Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä
"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.
Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.
Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html
"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."
Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.
"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.
STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."
Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.
Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.
Kommentit (764)
Kiitos tästä ketjusta. Ihanaa vertaistukea tämän nöyryyttävän kyykytyksen uhriksi joutuneille. Jäin työttömäksi vuoden alussa, koska määräaikainen hanketyöni loppui. Tässä työssä tarvittiin erikoisosaamista ja minulla on korkeakoulutus sekä lähes valmis väitöskirja. Olen etsinyt uutta työtä jo edellisen lähestyessä loppua. Kun jäin työttömäksi, jouduin kyykytysrumbaan, jossa 2 vko välein minulle soitetaan tai pakotetaan käymään paikan päällä työkkärissä. Lisäksi muistetaan kertoa aina miten tapaamisen laiminlyönti johtaa karenssiin. Ihan kuin työttömät eivät osaisi huolehtia varatuista tapaamisista? Minulla oli vielä joulukuussa useita palavereja viikossa ja nyt kun olen työtön niin olen yhtäkkiä unohtanut miten tapaamiset toimii?
Virkailijalla ei ole kertaakaan ollut minulle mitään sellaista sanomista mistä olisi mitään hyötyä. Pääpaino on ollut nöyryyttämisessä. Harkitsen onlyfanstiliä tms että pääsen tästä ihmisarvon polkemisesta ja kyykytyksestä. Ja tämä siksi että kuvittelin että kouluttautuminen kannattaa. Pätkätöitä, apurahakilpailua ja kyykytystä siitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan koko suomessa yhtään ihmistä joka olisi työllistynyt työkkärin kautta ihan oikeaan työpaikkaan?
Työkkärin kautta? No jos tähän lasketaan se että itse omatoimisesti löytää te-palveluiden sivuilta avoimen työpaikan ja hakee sitä ja saa paikan, niin minä olen yksi tällainen. Itse asiassa kaksikin paikkaa olen näin saanut. Eka teki konkurssin, olin siellä reilut 5v töissä, ja toinen oli määräaikainen joka sovitun kuukauden sijaan päättyikin vasta kolmen vuoden jälkeen.
Mä en sit kyllä kesäks mee töihin, niin mä sanon ku huomenna työkkäri soittaa
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta. Ihanaa vertaistukea tämän nöyryyttävän kyykytyksen uhriksi joutuneille. Jäin työttömäksi vuoden alussa, koska määräaikainen hanketyöni loppui. Tässä työssä tarvittiin erikoisosaamista ja minulla on korkeakoulutus sekä lähes valmis väitöskirja. Olen etsinyt uutta työtä jo edellisen lähestyessä loppua. Kun jäin työttömäksi, jouduin kyykytysrumbaan, jossa 2 vko välein minulle soitetaan tai pakotetaan käymään paikan päällä työkkärissä. Lisäksi muistetaan kertoa aina miten tapaamisen laiminlyönti johtaa karenssiin. Ihan kuin työttömät eivät osaisi huolehtia varatuista tapaamisista? Minulla oli vielä joulukuussa useita palavereja viikossa ja nyt kun olen työtön niin olen yhtäkkiä unohtanut miten tapaamiset toimii?
Virkailijalla ei ole kertaakaan ollut minulle mitään sellaista sanomista mistä olisi mitään hyötyä. Pääpaino on ollut nöyryyttämisessä. Harkitsen onlyfanstiliä tms että pääsen tästä ihmisarvon polkemisesta ja kyykytyksestä. Ja tämä siksi että kuvittelin että kouluttautuminen kannattaa. Pätkätöitä, apurahakilpailua ja kyykytystä siitä saa.
Vaikuttaa siltä että olet saanut arvonnassa sadistisen narsisti te-virkailijan kohdallesi,huono tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein rekryn kautta keikkaa ja silti on täytynyt hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa. Nyt kun olin työvoimakoulutukseen hakenut ja harjoittelupaikan saanut niin entinen työnantaja laittoi tekstiviestinä että on kysellyt te-toimistosta sopivia ehdokkaita ja kysyi minulta olisinko päässyt heinäkuuhun asti sijaiseksi. Vastasin että on koulutussuunnitelmia ja kiitin tarjouksesta. No, tästäpä tuli työkkäristä selvityspyyntö ja olen kuukauden odotellut kohta päätöstä tähän. Rahaa en tietenkään saa liiton kassasta ennenkuin päätös on tullut. Voivat karenssin laittaa kun työstä kieltäydyin. Te-toimiston toiminnasta on jäänyt nyt vain se olo että oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee...Ottaa niin päähän tällainen. Lyödään vaikka yrittää omaa työllistymistään parantaa.... liikaa säätäjiä matkan varrella kun yhden virkailijan kanssa sopii asioita niin jo toinen käskyttää selvityspyynnöillä huoh..
Työ menee aina kaiken muun edelle, vaikka tulisi yllättäenkin vastaan. Pitäisi sinun se tietää kun olet työ- ja elinkeinotoimiston asiakkuudessa työttömänä työnhakijana. Kieltäydyit varmasta työstä, joten totta kai saat selvityspyynnön. Voin myös varmuudella sanoa, että saat tuosta laiminlyöntimerkinnän - ja kaikki se on mennyt täsmälleen lain pykälien mukaan.
Miten kuvittelet työttömän tilanteen parantuvan jos sitä samaa kehää kiertää koko ajan. Jos tilanne on se että haluaa vaihtaa alaa niin eihän sitä pysty hyväksymään työtä juuri siltä alalta miltä haluaa pois. Aivan eri asia jos koulutussuunnitelmia ei olisi ollut. Sinunlaisten päättäjien takia on työttömiä jotka ei saa yksilöllistä apua tilanteeseen. Ainoastaan rangaistaan jos edes yrittää jotain.
Korjataan nyt ensin se, että minä en ole todellakaan missään asiassa päättäjä. Ok? Ok.
Sitten. Jos sinulla oli alkamassa työllistymistä edistävä koulutus, niin hyvä. Vastaasi tuli kuitenkin tilanne, että työllistytkin suoraan. Vielä parempi! Sen työllistymisen edistämisen vaiheen voikin skipata ja aloittaa suoraan työnteosta.
Mutta - jos oletkin alanvaihtaja, niin sinulla on kaksi vaihtoehtoa. A: teet töitä ja opiskelet ohessa, tai B: annat terveydelliset perusteet eli selvityksen sisältävän lääkärinlausunnon sille, miksi entinen alasi ei enää sovi sinulle.
Jos sinulla ei ole töitä jonka ohessa opiskella tai jos alanvaihdolle ei ole terveydellistä perustetta, niin sitten on otettava vastaan ne työt, joita saa (toki poikkeuksin, kuten esim. jos työn palkka olisi ihmisoikeuksia polkevaa). TE-toimiston päätehtävä kun on kuitenkin saattaa ihmisiä mahdollisimman pian töihin, eikä mahdollistaa näiden itsensäkehitys veronmaksajien rahoin jos se ei ole työllistymisen edellytys. Eikä tämä ole mikään mielivaltainen mielipideasia, vaan se miten laissa asiasta sanotaan. Jos ei miellytä, niin turha TE-toimistolle kiukutella. Hallitus säätää lait, TE-toimisto ainoastaan noudattaa niitä.
Vmp
Ytimekästä, mutta silti kiinnostaisi tietää, mikä tuossa on mielestäsi paskaa, tai epäoikeudenmukaista. Säännöt ovat samat kaikille. Varsinkin, jos toimit verorahojen tukemana. Et sinä ole silloin se, joka ehdot sanelee.
Jos aiempi ala ei enää sovi terveydellesi, niin hae se lääkärinlausunto. Muuten olet melko heikoilla vastatessasi selvityspyynnön kysymykseen, miksi kieltäydyit työttömänä varmasta työstä.
Wannabe työkkärintäti(kö)
Kyllä minä ihan tavallisena kansalaisena ihmettelen, kun osa työttömistä ilmoittaa, että ei voi tehdä sitä ja tätä työtä, kun selkä on kipeä ja olkapäässä vaivaa, mutta lääkäriin ei mennä eikä hankita todistusta siitä, että on kuluma tai muuta vaivaa. Ei, kun työkkärissä pitää luottaa heidän sanaansa, koska he tietävät eikä lääkäriin pääse.
Jos asia olisi näin yksinkertainen, niin miksi ne sairautensa tietävät eivät määrää itselleen kunnon kipulääkkeitä, fysioterapiaa tai leikkaa sitä selkäänsä, jos tilanne on tuollainen? Miksi hoidettavissaolevaa sairautta hellitään esteenä työllistyä?
Työttömällä ei ole varaa aina lääkkeisiin, joita on määrätty. Ei ole varaa fysioterapiaan tai leikkauksiin. Toisin kuin luulet, mikään ei ole ilmaista. Täytyy miettiä tarkkaan mitä ostaa kulloinkin, ruokaa vai lääkkeet? Maksaako vuokran ja laskut vai ne lääkkeet. Hammaslääkärikäynnit olen joutunut jättämään. Et ymmärrä mitään, voisit pitää mölyt mahassa.
Meillä on suomessa kattava sairasvakuutusjärjestelmä. Kun lääkekatto ylittyy, kaikki loppuvuoden lääkkeet ovat ilmaisia (taisi olla joku kahden ja puolen euron toimitusmaksu niissä). Leikkaukset eivät maksa juuri mitään: sairaalapäivän hinta. TOista se on usassa, kun koitiutuspäivänä pääsee kotiinsa useiden kymppitonnien laskun kera, jos ei ole ollut kunnollisia vakuutuksia. Toki sitten tulee sairaslomaa leikkauksen jälkeen, mutta siihenkin saa korvausta. Jos rahat ei riitä, toimeentulotuki turvaa (ellei sitten ole epäonnekas ja omista jotain, jota ei voi muuttaa rahaksi tarpeeksi nopeasti, mutta sossujen mielestä sen voi). Hammaslääkärikäynnit eivät maksa montaakaan kymppiä. Maksoinkohan itse viimeksi jotain 40 euroa, kun vaihdettiin paikka ja puudutttiin. Pelkkä tarkastus oli muistaakseni parikymppiä. Tämä julkisella. Tottakai julkisen hammaslääkäriin joutuu jonottamaan, mutta sellaista se on. Ruoasta voi säästää, jos näkee vaivaa kilohinnaltaan eduliisimpien tuotteiden ostamisen suhteen. Kun tuosta kokoaa perusruokakorin, niin sitten voi jopa silloin tällöin herkutella jollain ei niin halvalla.
minä pääsin muuten aikoinaan terveyskeskuksen fysioterapeutilla käymään kahdesti. ihan pyytämällä. ensimmäinen oli kartoituskäynti ja samalla sain jumppohjeet, toisella kertaa katsottiin edistys. Se oli ilmaita - ei edes tk-maksua.
Siis miten tämä nyt oikein menee? Mä en pääse kunnalliseen hammashoitoon. En vaikka kuinka yritän pyytää. On kuulema pitkät jonot, ei vaan pääse. En ehkä voi mennä ampumaankaan ketään...
Yksityiselle maksan puolen vuoden välein n. 230 e hammaskiven poistosta, kun on parodontti, eli pakko hoitaa. Oikeasti pitäisi käydä 4 kuukauden välein, mutta ei ole mahdollista rahan puuteen takia, joten pitkitän käyntikertojen väliä. Olen aikoinani ansiotuloistani sukan varteen säästänyt ja niillä maksan.
Fyssarikäynnit ovat maksaneet jokainen erikseen 11 euroa, vielä joitain kuukausia sitten. Enää en menekään, lääkkeet pitää saada maksettua. Mitään en saa sossusta.
se menee käytännössä monessa paikassa niin, että ensin jonotat ihan perustarkastukseen, jos esim. sinusta ei ole tietoja julkisen reksitereissä (tuo jono on pitkä, muisten its ejoutuneeni jonottamaan 1,5 vuotta ja sitten jouduin itse perumaan ajan ja sain seuraavan ajan puolen vuoden päähän). Siellä sitten hammaslääkäri tarkastaa suusi ja määrittää tarkastusten aikavälit. Kun sitten pääsin hammaslääkäriin, hän kirjasi tietoihini, että saan käydä kerran vuodessa suuhygienistillä ja sitten joka toinen vuosi hammaslääkärin tarkastus (hampaani olivat sen verran hyvässä kunnossa). Joskus olen sitten käynyt kerran vuodessa hammaslääkärillä, esimerkiksi viime käynti oli tällainen. Se on sitten helppoa, kun on saanut ns. jalkansa oven väliin ja hammaslääkäri on kirjannut tietoihin tarkastuskäynnit.
Kiitos sinulle!!! Mulla on niin pahat ientaskut yms, että suuhygienistin "hellät otteet" eivät käy. Olen ollut flap-leikkauksessakin (oli aikoinaan palkkatulot millä maksella) ja tilanne suussa on sellainen, että ei riitä mitkään "kerran vuodessa huollot".
Pidän hyvää huolta, ettei siitä ole kiinni. Hammaskiven kertyminen vaan on ihan hirvittävää. Toisaalta ei sitten taas tule reikiä. Äidilläni oli myös, ja tajusin että noinhan se menee minullakin.
Tiedä sitten, jos jalkani tuonne oven väliin saisin, saisinko myös tarpeeksi tiheään (alla puoli vuotta väliä käynneille) sitä kaipaamaani palvelua...
Mikä on maailman homoin nimi?
- P ut1n 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että olet saanut arvonnassa sadistisen narsisti te-virkailijan kohdallesi,huono tuuri.
Voi olla niinkin, mutta muiden kokemuksia kun lukee, niin vaikuttaa olevan yleinen linja. Jotkut otetaan tehokyykytykseen ja uhkaillaan minkä keritään. Mulle tulee myös tekstiviestejä jatkuvasti jostain siivoojakoulutuksista ja ammattikoululaisten työelämän esittelypäivistä. Vaikka mulla on vielä ammattitaitosuojasta yli kuukausi jäljellä! Sen sijaan yhtään mitään minua hyödyttävää ei ole mainostettu. Ihan itse olen apurahoja hakenut ja töitä, kuten aina ennenkin olen hoitanut työni ihan itse. Nyt minua kuitenkin häiritään 2 vko välein ja kuulustellaan oikein. Ihan kuin haluaisin olla työtön ja nyt minut on otettu tiukkaan otteeseen, että voidaan vahtia että varmasti haen niitä töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni suurin ongelma on yritysten nirsous. Ei haluta osatyökykyisten työpanosta, vaikka voisivat hyvin tehdä esim. 50 % työaikaa.
Toinen ongelma on toki jälkikapitalistinen järjestelmä. Työ on muuttunut vaikeammaksi ja manuaalista työtä on vähän, digitaitoja vaaditaan paljon. Kohtuutonta odottaa, että kuusikymppinen duunariukko opiskelisi yhtäkkiä datanomiksi.
Tämän vuoksi on tietty osa työttömyyttä yhteiskunnassa.Ja jos poistetaan sosiaaliavustukset, se on toki mahdollista ja "säästetään", mutta se johtaa ryöstelyyn ja ehkä uuteen sisällissotaan, mitä oikeistopoliitikot eivät halua nähdä. Joten ei leikata työttömyysetuutta.
Nirsous on seurausta siitä ettei ole mitään työvoimapulaa vaan massiivinen määrä työttömiä hakee joka paikkaa, jopa niitä joissa työehdot on kohtalaisen kehnot mutta maksetaan jotain palkkaa. Niinpä työnantjat on oppineet valikoimaan vain parhaat hakijat.
Lisäksi jatkuvalla valituksella nuo on saaneet hölmöt poliitikot käytännössä maksamaan valtion toimesta perehdytyksen uudelle työntekijälle asiantuntijatyöhön, eli nää muuntokoulutukset yms. työllisyyskoulutukset joihin ei joillain aloilla pääse jos ei jo osaa käytännössä kaikkea mitä noilla kursseilla opetettaisi. Kurssillehan pääsee vain jos löytää harjoittelupaikan jostain firmasta ja firmat valkkaa parhaat päältä eli käytännössä ne jotka ei tarvitse tuollaista kurssitusta ja kurssiaika on oikeasti työntekijän perehdytysaika.
Jokseenkin noin kai se on. Mä olen tollasessa tilanteessa. Siitä hyödyn kuitenkin itse, mutta niin hyötyy työnantajakin.
Ja ansiosidonnaisesta maksan veroa 25%, sitä kun ei joutuisi noin helvetisti maksamaan, niin kyllä olisi "opiskelu" mukavaa
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kuntakokeilun tuloksia:
https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/KUKO%20loppura...
Kokeilujakson aikana pitkäaikaistyöttömyys kasvoi .
"Kokeilukuntien pitkäaikaistyöttömien määrä lisääntyi ajanjaksolla ennen kuntakokeilua
8,3 % ja muissa kunnissa 8,8 % eli melko maltillisesti. Sen sijaan kokeilun käynnistymisen jälkeen kokeilukuntien pitkäaikaistyöttömien määrä lisääntyi keskimäärin 49,8 %. "Turun kuntakokeilun tuloksia:
https://ah.turku.fi/tytmk/2016/0229003x/Images/1438432.pdf
Vuonna 2015 kokeilussa mukana olleista yli 600 asiakkaasta avoimille työmarkkinoille työllistyi 15 henkeä ja projkektin budjetti oli 444 532,58 € vuodelle 2015. Yhden työpaikan hinnaksi näin ollen tuli 29 635,59 €.
Lienee päivänselvää, ettei työkkärin/kuntakokeilun ole tarkoituskaan työllistää ketään paitsi itseään ja kuntien virkamiehiä ja eri tahojen yhteistyökumppaneita, mikä on loppuraporttien budjetteja lukiessa ilmiselvää: suurin kuluerä on Muiden hankkeen toteutukseen osallistuvien henkilöiden palkkauskustannukset.
Ja 2025 työttömyyden hoito siirtyy kokonaan kunnille:
https://tem.fi/te-palvelut-2024-uudistus
Joku tulee tienaamaan tällä. Ainakin ministeriöiden virkamiehillä riittää puuhaa, asiantuntemusta tuskin.
Vit tu mitä vi tun puuhastelua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Demareiden kritisoijille: oikeistopuolueet ovat luoneet systeemin, jossa osa TE-palveluista ulkoistettu konsulttiyrityksille. Ne tekevät kovaa tulosta höpökursseillaan, luennoivat sarasvuomaisesti työttömille ja systeemi mahdollistaa tämän. Katso huviksesi alihankintana TE-toimistoille ostettujen konsulttifirmojen hallitusten kokoonpanoa. Siellä istuu tuttuja nimiä, eivätkä he niin välitä työttömän elämänlaadusta.
Olennaista on ymmärtää se, että te-toimiston olemassaolo perustuu lakiin, eli siihen, että työttömän väestönosan tilannetta on voitava parantaa, siitä mainitaan myös kansainvälisesti ratifioiduissa sopimuksissa.
Ongelma ei ole suinkaan se että tällainen vaatimus työttömien palvelusta on olemassa, vaan se oikea ongelma on siinä, miten Suomessa on palvelut vääristelty monelta osin täysin lainvastaiseksi, tämä koskee erityisesti sitä kuinka palvelujen ja suunnitelmien verukkeella yritetään tunkea työttömälle kuuluvaan päätösvaltaan hänen työvalinnoista tai sopimusasioista.
On melkoisen kestämätön tie, jos rangaistuksen uhalla aletaan vaatimaan työn valintoja saati sitten esim. halpatyöhinnoittelua, menee räikeästi ohitse lain vaatimusten jossa suojellaan oikeutta vapauteen valita työnsä, ammattinsa tai elinkeinonsa.
Ei ole vaikea nähdä, että tässä on nimenomaan elinkeinoelämätaustaiset henkilöt olleet lakeja vääristelemässä, he ovat näin tehneet Suomeen mekanismin jolla marssitetaan jatkuvana virtana kansaa tekemään palkatonta työtä rangaistuksen uhalla joka kerta kun ay-liike alkaa lakkoilemaan.
Ja missä kohtaa ne elinkeinotaustaiset on hommaa päässeet säätämään kun 1995 jälkeen työministereinä on olleet vain demarit ja kerran vihreät ja persut. Ei ketään kokoomuksesta ja persukin oli oikeastaan ay-taustainen ex paperimies.
ELI LOPETTAKAA NYT SE S:::TANAN VALEHTELU SIITÄ ETTÄ VIKA TYÖKKÄREISSÄ JOHTUU OIKEISTOSTA KUN SE TODELLAKAAN EI OLE OIKEISTOSSA VAAN "DUUNARIN ASIALLA" OLEVASSA DEMAREISSA JA AY-LIIKKEESSÄ.
Demarit ei näytä muuta osaavan kuin valehdella ihan selvissäkin asioissa. Onpa luojan lykky että hesari tukee noita fanaattisesti jopa noiden valeiden levittelyssä.
"demarit", ihan pelkkää kokoomusta, eli paskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Demareiden kritisoijille: oikeistopuolueet ovat luoneet systeemin, jossa osa TE-palveluista ulkoistettu konsulttiyrityksille. Ne tekevät kovaa tulosta höpökursseillaan, luennoivat sarasvuomaisesti työttömille ja systeemi mahdollistaa tämän. Katso huviksesi alihankintana TE-toimistoille ostettujen konsulttifirmojen hallitusten kokoonpanoa. Siellä istuu tuttuja nimiä, eivätkä he niin välitä työttömän elämänlaadusta.
Olennaista on ymmärtää se, että te-toimiston olemassaolo perustuu lakiin, eli siihen, että työttömän väestönosan tilannetta on voitava parantaa, siitä mainitaan myös kansainvälisesti ratifioiduissa sopimuksissa.
Ongelma ei ole suinkaan se että tällainen vaatimus työttömien palvelusta on olemassa, vaan se oikea ongelma on siinä, miten Suomessa on palvelut vääristelty monelta osin täysin lainvastaiseksi, tämä koskee erityisesti sitä kuinka palvelujen ja suunnitelmien verukkeella yritetään tunkea työttömälle kuuluvaan päätösvaltaan hänen työvalinnoista tai sopimusasioista.
On melkoisen kestämätön tie, jos rangaistuksen uhalla aletaan vaatimaan työn valintoja saati sitten esim. halpatyöhinnoittelua, menee räikeästi ohitse lain vaatimusten jossa suojellaan oikeutta vapauteen valita työnsä, ammattinsa tai elinkeinonsa.
Ei ole vaikea nähdä, että tässä on nimenomaan elinkeinoelämätaustaiset henkilöt olleet lakeja vääristelemässä, he ovat näin tehneet Suomeen mekanismin jolla marssitetaan jatkuvana virtana kansaa tekemään palkatonta työtä rangaistuksen uhalla joka kerta kun ay-liike alkaa lakkoilemaan.
Ja missä kohtaa ne elinkeinotaustaiset on hommaa päässeet säätämään kun 1995 jälkeen työministereinä on olleet vain demarit ja kerran vihreät ja persut. Ei ketään kokoomuksesta ja persukin oli oikeastaan ay-taustainen ex paperimies.
ELI LOPETTAKAA NYT SE S:::TANAN VALEHTELU SIITÄ ETTÄ VIKA TYÖKKÄREISSÄ JOHTUU OIKEISTOSTA KUN SE TODELLAKAAN EI OLE OIKEISTOSSA VAAN "DUUNARIN ASIALLA" OLEVASSA DEMAREISSA JA AY-LIIKKEESSÄ.
Demarit ei näytä muuta osaavan kuin valehdella ihan selvissäkin asioissa. Onpa luojan lykky että hesari tukee noita fanaattisesti jopa noiden valeiden levittelyssä.
Mitä ihmettä sekoilet, sehän on ollut elinkeinoelämän päivittäistä hommaa käydä lobbaamassa eduskunnassa jotakin huuhaata milloin mitäkin, ja Suomessa on ollut rahalla ostettuja hallituksia useampiakin kuin vain yksi.
Ei tässä ole kyse siitä, onko ay-liike väärässä vai onko elinkeinoelämä väärässä, vaan kysymys on siitä, että MOLEMMAT ovat väärässä.
Älä sä työnnä nokkaas kansan päätösvallassa oleviin sopimuspöytiin, niihin ei ole edes ay-liikkeellä asiaa jos ei ole järjestäytymisistä sovittu mitään.
Mutta ne vaja kit ei osaa myöntää olevansa väärässä, kun ne on keha reita, narsistisia vam maisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa suorastaan hullunkurisen hauskaa sekin kun Sipilän hallituksen aikana lakeja alettiin säätämään jo ulkoparlamentaarisesti Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäisen toimesta.
Vai ei elinkeinoelämä ole "hommaa säätämässä" voi vitsi mikä vitsi
"Demokratia", LOL :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa suorastaan hullunkurisen hauskaa sekin kun Sipilän hallituksen aikana lakeja alettiin säätämään jo ulkoparlamentaarisesti Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäisen toimesta.
Vai ei elinkeinoelämä ole "hommaa säätämässä" voi vitsi mikä vitsi
No ei ole. Ainoat työllisyystoimet minkä sipilän hallitus teki oli aktiivimalli ja eläkeputki. Eläkeputken tää hallitus jostain syystä poisti ja aktiivimallin ensin purki ja sitten sääti sen uudelleen. Eli käytännössä sipilänhallitukselta ei ole voimassa yhtään työttömiin vaikuttavaa asiaa.
Muutenkin totean taas kerran että lopettakaa nyt v...u se oikeistosta jankuttaminen aina kun tulee puhe siitä miten työttömiä kyykytetään. Homma on todistettavasti täysin demarien ja ay-liikkeen ansiota koska nuo sillä päättäjänpallilla on istuneet lakeja luomassa.
Vertailun vuoksi. viime hallitusneuvotteluissa kuten yleensäkin ek oli antamassa pyydettäessä lausuntoja eri asioista, ei osapuolena. Ammaattiyhdistys taas oli osapuolena kuten puolueet vaikkei noita ole demokraattisesti valitty yhtään mihinkään. Miettikää sitä kun mietitte kenellä tässä on vaikutusvaltaa maan asioihin. Suurin osa hallituksen avustajista muuten on ay-liikkeestä tavalla tai toisella tulleita.
Faktat ei siis tue ollenkaan väitettä oikeiston vallasta kun taas ay-liikkeen vallasta faktoja on enemmän kuin tarpeeksi.
Lisäksi tämä hallitus on istunut nyt nelisen vuotta ja noilla olisi ollut aikaa korjata moniakin asioita jos on ollut tarve. Eipä vaan ole ollut tarvetta paitsi nuo aiemmin luettelemaani pari juttua.
Miten vajaaälyinen pitää olla, että oma identiteetti pitää perustaa jollekin "oikeistolle", tai "vasemmistolle", HUUTISTA :D
Ei saatana, ei helvetti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna valehteli että aktiivi malli poistetaan. Siksi äänestän vasemmistoliittoa.
vasemmisto ei sitä myöskään poista
Vasemmistoliitolla ei riitä kannatus em. päätökseen, koska elinkeinoelämä ja ay-liike poliittisine haaroineen haluaa pitää oman valtansa Suomen työmarkkinoista, ja yksi tapa siihen on pitää yllä aktiivimallin kaltaisia kansan oikeuksien tärvelemiseen tarkoitettuja koneistoja.
Aloittaja sanoikin äänestävänsä vasemmistoliittoa, eli siinä tulee lisää kannatusta.
Ei tuo aktiivimalli mikään järjen tuotos ole, varsinkin kun sen ydinajatus perustuu siihen, että kansalaisen oikeus vapauteen valita työnsä yritetään suorastaan väkisin ohittaa, perustuen työvoimapolitiikkaan ja/tai viranomaistulkintoihin.
Suomessa ei markkina toimi, ja se on ensimmäinen asia mikä pitää saada takaisin toimintaan. Ensimmäisiä askelia sen toimintaan saattamiseksi on tällaisten hyväksikäyttömekanismien lakkauttaminen Suomessa.
Suomi olisi voinut olla hyvinkin menestyvä maa tuotoksillaan, mutta heti kun tällainen aktiivimalliajattelu on päässyt Suomessa valtaan, on alettu menettämään menestymisen mahdollisuuksia täysin järjestelmällisesti. Ilman toimivaa markkinaa ei myöskään mikään kilpailemiseen perustuva asia toimi.
suomen ongelma ylipäätään on negatiivisuus ja luterilainen rankaisuetiikka. En voi käsittää, että meillä on edelleenkin päättäjiä ja heidän äänestäjiään, jotka uskovat, että raippaa käyttämällä tulee hyvä.
Minulla on kokemusta myös Amerikan työmarkkinoista ja siellä ei pidetään lainkaan huonona esim. sitä, jos jollain on aukko cv:ssä. Ajatus on, että mahtavaa! Olet saanut ladata akkujasi koko tuon ajan ja olet varmasti täynnä halua tehdä töitä. Suomessa mennään supisemaan nurkan taakse, että enpä tiedä... se AUKKO siellä cv:ssä.... onkohan kuitenkin ryypännyt tai käynyt linnareissulla, tai joku muu paha syy. Ei, me tuota oteta. Otetaan tuo toinen, joka on vaihdellut työpaikkoja puolen vuoden välein. On ainakin työhaluja.
"Otetaan tuo toinen, joka on vaihdellut työpaikkoja puolen vuoden välein. On ainakin työhaluja."
Ihan kuin olisi hyväkin meriitti, että työntekijä ei ole ns. uskollinen työnantajalle, vaan lähtee nostelemaan todella herkästi toiseen paikkaan ja työnantaja saa taas etsiä uuden henkilön tilalle. Siis sillä ajatuksella, että työpaikassa ja työnantajassa ei ole mitään vikaa. Itse ainakin työnantaja haluaisin nimenomaan sitoutuneita työntekijöitä.
Kuvittelevatko nämä työnantajat, että tuossa on nyt tosi urakiitoinen ja intohimoinen työntekijä, joka haluaa oppia ja kehittyä koko ajan, mutta meille tullessaan jääkin tähän sitten pidempiaikaiseksi työntekijäksi? Ihan kuin se rauhattoman ja eteenpäin pyrkivän työntekijän luonne lakkaa, ja hänestä tulee paikallaanpysyvä ja uskollinen yhden työnantajan työntekijä.
RAHA ratkaisee ja pari muuta asiaa. Etkö ole sitä vielä tajunnut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on te-toimistosta positiivisia kokemuksia viime ajoilta. Olen ollut syyskuusta lähtien työtön ja minulle on pari kertaa soitettu ja viime kuusta lähtien pistetty velvollisuus raportoida 4 aktiviteettia per kk.
Henkilö te-toimiston päässä on ollut hyvin pragmaattinen ja keskusteleva. Vaikuttaa ymmärtävänsä nykyajan työmarkkinoita eikä kuumottele tai hengitä niskaan. Sanoi suoraan mm. että se on aika paljon tuuristakin kiinni miten henkilökemiat natsaa haastatteluissa, jos/kun on siihen asti päässyt. Ja että ei kannata lähettää kymmeniä hakemuksia sinne tänne vaan keskittyä vain siihen, mikä itseä kiinnostaa ja mikä vaikuttaa realistiselta niin on aikaa rekrytointiprosesseihinkin. Eli siis realismia te-toimistolta löytyy.
Nyt, kun minulle lyötiin työhakuvelvoite, sanottiin että niitä kukaan ei tarkasta esim. soittamalla firmoihin. Eli luotetaan ihmiseen ja siihen mitä hän kirjoittaa. Oma kokemus te-toimiston kanssa kanssakäymisestä on ollut että heidän tarkitus on auttaa ja kannustaa, ei hengittää niskaan.
Te-toimisto ei tietenkään ole keksinyt tätä raportointiasiaa, vaan Suomen edellinen hallitus.
Jos menet hyväksymään sen vaatimuksen että työnhakuvelvoitteenasi on X määrää hakuja per kk, silloin luovut käytännössä oikeudestasi vapauteen valita työsi, ammattisi tai elinkeinosi.
Näin siitä syystä, että koska eihän te-toimisto voi myöskään taata sinulle sitä, että markkinoilla olisi samat X määrää niitä töitä tarjolla, jotka sinä varmuudella vapaaehtoisesti valitsisit.
Oikeuksistaan kannattaa pitää tiukasti kiinni etenkin silloin kun niitä oikeuksia on ihan selvällä Suomen kielellä kirjoitettu työttömien aseman suojaamiseksi väärin käyttäytyviä hallituksia vastaan.
Tämä on tietenkin jokaisen oma valinta ja omasta älykkyydestä kiinni, myöskään joukkokanteita ei tässä aihepiirissä ole käytettävissä, joten jokaisen pitää yksinään nämä omat asiansa hoitaa.
Mitä helvettiä sinä selität :DD "Luovut käytännössä oikeudestasi vapauteen valita työsi, ammattisi tai elinkeinosi". Tarkoitatko, että jokaisen pitäisi saada itse määritellä toiveammattinsa hyvin spesifisti, tyyliin "haluan olla etanoiden kilpajuoksuvalmentaja - voi voi, eipä ollut sellaisia töitä, ei auta kuin odotella josko joskus tulisi vastaan".
Kyllä työttömien kanssa yhdessä sovitaan, millaisia töitä ensisijaisesti hän hakee. Toki voi olla niin ettei niitä unelmatöitä (heti) löydy: silloin laajennetaan horisonttia tarpeen mukaan. Työttömän työnhakijan tärkein tavoite ja toivon mukaan toivekin on kuitenkin työllistyminen ja siten oman elintason kohontuminen, ja tässä työkkäri pyrkii auttamaan. Ymmärrätkö, että noin hölmöillä kommenteilla sinäkin olet edistämässä sitä väärinkäsitystä, että kaikki työttömät olisivat pelkkiä työnvieroksujia. Suoraan sanoen sapettaa kaltaisesi tyypit, sillä olen ihan varma että olet asenteellinen v***upää niille virkailijoillekin, jotka haluavat vain auttaa. Mutta miten autat m*lkeroa, joka näkee ympärillään pelkkiä vihollisia ja vänkää vastaan kaikessa mahdollisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on te-toimistosta positiivisia kokemuksia viime ajoilta. Olen ollut syyskuusta lähtien työtön ja minulle on pari kertaa soitettu ja viime kuusta lähtien pistetty velvollisuus raportoida 4 aktiviteettia per kk.
Henkilö te-toimiston päässä on ollut hyvin pragmaattinen ja keskusteleva. Vaikuttaa ymmärtävänsä nykyajan työmarkkinoita eikä kuumottele tai hengitä niskaan. Sanoi suoraan mm. että se on aika paljon tuuristakin kiinni miten henkilökemiat natsaa haastatteluissa, jos/kun on siihen asti päässyt. Ja että ei kannata lähettää kymmeniä hakemuksia sinne tänne vaan keskittyä vain siihen, mikä itseä kiinnostaa ja mikä vaikuttaa realistiselta niin on aikaa rekrytointiprosesseihinkin. Eli siis realismia te-toimistolta löytyy.
Nyt, kun minulle lyötiin työhakuvelvoite, sanottiin että niitä kukaan ei tarkasta esim. soittamalla firmoihin. Eli luotetaan ihmiseen ja siihen mitä hän kirjoittaa. Oma kokemus te-toimiston kanssa kanssakäymisestä on ollut että heidän tarkitus on auttaa ja kannustaa, ei hengittää niskaan.
Te-toimisto ei tietenkään ole keksinyt tätä raportointiasiaa, vaan Suomen edellinen hallitus.
Jos menet hyväksymään sen vaatimuksen että työnhakuvelvoitteenasi on X määrää hakuja per kk, silloin luovut käytännössä oikeudestasi vapauteen valita työsi, ammattisi tai elinkeinosi.
Näin siitä syystä, että koska eihän te-toimisto voi myöskään taata sinulle sitä, että markkinoilla olisi samat X määrää niitä töitä tarjolla, jotka sinä varmuudella vapaaehtoisesti valitsisit.
Oikeuksistaan kannattaa pitää tiukasti kiinni etenkin silloin kun niitä oikeuksia on ihan selvällä Suomen kielellä kirjoitettu työttömien aseman suojaamiseksi väärin käyttäytyviä hallituksia vastaan.
Tämä on tietenkin jokaisen oma valinta ja omasta älykkyydestä kiinni, myöskään joukkokanteita ei tässä aihepiirissä ole käytettävissä, joten jokaisen pitää yksinään nämä omat asiansa hoitaa.
Mitä helvettiä sinä selität :DD "Luovut käytännössä oikeudestasi vapauteen valita työsi, ammattisi tai elinkeinosi". Tarkoitatko, että jokaisen pitäisi saada itse määritellä toiveammattinsa hyvin spesifisti, tyyliin "haluan olla etanoiden kilpajuoksuvalmentaja - voi voi, eipä ollut sellaisia töitä, ei auta kuin odotella josko joskus tulisi vastaan".
Kyllä työttömien kanssa yhdessä sovitaan, millaisia töitä ensisijaisesti hän hakee. Toki voi olla niin ettei niitä unelmatöitä (heti) löydy: silloin laajennetaan horisonttia tarpeen mukaan. Työttömän työnhakijan tärkein tavoite ja toivon mukaan toivekin on kuitenkin työllistyminen ja siten oman elintason kohontuminen, ja tässä työkkäri pyrkii auttamaan. Ymmärrätkö, että noin hölmöillä kommenteilla sinäkin olet edistämässä sitä väärinkäsitystä, että kaikki työttömät olisivat pelkkiä työnvieroksujia. Suoraan sanoen sapettaa kaltaisesi tyypit, sillä olen ihan varma että olet asenteellinen v***upää niille virkailijoillekin, jotka haluavat vain auttaa. Mutta miten autat m*lkeroa, joka näkee ympärillään pelkkiä vihollisia ja vänkää vastaan kaikessa mahdollisessa.
Minua ainakin autettiin, kun kerroin mitä haluan tehdä ja olisiko mahdollista kouluttautua jne. Nyt mä sitten olen kouluttautumassa kolmanteen ammattiin, semmosiin hommiin, joita mä haluun tehdä. Alalle, joka kiinnostaa, jota aiemmat opinnot tukee aika kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Miten lähes tulkoon väikkärin valmiiksi tehnyt ihminen ei ymmärrä, että asiat on kaikissa yhteydenotoissa selitettävä sen typerimmän aineksen ymmärrystason mukaan, sillä voin taata sinulle, että jos työttömiä on satoja tuhansia, osa ei varmasti korvaansa lotkauttaisi jos uskovat, ettei osallistumattomuudesta seuraa mitään sanktioita. Mistä TE-toimisto voisi tietää, miten älykkääseen kansanryhmään tässä asiassa juuri sinä kuulut? Lisäksi, kun toimintansa perustuu puhtaasti lakiin, niin totta kai he pyrkivät tekemään sen asian näkyväksi, koska muuten se olisi vain ajan kysymys, milloin saisivat kuraa niskaan etteivät antaneetkaan kaikkia tarpeellisia tietoja.
Toisekseen, työttömyysjaksosi aikana TE-toimisto on niin ikään lain velvoittamana pakotettu pitämään sinuun yhteyttä säännöllisesti. Ei siis siksi, että "tuossapa menee urpon oloinen luuseri, pistetääs vähän painetta niskaan jos vaikka saataisiin se itkemään" vaikka niin haluatkin uskoa.
Sinustakin paistaa se asenne, että olet päättänyt lähtökohtaisesti pyrkiä olemaan mahdollisimman hankala tapaus. Varmasti juu se vaikeuttaa asiointiasi ja tekee siitä vieläkin epämukavampaa kummallekin osapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja ja olin työttömänä 2kk, minulla oli työnhakuvelvollisuus. Kaveri joka on ammatiltaan taiteilija, on ollut työtön jo 13 vuotta eikä kukaan ole ottanut mitään yhteyttä. Eli tuntuu että lähinnä kiusataan niitä jotka kyllä sitä työtä löytää ilman ahdistelua.
Oisko vaan kattoneet, että sut on helppo saada työllistää koska olet just valmistunut ja alasi hyvin työllistävä ja näin tilastot paranee? Siksi ovat yrittäneet sinua saada töihin eikä sitä kaveriasi, jonka mahdollisuudet katsotaan ehkä sinua huonommaksi..
PS. On ihan normaalia että ovat aktiivisia kun olet ihan uunituore koulusta tullut.. nuorten työllistymiseen on ihan eri velvoitteet koska nuoria on jäänyt vaille koulupaikkaa viimevuosina paljon..
T. Entinen nuorisotyöntekijä ja aiemmin työtön
Tuon 70 miljoonaa olisi voinut käyttää työvoiman palkkaamiseen vaikkana sairaanhoitoon. Esim. sellasiin tehtäviin joita pystyy tekemään vähän pienemmälläkin koulutuksella. Nythän ainakin meillä esim. sairaanhoitajat siivoavat. Meklko kovalla palkalla tekevät sitä minkä kuka tahansa voisi tehdä. Tällä tavoin 70 miljoonaa hyödyttäisivät koko yhteistkuntaa. Työtön saisi töitä, josta saisi palkkaa, jolla voisi elää. Työpaikka saisi työntekijän, ja potilaat parempaa hoitoa. Nythän tuo raha menee näiden suunnittelijoiden palkkohin ja kaikenmaailman konsulenteille, sekä työttömyystyöntekijöille palkkana.