miksi menkkakipuja aina vähätellään?
Itselläni menkkakivut ovat joka kuukausi pahempia kuin mitä synnytyskivut. Synnytyskipua harva nykypäivänä vähättelee, mutta menkkakipuja vähätellään kyllä. Miltä tuntuisi itsestäsi olla synnytyskivuissa kolme neljä päivää joka kuukausi ilman kunnollista apua?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset käyttävät menkkakorttia poissaoloihin jopa pari kertaa kuussa 🤔
Lyhyt kierto voi olla syynä. Itsellä kierto nykyisin 24-26 päivää, eli pahimmassa tapauksessa kahdet kivut samalle kuulle.
Ja mukavasti just tuossa kierron lyhenemisvaiheessa alkaa menkkakivutkin tuntua vaikka aiemmin ei menkkoja edes huomannut..
Tämä on näitä esivaihtareiden iloja joista ei juurikaan puhuta.
Jostain syystä ne vaihtaritkin on haluttu kuitata pelkiksi kuumiksi aalloiksi menkkojen loppumisen yhteydessä eikä esim esivaihtarivaiheesta puhuta juurikaan mitään.
Enemmänhän näissä on oireita ja suurempi vaikutus elämänlaatuun mitä aikanaan murrosiässä muutoksilla.
Ei silloin sydän tykytellyt, ei puskenut hikeä, ei palellut, ei öisin herättänyt kusihätä eikä tuntunut siltä, että koko kroppa on sekaisin ja tekee kuolemaa.
Ainakin minä olen lukenut ja kuullut vaihdevuosista ihan tarpeeksi, myös esivaihdevuosista, jotka itsellänikin ovat.
N48
Naisten kipuja vähätellään, mutta luulen kyllä, että kohta tulee tähänkin muutos.
Voihan miehetkin olla naisia nykyään.
Eli jaksa vielä vähän aikaa niin me miehet kyllä hoidetaan tämäkin kuntoon.
Onkohan sinulla hormonitoiminta epätasapainossa tai muuta ongelmaa? Kuukautisten ei kuulu sattua pientä nippailua enempää. Sinuna lähtisin ehdottomasti selvittelemään noin rajujen kipujen juurisyytä.
Vierailija kirjoitti:
Tee lapsia lisää.
Tämä on ihan toimiva ohje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt kierto voi olla syynä. Itsellä kierto nykyisin 24-26 päivää, eli pahimmassa tapauksessa kahdet kivut samalle kuulle.
Ja mukavasti just tuossa kierron lyhenemisvaiheessa alkaa menkkakivutkin tuntua vaikka aiemmin ei menkkoja edes huomannut..
Jostain syystä ne vaihtaritkin on haluttu kuitata pelkiksi kuumiksi aalloiksi menkkojen loppumisen yhteydessä eikä esim esivaihtarivaiheesta puhuta juurikaan mitään.
Enemmänhän näissä on oireita ja suurempi vaikutus elämänlaatuun mitä aikanaan murrosiässä muutoksilla.
Ei silloin sydän tykytellyt, ei puskenut hikeä, ei palellut, ei öisin herättänyt kusihätä eikä tuntunut siltä, että koko kroppa on sekaisin ja tekee kuolemaa.
Ei tuollaisia saa eikä voi mainita, koska sitähän elää vaihtari-iässä naiseutensa huipulla jolloin seksi on huikeaa ja sitä saa harrastaa lastensa ikäisten kumppanien kanssa koska omanikäiset ei jaksa eikä niillä edes seiso.
Joskus olen miettinyt, että noinkohan nuo julkiset ylistykset onkin olleet todellisuudessa naisten sarkastista ironiaa jota vaan ei tajuttu.
Ja sitten siitä tulikin "totuus" johon jokaisen naisen pitäisi pyrkiä koska se kaikkien saatavilla on eikä ainakaan missään tapauksessa saa mainitakaan, että ei nämä vaihtari-ikäisen tuntemukset nyt niin hekumallisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä olen lukenut ja kuullut vaihdevuosista ihan tarpeeksi, myös esivaihdevuosista, jotka itsellänikin ovat.
N48
Sama juttu, joka tuutista tulee tietoa asiasta.
Jalat seinää vasten kun pahimmat, muutaman kerran kokenut
Jep. Saikulla parhaillan pari päivää taas menkkojen vuoksi kuten joka kuukausi 2 ekaa menkkapäivää. Kivut pahemmat kuin synnytys ja vuodan sen verran, että siteitä pitää vaihtaa jopa tunnin välein, tulee ohivuotoja ja vessassa pitää istua jotta isommat hyytymät tulee suoraan pönttöön (pitää juosta vessaan heti kun tuntuu, että sisällä liikkuu taas isompi lima).
On tutkittu, lääkitty yms, mutta mitään apua ei ole löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sinulla hormonitoiminta epätasapainossa tai muuta ongelmaa? Kuukautisten ei kuulu sattua pientä nippailua enempää. Sinuna lähtisin ehdottomasti selvittelemään noin rajujen kipujen juurisyytä.
Juurisyyn tietäminen ei välttämättä auta asiaan ollenkaan. Esim itsellä on kovat kivut endometrioosin takia, mutta mitä sen tietäminen hyödyttää? Kerran minut on leikattukin, mutta kivut eivät kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vähätellään? Työelmässä, koska se ei ole palkallinen vapaapäivä?
Kiinaa, Taiwanissa, Etelä-Koreassa ja Indonesiassa on kuukautisvapaa, ja Espanja sääti sen juuri. Jos on kivuliaat kuukautiset, voi saada töistä palkallista vapaata.
No toi laki nyt on ihan pölvästi. En näe tossa mitään muuta kuin haittaa naisille. En ole ikinä hakenut sairaslomaa kuukautiskipuihin mies kun olen, mutta eikö ihan nykyäänkin saa sairaslomaa jos on niin kovat kivut ettei pysty töitä tekemään?
Toi lakihan kuitenkin edellyttää lääkärissä käyntiä eikä niin että sulle vaan annetaan lappu jota voi käyttää silloin kun huvittaa. En siis tosiaan tiedä, mutta kuulostaa oudolta jos se menee Suomessa nykyään niin, että jos ne kivut johtuu kuukautisista niin joutuis olemaan vapaalla omaan piikkiin, mutta flunssasta saa palkan 🤔
Ja siis tätä nyt ei (käsittääkseni) voi mitenkään pitää alistamisena tai väheksyvänä tai mitään muutakaan vaan ainoastaan olen huolissani lieveilmiöistä jota tuollainen laki voisi mahdollisesti aiheuttaa. Tosin Espanja yrittää lieventää niitä niin, että valtio maksaa nuo kuukautiskipusairaslomat eikä työnantaja, mutta on siitä muutakin kuin vain nuo palkat...
Kovissa kuukautiskivuissa ei pysty mennä lääkäriin hakemaan saikkulappua. Ja kun kipu on joka kuukausi toistuvaa, on se valmiina annettu lappu sillä tavalla kätevä.
Mulla ei ole menkkakipuja ollut koskaan. Mutta mulla on moni muu lihas krampannut, joten kuvittelisin sen tuntuvan samanlaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ai että monet. Mä olen 50 v ja työelämässä ollut noin 30 vuotta, enkä ole ikinä missään työpaikassa kuullut kenenkään naisen olevan pois menkkakipujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Saikulla parhaillan pari päivää taas menkkojen vuoksi kuten joka kuukausi 2 ekaa menkkapäivää. Kivut pahemmat kuin synnytys ja vuodan sen verran, että siteitä pitää vaihtaa jopa tunnin välein, tulee ohivuotoja ja vessassa pitää istua jotta isommat hyytymät tulee suoraan pönttöön (pitää juosta vessaan heti kun tuntuu, että sisällä liikkuu taas isompi lima).
Voinko kysyä miksi kuukautisia ei laiteta kokonaan pois? Onko esim. tekijöitä jotka estävät hormonien käytön? Nimittäin itse olin samassa tilanteessa, mutta sain avun Visannesta, ja nyt ei ole ollut menkkoja 4 vuoteen. Sain aivan uuden elämän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että monet. Mä olen 50 v ja työelämässä ollut noin 30 vuotta, enkä ole ikinä missään työpaikassa kuullut kenenkään naisen olevan pois menkkakipujen takia.
Ehkä eivät ole kertoneet oikeaa syytä poissaololle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itsekin olen kaupan kassalla aikoinani palvellut asiakkaita hymyillen, vaikka samalla joku puukottaa selkään ja alavatsaan, koko alapää on ulkopuoleltakin kuin tulessa, verta valuu solkenaan ja tuntee kuinka iso hyytymä juuri tulee ulos ja sitä vain rukoilee ettei veri tule jättimaxisupermega-siteiden ja tamponin läpi (koska vaaleat työhousut), kunnes asiakkaiden virta lakkaisi edes 30 sekunniksi ja pääsee vessaan...
TrannyGirlBoy kirjoitti:
Naisten kipuja vähätellään, mutta luulen kyllä, että kohta tulee tähänkin muutos.
Voihan miehetkin olla naisia nykyään.
Eli jaksa vielä vähän aikaa niin me miehet kyllä hoidetaan tämäkin kuntoon.
Kyllähän jotkut ääri-trans-naiset eli biologiset miehet virittelee jotain veripusseja jalkojensa väliin kun haluavat kokea kuukautiset. :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko kysyä miksi kuukautisia ei laiteta kokonaan pois? Onko esim. tekijöitä jotka estävät hormonien käytön? Nimittäin itse olin samassa tilanteessa, mutta sain avun Visannesta, ja nyt ei ole ollut menkkoja 4 vuoteen. Sain aivan uuden elämän!
No itse en ole "laittanut kuukautisia kokonaan pois" kun luonnollinen kerto ovulaatioineen on minulle elintärkeä hyvinvoinnin kannalta. Esim jos kiertoon puututaan hormonaalisesti, niin itseltäni lähtee seksihalut kokonaan ja orgasmi laimenee. En uhraa 3 viikkoa yhden tuskaisen viikon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ikinä kerro, että olen kuukautisten takia pois. Ne on kuitenkin henkilökohtainen asia enkä keskustelu esimiehen kanssa kuukautisistani...
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Ihan oikeasti kuukautisten ei kuulu olla kivuliaat, ja jos on, niin kropassa on jotain pielessä. Kuukautisten ei myöskään kuulu olla superniukat tai superrunsaat, eikä niissä kuulu olla runsaasti suuria hyytymiä.
No toi laki nyt on ihan pölvästi. En näe tossa mitään muuta kuin haittaa naisille. En ole ikinä hakenut sairaslomaa kuukautiskipuihin mies kun olen, mutta eikö ihan nykyäänkin saa sairaslomaa jos on niin kovat kivut ettei pysty töitä tekemään?
Toi lakihan kuitenkin edellyttää lääkärissä käyntiä eikä niin että sulle vaan annetaan lappu jota voi käyttää silloin kun huvittaa. En siis tosiaan tiedä, mutta kuulostaa oudolta jos se menee Suomessa nykyään niin, että jos ne kivut johtuu kuukautisista niin joutuis olemaan vapaalla omaan piikkiin, mutta flunssasta saa palkan 🤔
Ja siis tätä nyt ei (käsittääkseni) voi mitenkään pitää alistamisena tai väheksyvänä tai mitään muutakaan vaan ainoastaan olen huolissani lieveilmiöistä jota tuollainen laki voisi mahdollisesti aiheuttaa. Tosin Espanja yrittää lieventää niitä niin, että valtio maksaa nuo kuukautiskipusairaslomat eikä työnantaja, mutta on siitä muutakin kuin vain nuo palkat...