miksi menkkakipuja aina vähätellään?
Itselläni menkkakivut ovat joka kuukausi pahempia kuin mitä synnytyskivut. Synnytyskipua harva nykypäivänä vähättelee, mutta menkkakipuja vähätellään kyllä. Miltä tuntuisi itsestäsi olla synnytyskivuissa kolme neljä päivää joka kuukausi ilman kunnollista apua?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vähätellään? Työelmässä, koska se ei ole palkallinen vapaapäivä?
Kiinaa, Taiwanissa, Etelä-Koreassa ja Indonesiassa on kuukautisvapaa, ja Espanja sääti sen juuri. Jos on kivuliaat kuukautiset, voi saada töistä palkallista vapaata.
No toi laki nyt on ihan pölvästi. En näe tossa mitään muuta kuin haittaa naisille. En ole ikinä hakenut sairaslomaa kuukautiskipuihin mies kun olen, mutta eikö ihan nykyäänkin saa sairaslomaa jos on niin kovat kivut ettei pysty töitä tekemään?
Toi lakihan kuitenkin edellyttää lääkärissä käyntiä eikä niin että sulle vaan annetaan lappu jota voi käyttää silloin kun huvittaa. En siis tosiaan tiedä, mutta kuulostaa oudolta jos se menee Suomessa nykyään niin, että jos ne kivut johtuu kuukautisista niin joutuis olemaan vapaalla omaan piikkiin, mutta flunssasta saa palkan 🤔
Ja siis tätä nyt ei (käsittääkseni) voi mitenkään pitää alistamisena tai väheksyvänä tai mitään muutakaan vaan ainoastaan olen huolissani lieveilmiöistä jota tuollainen laki voisi mahdollisesti aiheuttaa. Tosin Espanja yrittää lieventää niitä niin, että valtio maksaa nuo kuukautiskipusairaslomat eikä työnantaja, mutta on siitä muutakin kuin vain nuo palkat...Kovissa kuukautiskivuissa ei pysty mennä lääkäriin hakemaan saikkulappua. Ja kun kipu on joka kuukausi toistuvaa, on se valmiina annettu lappu sillä tavalla kätevä.
No näin olen ymmärtänyt, mutta siinä yksi mun pointeista olikin. Eli en tiedä, mutta siis missään ei lukenut, että tuon lain mukaan saisi "pysyvän" saikkulapun ja jos saa niin eikö sellaista voi saada nykyään ilman lakimuutosta? Eli muuttuuko käytännössä mikään vai saadaanko vaan uusi laki jolla on uusi enemmän naisiin viittaava nimi sekä uudella nimellä varustettu sairasloma ja työnantajille uusi syy palkata syrjivästi? Jos mikään ei muutu niin ollaan vaan onnistuttu nostamaan esiin asia joka on aina ollut, mutta jota työnantajat alkaa nyt enemmän miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on varmasti se, että kivut vaihtelevat hyvin paljon yksilöstä riippuen. Sitten naiset, joilla on kohtuulliset kivut mutta kykenevät kuitenkin niiden kanssa elämään, kuvittelevat että kovista kivuista valittavilla on kivut samaa luokkaa ja he vain valittavat turhasta. Hieman sama asia, kun masentuneelle sanotaan, että "kyllä minullakin on mieli välillä apeana, mutta lenkki auttaa".
Toisaalta kipu on myös hyvin yksilöllinen kokemus, eikä sen suuruutta oikein voi absoluuttisesti mitata.
Voin samaistua kumpaankin ryhmään kun itselläni yleensä joka toiset menkat menevät ohi noin vain ja toisella kerralla olen kivuissa kun tuntuu siltä kuin joku poraisi alaselkääni tylpällä isolla piikillä (tulee jotenkin Vlad Seivästäjän toimintatapa mieleen). Mutta toisaalta olen itse muuten kokenut monenlaista kipua ja ymmärtänyt, että jokaisen keho on erilainen.
Tuntuu jopa ihan hassulta, että jotkut ihmiset nostavat omat kokemuksensa universaaliksi kun meitä on täällä jo kahdeksan miljardia. Siinäkin on noin neljä miljardia tapaa kokea kuukautiset. Eli jos ne jollain sattuvat niin että järki meinaa paeta päästä niin pakkohan se on uskoa.
ehkä läheisesti/ystäväsi ovat kokeneet, että valitat muutenkin turhasta ja siksi kohtaat vähättelyä?
Vierailija kirjoitti:
Minipillerit ei käy?
Tosi vaikea tilanne.
Ei käy. Ne vaikuttavat myös seksuaalisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
ehkä läheisesti/ystäväsi ovat kokeneet, että valitat muutenkin turhasta ja siksi kohtaat vähättelyä?
En valita. Mutta ei se kovin vähäistä ole, kun joutuu menkkojen takia ambulanssilla sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vähätellään? Työelmässä, koska se ei ole palkallinen vapaapäivä?
Kiinaa, Taiwanissa, Etelä-Koreassa ja Indonesiassa on kuukautisvapaa, ja Espanja sääti sen juuri. Jos on kivuliaat kuukautiset, voi saada töistä palkallista vapaata.
No toi laki nyt on ihan pölvästi. En näe tossa mitään muuta kuin haittaa naisille. En ole ikinä hakenut sairaslomaa kuukautiskipuihin mies kun olen, mutta eikö ihan nykyäänkin saa sairaslomaa jos on niin kovat kivut ettei pysty töitä tekemään?
Toi lakihan kuitenkin edellyttää lääkärissä käyntiä eikä niin että sulle vaan annetaan lappu jota voi käyttää silloin kun huvittaa. En siis tosiaan tiedä, mutta kuulostaa oudolta jos se menee Suomessa nykyään niin, että jos ne kivut johtuu kuukautisista niin joutuis olemaan vapaalla omaan piikkiin, mutta flunssasta saa palkan 🤔
Ja siis tätä nyt ei (käsittääkseni) voi mitenkään pitää alistamisena tai väheksyvänä tai mitään muutakaan vaan ainoastaan olen huolissani lieveilmiöistä jota tuollainen laki voisi mahdollisesti aiheuttaa. Tosin Espanja yrittää lieventää niitä niin, että valtio maksaa nuo kuukautiskipusairaslomat eikä työnantaja, mutta on siitä muutakin kuin vain nuo palkat...
No ei välttämättä saa sairaslomaa kuukautiskivuista vaikka saisi muista samantasoisista kivuista. Sanotaan vaan, että se on normaalia eikä tutkita syytä tai lääkitä kipua. Samoin jos vaikka vuotaa sen verran paljon, että (itse aloitetusta rautalisästä huolimatta) pyörtyilee. Hyvä ja turvallista mennä töihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Saikulla parhaillan pari päivää taas menkkojen vuoksi kuten joka kuukausi 2 ekaa menkkapäivää. Kivut pahemmat kuin synnytys ja vuodan sen verran, että siteitä pitää vaihtaa jopa tunnin välein, tulee ohivuotoja ja vessassa pitää istua jotta isommat hyytymät tulee suoraan pönttöön (pitää juosta vessaan heti kun tuntuu, että sisällä liikkuu taas isompi lima).
On tutkittu, lääkitty yms, mutta mitään apua ei ole löytynyt.
Voinko kysyä miksi kuukautisia ei laiteta kokonaan pois? Onko esim. tekijöitä jotka estävät hormonien käytön? Nimittäin itse olin samassa tilanteessa, mutta sain avun Visannesta, ja nyt ei ole ollut menkkoja 4 vuoteen. Sain aivan uuden elämän!
No itse en ole "laittanut kuukautisia kokonaan pois" kun luonnollinen kerto ovulaatioineen on minulle elintärkeä hyvinvoinnin kannalta. Esim jos kiertoon puututaan hormonaalisesti, niin itseltäni lähtee seksihalut kokonaan ja orgasmi laimenee. En uhraa 3 viikkoa yhden tuskaisen viikon takia.
En ihan ymmärrä tätä logiikkaa. Minulla on neurologinen sairaus, jonka lääkitys aiheuttaa minulle huimausta ja näköhäiriöitä, enkä pysty juomaan ollenkaan alkoholia. Otan kuitenkin paljon mieluummin nämä haittavaikutukset kuin sairauteni oireet.
Seksuaalisuus on minulle niin tärkeä ja olennainen osa elämää, että ilman sitä en pysty elämään tyydyttävää elämää. Oma sairauteni kuitenkin koskee viikkoa kuukaudesta joten jää kolme viikkoa, jolloin voi nauttia seksistä ja orgasmeista. En ikimaailmassa luovu seksistä ja orgasmeista sen takia, että viikko olisi helpompi. Tuolloin menkkaviikolla olo on toki tuskainen ja pitää saikuttaa, jos vaihtoehtona on elämä ilman seksiä, niin tottakai valitsen tuskaviikon + 3 viikkoa seksiä.
Seksin merkitys on ihmisille erilainen ja minulle seksi ja seksuaalisuus on aivan ehdoton edellytys hyvälle elämälle.
Surullista.
mikä siinä on surullista että nainen arvostaa omaa seksuaalisuuttaan?
No kyllä se on surullista että työnantaja maksaa joka kuukausi siitä että hän pääsee panemaan. Parhaassa tapauksessa vielä työkaveri joutuu tuuraamaan. En vain tajua näitä joille seksi on maailman tärkein asia, että sitä pitää saada vaikka sitten muiden kustannuksella. T. Eri
Ps. Alapeukuttakaa rauhassa :D
Seksi on ihan normaali osa elämää. Sinulle se ei näemmä ole tärkeää, mutta voit omalta kohdaltasi miettiä, että olisitko työn takia valmis luopumaan jostakin asiata mikä on sinulle aivan välttämätöntä hyvän elämänlaadun takia? Itselleni työ on tärkeää, mutta niin tärkeää se ei ole, että lopettaisin seksielämäni sen takia. Mitenkään muiden kustannulle en naiskentele. Vaikka en edes harrastaisi seksiä, niin seksuaalinen vire on minulle niin tärkeä, että en voisi hormoneita käyttää. Miehen seksuaalisuutta ei ikinä vähäteltäisi näin kuin mitä sinä nyt vähättelet naisen seksuaalisuutta.
Olisitko sinä valmis elämään elämää, joka ei ole elämisen arvoista, vain jotta et saikuttaisi töistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Saikulla parhaillan pari päivää taas menkkojen vuoksi kuten joka kuukausi 2 ekaa menkkapäivää. Kivut pahemmat kuin synnytys ja vuodan sen verran, että siteitä pitää vaihtaa jopa tunnin välein, tulee ohivuotoja ja vessassa pitää istua jotta isommat hyytymät tulee suoraan pönttöön (pitää juosta vessaan heti kun tuntuu, että sisällä liikkuu taas isompi lima).
Voinko kysyä miksi kuukautisia ei laiteta kokonaan pois? Onko esim. tekijöitä jotka estävät hormonien käytön? Nimittäin itse olin samassa tilanteessa, mutta sain avun Visannesta, ja nyt ei ole ollut menkkoja 4 vuoteen. Sain aivan uuden elämän!
No itse en ole "laittanut kuukautisia kokonaan pois" kun luonnollinen kerto ovulaatioineen on minulle elintärkeä hyvinvoinnin kannalta. Esim jos kiertoon puututaan hormonaalisesti, niin itseltäni lähtee seksihalut kokonaan ja orgasmi laimenee. En uhraa 3 viikkoa yhden tuskaisen viikon takia.
En ihan ymmärrä tätä logiikkaa. Minulla on neurologinen sairaus, jonka lääkitys aiheuttaa minulle huimausta ja näköhäiriöitä, enkä pysty juomaan ollenkaan alkoholia. Otan kuitenkin paljon mieluummin nämä haittavaikutukset kuin sairauteni oireet.
Seksuaalisuus on minulle niin tärkeä ja olennainen osa elämää, että ilman sitä en pysty elämään tyydyttävää elämää. Oma sairauteni kuitenkin koskee viikkoa kuukaudesta joten jää kolme viikkoa, jolloin voi nauttia seksistä ja orgasmeista. En ikimaailmassa luovu seksistä ja orgasmeista sen takia, että viikko olisi helpompi. Tuolloin menkkaviikolla olo on toki tuskainen ja pitää saikuttaa, jos vaihtoehtona on elämä ilman seksiä, niin tottakai valitsen tuskaviikon + 3 viikkoa seksiä.
Seksin merkitys on ihmisille erilainen ja minulle seksi ja seksuaalisuus on aivan ehdoton edellytys hyvälle elämälle.
Surullista.
No kyllä se on surullista että työnantaja maksaa joka kuukausi siitä että hän pääsee panemaan. Parhaassa tapauksessa vielä työkaveri joutuu tuuraamaan. En vain tajua näitä joille seksi on maailman tärkein asia, että sitä pitää saada vaikka sitten muiden kustannuksella. T. Eri
Mutta noinhan se on muidenkin asioiden suhteen. Sinulle vain seksi on jotenkin sellainen asia, jota pitää moralisesti paheksua. Kamalaa, kun joku nainen haluaa elintä sisäänsä ja saada kunnon orgasmit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ei kannata valittaa, jos ei ota hoitoa vastaan.
Jos haluaa vielä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset käyttävät menkkakorttia poissaoloihin jopa pari kertaa kuussa 🤔
Ai että monet. Mä olen 50 v ja työelämässä ollut noin 30 vuotta, enkä ole ikinä missään työpaikassa kuullut kenenkään naisen olevan pois menkkakipujen takia.
Ehkä eivät ole kertoneet oikeaa syytä poissaololle.
Niin. Mistähän tuo joku sitten on tietävinään, että monet naiset ovat juurikin em. syystä pois useita kertoja kuukaudessa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista.
Seksi on ihan normaali osa elämää. Sinulle se ei näemmä ole tärkeää, mutta voit omalta kohdaltasi miettiä, että olisitko työn takia valmis luopumaan jostakin asiata mikä on sinulle aivan välttämätöntä hyvän elämänlaadun takia? Itselleni työ on tärkeää, mutta niin tärkeää se ei ole, että lopettaisin seksielämäni sen takia. Mitenkään muiden kustannulle en naiskentele. Vaikka en edes harrastaisi seksiä, niin seksuaalinen vire on minulle niin tärkeä, että en voisi hormoneita käyttää. Miehen seksuaalisuutta ei ikinä vähäteltäisi näin kuin mitä sinä nyt vähättelet naisen seksuaalisuutta.
Olisitko sinä valmis elämään elämää, joka ei ole elämisen arvoista, vain jotta et saikuttaisi töistä?
En tee mitään elämäni tärkeimmistä asioista työnantajani ja työkavereideni kustannuksella, se on se pointti tässä.
Enkä vähättele naisen seksuaalisuutta, ihan yhtälailla halveksuisin miestä joka aiheuttaa työnantajalleen kuluja ja työkavereilleen harmia päästäkseen panemaan. "Sekusaalinen vire", joopa joo :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista.
Mutta noinhan se on muidenkin asioiden suhteen. Sinulle vain seksi on jotenkin sellainen asia, jota pitää moralisesti paheksua. Kamalaa, kun joku nainen haluaa elintä sisäänsä ja saada kunnon orgasmit.
Minkä muiden asioiden suhteen? Missä muussa yhteydessä henkilö kieltäytyy hoidoista, aiheuttaa jatkuvasti kustannuksia työnantajalleen, päästäkseen tekemään jotain asiaa? En keksi yhtään esimerkkiä, joten valaise ihmeessä.
Eikä naiseus liity tähän mitenkään, yhtä säälittäviä seksihullut miehetkin ovat.
Ongelma on se, että osalle lähes kivuttomat ja vähävuotoiset ovat toisella kipushokki ja/tai Niagaran putous.
Sitten ihmetellään miten niin makaat lattialla sikiöasennossa ja yrität päästö hakemaan särkylääkettä pyörtymättä.
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset käyttävät menkkakorttia poissaoloihin jopa pari kertaa kuussa 🤔
Ja syystä. Itse jouduin juuri muutama päivä sitten siirtämään töihin menoa muutamalla tunnilla, kun olo oli niin sietämätön. On kipuja, ja lisäksi minulle tulee menkkojen aikaan voimakas pahoinvointi ja vatsa aivan sekaisin ja ikävä kyllä Burana ei auta oksentamiseen. Joudun siis ravaamaan vessassa jatkuvasti. Onneksi mun työnantaja naisena ymmärsi tuon koska hänellä itsellään oli vastaavaa kokemusta menneisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kommentoin, että osa ihmisistä on sellaisia että aivan kaikki muiden tuntema/kokema on pelkkää turhaa valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sinulla hormonitoiminta epätasapainossa tai muuta ongelmaa? Kuukautisten ei kuulu sattua pientä nippailua enempää. Sinuna lähtisin ehdottomasti selvittelemään noin rajujen kipujen juurisyytä.
Miksi alapeukut? Ihan oikeasti kuukautisten ei kuulu olla kivuliaat, ja jos on, niin kropassa on jotain pielessä. Kuukautisten ei myöskään kuulu olla superniukat tai superrunsaat, eikä niissä kuulu olla runsaasti suuria hyytymiä.
Ja missähän se määritellään, millaiset kuukautiset "kuuluu" olla? Ja kuinka monen luulet tämän määrittelyn mukaan kuukautisoreensa valitsevan?
Itselläni on ollut etenkin nuorempana kivulloiset kuukautiset. Pahimmillaan huohotin vain hiki otsalla sikiöasennossa kouristellen. Välissä pakko rynnätä vessaan, koska aina oli myös ripuli. Välillä poikaystävä painoi pyynnöstä nyrkeillä vatsaa, jotta kouristus vähän laukesi.
Lääkärit, hoitajat, terveydenhoitajat järjestään totesivat, ettei sille mitään voi: "Sellaista se joskus on, valitettavasti kuulut niiden joukkoon, joilla on kivuliaat kuukautiset. Otat buranaa ja voisit kokeilla auttaisiko liikunta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sinulla hormonitoiminta epätasapainossa tai muuta ongelmaa? Kuukautisten ei kuulu sattua pientä nippailua enempää. Sinuna lähtisin ehdottomasti selvittelemään noin rajujen kipujen juurisyytä.
Miksi alapeukut? Ihan oikeasti kuukautisten ei kuulu olla kivuliaat, ja jos on, niin kropassa on jotain pielessä. Kuukautisten ei myöskään kuulu olla superniukat tai superrunsaat, eikä niissä kuulu olla runsaasti suuria hyytymiä.
Ja missähän se määritellään, millaiset kuukautiset "kuuluu" olla? Ja kuinka monen luulet tämän määrittelyn mukaan kuukautisoreensa valitsevan?
Itselläni on ollut etenkin nuorempana kivulloiset kuukautiset. Pahimmillaan huohotin vain hiki otsalla sikiöasennossa kouristellen. Välissä pakko rynnätä vessaan, koska aina oli myös ripuli. Välillä poikaystävä painoi pyynnöstä nyrkeillä vatsaa, jotta kouristus vähän laukesi.
Lääkärit, hoitajat, terveydenhoitajat järjestään totesivat, ettei sille mitään voi: "Sellaista se joskus on, valitettavasti kuulut niiden joukkoon, joilla on kivuliaat kuukautiset. Otat buranaa ja voisit kokeilla auttaisiko liikunta."
Multa kerran kysyi lääkäri, että: Ootko ihan kipulääkettä kokeillut? Panadolia esimerkiksi?
En ole väkivaltainen ihminen, mutta sillä hetkellä todella teki mieli läimäistä sitä lääkäriä. Että mitäpä lottoat, totta v#ssa olen kokeillut kaiken mahdollisen.
Minipillerit pelastivat minut. Normiehkäisypillereitä en voinut käyttää migreenitaipumuksen vuoksi. Cerazeten kanssa menkat jäivät kokonaan pois, samoin järkyttävät PMS-oireet. Olen käyttänyt niitä nyt kohta 15v. Ferritiini on noussut taas ihmisten lukemiin.
Menkat kestivät itselläni aina vähintään viikon ja pari ensimmäistä päivää olin todella kipeä. Reilun viikon vuodettuani aloin olla niin heikko, että pari viimeistä päivää pyörrytti. PMS itkuineen, rintakipuineen ja raivokohtauksineen alkoi viikkoa ennen menkkoja. Minulla oli siis 2 viikkoa kuukaudesta, jolloin voin edes jotenkin hyvin. Kyllä, sairaspoissaoloja tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on varmasti se, että kivut vaihtelevat hyvin paljon yksilöstä riippuen. Sitten naiset, joilla on kohtuulliset kivut mutta kykenevät kuitenkin niiden kanssa elämään, kuvittelevat että kovista kivuista valittavilla on kivut samaa luokkaa ja he vain valittavat turhasta. Hieman sama asia, kun masentuneelle sanotaan, että "kyllä minullakin on mieli välillä apeana, mutta lenkki auttaa".
Toisaalta kipu on myös hyvin yksilöllinen kokemus, eikä sen suuruutta oikein voi absoluuttisesti mitata.
Voin samaistua kumpaankin ryhmään kun itselläni yleensä joka toiset menkat menevät ohi noin vain ja toisella kerralla olen kivuissa kun tuntuu siltä kuin joku poraisi alaselkääni tylpällä isolla piikillä (tulee jotenkin Vlad Seivästäjän toimintatapa mieleen). Mutta toisaalta olen itse muuten kokenut monenlaista kipua ja ymmärtänyt, että jokaisen keho on erilainen.
Tuntuu jopa ihan hassulta, että jotkut ihmiset nostavat omat kokemuksensa universaaliksi kun meitä on täällä jo kahdeksan miljardia. Siinäkin on noin neljä miljardia tapaa kokea kuukautiset. Eli jos ne jollain sattuvat niin että järki meinaa paeta päästä niin pakkohan se on uskoa.
Sama. Yleensä on jonkin verran kipua ja vatsa sekaisin, ruoka ei maistu, mutta ei ihan hirveää. Joskus ihan hirveää ja kerran makasin vessan lattialla koska laminaatti tuntui hyvän kylmältä hikoilevaa ja inhottavan kuumentunutta kehoani vasten. Itkin ja melkein oksensin, makasin siellä pari tuntia ja mietin kuolenko sinne, kun vatsaan sattui niin, mutta se helpotti lopulta ja pääsin ylös.