Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä
"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.
Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.
Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html
"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."
Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.
"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.
STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."
Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.
Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.
Kommentit (764)
Perustuslaki pykälä 18 sanoo näin:
"Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä,
ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta."
Suomessa on voimassa muitakin lakeja joissa em. oikeutta vielä laajemminkin kuvaillaan, mutta pelkästään jo se, että PL 18 sanoo selkeästi että jokaisella on oikeus... valitsemallaan..... tuo sana valitsemallaan tarkoittaa todellakin sitä, että jokainen itse valitsee, eikä viranomaisella ole oikeuksia poistaa työttömiltä tuota valitsemiseen perustuvaa oikeutta.
Valintaa ei voida myöskään pakottaa, vaikka perustuslaki ei näytä erikseen mainitsevan sanoja "_vapaasti_ valitsemallaan", on kuitenkin niin että jos joku muu pakottaa tuota valintaa, silloinhan se valinta tosiasiallisesti ei ole enää työttömän tekemä valinta.
Tämä kannattaa aina muistaa kun työvoimaviranomaisen kanssa keskustelee tai kirjoittelee suunnitelmia tai mitä tahansa, eli yo. oikeutta valintaan ei kannata osana suunnitelmaa itseltään poistaa. Tarvittaessa lisää suunnitelman tekstin suoraan perustuslaista, viranomaisella ei ole oikeutta poistaa työttömältä sitä oikeutta, mikä perustuslaissa taataan.
Työtön mies kirjoitti:
Miksi hakea töitä kun ei yhteenkään hakemukseen vastata. Pitää olla korkeasti koulutettu joka hommaan. Hain postiin töihin kerra 3 kertaa kun ne valitti työvoimapulaa. Eipä tullut kutsua töihin.
Olen korkeakoulutettu. Kanssani samaa paikkaa haki yli 200 muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas
Täsmälleen näin. Minua, liki kuusikymppistä, jahtasivat vuosia usean eri virkailijan voimin viikon välein, vaikka olin fyssarilla, lannerangan kuvauksissa, labroissa, fysiatrilla, eri lekureilla useissa tutkimuksissa jne, kun sairastuin pahasti. Lääkäri laittoi lausunnon työkyvyttömyyseläkettä varten ja sanoi, että pitäisi olla läpihuutojuttu. Jahtaaminen vaan jatkui, ja yrittivät laittaa vanhuksia hoitamaan ja ulkoiluttamaan, vaikka itse tarvitsen miehen avuksi kauppakäynneillekin.
Toisella kerralla meni eläkehakemus läpi. Yhtenä syynä hylkäämiseen oli kun en ollut jotain särkylääkettä hakenut apteekista, niitä kun oli jo ennestään.
Hirviöitä ovat nuo ihmiset, ei voi muuta sanoa. Samalla aikaa, kun minä olin kiusaamisten kohde, olisivat nuo monsterit ehtineet höykyttää useampia ja nuorempia työkykyisiä työttömiä.
Aamut olivat kauheita, kun aloit kurkku kuivana odotella niitä ahdistavia puhelinsoittoja. Yksi uhosi ja uhkaili karenssilla, toinen sitten mairean lipevänä tyyliin "Kyllähän sut nyt on saatava työllistymään" ja kolmas teeskenteli ymmärtävänsä mun tilanteen, mutta heitti kuitenkin puukkoa selkään, kun postilaatikkoon tipahti taas yksi noista "työllistymissuunnitelma"-lomakkeista, karenssiuhkailujen kera.
Olen myös 60 vanha pitkäaikaistyötön. Mulla ei ole sairauksia, tai muita rasitteita. Ei ole elämänhallintaongelmia. Ei velkaa, ei mitään, mitä voisi kuntouttaa tai ehjätä. Minut vain sanottiin irti, pitkän työuran jälkeen.
Nyt tunnun olevan TE porukalle ja paikallisille yhdistyksille juuri se matalalla roikkuva hedelmä, jota yritetään saada survottua heidän toimenpiteisiinsä. Joita en siis tarvitse.
Pistäkää nyt hyvä isä energianne nuoriin työttömiin. Joo tiedän, siellä on monta kovaa työtöntä, joita ei ole helppo saada tungettua mihinkään, mutta yrittäkää edes. Itse jään OVE:lle 15 kuukauden päästä, mutta ei tunnu kiinnostavan, jos jonkinlaista kurssia tarjoavat.
Ja tuo oli kiitos kaikesta! Heitetään tietotaito menemään kuin hyödytön roska. Ja nyt sitten sirkusapinan toimessa heittopussina, mä niin myötäelän!
Oli sinullakin varmaan aivan toisenlainen näkemys viimeisistä työvuosistasi ja sen jälkeisestä eläköitymisestäsi. Jos on vielä tuossa vaiheessa terve, niin potuttaa varmasti, kun olisi paljon annettavaa. Ja onhan se ensisijaisesti rahakysymys, varsinkin nykyaikana. Mieli on taatusti maassa.
Mutta sisulla se on mentävä tuo loppupätkä! Voimia, ja toivottavasti terveys säilyy, jotta pääset nauttimaan vapaasta elämästäsi tuon mielipuolisen vainoamisen jälkeen!
Kiitos tästä myötäelämisestä! Piristit päiväni.
Oli tosiaan toisenlainen näkemys viimeistä työvuosista, mutta minkäs teet. En jää kuoppaan itkemään. Ikävä kyllä, vainoaminen ei ole vielä ohi. Taas pitäisi mennä toimistolle oikein näyttämään itseään. Siellä sitten joku minun lapsiani nuorempi virkailija uhkailee ties millä sanktioilla. Työurani aloitin sukulaisen heinäpelolla vuonna 1976 kesätöissä. Että siinä suhteessa voisin jo alkaa jäähdyttelemään ja tosiaan jäädä eläkkeelle. Mutta ans kattoo nyt, mihin ne vielä yrittävät kammeta. Lähihoitajakolutukseen en suostunut, kun olisin ollut eläkkeellä ennen koulutuksen loppumista. Miten lienee siellä TE:ssä niin vaikea ymmärtää elämän realiteetteja.
Vierailija kirjoitti:
ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta."Suomessa on voimassa muitakin lakeja joissa em. oikeutta vielä laajemminkin kuvaillaan, mutta pelkästään jo se, että PL 18 sanoo selkeästi että jokaisella on oikeus... valitsemallaan..... tuo sana valitsemallaan tarkoittaa todellakin sitä, että jokainen itse valitsee, eikä viranomaisella ole oikeuksia poistaa työttömiltä tuota valitsemiseen perustuvaa oikeutta.
Valintaa ei voida myöskään pakottaa, vaikka perustuslaki ei näytä erikseen mainitsevan sanoja "_vapaasti_ valitsemallaan", on kuitenkin niin että jos joku muu pakottaa tuota valintaa, silloinhan se valinta tosiasiallisesti ei ole enää työttömän tekemä valinta.
Tämä kannattaa aina muistaa kun työvoimaviranomaisen kanssa keskustelee tai kirjoittelee suunnitelmia tai mitä tahansa, eli yo. oikeutta valintaan ei kannata osana suunnitelmaa itseltään poistaa. Tarvittaessa lisää suunnitelman tekstin suoraan perustuslaista, viranomaisella ei ole oikeutta poistaa työttömältä sitä oikeutta, mikä perustuslaissa taataan.
Täsmennetään:
Kyse ei ole vain oikeudesta valita, vaan oikeudesta VAPAUTEEN valita.
Pieni, mutta aika tärkeä ero. Laissa ei siis taata valinnan onnistumista, mutta taataan vapaus valinnan tekemiseen. Oikeus vapaaseen valintaan tarkoittaa samalla myös sitä, että on oikeus vapaasti olla valitsematta jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei ole kukaan ollut missään yhteydessä, vaikka luvattiin. Epäilen virkailijan nääntyneen työtaakan alle ja en tiedä pitäisikö tehdä huoli-ilmoitus. Työpaikan sain ja kohta loppuu tämä työttömyyskin.
Kiitos nauruista.
Tämä se vielä saisikin homman sekaisin, kun jokainen, jolle on määrätty omavirkailija, tekisi tästä huoli-ilmoituksen.
Johan tulis sutinaa ties missä portaissa.
Minun isääni joka jää vanhuuseläkkeelle kesäkuussa kiusataan ainakin ihan urakalla, työnhakuvelvoite 4 paikkaa kuukaudessa ja soitot päälle, kyllä kuulemma voi ja ehtii vielä työllistyä!! 😠
Perustulo ja sassiin. Säästyis pitkä penni kun lakkautetaan työkkärit ja muut humpuukilaitokset ja "kouluttajat".
Vierailija kirjoitti:
Niitten pitäisi toimia enemmän lain mukaan eli kutsua työttömät toimistolle eikä soitella. 2 vko välein paikan päälle aamulla klo 9 ja sitten päivän mittaan otetaan keskusteluihin.
Puoliso yritti saada virkailijaa liki kolme viikkoa kiinni ja lopulta soitteli ylintä esimiestä myöten. :D Teoria ja käytäntö eivät tässä mallissa oikein kohtaa. 20 vuotta sitten homma toimi joten kuten, kun virkailija itse näki kenellä ei ole omaa työnhakustrategiaa ja kenellä on.
Mä en vieläkään ymmärrä kuinka ne työhakemukset (joista kertoo tiedot te-toimistolle) on parempia/työllistävämpiä kuin ne muut työhakemukset joista ei tarvitse kertoa.
Osaisiko joku selittää tämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei ole kukaan ollut missään yhteydessä, vaikka luvattiin. Epäilen virkailijan nääntyneen työtaakan alle ja en tiedä pitäisikö tehdä huoli-ilmoitus. Työpaikan sain ja kohta loppuu tämä työttömyyskin.
Kiitos nauruista.
Tämä se vielä saisikin homman sekaisin, kun jokainen, jolle on määrätty omavirkailija, tekisi tästä huoli-ilmoituksen.
Johan tulis sutinaa ties missä portaissa.
Oikeastaan pitäisi jokaisen työttömän jättää tekemättä itse nuo työnhakumerkinnät siellä omilla sivuilla ja mennä fyysisesti paikan päälle työkkäriin kertomaan hakemistaan työpaikoista.
Siinähän sitten työkkärissä työllistyvät kun kirjaavat noita ylös.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja ja olin työttömänä 2kk, minulla oli työnhakuvelvollisuus. Kaveri joka on ammatiltaan taiteilija, on ollut työtön jo 13 vuotta eikä kukaan ole ottanut mitään yhteyttä. Eli tuntuu että lähinnä kiusataan niitä jotka kyllä sitä työtä löytää ilman ahdistelua.
Olen niin kuin tuo kaveri, ja kyllä minuun otettiin yhteyttä. En tosin hae töitä, vaan kursseille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja ja olin työttömänä 2kk, minulla oli työnhakuvelvollisuus. Kaveri joka on ammatiltaan taiteilija, on ollut työtön jo 13 vuotta eikä kukaan ole ottanut mitään yhteyttä. Eli tuntuu että lähinnä kiusataan niitä jotka kyllä sitä työtä löytää ilman ahdistelua.
Olen niin kuin tuo kaveri, ja kyllä minuun otettiin yhteyttä. En tosin hae töitä, vaan kursseille.
Kurssihaku ei täytä työnhakuvelvollisuutta.
Olen pitkäaikaistyötön eikä minulle olla osoitettu yhtään tehtävää hakea mitään mihinkään. Tässä mielessä olen onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö Te-virkailija nykyään mitään muuta kuin soittaa työttömille kolmen kuukauden välein ja patistaa laittamaan hakemuksia? Siis tapahtuuko minkäänlaista työn välittämistä enää ollenkaan?
Jos työkkäri enää mitään työtä välittää, niin se on nämä ilmaistyöt, kuten työkokeilu.
Minulla on ollut hakuvelvoitteena tasan 0 paikkaa koko tämän "uudistuksen" aikana. Olen nähnyt työkkärin emännän livenä joskus kymmenisen vuotta sitten ja mieheni vuonna 1999. Eikö tästä nyt jotain voi jo päätellä. :D
Mulle kyllä heitettiin heti alusta alkaen työnhakuvelvoite niskaan. Olen siis hakenut niitä neljää paikkaa kuukaudessa viime kesästä lähtien. Tulos: yksi ainoa haastattelu toisella puolella maata, ja siihenkin työhön otettiin paikanvaihtaja. Olen käynyt kurssit työnhausta, cv viilattu kuntoon ja hissipuheet harjoiteltu, joten siitä se ei ole kiinni. Työnantajat eivät vain halua palkata työtöntä työnhakijaa. Tässä mallissa ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllätä.
Kyllähän tuon tiesi jokainen tervejärkinen jo ennen kuin se alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas
Täsmälleen näin. Minua, liki kuusikymppistä, jahtasivat vuosia usean eri virkailijan voimin viikon välein, vaikka olin fyssarilla, lannerangan kuvauksissa, labroissa, fysiatrilla, eri lekureilla useissa tutkimuksissa jne, kun sairastuin pahasti. Lääkäri laittoi lausunnon työkyvyttömyyseläkettä varten ja sanoi, että pitäisi olla läpihuutojuttu. Jahtaaminen vaan jatkui, ja yrittivät laittaa vanhuksia hoitamaan ja ulkoiluttamaan, vaikka itse tarvitsen miehen avuksi kauppakäynneillekin.
Toisella kerralla meni eläkehakemus läpi. Yhtenä syynä hylkäämiseen oli kun en ollut jotain särkylääkettä hakenut apteekista, niitä kun oli jo ennestään.
Hirviöitä ovat nuo ihmiset, ei voi muuta sanoa. Samalla aikaa, kun minä olin kiusaamisten kohde, olisivat nuo monsterit ehtineet höykyttää useampia ja nuorempia työkykyisiä työttömiä.
Aamut olivat kauheita, kun aloit kurkku kuivana odotella niitä ahdistavia puhelinsoittoja. Yksi uhosi ja uhkaili karenssilla, toinen sitten mairean lipevänä tyyliin "Kyllähän sut nyt on saatava työllistymään" ja kolmas teeskenteli ymmärtävänsä mun tilanteen, mutta heitti kuitenkin puukkoa selkään, kun postilaatikkoon tipahti taas yksi noista "työllistymissuunnitelma"-lomakkeista, karenssiuhkailujen kera.
Olen myös 60 vanha pitkäaikaistyötön. Mulla ei ole sairauksia, tai muita rasitteita. Ei ole elämänhallintaongelmia. Ei velkaa, ei mitään, mitä voisi kuntouttaa tai ehjätä. Minut vain sanottiin irti, pitkän työuran jälkeen.
Nyt tunnun olevan TE porukalle ja paikallisille yhdistyksille juuri se matalalla roikkuva hedelmä, jota yritetään saada survottua heidän toimenpiteisiinsä. Joita en siis tarvitse.
Pistäkää nyt hyvä isä energianne nuoriin työttömiin. Joo tiedän, siellä on monta kovaa työtöntä, joita ei ole helppo saada tungettua mihinkään, mutta yrittäkää edes. Itse jään OVE:lle 15 kuukauden päästä, mutta ei tunnu kiinnostavan, jos jonkinlaista kurssia tarjoavat.
Ja tuo oli kiitos kaikesta! Heitetään tietotaito menemään kuin hyödytön roska. Ja nyt sitten sirkusapinan toimessa heittopussina, mä niin myötäelän!
Oli sinullakin varmaan aivan toisenlainen näkemys viimeisistä työvuosistasi ja sen jälkeisestä eläköitymisestäsi. Jos on vielä tuossa vaiheessa terve, niin potuttaa varmasti, kun olisi paljon annettavaa. Ja onhan se ensisijaisesti rahakysymys, varsinkin nykyaikana. Mieli on taatusti maassa.
Mutta sisulla se on mentävä tuo loppupätkä! Voimia, ja toivottavasti terveys säilyy, jotta pääset nauttimaan vapaasta elämästäsi tuon mielipuolisen vainoamisen jälkeen!
Kiitos tästä myötäelämisestä! Piristit päiväni.
Oli tosiaan toisenlainen näkemys viimeistä työvuosista, mutta minkäs teet. En jää kuoppaan itkemään. Ikävä kyllä, vainoaminen ei ole vielä ohi. Taas pitäisi mennä toimistolle oikein näyttämään itseään. Siellä sitten joku minun lapsiani nuorempi virkailija uhkailee ties millä sanktioilla. Työurani aloitin sukulaisen heinäpelolla vuonna 1976 kesätöissä. Että siinä suhteessa voisin jo alkaa jäähdyttelemään ja tosiaan jäädä eläkkeelle. Mutta ans kattoo nyt, mihin ne vielä yrittävät kammeta. Lähihoitajakolutukseen en suostunut, kun olisin ollut eläkkeellä ennen koulutuksen loppumista. Miten lienee siellä TE:ssä niin vaikea ymmärtää elämän realiteetteja.
Kiitos. Sain lohtua minäkin. Vihaksi pistää. Vai että oikein lähihoitajaksi. Nyt kun tuon luin, niin muistui mieleeni kuinka vuosia sitten jälleen kerran työnsivät TE:n, tällä kertaa yksityiseltä kouluttajalta ostetulle kurssille, missä tällainen "seikkailukouluttaja laittoi meidän orjien tulevaisuuden uusiksi". (Karenssin uhalla piti mennä tuonne).
Kaveri kyseli kaikkien salaisimmatkin asiat, kartoitti vahvuuksia ja alkoi antaa ohjeitaan opiskeluihin ja työelämään hakeutumisesta meille vajaa-älyisille.
Kerroin totuudenmukaisesti, että mulla on allergiat (ei saa pestä eikä siivota, sormet auki), hermopinteet, nivuskipu, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, iskias ja selkäongelmat (synnynnäistä kieroumaa ja skolioosimaista kasvua ei ollut vielä kuvauksissa todettu, ainoastaan jatkuva särky päällä).
No mitäs tämä kaveri siihen, teki päässään salamannopean laskelman ja kertoi mun tulevan urasuunnitelman:
"Ihan aluksi käyt EA-koulutuksen ja sen jälkeen haet lähihoitaja-opintoihin" :O
Tällaiseen pa5kaan meni veronmaksajien rahat. Ei varmaan tuokaan ihan pikkupennosista suostunut noihin hommiin.
Yksi kurssilainen sai kouluttajalta suunnitelmakseen "TV-juontajan pestin". Mutta eipä ole sitä naista missään näkynyt eikä kuulunut. Ei telkussa ei radiokanavilla. Ja työttömänä tätä nykyä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta."Suomessa on voimassa muitakin lakeja joissa em. oikeutta vielä laajemminkin kuvaillaan, mutta pelkästään jo se, että PL 18 sanoo selkeästi että jokaisella on oikeus... valitsemallaan..... tuo sana valitsemallaan tarkoittaa todellakin sitä, että jokainen itse valitsee, eikä viranomaisella ole oikeuksia poistaa työttömiltä tuota valitsemiseen perustuvaa oikeutta.
Olet oikeassa. Tosin tuolla kirjauksella lakkauttaa samantien työttömyysetuutensa, mutta säilyy edelleen työnhakijana työkkärissä. Minusta tuon on pelkästään reilua eli jos ei halua täyttää työttömyysturvalain kriteerejä saadakseen etuutta, niin pyytää tuon kirjauksen suoraa suunnitelmaan, jolloin ei enää saa rahaa, jota ei halua.
Valtion rahat menee näille kaikenmaailman työllisyyspalveluita tarjoaville firmoille, ilman mitään vastinetta. Tärkeintä on näyttää siltä, että asioille muka tehtäisiin jotain, antaa jotain työttömiä syyllistäviä lausuntoja ja pitää herrat tyytyväisinä. Kaikenmaailman höpöhöpökoulutusta tarjotaan niin anteliaasti, "meillä on kyllä tämä tyyppi, joka on erikoistunut juuri sun alaan", tämä tyyppi, joka ei kyllä tajua mistään mitään, vaan vaikuttaa joltain pyramidihuijaushahmolta mainosfraaseineen. Ei ole ennen ollut tarvetta mielenterveyspalveluille, mutta kyllä tämä työpaikkojen kiven alta kaivelu ja "kiitos hakemuksestasi, paikkaa haki 480 henkilöä" -meininki alkaa pikkuhiljaa ajaa siihen suuntaan. Kohta olen siis entistä isompi taakka yhteiskunnalle.
Perustulolla kuka tahansa voisi tehdä niitä pieniä hanttihommia (joihin nyt haalitaan tekijöitä ulkomailta), sijaisuuksia jne pelkäämättä jäävänsä johonkin byrokratian rattaisiin jumiin ja pelkäämättä hengissä pysymisen puolesta.