymmärrä kun olen nukkunut hyvin. Ei stressiä. Sitten ykskaks en nukahda koko yönä. Ikinä en osaa nukahtaa päivällä että saisi katkaistua. Miten takaan unet ensi yönä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totea faktat äläkä haaskaa voimiasi pelkoon ja inhoon. Silloin et rentoudu.

Todennäköisesti nukut ensi yön tavallista paremmin. Jos et siis piiskaa itseäsi adrenaliineihin asiasta. 

Vierailija
4/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällainen "normaalia" tai yleistä? Kroppa menee sekaisin ja sitten uni vaan vaikeutuu.

Vierailija
5/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on melatoniinipaketti näitä tilanteita varten kaapissa. Jos yksi yö menee harakoille niin seuraavana iltana otan meltsun. Siitä se sitten taas lähtee. Miksi pitäisi kärsiä, kun ei ole pakko?

Vierailija
6/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei toimi melatoniini jos menee näin sekaisin. Minkä vahvuista syöt? Monelta otat?

Vierailija
7/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei toimi melatoniini jos menee näin sekaisin. Minkä vahvuista syöt? Monelta otat?

Otan ysiltä 2-3 mg, tilanteesta riippuen. Kolme jos on tiukka paikka. Sitten klo 22.30 on pää tyynyssä ja uni tulee.

Vierailija
8/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuo ei tepsi jos tulee tämmöinen nukahtamattimomuus ja keho menee sekaisin. On vaikea sitten katkaista sitä.

Vierailija
9/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti nukut ensi yön tavallista paremmin. Jos et siis piiskaa itseäsi adrenaliineihin asiasta. 

Mitkä faktat?

Vierailija
10/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin viittaat "pelolla ja inholla"? Mistä on pelkoa ja inhoa?

Vierailija
11/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia mulla on unilääkkeet, opamox ja melatoniini. Silloin kun ei ollut lääkkeitä, valvoin pisimmillään 5 vuorokautta putkeen. Näitä putkia oli kaksi. Nekin katkesivat vasta kun sain lääkettä.

Vierailija
12/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee noita välillä. Useimmiten aiheuttaa sellaisen väsymyksen että nukahdan hyvin seuraavana iltana. Onhan se kurjaa. Iso työ on pitänyt tehdä ajatusten kanssa että en mene siihen katastrofiajatteluun että nyt kun on näin niin koko päivä on pilalla. Teen silti parhaani ja koetan välttää stressaamista asiasta. En ole oikein keksinyt syytä. Yleisesti ottaen pitäisi olla elämä stressittömässä tasapainossa, olen vaihtanut työtä kun aiempi valvotti liikaa.

Vierailija
13/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia mulla on unilääkkeet, opamox ja melatoniini. Silloin kun ei ollut lääkkeitä, valvoin pisimmillään 5 vuorokautta putkeen. Näitä putkia oli kaksi. Nekin katkesivat vasta kun sain lääkettä.

Onko lääkäri kirjoittanut melatoniinin? Minkä vahvuisen? Sekö yksin tepsii?

Vierailija
14/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli taas aivan puskista etten nukahtanut koko yönä. Ja olo nyt sellainen hikisen nihkeä ja tokkurainen. Luonnollinen väsymystunne kaikkoaa.

Mikä on riittävä vahvuus melatoniinia?

Vierailija
15/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämäkin pitäisi normaalistaa. Luonnollista elämässä ettei uni aina tule.

Vierailija
16/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuuden jälkeinen päiväni on piiitkä. Kuuntelen podcasteja ja välillä menen jopa horrokseen. Onneksi en ole työelämässä, sillä vaikean unettomuuden myötä kognitiiviset kyvyt laskee. Mullakin on lääkkeitä, mutta pahimmillaan nekään ei toimi. Kierre voi syntyä siitä ylivireydestä. Joka aamu kiitän, kun olen saanut nukkua ja ilman painajaisia.

Vierailija
17/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten katkaiset ylivirittyneisyyden?

Vierailija
18/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tulee noita välillä, erityisesti silloin jos on jotain sellaista meneillään elämässä minkä ympärillä ajatukset pyörii. Siksi parhaiten minulle toimii se, että laitan kuulokkeet korville nukkumaan mennessä ja kuuntelen jotain podcastia silmät kiinni. Ajatukset pysyy siinä niin etten ryhdy murehtimaan nukahtamista saati muita asioita ja jossain vaiheessa yleensä tulee unikin.

Vierailija
19/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en, mutta mulla on löydetty synnynnäinen sydänvika ja siihen kokeilussa lääkitys, joka vaikuttaa unettomuuteen. Terveystilanne on vakava ja stressiä pitäisi välttää. Pitkään jatkunut kiusaaminen on rasite.  

Vierailija
20/61 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on melatoniinipaketti näitä tilanteita varten kaapissa. Jos yksi yö menee harakoille niin seuraavana iltana otan meltsun. Siitä se sitten taas lähtee. Miksi pitäisi kärsiä, kun ei ole pakko?

"Meltsun".  Sano vain reilusti melatoniini. Älä puhu teinikieltä.