miksi menkkakipuja aina vähätellään?
Itselläni menkkakivut ovat joka kuukausi pahempia kuin mitä synnytyskivut. Synnytyskipua harva nykypäivänä vähättelee, mutta menkkakipuja vähätellään kyllä. Miltä tuntuisi itsestäsi olla synnytyskivuissa kolme neljä päivää joka kuukausi ilman kunnollista apua?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Missä vähätellään? Työelmässä, koska se ei ole palkallinen vapaapäivä?
Esim lääkärissä ja sosiaalisissa ympyröissä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinaa, Taiwanissa, Etelä-Koreassa ja Indonesiassa on kuukautisvapaa, ja Espanja sääti sen juuri. Jos on kivuliaat kuukautiset, voi saada töistä palkallista vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita apuja. Kierukkaa suosittelen kokeilemaan. Migreenilääke, jos se vaivaa. Kumma jos burana ei tunnu missään.
Buranaa menee se 4x 800 mg, ei auta. Kierukka ei käy, kun hormonit ei käy.
Buranaa pitää ottaa kuuri luontoisesti jo ennen kuukautisia.
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset käyttävät menkkakorttia poissaoloihin jopa pari kertaa kuussa 🤔
Minulla on menkat 23 päivän välein.
V--tumaista, mutta totta.
Minulla on aina ollut todella vaikeat menkat ja söin buranaa kuin leipää, jotta pysyivät jotenkin aisoissa. Nykyisin jos otan buranan, tulen parin päivän päästä todella kipeäksi, siis oksettaa ja ripuloin ja joka paikkaan sattuu. En tiedä mitä kyseinen lääke on elimistölleni tehnyt, en ehkä haluakaan tietää. Tulehduskipulääkkeet eivät todellakaan ole vaarattomia. Ehdottomasti suosittelen käyntiä hyvällä gynellä jos hänellä olisi jotain keinoja, mutta älkää tehkö samaa virhettä kuin minä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita apuja. Kierukkaa suosittelen kokeilemaan. Migreenilääke, jos se vaivaa. Kumma jos burana ei tunnu missään.
Miksi hormonalinen ehkäisy ei muka käy? Itsekö keksit?
No minulle se ei käy vaikeiden haittavaikutusten takia. Olen kokeillut kymmeniä eri hormonihoitoja. Sehän on ihan tunnettu fakta että kaikille se ei käy.
Yksi syy on varmasti se, että kivut vaihtelevat hyvin paljon yksilöstä riippuen. Sitten naiset, joilla on kohtuulliset kivut mutta kykenevät kuitenkin niiden kanssa elämään, kuvittelevat että kovista kivuista valittavilla on kivut samaa luokkaa ja he vain valittavat turhasta. Hieman sama asia, kun masentuneelle sanotaan, että "kyllä minullakin on mieli välillä apeana, mutta lenkki auttaa".
Toisaalta kipu on myös hyvin yksilöllinen kokemus, eikä sen suuruutta oikein voi absoluuttisesti mitata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinaa, Taiwanissa, Etelä-Koreassa ja Indonesiassa on kuukautisvapaa, ja Espanja sääti sen juuri. Jos on kivuliaat kuukautiset, voi saada töistä palkallista vapaata.
Heippa, aina voit muuttaa sinne jos et saa täällä tarpeeksi huomiota. Ei täällä ole kenenkään pakko olla jos ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buranaa pitää ottaa kuuri luontoisesti jo ennen kuukautisia.
Näin minä teenkin, aloitan viisi päivää ennen kuukautisia ja jatkan kuukautisten yli. Kipua lievittävä teho ei vain ole riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim lääkärissä ja sosiaalisissa ympyröissä.
Erityisesti lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Koska teet itse aiheesta numeron.
Ps synnytyskipuakin väheksytään
Niin, ap väheksyi synnytyskipuja ja korosti kuukautiskipuja. Ja se perustuu ihan hänen omiin kokemuksiin.
Aivan. Mulla oli ihan karseat tuskat. Nyt karseat vaihtarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska teet itse aiheesta numeron.
Ps synnytyskipuakin väheksytäänNiin, ap väheksyi synnytyskipuja ja korosti kuukautiskipuja. Ja se perustuu ihan hänen omiin kokemuksiin.
En väheksy synnytyskipua. Se on kuitenkin maksimissaan kerran vuodessa. Kuukautiskivut ovat kerran kuussa eikä niihin saa kunnollista apua. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset käyttävät menkkakorttia poissaoloihin jopa pari kertaa kuussa 🤔
Lyhyt kierto voi olla syynä. Itsellä kierto nykyisin 24-26 päivää, eli pahimmassa tapauksessa kahdet kivut samalle kuulle.
Ja mukavasti just tuossa kierron lyhenemisvaiheessa alkaa menkkakivutkin tuntua vaikka aiemmin ei menkkoja edes huomannut..
Tämä on näitä esivaihtareiden iloja joista ei juurikaan puhuta.
Jostain syystä ne vaihtaritkin on haluttu kuitata pelkiksi kuumiksi aalloiksi menkkojen loppumisen yhteydessä eikä esim esivaihtarivaiheesta puhuta juurikaan mitään.
Enemmänhän näissä on oireita ja suurempi vaikutus elämänlaatuun mitä aikanaan murrosiässä muutoksilla.
Ei silloin sydän tykytellyt, ei puskenut hikeä, ei palellut, ei öisin herättänyt kusihätä eikä tuntunut siltä, että koko kroppa on sekaisin ja tekee kuolemaa.
Terveydenhuollon puolella vähättely ei ole asiallista. Ja muut ymäristöt eivät ehkä ole täysin oikeita kohteita valittaa, koska kukaan muu ei voi asialle tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollon puolella vähättely ei ole asiallista. Ja muut ymäristöt eivät ehkä ole täysin oikeita kohteita valittaa, koska kukaan muu ei voi asialle tehdä mitään.
Eihän kysymys ole mistään valittamisesta lähiympäristölle, jos vain kertoo miten asiat on, esim
"joudun tänään perumaan kuukautisten takia tuloni tapahtumaan x"
tai
"olin viikonloppuna sairaalassa menkkojen takia, siksi en voinut vastata puheluusi".
ap
Koska jotkut ajattelevat että kuukautiskipu kuuluu naisena olemiseen ja sitä pitää vaan kestää valittamatta ja kovakin kipu on mukamas normaalia.
Pahinta on se, että vähättelijät ovat joskus toisia naisia, jotka sitten leuhkivat, kuinka heillä on kivuttomat kuukautiset ja he eivät tarvitse särkylääkettä ja vuotoakin vain kolmena päivänä ja pikkuhousunsuojalla pärjää, kyllä silloin kaikilla muillakin on asia näin, ei voi olla eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on varmasti se, että kivut vaihtelevat hyvin paljon yksilöstä riippuen. Sitten naiset, joilla on kohtuulliset kivut mutta kykenevät kuitenkin niiden kanssa elämään, kuvittelevat että kovista kivuista valittavilla on kivut samaa luokkaa ja he vain valittavat turhasta. Hieman sama asia, kun masentuneelle sanotaan, että "kyllä minullakin on mieli välillä apeana, mutta lenkki auttaa".
Toisaalta kipu on myös hyvin yksilöllinen kokemus, eikä sen suuruutta oikein voi absoluuttisesti mitata.
Mutta siltikään just sen omakohtaisesti kokijan tuntemuksiin ei luoteta vaan muut kuvittelee tietävänsä paremmin ja omaavansa jotenkin paremman/oikeamman skaalan kivulle.
Miksi hormonalinen ehkäisy ei muka käy? Itsekö keksit?